Verktyg Visningsval
2012-03-27, 05:33   #1

btk

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2007

Tips på slå-ihjäl-tid-dator.

Hej!

Jag kommer att befinna mig på resande fot framöver och är i behov av förströelse när jag har dötid. Jag söker en bärbar maskin som lämpar sig bra för surf, film och spel. Spelar framför allt WoW, men väntar på Diablo 3 och Guild Wars 2. Jag är inte ute efter ett maximal spelprestanda på något sätt utan är nöjd med bra fps i på mediuminställningar. Budget ligger nånstans kring 6-7000 kr, men jag kan tänka mig att gå något högre om det kan motiveras.

Jag har hittat den här på Komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657245#extra (ASUS X53SM, 6666 kr) vilket jag tycker verkar vara en lämplig kandidat. Jag kan ingenting om bärbara datorer, men jag har försökt läsa på lite. Som jag har förstått det är det väl Intels processorer som gäller nuförtiden och likaså Nvidia som har övertaget på grafikfronten? i7-processorn i den här lär väl klara biffen och likaså minnet på 8 GB, men hur står sig GeForce GT630M 2GB i sammanhanget? Att det tydligen kan baseras på 3 olika chipsets gör ju inte saken enklare. Är det någon som vet vilken variant som sitter i just den här maskinen? Sen undrar jag lite över hårddisken i bara 5400 rpm - ska man sikta på något bättre?

ASUS är ju bra grejer, men är det någon som har erfarenhet av ovanstående modell beträffande batteritid, värmeutveckling, ljudnivå, kvalitet, mm så är jag tacksam för synpunkter. Jag har haft svårt att hitta några tester eller recensioner på nätet.

Även andra tips på lämpliga datorer i samma prisklass mottages tacksamt. 15-tums skärm är ett krav då 17-tums blir för klumpigt. Storlek på hårddisk är av underordnad betydelse. Tack på förhand!
btk är inte uppkopplad
2012-03-27, 06:29   #2

Chris_Kadaver

Medlem

Chris_Kadavers avatar

Plats: Sthlm/Värmdö

Registrerad: feb 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av btk Visa inlägg
Hej!

Jag kommer att befinna mig på resande fot framöver och är i behov av förströelse när jag har dötid. Jag söker en bärbar maskin som lämpar sig bra för surf, film och spel. Spelar framför allt WoW, men väntar på Diablo 3 och Guild Wars 2. Jag är inte ute efter ett maximal spelprestanda på något sätt utan är nöjd med bra fps i på mediuminställningar. Budget ligger nånstans kring 6-7000 kr, men jag kan tänka mig att gå något högre om det kan motiveras.

Jag har hittat den här på Komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657245#extra (ASUS X53SM, 6666 kr) vilket jag tycker verkar vara en lämplig kandidat. Jag kan ingenting om bärbara datorer, men jag har försökt läsa på lite. Som jag har förstått det är det väl Intels processorer som gäller nuförtiden och likaså Nvidia som har övertaget på grafikfronten? i7-processorn i den här lär väl klara biffen och likaså minnet på 8 GB, men hur står sig GeForce GT630M 2GB i sammanhanget? Att det tydligen kan baseras på 3 olika chipsets gör ju inte saken enklare. Är det någon som vet vilken variant som sitter i just den här maskinen? Sen undrar jag lite över hårddisken i bara 5400 rpm - ska man sikta på något bättre?

ASUS är ju bra grejer, men är det någon som har erfarenhet av ovanstående modell beträffande batteritid, värmeutveckling, ljudnivå, kvalitet, mm så är jag tacksam för synpunkter. Jag har haft svårt att hitta några tester eller recensioner på nätet.

Även andra tips på lämpliga datorer i samma prisklass mottages tacksamt. 15-tums skärm är ett krav då 17-tums blir för klumpigt. Storlek på hårddisk är av underordnad betydelse. Tack på förhand!
glöm alla grafikkort som inte har gddr vram.

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?featur...&v=g7gofmFMCMg
Chris_Kadaver är inte uppkopplad
2012-03-27, 07:17   #3

SwedenVirre

Medlem

SwedenVirres avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: jul 2009

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651397#extra

grafikkorten har 880 shaders totalt! med 1GB grafikminne!

presterar som ett 6770 1GB desktop vilket kommer fungera bra med D3
Processor: Intel i7 5820K Kylare: Cooler Master 212 EVO Moderkort: Gigabyte X99 UD4 2011-3 ]Ram: Crucial 2133MHz CL15 12GB Grafikkort: ATi Radeon HD 4870 Lagring: 2x 120GB A-Data 510, 256GB Crucial MX100 Chassi SilverStone Raven RV-05 Nätaggregat: EVGA Supernova 650W
Jag gör min egen musik =)
SwedenVirre är uppkopplad nu Folding
2012-03-27, 13:27   #4

DjSweetBazz

Medlem

Registrerad: jun 2011

typ samma dator jag har i signature
http://www.billigteknik.se/sv/monste...111508396.html

den har HD 6770m vilket är 25% bättre än GT630m, den maxar wow och diablo 3 utan problem, kör även skyrim på ultra/high så för det priset är det bästa du kan få imo.

Den har bra kylning, bra ljudkvalitet (beast audio) och batteritiden ligger runt 4 timmar när man surfar, kollar på youtube etc.
DjSweetBazz är inte uppkopplad
2012-03-27, 13:41   #5

mangn

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2009

Om du ska spela på datorn så se till att de är bra kylning, vilket jag inte tänkte på när jag köpte min bärbara dator. Känns som att den håller på att brinna upp efter någon timme spelande!
mangn är inte uppkopplad
2012-03-27, 13:50   #6

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: okt 2006

En bra start är att inte relatera bärbara dator, spel och med bra batteritid.

För övrigt är det välkänt (iallafall på Mac-forum) att en Macbook Air med HD3000 kör Diablo utan problem, så din tilltänkta dator lär göra det med bravur. Jag har personligen kikat på exakt samma dator, men det slutade med 2st U2711 skärmar istället - har haft alldeles för många bärbara datorer som jag aldrig varit nöjda med (av den enkla anledningen att jag inte klarar av de små skärmarna).

Redaktionens senaste nyhetsrubriker