Bästa Ultrabook till sommaren?

Permalänk
Medlem

Bästa Ultrabook till sommaren?

Behöver en så smidig dator som möjligt, men vill ändå ha nog bra grafik för att kunna spela de senaste spelen hjälpligt. Kommer troligen studera mot civilingenjör snart, så även cadprogram osv kommer kanske att köras en del.

Är egentligen i behov av en dator nu, men jag kan vänta till typ juli. Planen är att vänta in nästa generations hårdvara för att kunna hitta något i närheten av drömdatorn.

Drömmen vore en ultrabook med geforce 640, Ivy bridge, 256 gb ssd och en bra högupplöst skärm. Design, byggkvalité, tangentbord och mousepad är också viktigt! Börjar inse att jag kommer få vänta länge innan allt detta är i en riktig ultrabook, men så länge datorn väger under 2,5 kg så kan det vara intressant.

Har kollat runt en hel del och försökt hitta vad som kommer under sommaren.

Asus Zenbook ux32vd ser mest lovande ut just nu. Frågan är om Aus kommer ha förbättrat mousepad och tangentbord? Kan man hoppas på bakgrundsbelysning till och med? Har förstått att grafikkortet inte är det kraftfullaste, men bättre än intel hd 4000 iaf..
http://eeepc.net/asus-now-offers-zenbook-ux32vd-ultrabook-for...

+ processorn, skärmen, designen
- Hårddisken, grafiken, tangentbord

Acers nya m3 verkade ju väldigt lovande, tyvärr har dom satt en värdelös skärm på det hela. Frågan är hur viktig skärmen blir för mig, kommer mest troligt köpa en extern iaf...
http://www.theverge.com/2012/3/13/2868854/acer-aspire-timelin...

+ grafiken, hårddisken
- skärmen, tangentbordet

Gigabyte verkar ha släppt en ultrabook som har allt som de andra saknar. Någon som har en aning om den kommer till sverige? Hade en zepto tidigare, och köper mig hellre en dator av en större tillverkare nu.
http://www.engadget.com/2012/03/05/gigabyte-unveils-u2442-ult...

+ grafiken, 640. SSD, thunderbolt.
- Gammal processor, kommer kanske inte till sverige, litet märke i Sverige

Någon som vet vad som kan tänkas komma från andra tillverkare? Uppgradering av Samsungs 7-serie kanske? Den börjar ju ha lite gammal hårdvara till sommaren...

9-serien saknar dedikerad grafik, men om samsung lär sig av sina misstag borde dom kunna få ihop ett monster till 7-serien. 17 tummaren tycker jag redan ser väldigt lovande ut, även om den givetvis är alldeles för stor för mig.
http://www.engadget.com/2012/01/13/spotted-samsungs-17-inch-s...

Hp, Lenovo, Dell, någon som har koll på vad som kommer komma? Dell släppte väl nyss en ultrabook, men deras nya 14-tummare borde kunna bli intressanta.

Permalänk
Avstängd

Om inte Dell fixar sina otroliga värmeproblem i sin ultrabook tills nästa lansering med Ivy Brigde kan jag verkligen inte rekommendera att köpa den.
Men om de gör det, så är det min favorit av alla modeller jag klämt på hittills.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Om inte Dell fixar sina otroliga värmeproblem i sin ultrabook tills nästa lansering med Ivy Brigde kan jag verkligen inte rekommendera att köpa den.
Men om de gör det, så är det min favorit av alla modeller jag klämt på hittills.

Värmeproblemen består väl i att de satt sina ventilationshål på samma ställe som alla andra tillverkare, förutom Apple.

Jag köpte Dell XPS m1330 när den kom 2007, minns att jag startade en tråd om den. Det var alltså preics innan Netbooks och MacBook Air och unibody. Den kändes som en riktigt high-tech sak och gick bra i många år! Sedan dess blev XPS ful och inte så imponerande men nu känns den tillbaka på banan igen.

Anandtech recenserade den och höll med, små skavanker men den egentliga enda utmanaren till Macbook Air. Och snyggast är den med! Företaget köpte just in en massa Dell maskiner eftersom vi har avtal med dem och måste säga att kvaliteten har blivit ruskigt hög, med nästan lika små toleranser som Apple har, så det är inga glipor mellan delarna.

Dell XPS 13" at Anandtech

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Värmeproblemen består väl i att de satt sina ventilationshål på samma ställe som alla andra tillverkare, förutom Apple.

Va?
Då borde alla ultrabooks ha värmeproblem, vilket inte är fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kyre:

Värmeproblemen består väl i att de satt sina ventilationshål på samma ställe som alla andra tillverkare, förutom Apple.

Jag köpte Dell XPS m1330 när den kom 2007, minns att jag startade en tråd om den. Det var alltså preics innan Netbooks och MacBook Air och unibody. Den kändes som en riktigt high-tech sak och gick bra i många år! Sedan dess blev XPS ful och inte så imponerande men nu känns den tillbaka på banan igen.

Anandtech recenserade den och höll med, små skavanker men den egentliga enda utmanaren till Macbook Air. Och snyggast är den med! Företaget köpte just in en massa Dell maskiner eftersom vi har avtal med dem och måste säga att kvaliteten har blivit ruskigt hög, med nästan lika små toleranser som Apple har, så det är inga glipor mellan delarna.

Dell XPS 13" at Anandtech

Värmeproblemen består väl i en väldigt underdimensionerad värmeledningsförmåga genom hela datorn.
Dell verkar ha förväntat lite för mycket av sitt chassi, och därför inte pressat in lite mer kylning.

Sägs att detta fixas vid nästa lansering dock, och det hoppas jag starkt på.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Värmeproblemen består väl i en väldigt underdimensionerad värmeledningsförmåga genom hela datorn.
Dell verkar ha förväntat lite för mycket av sitt chassi, och därför inte pressat in lite mer kylning.

Sägs att detta fixas vid nästa lansering dock, och det hoppas jag starkt på.

Ja, såg det på Anand nu, synd. Vi är helt tillbaka till min m1330, den har också värmeproblem Vilket var enda nackdelen typ.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

För mig hade det varit ett lätt val bland ovanstående ultrabooks.
Skulle aldrig palla med 1366x768 i upplösning, speciellt inte på 15". Det är 2012.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av edip:

Mycket är bra i den, men framför allt en för dålig skärm tycker jag. Inget bakgrundsbelyst tangentbord heller..

Har bestämt mig för samsungs 7 serie med Ivy bridge och kepler som troligen släpps i maj. Har den med 14" bra specs kanske det blir den, annars fläskar jag troligen på med den större...

Permalänk

Samsung Chronos 7 verkar komma med 640m så den borde ju vara intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sitter lite i samma sits som TS och har också fattat tycke för just Samsungs 7serie. Är det samma som Samsung 700Z5A? Dock har den fått ett mindre bra betyg på prisjakt berörande utomhusbruk. Vet inte om man ska ta det så seriöst.

Fast är inte den modell jag länkat till, den första generationen av 7serien - eftersom den släpptes ungefär den 10 nov 2011 i USA. Är det den andra generationen som är på väg att släppas nu i vår (med Ivy bridge, kepler, 640m)? Är det någon som har koll på var prislappen kommer att landa på ungefär?

Såg nu att det fanns två stycken olika 15tums 7serie laptops på Samsungs hemsida: NP700Z5A-S01SE och NP700Z5A-S04SE. Är det S04SE som är andra generationen? Hittar heller inte att någon av dom har: Ivy bridge, kepler, 640m - eller är jag blind?

Tacksam för att få de här små oklarheterna utredda

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av Ultrabook till sommaren men har inte bestämt mig helt än för ultrabook eller vanlig bärbar.

Mitt bidrag får bli Asus Zeenbook Prime med uppdaterad Ivy Bridge processor (ryktas om 2 GHz), 1080p IPS skärm, skall kunna finnas eller ryktas i alla fall om ett kepler grafikkort. Min största fråga är om det kommer gå att få med mer minne, typ 6 Mb. Är lite fundersam över att utblåset verkar vara på framsidan på den nuvarande versionen, det kan dom gärna få ändra. Hur kul är det att få luft från datorn i magen/ansiktet?

Annars verkar det vara en förbättring åt rätt håll. Hoppas fler följer kommer med liknande. http://www.elegenttech.com/asus-zenbook-primes-full-hd-ivy-br...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det här är förövrigt min drömlista på dator som jag vill köpa i sommar.

13-15" 1080p skärm
Ivy bridge med minst 2 GHz gärna standardprocessor på 2.3 GHz.
6 Gb RAM (8 Gb vore ingen nackdel)
256 Gb snabb SSD
Kepler baserat grafikkort med Nvidias Optimus
Vikt mindre än 2.2 kg (helst under 2 kg)
Aluminium konstruktion

Dvs det jag söker är allt från en vass ultrabook till ett mellanting mellan ultrabook och vanlig. Idag har jag inte sett någon liknande på G men kanske kommer i sommar? Hoppas....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Har för mig att Asus nya Ultrabook hade bakgrundsbelyst tangentbord?

Permalänk
Medlem

Vänta in att thunderbolt kommer till ultrabooks, då dröjer det förhoppningsvis inte långt innan vi får externa grafikkort!
Då kan man få en ultraportabel dator som man dockar in hemma och kan gamea på.

Det är i alla fall först då jag kommer inhandla en ultrabook.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Har för mig att Asus nya Ultrabook hade bakgrundsbelyst tangentbord?

Ja Prime skall få bakgrundsbelyst tangentbord.

Skrivet av anden12:

Vänta in att thunderbolt kommer till ultrabooks, då dröjer det förhoppningsvis inte långt innan vi får externa grafikkort!
Då kan man få en ultraportabel dator som man dockar in hemma och kan gamea på.

Det är i alla fall först då jag kommer inhandla en ultrabook.

Tror inte det kommer dröja länge till Thunderbolt. Acer S5 skulle väl komma i Maj eller Q2, den borde komma under sommaren i alla fall och den skall ha Thunderbolt om jag inte minns fel. Kommer nog kunna kunna en del andra trevliga anslutningar snart. Läst att ASUS Prime skall få DisplayPort (heter något med display i alla fall). Är jag inte fel ute så skall Intel HD4000 klara att spela upp det som troligen kommer efter 1024p 4K men det skulle kräva anslutning som klarar högre hastighet och det skulle DisplayPort kunna göra.

Ta inte allt jag skriver som 100% sant, men tror det är så. Bara googla om du har tid.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Är också intresserad av Ultrabook till sommaren men har inte bestämt mig helt än för ultrabook eller vanlig bärbar.

Mitt bidrag får bli Asus Zeenbook Prime med uppdaterad Ivy Bridge processor (ryktas om 2 GHz), 1080p IPS skärm, skall kunna finnas eller ryktas i alla fall om ett kepler grafikkort. Min största fråga är om det kommer gå att få med mer minne, typ 6 Mb. Är lite fundersam över att utblåset verkar vara på framsidan på den nuvarande versionen, det kan dom gärna få ändra. Hur kul är det att få luft från datorn i magen/ansiktet?

Annars verkar det vara en förbättring åt rätt håll. Hoppas fler följer kommer med liknande. http://www.elegenttech.com/asus-zenbook-primes-full-hd-ivy-br...

Jag har den gamla versionen av Asus Zenbook och utblåset är inte på framsidan utan på undersidan. Jag tror inte de kommer ändra det till den nya versionen heller. Så ingen risk att du får luft i magen/ansiktet Dock inträffar det då och då att fläkten går igång eftersom man blockerar utblåset när man har den i knäet vilket inte är optimalt, men kanske bättre än att få luften i ansiktet.

Jag sitter också och väntar på ultrabooks med mer RAM, fattar inte att det skall vara så svårt att trycka in det.

Permalänk
Medlem

Kolla på MBA. Bästa ultrabooken, lätt.
* Bäst skärm (Färger)
* Bra batteritid
* Bra prestanda

OCH, det som fick mig att välja den över alla andra ultrabooks är:
LADDAREN. På MBA är det en magnetisk kontakt som gör att om man snubblar på den så lossnar den bara, tillskilnad från alla andra där hela moderkortet slits sönder.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Det här är förövrigt min drömlista på dator som jag vill köpa i sommar.

13-15" 1080p skärm
Ivy bridge med minst 2 GHz gärna standardprocessor på 2.3 GHz.
6 Gb RAM (8 Gb vore ingen nackdel)
256 Gb snabb SSD
Kepler baserat grafikkort med Nvidias Optimus
Vikt mindre än 2.2 kg (helst under 2 kg)
Aluminium konstruktion

Dvs det jag söker är allt från en vass ultrabook till ett mellanting mellan ultrabook och vanlig. Idag har jag inte sett någon liknande på G men kanske kommer i sommar? Hoppas....

Detta är precis vad jag letar efter också! Men glöm inte galen batteritid också.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxx:

Mycket är bra i den, men framför allt en för dålig skärm tycker jag. Inget bakgrundsbelyst tangentbord heller..

Har bestämt mig för samsungs 7 serie med Ivy bridge och kepler som troligen släpps i maj. Har den med 14" bra specs kanske det blir den, annars fläskar jag troligen på med den större...

Om du ändå mest ska köra på extern skärm säger jag att du hittar en ultrabook med ivy, hd grafics och thunderbolt sen köpa http://www.nordichardware.com/news/71-graphics/45063-msi-gus-...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gardart:

Kolla på MBA. Bästa ultrabooken, lätt.
* Bäst skärm (Färger)
* Bra batteritid
* Bra prestanda

OCH, det som fick mig att välja den över alla andra ultrabooks är:
LADDAREN. På MBA är det en magnetisk kontakt som gör att om man snubblar på den så lossnar den bara, tillskilnad från alla andra där hela moderkortet slits sönder.

Apple har också så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Om du ändå mest ska köra på extern skärm säger jag att du hittar en ultrabook med ivy, hd grafics och thunderbolt sen köpa http://www.nordichardware.com/news/71-graphics/45063-msi-gus-...

Jag räknar iskallt med att Lucid Virtua blir standard i samband med att thunderbolt blir standard på ultrabooks.. så att man kan köra externt grafikkort på den inbyggda skärmen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Apple har också så

MBA.. macbook air.. skulle gissa att Apple även tillverkar denna..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Apple har också så

???

MBA = MacBook Air
En produkt från Apple,

Vad menar du??

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Samsung Chronos verkar riktigt schyst för att vara en 15" med standardprocessor, bara 2.2 kg. Dock är det ju detta med upplösningen och att det inte är Ivy Bridge. Sedan fattar jag inte varför det inte kommer "vanliga" laptops med SSD som standard.

Kan passa på att tipsa om Acer Aspire S5. Världens tunnaste Ultrabook skall det vara, dom har gjort en mekanism där man får trycka på en knapp för att höja upp datorn lite när man vill åt uttagen. Vet ju inte hur det är med upplösningen dock. Men Ivy Bridge borde det vara eftersom den enligt uppgift skall ha Thunderbolt. Skall komma Q2 är det sagt, dock vet jag inte om det fortfarande är aktuellt. Dom har några månader på sig. http://m3.idg.se/2.23090/1.425931/aspire-s5-ar-acers-nya-ultr...

Klämde på en Acer S3 idag, riktigt grym dator måste jag säga. Synd med upplösningen och att den inte har Ivy Bridge, annars jäkligt skön.

Hoppas dom offentliggör nya datorer/ultrabooks snart..

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag räknar iskallt med att Lucid Virtua blir standard i samband med att thunderbolt blir standard på ultrabooks.. så att man kan köra externt grafikkort på den inbyggda skärmen.

Hur ska det gå? har tb så stor bandbredd att de orkar med att skicka data åt båda hållen utan massa prestandaförlust?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kan du vänta till Juli så gör det.
Eventuellt har Apple fått ut nya MBA och övriga tillverkare har fått ut lite nytt med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Shogun-r: Chronos 7 har precis släppts med ivy bridge quadcore de heter NP700Z7C och NP700Z5C. Komplett ska få 17.3"arn idag och 15"arn 10 maj. De är riktiga prestandamonster med ivy bridge i7 quadcore och 640m/650m. Dock är ju dessa 5mm för tjocka för att få klassifieras som ultrabooks, samt de använder inte intels low voltage processorer.... Jag har lagt en beställning på 17.3" chronosen, hoppas ha den till helgen

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera asus.

Jag har själv en asus ux 31. Den är robust, sval och ljudlös, har en snabb ssd och en förhållandevis bra skärm (för en laptop.) med hög upplösning. Problemen med mousepaden var från tidiga exemplar den nuvarande serien har en smidig och lättarbetad mousepad. Tangentbordet funkar bra men du bör provskriva på det först, det kräver lite tillvänjning. De ska även komma modeller med ips skärm.http://www.sweclockers.com/nyhet/15361-asus-zenbook-prime-far... Bateriet klarar 6,5 timmes surfande med wifi och och musikspelande Batterietiden vid filmvisning är mellan 4 och 4,5 timmar.

Acer har dålig skärm och tveksam kvalitet och är inget jag skulle rekommendera. Nu vet vi inte hur den nya modellen blir men deras nuvarande ultrabook är inte mycket att ha. Dell verkar intressant men har stora värmeproblem med sin xps. Samsung verkar välbyggd men har en grådaskig och lågupplöst skärm, något den delar med hp folio.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hur ska det gå? har tb så stor bandbredd att de orkar med att skicka data åt båda hållen utan massa prestandaförlust?

Thunderbolt sägs motsvara pcie x4 typ(?) .. Så det ska nog inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.