Hej, jag är ute och letar efter en ny dator efter att min senaste inköpta dator havererat. Jag brukar inte skriva i det här forumet men har registrerat mig då jag ser att ni diskuterar Asus. Kan bara säga detta:
Köp inte Asus skit-produkter. Jag köpte en G53:a och har bara haft problem med dem. Tre reklamationer på 8 månader och varje reklamation tar minst en månad. Sista gången tog det Asus 60 dagar att överhuvudtaget höra av sig efter att de mottagit min dator. Då erbjöd de en dator jag uppfattar som marginellt sämre i utbyte eller 80% av pengarna tillbaka. Jag tog pengarna, vill aldrig ha med dem att göra igen. Detta är inte i enlighet med konsumentköplagen och jag funderar starkt på att anmäla dem till ARN.
Reklamationerna jag har gjort är följande:
Panelen närmast skärmen död, detta typ en månad efter inköpet.
Glapp i laddaren, detta var ca 3 månader efter inköpet.
Cetrum-pinnen i power connectorn gick av. Detta 6 månader efter köpet.
Power connector felet verkar genomgående i flera av Asus modeller, de är helt enkelt för svaga. Det finns mycket skrivet om detta på Republic of gamers forum. Likaså om Asus dåliga kundbemötande och servicelevel på returer.
http://rog.asus.com/forum/showthread...ower+connector
Andra problem jag hade under den korta tiden med mina dator:
CPU throttling, var 10:e minut eller så går processorn ner i hastighet utan synbar anledning. Leder till lagg som gör det omöjligt att spela FPS och farligt att spela tex Diablo 3 i Hardcore. Detta är också ett känt fel som är väl beskrivet på Republic of gamers hemsida.
http://rog.asus.com/forum/showthread...-how-to-fix-it
Grafikdrivrutinen slutar fungera och startar om. Händer ganska ofta, kraschar MSN och många spel. Asus släppte en ny drivrutin ca ett år efter att maskinen jag köpt kom ut på marknanden. Ev. blev det lite bättre efter det men det hände fortfarande.
Överhettning, märkligt med tanke på att kylflänsarna är datorns key selling point. Nej, jag har inga djur eller överdrivet dammigt och ja, jag har blåst med tryckluft och använder extern kylning. Extern kylning funkar men jag köpte en dator med enorma kylflänsar för att slippa sånt
Slutsatsen är att i bästa fall är dessa datorer inte några speldatorer. Dessutom får du räkna med att ha en backupdator för att sköta din räkningar och annat när din Asus är på service. De kan alltså inte sägas vara några nyttodatorer heller. Ska du köpa en Asus så se till att du är sjukt påläst och verkligen vet vad du gör. Tittar man på specarna ser de prisvärda ut men dolda fel sänker dem betydligt under många datorer med sämre spec. Framförallt, kom ihåg att jag varnade dig och sprid detta till dina vänner som tänker köpa dator, det är inte kul att lägga en halv månadslön på något som inte funkar!