Tjena,
Självklart är jag mycket väl medveten om att en dator på under 14 tum inte kan vara alltför kraftfull utan att seriöst få kompensera på värme och batteritid, men jag har bestämt mig för att satsa på en portabel laptop som kan uppfylla följande:
- Mindre än 14 tum, 11,6-12 tum är idealt. Vikten och tjockleken spelar ingen större roll.
- Minst tre timmars batteritid vid surfning eller annat lägre krävande arbete.
- Inbyggt 3G/WWAN/mobillt bredband.
Målet är att den ska kunna köra Skyrim åtminstone i 30 fps på medium, om möjligt, så en i5- eller i7-processor lär behövas samt ett grafikkort i storleksordningen NVIDIA Geforce GT 555M<.
Utöver ovanstående mer konkreta kriterier så är kylning såklart ganska viktigt, samt en reflektionsfri skärm. Optisk enhet (som man ändå inte lär få i en så pass liten dator) är totalt överflödigt.
Jag använder för närvarande en Lenovo X100e på 11,6" som jag fått låna av skolan. Om den överhuvudtaget kunde spela Skyrim skulle den vara perfekt. Självklart är det omöjligt, men Alienware m11x hade haft en bättre processor hade den varit en väldigt stark kandidat.
Utöver m11x kikar jag också på Sager 6110, men eftersom man måste importera den från staterna och eftersom Sverige har en förbannat dryg moms blir det nog inget av det. Däremot ser det ut som att Sager/Clevo får en svensk återförsäljare:
http://pc-konsulten.se/barbara/extre...ara/x-128.html (Modellen ser ut att bli tillgänglig nu i maj.)
Andra förslag på mer etablerade märken och modeller som uppfyller mina krav, om det nu finns, alternativt bra återförsäljare av dessa Sager/Clevo uppskattas! Den senaste tråden jag kunde hitta ang. Sager/Clevo i Sverige var nämligen från 2006.