MSI GT60 - Recension (Obs, mycket bilder)

Permalänk
Medlem

MSI GT60 - Recension (Obs, mycket bilder)

Hej!

Har fått äran att testa denna nya skapelse från MSI i 15,4” segmentet

Första intryck:

Detta är ju en vidareutveckling på deras gamla chassi (GX66*, GT66*, GT68*) och tycker att dom lyckats väldigt bra med det, nu har även denna dator tangentbord från SteelSeries som GT780 med samma innovativa bakgrundsbelysning.

Sen att dom klämt in 2st SSD-diskar i raid innebär en ruskigt rapp dator

Den orangea belysningen på tidigare modeller är härmed också borta (phew )

Utöver det känns datorn gedigen och andas kvalitét, inget svikt i tangentbordet.

Specifikationer:

  • Bildskärm: 15,4” Non-Glare 1920x1080 med LED-belysning

  • Processor: Intel Core I7-3610QM – Ivy Bridge

  • Grafikkort: Nvidia Geforce GTX670M 3GB

  • Hårddisk: 2x64GB SSD i RAID samt 1x750GB Lagringsdisk

  • Ram-minne: 16GB DDR3 1600MHz (Max 32GB)

  • Nätverk: 10/100/1000 Bigfoot Killer E2200 series.

  • Wlan: 802.11 b/g/n

  • Ljud: Som tidigare modeller har dom lagt ner lite mer krut på ljudet med Dynaudio. Subwoofer under

  • Strömförsörjning: 180W strömadapter (GT680 hade 150W)

Dags för lite foton på datorn

Stilren, är väldigt lik GT780

Höger sida, Guldplätterade ljud in/utgångar (Headphones, Mic, Line in, Line out) 1xUSB2.0 samt Blurayläsare

Vänster sida, 3xUSB3.0 1xKortläsare SD(XC/HC)/MMC/MS(PRO)/xD

Baksida DC-IN, Lan 10/100/1000, VGA, eSata samt HDMI

Framsida (blev lite suddig men) Bluetooth, Wlan, Batteri, Sleep samt hdd-aktivitet

Undersida, här kan vi se att dom har samma enkla lucka som dom äldre modellerna som gör rengöring samt uppgradering enkelt

Luckan öppen, här kan vi se dom två ssd-diskarna uppe till vänster, annars samma som tidigare modeller

Närbild på SSD-diskarna

Framifrån, Tangentbordet är ej svenskt eftersom det är ett första visningsex.

Här kan vi se alla touchknappar överst, från vänster : Turbo, Turbofan, Tangentbordsbelysning På/av, Wlan på/av, Skärmbelysning på/av samt eject för Blurayläsaren.

Värt att notera att MSI varit kloka att även lägga till Capslock och Numlock indikering på denna modell, vilket fattades på äldre

Tangentbordets belysning

Programvaran för att välja färger i tangentbordet (samma som GT780)

Steelseries

Eller varför inte stilrent vitt, och ja det går dimra belysningen

MSI loggan lyser också, klart lyft från den orangea belysningen tidigare

Bildskärmen, är mycket ljusstark och skarp bild.. betraktningsvinklarna är bra.. bättre än min GT680..

Nog med bilder på datorn, nu dags för lite prestandatester.. man får ha i åtanke att drivrutinerna till dessa kort är väldigt ny så prestandan lär öka i kommande uppdateringar.

Windows prestandaklassificering

Gjorde inga djupare tester i detta spelet men det flöt på i high 1920x1080 multiplayer, det lilla jag körde iallafall

3Dmark Vantage .. 12407

3Dmark Vantage med turbofunktionen igång .. 12739

3Dmark 11 .. 2990

3Dmark 11 med Turbo .. 3104

Pcmark 7 .. 4034P

SSD-test .. MSI utlovade över 800MB/s med sin ”superraid” och verkar som dom håller det, iallafall i läshastighet (det viktigaste)

Gjorde inga battery-eater tester men skulle uppskatta att man får ut 5 timmar+ surf iallafall.. ett klart lyft motför äldre modeller t.ex GT680 som får ut kanske max 3.

Ljudnivån är ungefär samma som föregångarna, den låter såklart lite när man belastar den tungt.

Betyg 5/5 [+++++] - Tycker dom har rett ut de detaljer jag störde mig på i dom äldre modellerna så ser ingen anledning att ge denna dator lägre än ett toppbetyg. Riktigt bra prestanda i en snygg förpackning.

Om ni har någon fråga angående datorn så fråga på så ska jag försöka ge er svar:)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Gärna lite sysinfo! Vad är det för graffe, hdd utrymme som sitter i raid osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Gärna lite sysinfo! Vad är det för graffe, hdd utrymme som sitter i raid osv

Skickades från m.sweclockers.com

Det står ju under specifikationer

GTX670M 3GB .. 2x64GB SSD samt 1x750GB lagringsdisk

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Snygg och bra recension Verkar verkligen som en "Top of the line" laptop (Y)
Får man fråga vad du fick ge för den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad hade du för fps i BF3 high 1920x1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det står ju under specifikationer

GTX670M 3GB .. 2x64GB SSD samt 1x750GB lagringsdisk

OJ! satt och läste recensionen på iPhonen, total missade detta. My Bad!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, skulle va kul med några spel tester tex BF3 och Metro 2033.

Permalänk

Alltid kul med dina recensioner MasteraCe.

Har du lust att kolla upp temps under belastning när du får tid.
Vad är ungefärligt pris på denna tror du ?

Ett tillägg: finns nu även ett program för att se Caps/ Numlock indikering på gamla 600 och 700 modellerna.
http://se.msi.com/service/download/utility-17253.html A tool to indicate the status of Caps Lock/Num Lock/Scroll Lock.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Bra recension!
Några tester i spel skulle även vara kul att se!

Och även, har du någon koll på GT70?
Vi diskuterade lite om de nya modellerna igår (se tråd: #12218302 )

Kommer GT70 med GTX670M eller med GT650M?
Kommer designen vara lik GT780 eller kommer den ha den nya designen? (se länk: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... )

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk

Mycket bra recension, och uppskattar verkligen allt, bra bilder också. Synd att det inte finns rep funktionen på sweclockers forum.

Iaf, kommer MSI eller ASUS lansera nyare modeller med grafikkorten GTX 675 eller 680? för det verkar som att när det kommer till GPU så är Clevo/AW mycket vassare, så jag vill veta innan jag gör ett köp. En sista fråga är GPU/CPU uppgraderbara i MSI eller ASUS?

tack för svar

Permalänk
Hedersmedlem

MateraCe:

Touchpanelen ser väldigt platstig ut, hur känns den irl?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av p3nt0s:

Kul initiativ! Bra recension!
Några tester i spel skulle även vara kul att se!

Och även, har du någon koll på GT70?
Vi diskuterade lite om de nya modellerna igår (se tråd: #12218302 )

Kommer GT70 med GTX670M eller med GT650M?
Kommer designen vara lik GT780 eller kommer den ha den nya designen? (se länk: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... )

GT70 kommer med GTX670m: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
GE70 kommer med GT650m: http://www.msi.com/news-media/news/1410.html

Permalänk
Medlem

Hur känns tangentbordet? är det robust eller flexar det? <- såg att du svarat på detta i recentionen redan.. sry
Vad kostar maskinen/ kommer den att kosta?
hur mycket värdelös mjukvara är förinstallerad?
Vad väger den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Vad hade du för fps i BF3 high 1920x1080?

Hur kollar man FPS i BF3? spelar knappt det så har inte koll

Skrivet av PatrikNystrom:

OJ! satt och läste recensionen på iPhonen, total missade detta. My Bad!

Np

Skrivet av Bulltazar:

Ser riktigt bra ut, skulle va kul med några spel tester tex BF3 och Metro 2033.

BF3 isåfall, finns det någon benchmark i spelet? metro 2033 har jag tyvärr inte

Skrivet av cokeman 1337:

Alltid kul med dina recensioner MasteraCe.

Har du lust att kolla upp temps under belastning när du får tid.
Vad är ungefärligt pris på denna tror du ?

Ett tillägg: finns nu även ett program för att se Caps/ Numlock indikering på gamla 600 och 700 modellerna.
http://se.msi.com/service/download/utility-17253.html A tool to indicate the status of Caps Lock/Num Lock/Scroll Lock.

Ska se om jag kan kolla upp tempsen åt dig Prime95 och FUrmark

Yes den programvaran är ypperlig, kör den på GT680n men dioder är sjävlklart bäst=)

Skrivet av p3nt0s:

Kul initiativ! Bra recension!
Några tester i spel skulle även vara kul att se!

Och även, har du någon koll på GT70?
Vi diskuterade lite om de nya modellerna igår (se tråd: #12218302 )

Kommer GT70 med GTX670M eller med GT650M?
Kommer designen vara lik GT780 eller kommer den ha den nya designen? (se länk: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... )

Trevligt att du gillar den,

Något speciellt spel du önskar? har inte så många spel BF3 är väl det senaste jag har Diablo 3 kan då inte vara några problem för det kör jag 1080p High på min GT680

Skrivet av BloodZeeD:

Mycket bra recension, och uppskattar verkligen allt, bra bilder också. Synd att det inte finns rep funktionen på sweclockers forum.

Iaf, kommer MSI eller ASUS lansera nyare modeller med grafikkorten GTX 675 eller 680? för det verkar som att när det kommer till GPU så är Clevo/AW mycket vassare, så jag vill veta innan jag gör ett köp. En sista fråga är GPU/CPU uppgraderbara i MSI eller ASUS?

tack för svar

Kan inte svara på detta då jag inte har koll på vad dom ska släppa

Grafikkorten och CPUn är ju utbytbara så det är ju möjligt men det kan krävas lite meck för att få kylningen att passa o.s.v.. Vet dom som bytt i äldre modellen till nyare Radeon-kort och liknande.

Skrivet av Kent:

MateraCe:

Touchpanelen ser väldigt platstig ut, hur känns den irl?

Mjaa, bra fråga.. den är helt klart robustare och mindre flex än min GT680s touchpanel..

Skrivet av Haptic:

Hur känns tangentbordet? är det robust eller flexar det? <- såg att du svarat på detta i recentionen redan.. sry
Vad kostar maskinen/ kommer den att kosta?
hur mycket värdelös mjukvara är förinstallerad?
Vad väger den?

Jag upplever inte att tbordet flexar alls faktiskt mkt robust

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Är inte samma modell men dom lär ju poppa upp inom kort

Mängden bloatware är förvånansvärt lite faktiskt.. följer ju med Norton INternet Security, WinDVD nåt Magix program och Cyberlink youcam sen MSIs program såklart..

På T.ex asus datorer medföljer ju typ 10 speldemon och en hel del skräp så jämfört med det är ju datorn nästan clean

Vikt: 3,5kg

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Märker du av nån backlight bleeding på GT60 ? Jag märker av lite på min 780 men inte på långa vägar som Asus G74 har.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Märker du av nån backlight bleeding på GT60 ? Jag märker av lite på min 780 men inte på långa vägar som Asus G74 har.

Har inte märkt någon lightbleeding faktiskt men har inte suttit i ett kolsvart rum och testat så

Jo jag vet vad du talar om, min G73JW hade riktigt hemsk bleeding Den syntes utan problem även i ljusa rum

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Mängden bloatware är förvånansvärt lite faktiskt.. följer ju med Norton INternet Security, WinDVD nåt Magix program och Cyberlink youcam sen MSIs program såklart..

kallar du det lite
bara norton halverar ju prestanden på datorn

tycker det är förskräckligt hur msi kan förstöra en sån fin dator med en massa bloatware
du borde blåsa rent datorn o installera om windows göra om testerna igen utan all bloatware så flok får se hur den presterar i verkligheten

i framtiden kan man ju önska att msi o alla andra datortillverkare kan ta sittt förnuft till fånga och låta användaren välja om den vill fylla upp datorn med bloatware vid första starten istället eller bara låta bli att skicka med skiten över huvud taget.
tyvärr är väll deta bara önsketänkande eftersom de säkert tjänar en hacka på skicka med skiten...

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Skrivet av QwQ:

kallar du det lite
bara norton halverar ju prestanden på datorn

tycker det är förskräckligt hur msi kan förstöra en sån fin dator med en massa bloatware
du borde blåsa rent datorn o installera om windows göra om testerna igen utan all bloatware så flok får se hur den presterar i verkligheten

i framtiden kan man ju önska att msi o alla andra datortillverkare kan ta sittt förnuft till fånga och låta användaren välja om den vill fylla upp datorn med bloatware vid första starten istället eller bara låta bli att skicka med skiten över huvud taget.
tyvärr är väll deta bara önsketänkande eftersom de säkert tjänar en hacka på skicka med skiten...

Helt klart tråkigt med bloatware men faktum
är att datorerna blir billigare med det.

Inte så svårt att avinstallera eller formatera datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

kallar du det lite
bara norton halverar ju prestanden på datorn

tycker det är förskräckligt hur msi kan förstöra en sån fin dator med en massa bloatware
du borde blåsa rent datorn o installera om windows göra om testerna igen utan all bloatware så flok får se hur den presterar i verkligheten

i framtiden kan man ju önska att msi o alla andra datortillverkare kan ta sittt förnuft till fånga och låta användaren välja om den vill fylla upp datorn med bloatware vid första starten istället eller bara låta bli att skicka med skiten över huvud taget.
tyvärr är väll deta bara önsketänkande eftersom de säkert tjänar en hacka på skicka med skiten...

Jo jag tycker det är lite, men allt är ju relativt..

Avinstallera Norton och lägga in Microsoft Security Essentials tar typ 5minuter

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

Kommer MSI släppa nån laptop med nån 120skärm på nån av modellerna? då finns intresset att köpa en av msi's laptops igen.

Men med 60hz skärm på så pass nya modeller är skandal i mina ögon.

Permalänk
Föredetting

För att svara på prisfrågan: Netonnet har listat en variant av GT60 för 13490:-. http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Det är dock inte herrejössesmodellen med SuperRAID och räksallad, den går på närmare 18kkr. Den kommer vara mer begränsad i Sverige då vi tror att 17"-modellerna blir mer populära hos gamers.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ska köra temperaturtest imorgon hade jag tänkt, har inte hunnit idag pga annat.

Är det något annat nån vill ha testat när jag ändå är i farten?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Ska köra temperaturtest imorgon hade jag tänkt, har inte hunnit idag pga annat.

Är det något annat nån vill ha testat när jag ändå är i farten?

Kanon.

Hur är högtalar ljudet på denna jämfört med din gamla MSI.

Kanske en dum fråga men valde du fullhd för 3Dmark testerna eller körde du på default.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Kanon.

Hur är högtalar ljudet på denna jämfört med din gamla MSI.

Kanske en dum fråga men valde du fullhd för 3Dmark testerna eller körde du på default.

Default, tror inte det går ändra i gratisversionerna? kanske har fel

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MasteraCe:

Default, tror inte det går ändra i gratisversionerna? kanske har fel

BF3 fps.

Skriv in "render.drawfps 1" i konsollen.
Den får du upp genom att trycka på §

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Hej, ( och ursäkta min dumhet )

men är det bara skärmen, raid diskarna och mängden minne som skilljer detta testexemplat ifrån tex den GT70 som netonnet säljer?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdn:

Hej, ( och ursäkta min dumhet )

men är det bara skärmen, raid diskarna och mängden minne som skilljer detta testexemplat ifrån tex den GT70 som netonnet säljer?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Ja i stort sett Samma grafik och CPU

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

En kort bra lättläst recension med många bilder. Tack för recensionen MasteraCe, vi skulle behöva mer sådana tester av olika märken.

Som Sveriges största hemsida om datorer och hemelektronik, kanske vore det något för Swec-redaktionen. Att fråga de mest efterfrågade märkena, om att få göra recensioner av dom mest efterfrågade modellerna.

Dessutom får tillverkarna tillbaka feedback, om vad som upplevs som bra och dåligt med deras modeller.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Ja i stort sett Samma grafik och CPU

Finns det några nackdelar med en MSI contra en Asus?

Asus G75VW

Storlek / upplösning 17,3 " / 1920 x 1080
Bildformat 16:9
Bakgrundsbelysning LED
Skärmyta Anti-glare
Processor
Processormodell Intel Core i7 3610QM 2,3 GHz
Chipset HM77
Minne
Minnesstorlek (inkl./max) 8 GB / 12 GB
Minnesplatser (totalt/lediga) 4 st / 2 st
Minnestyp SO-DIMM DDR3 1600 MHz
Lagring
Hårddisk 750 GB, 7200 RPM, SATA-III, Mekanisk
Optisk enhet DVD±RW (skriver/läser)
Grafik & ljud
Integrerat ljudkort Ja
Grafik NVIDIA GeForce GTX 670M
Minne dedikerat 3072 MB

Dold text

13 990:-
http://www.dustinhome.se/product/5010636672/asus-g75vw-ci7-2-...

MSI GT 70

13 990:-

Skärmstorlek 17,3-tum
Maximal upplösning 1920x1080, Full-HD
Skärmtyp LED Backlit
Skärmyta Anti-reflex
Processor
Processormodell Intel Core i7-3610QM
Processorhastighet 2.3 GHz
Max turbo 3.3 GHz
Antal kärnor 4
Chipset Mobile Intel® HM77 Express
Minne
Minnestyp SODIMM DDR3 1600MHz
Minne som ingår 8GB
Maximalt minne 16GB
Minnesplatser 4
Lagring
Hårddiskstorlek 750GB
Hårddisktyp SATA 7200 rpm
Optisk enhet DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager
Minneskortläsare SD(XC/HC)/MMC/MS(PRO)/xD
Grafik och Ljud
Grafikkort NVIDIA® GeForce® GTX 670M
Dedikerat grafikminne 3GB GDDR5
Delat grafikminne Nej
Grafikkortsklass 1
Ljudkort Realtek ALC892/ Dynaudio/ THX TruStudio Pro

Dold text

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Samma speccs i stort sett. Har hört att Asus har bra kylning och går tyst, hur är det med MSI:n?

Är i stort behov av en ny laptop och dom här två modellerna sticker ut i djungeln av laptops, men är osäker på vilken man blir mest nöjd med.

Tacksam för alla tips.

Edit*

Hur kommer det sig att MSI GT60 är så mycket dyrare jämför med GT70?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

13 490:- alltså 500 kr mindre, men då med mindre skärm och sämre minnen, samt slöare hårddisk ( 5400 )

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

En kort bra lättläst recension med många bilder. Tack för recensionen MasteraCe, vi skulle behöva mer sådana tester av olika märken.

Som Sveriges största hemsida om datorer och hemelektronik, kanske vore det något för Swec-redaktionen. Att fråga de mest efterfrågade märkena, om att få göra recensioner av dom mest efterfrågade modellerna.

Dessutom får tillverkarna tillbaka feedback, om vad som upplevs som bra och dåligt med deras modeller.

/AP

Trevligt att du gillade den! får hoppas fler följer samma spår

Skrivet av Abdn:

Finns det några nackdelar med en MSI contra en Asus?

Asus G75VW

Storlek / upplösning 17,3 " / 1920 x 1080
Bildformat 16:9
Bakgrundsbelysning LED
Skärmyta Anti-glare
Processor
Processormodell Intel Core i7 3610QM 2,3 GHz
Chipset HM77
Minne
Minnesstorlek (inkl./max) 8 GB / 12 GB
Minnesplatser (totalt/lediga) 4 st / 2 st
Minnestyp SO-DIMM DDR3 1600 MHz
Lagring
Hårddisk 750 GB, 7200 RPM, SATA-III, Mekanisk
Optisk enhet DVD±RW (skriver/läser)
Grafik & ljud
Integrerat ljudkort Ja
Grafik NVIDIA GeForce GTX 670M
Minne dedikerat 3072 MB

Dold text

13 990:-
http://www.dustinhome.se/product/5010636672/asus-g75vw-ci7-2-...

MSI GT 70

13 990:-

Skärmstorlek 17,3-tum
Maximal upplösning 1920x1080, Full-HD
Skärmtyp LED Backlit
Skärmyta Anti-reflex
Processor
Processormodell Intel Core i7-3610QM
Processorhastighet 2.3 GHz
Max turbo 3.3 GHz
Antal kärnor 4
Chipset Mobile Intel® HM77 Express
Minne
Minnestyp SODIMM DDR3 1600MHz
Minne som ingår 8GB
Maximalt minne 16GB
Minnesplatser 4
Lagring
Hårddiskstorlek 750GB
Hårddisktyp SATA 7200 rpm
Optisk enhet DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager
Minneskortläsare SD(XC/HC)/MMC/MS(PRO)/xD
Grafik och Ljud
Grafikkort NVIDIA® GeForce® GTX 670M
Dedikerat grafikminne 3GB GDDR5
Delat grafikminne Nej
Grafikkortsklass 1
Ljudkort Realtek ALC892/ Dynaudio/ THX TruStudio Pro

Dold text

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Samma speccs i stort sett. Har hört att Asus har bra kylning och går tyst, hur är det med MSI:n?

Är i stort behov av en ny laptop och dom här två modellerna sticker ut i djungeln av laptops, men är osäker på vilken man blir mest nöjd med.

Tacksam för alla tips.

Edit*

Hur kommer det sig att MSI GT60 är så mycket dyrare jämför med GT70?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

13 490:- alltså 500 kr mindre, men då med mindre skärm och sämre minnen, samt slöare hårddisk ( 5400 )

Eller har jag missat något?

MSI vs ASUS är rätt svårt.. båda har sina för och nackdelar.. ASUS är tystare det är jag ganska säker på.. har inte hört deras senaste modell dock

Däremot är MSI mer servicevänliga, ska du rensa en GT60 på damm är det ganska lättåtkomligt medans på en ASUS måste du demontera halva datorn för att komma åt kylflänsarna

Sen (iallafall på dom äldre modellerna) så verkade det som att MSI hade bättre skärmar med mindre ljusinsläpp men det kan ju vara annorlunda nu

Ang. Priserna så tror jag GT60n kommer bli snäppet billigare men så få återförsäljare har börjat lägga ut dom ännu så priserna lär bli mer riktiga här framöver..

Ontopic:

Hann inte köra några BF3 test.. tog en jääkla tid att ladda ner.. provade bara snabbt tidigare och avinstallerade smart som jag var

Däremot körde jag Prime95 8 trådar Extreme heat samtidigt som jag körde Furmark Extreme burn in.. Maximal hetta mao

Kylningen pallade med men såg att temperaturerna på I7an var uppe i 90 som värst.. grafikkortet å andra sidan låg rätt stabilt på runt 80

Återkommer ang. BF3 imorgon.. Det finns ingen färdig benchmark i spelet som det finns i vissa spel?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!