först och främst skulle jag fråga vad det primära syftet med datorn är. är det mot all förmodan spel (och "HD-video" som nån skrev längre upp) inblandat så krävs det lite kraft kanske, men är det en surf, skriv och chatterburk enbart. (vilket utan alltför mycket förutfattade meningar det är i "tjej behöver dator"-fallen) så skulle jag föreslå att du föreslår en riktig lågenergimodell och skaffar en minimal SSD för för mellanskillnaden, det kan gå om inte för 3K exakt så strax runt. den befintliga disken kan som en bra bonus användas som backup med ett billigt chassi.
en sån dator kommer kännas betydligt mycket snabbare än en en mycket snabbare modell med den sengångarlångsamma disk som alltid sitter i budgetmodeller ändå. och det är vad "dom" brukar vilja ha egentligen vad jag märkt iallfall. men alla kan avvika från statistiken, så hör efter.
alltså, dator, typ Aspire One 10" 2500kr + SSD 500kr = mindre irritation över den evigt snurrande Windows-rockringen samt bättre batterilängd dessutom, och den kommer verkligen kännas bärbar.

se bara till att det är en modell där det faktiskt sitter en vanliga 2.5 disk i innan.
ett annat kanske lika viktigt tips är att hon bör försöka få möjligheten att känna på tangentbordet, eftersom just det var viktigt så antar jag ännu mer att det är digert chattande som väntar, och billiga bärbara i allmänhet och netbookliknande i synnerhet har väldigt olika kvalitet och känsla i tangenterna. en del är som att sitta och peta på en brylépudding, andra är distinkta som en bankomats knappsats.