Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Hej!

Har haft min ASUS Zenbook UX32VD-R4002V i några dagar nu och tänkte delge en mina erfarenheter av den än så länge. Jag får väll tyvärr säga att jag är nöjd med det mesta, men långt ifrån allt.

Börjar med det dåliga:

-Skärmen blöder något utav helsike på flera ställen. Har sex blödpunkter på nederdelen av skärmen, av vilka två är ganska stora, och nästan hela övre högra hörnet är upplyst av blödning. Det syns bara mot vissa svarta bakgrundsfärger, men ändå. Har hört att det ska vara svårt att tillverka så pass tunna IPS skärmar i full-hd utan att skärmana blöder, men så här mycket trodde jag inte att det skulle vara!

-Disken är ganska långsam. Det står att det sitter en 24 gb ssd i, och när jag köpte datorn antog jag att windows låg på den. Så var dock inte fallet, windows ligger på den 500 gb stora 5400 rpm-disk som sitter i. SSD:n är tydligen någon sorts hybriddisk som används som cashe-minne för att snabba på vissa processer i datorn och du kan inte själv bestämma vad som ska ligga på den. Program du använder frekvent på datorn flyttas automatiskt till SSD:n så att uppstarten av dem blir snabbare.

-Datorn är så fullproppad med massa skräpprogram från ASUS vid leverans att den nästan är obrukbar. Ca 75% av ram-minnet var upptaget av massa skräp innan jag avinstallerade i princip alla ASUS-programmen.

-Touchpaden känns inte helt 100%. Det kan vara att jag bara är ovan vid den, men det känns som om pekaren släpar efter lite. Detta kan dock förhoppningsvis lösas med uppdateringar av firmware och mjukvara. Trots att den inte känns helt super är den mycket bättre än på förra generationens zenbook!

-Vet inte om det bara är min dator eller om jag kanske avinstallerade för många programm på en och samma gång, men många programm tenderar att krascha lite då och då, inklusive utforskaren. Detta är mycket irriterande, men skulle säkert lösas om man installerade om windows.

Så, nu till de bra grejorna!

-Tangentbordet är riktigt skönt! Det är mycket styvare och mer robust jämfört med förra generationens zenbooks tangentbord, som känndes ganska "fladdriga". På detta sitter tangenterna fast bra och det krävs ganska mycket mer kraft för att trycka ner tangenterna (längre slaglängd). För mig är det nästan lite för "styvt", men det är väll en vanesak.

- Förutom att skärmen blöder som ett jäkla såll så är den riktigt bra! Kollade på Avatar i 720p på den och det så fantastiskt ut! Har inte testat att kollap å något full-hd film på den ännu, men antar att det kommer att se riktigt bra ut det också. Tack vare att det är en IPS-skärm så spelar det inte så stor roll hur du har skärmen vinklad, du ser bra på den ändå vilket är ett stort plus! Den höga upplösningen har dock sitt pris. Text blir väldigt liten på skärmen, så har man problem med synen så kan man få problem att kunna se vad som står. Windows kan ju skala upp den mesta texten, men funkar ju tyvärr inte överallt. Ska bli bättre stöd för textskalning i Windows 8 har jag hört.

- För att vara en så pass platt dator har den helt ok ljud. Absolut ingen festmaskin precis, men bättre än man kunde tro var möjligt för en ultrabook!

- Byggkvaliteten är förbaskat bra! Här lever verkligen ASUS upp till sitt goda rykte. Datorn är byggt i en sorts metall/plast "legering", men den känns väldigt "metallig" och högkvalitativ. Man tänker inte ens på att den är delvis byggd av plast.l. För att vara så liten känns datorn väldigt robust, och ingenting sitter löst eller upplevs som dåligt. Mycket bra kvalitet!

-Tillbehören som följer med är helt ok. Laddaren är i minsta laget (typ som på macbook), vilket är mycket välkommet för en ultrabook. Du får med ett brunt tygfodral som är helt ok, men det finns inga fickor på det för t.ex laddare. Du får också med en USB -> Ethernet-adapter och en Mini-VGA -> VGA adapter.

Överlag är det en mycket bra dator, men blev besviken när jag förstod att det inte var en "riktig" ssd som satt i. Blev också besviken när jag startade upp den första gången och såg alla blödpunkter. Dock är datorn i förhållandevis snabb och är mycket snygg och smidig. Tangentbordet är skönt och skärmen är förutom blödpunkterna mycket bra!

Hoppas ni hade nytta av min lilla recension. Är det något ni undrar så är det bara att fråga!

/Felix

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Gärna lite bilder kanske.... Laptopskärmar är generellt dåliga, men på en "status" - laptop så ska det ju inte vara så. Statusen försvinner men en sådan defekt.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Min ASUS UX32VD-r4002v blöder inte alls vad jag märker av. Att SSD och HDD är uppdelat som det är tyckte jag var ganska uppenbart när jag beställde datorn, så det har jag inga problem med. Mjukvaran själv är i många fall bättre än användaren på att avgöra vad som sparar mest tid genom att ligga på SSD:n. Om man verkligen vill kan man dock formatera om datorn, t.ex. enligt http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-install-windows-7-integrated-32gb-ssd.html, med hela W7 på SSD:n.

EDIT: Jag håller dock med om att musen hade kunnat vara bättre. Det finns dock alternativa drivers att ladda hem på ASUS hemsida. De som kommer installerade är ELAN, alternativet är Synaptics. Enligt något forum för någon tidigare ASUS-dator har Synaptic-drivers varit bättre än ELAN, men jag har inte provat att byta än. Detta är dock inte något stort problem för mig då jag oftast föredrar att koppla in en extern mus när jag använder ultrabooken längre perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Gärna lite bilder kanske.... Laptopskärmar är generellt dåliga, men på en "status" - laptop så ska det ju inte vara så. Statusen försvinner men en sådan defekt.

Jag instämmer skulle gärna vilja se hur mycket bleeding du menar. Du kanske bara fått ett söndags exemeplar?

Sedan vill jag tacka för denna recension, fler får gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Jag instämmer skulle gärna vilja se hur mycket bleeding du menar. Du kanske bara fått ett söndags exemeplar?

Sedan vill jag tacka för denna recension, fler får gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Jag beställde en idag samt en ssd-disk. Återkommer när den är i min ägo och har hunnit provkörts lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Jag instämmer skulle gärna vilja se hur mycket bleeding du menar. Du kanske bara fått ett söndags exemeplar?

Jag har också en UX32VD som läcker ljus, och om man läser på t.ex. http://forum.notebookreview.com/asus/659073-ivy-bridge-zenboo... så verkar det vara allt annat än ett undantagsfall.

Skrivet av Boxxi:

Min ASUS UX32VD-r4002v blöder inte alls vad jag märker av.

Intressant...inte ens under uppstarten av Win7? (Under uppstarten är ett av tillfällena det märks mest på min). I sådana fall så kanske det finns hopp om att jag kan få min utbytt mot en som inte driver mig vansinnig.

Skrivet av Boxxi:

Det finns dock alternativa drivers att ladda hem på ASUS hemsida. De som kommer installerade är ELAN, alternativet är Synaptics. Enligt något forum för någon tidigare ASUS-dator har Synaptic-drivers varit bättre än ELAN

Rätta mig om jag har fel, men som jag förstått det är Elantech och Synaptics olika tillverkare av touchpads? Synaptics-drivarna borde därför bara vara till förra generationen Zenbooks.

Permalänk
Medlem

Jag lägger till mina erfarenheter av denna modellen också, köpte min igår och har suttit med den non-stop sedan dess:

Positivt:
+ Otroligt skärm, bra betraktningsvinkel och upplösning samt färgåtergivning.
+ Liten och kompakt, väger endast 1,45kg.
+ Stabilt byggd.
+ Bra tangentbord, normal layout vilket är viktigt tycker jag när man skriver/programmerar mycket.
+ Backgrundsbelyst tangentbord
+ 3st USB 3.0 portar (Inte ens den dyrare modellen (UX31A) har detta)
+ Medföljande USB-nätverkskort samt Mini-VGA till VGA adapter
+ Bang Olufsen ljud inbyggt, vilket faktiskt imponerade på mig för att vara laptop
+ Bra batteritid, ca. 6h vid normalt användande (lite dimmad skärm)

Negativt:
- Backlight bleeding på 2-3 punkter nertill på skärmen som syns ganska tydligt vid full brightness och något mörkt på skärmen.
- Hybrid-hårddisk (Kommer byta denna ASAP till en SSD!)
- Otroligt mycket bloatware (Skräpprogram från Asus m.fl förinstallerat)
- "Endast" 4GB RAM, men det går uppgradera (en 2GB sticka kan bytas ut emot upp till 8GB vilket ger 10GB totalt)

Överlag är jag otroligt nöjd. Visst jag behöver köpa en SSD samt formatera den, men det var jag beredd på, vem vill ha en dator utan SSD idag? Samt bloatware är man van vid på laptops, tyvärr. För att vara en ultrabook har denna väldigt bra prestanda, går t.o.m. att spela alla dagens spel om man så önskar.

Äntligen en dator för mig!

Permalänk
Medlem

Min ASUS Zenbook UX32VD kan jag hämta ut idag ! Kommer bli riktigt skoj. Jag har en Corsair Force 120GB (får duga så länge) som ligger hemma och väntar.. Förmodligen kommer jag få sprätta upp den o modda för att den ska få plats, men in ska den :D. Ska även köpa till 8GB till den.

Permalänk
Medlem

Någon som faktiskt har bytt ut den mekaniska hddn? Enligt Nordic Hardware är man tvungen att ta bort batteriet för att göra det, vilket känns dumt (med tanke på garanti) och omständigt. Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Visa signatur

Chassi: Lian-Li något.. | Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite | CPU: Ryzen 9 5900x | CPU-kylare: Noctua DH-15 | RAM-minnen: Corsair Vengeance 32GB (4x8Gb) 3000MHz | GPU: GTX 1070 (RTX 3080 n0gon gång..) | Nätagg: Corsair TX 950W | Samsung 860 EVO 1TB M.2 | Intel 520 240GB | 2x Seagate Barracuda Green 2TB | Skärm 1: MSI Optix MPG341CQR | Skärm 2: Samsung C49RG90S

Permalänk
Medlem

Ja, du ska behöva lossa batterier så vitt jag vet. Jag återkommer då jag ska försöka göra detta på lunchen vid ~12.

Permalänk
Medlem

Enligt många forum så ska det var OK att skruva upp burken så länge man inte bryter warranty seal.. Skruva ur disken görs genom att ta bort batteriet.. Finns guider o filmer för detta på nätet.. Youtube osv ;). Google it. Ska själv göra detta tilll helgen. Sätta i SSD o 8GB ram.

O som vanligt, sunt förnuft och försiktighet.

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

Jag lägger till mina erfarenheter av denna modellen också, köpte min igår och har suttit med den non-stop sedan dess:

Positivt:
+ Otroligt skärm, bra betraktningsvinkel och upplösning samt färgåtergivning.
+ Liten och kompakt, väger endast 1,45kg.
+ Stabilt byggd.
+ Bra tangentbord, normal layout vilket är viktigt tycker jag när man skriver/programmerar mycket.
+ Backgrundsbelyst tangentbord
+ 3st USB 3.0 portar (Inte ens den dyrare modellen (UX31A) har detta)
+ Medföljande USB-nätverkskort samt Mini-VGA till VGA adapter
+ Bang Olufsen ljud inbyggt, vilket faktiskt imponerade på mig för att vara laptop
+ Bra batteritid, ca. 6h vid normalt användande (lite dimmad skärm)

Negativt:
- Backlight bleeding på 2-3 punkter nertill på skärmen som syns ganska tydligt vid full brightness och något mörkt på skärmen.
- Hybrid-hårddisk (Kommer byta denna ASAP till en SSD!)
- Otroligt mycket bloatware (Skräpprogram från Asus m.fl förinstallerat)
- "Endast" 4GB RAM, men det går uppgradera (en 2GB sticka kan bytas ut emot upp till 8GB vilket ger 10GB totalt)

Överlag är jag otroligt nöjd. Visst jag behöver köpa en SSD samt formatera den, men det var jag beredd på, vem vill ha en dator utan SSD idag? Samt bloatware är man van vid på laptops, tyvärr. För att vara en ultrabook har denna väldigt bra prestanda, går t.o.m. att spela alla dagens spel om man så önskar.

Äntligen en dator för mig!

Hur bra är prestandan i dagen spel menar du? Kommer det vara okej att dra med en skärm och riktigt tangentbord å mus till ett lan med denna?

Permalänk
Medlem

Update: Nu har jag bytt till en Intel 330 120GB SSD och det gick väldigt bra, var inga problem. Har dessutom installerat Windows 8 (dock inga drivrutiner än, har inte hunnit så långt). Det enda speciella man behövde göra var att lossa batteriet för att komma åt, samt också ta bort ena halvan av skalet på SSD:n för att vinna några milimeter då det inte är en fullt så tjock HDD som standard 2.5" som sitter i från början.

Kan ge en till update ikväll med hur Windows 8 fungerar, samt drivrutiner och så.

Skrivet av Vidundret:

Hur bra är prestandan i dagen spel menar du? Kommer det vara okej att dra med en skärm och riktigt tangentbord å mus till ett lan med denna?

Jag tycker den fungerar till det, ja. Men för t.ex. FPS spel och så håller den nog inte riktigt måttet. T.ex. BF3 kan du på 1280x720 (medium) kanske hålla acceptabel nivå, men det blir inga 60 FPS. Diablo 3, Starcraft m.m. klarar den dock fint i Full HD t.o.m.

Permalänk
Medlem

Hur man byter HDD:
- ta bort de ~12 torx skruvarna (storlek 5) på baksidan
- lyft av baksidan. Den bakre delen sitter fastklistrad med några riktigt kletiga klisterlappar, så lite försiktigt våld krävs här. För mig hade ena högtalaren också kilat sig fast emot baksidan. Kabeln mellan moderkort och högtalare är riktigt tunn, så var försiktig.
- när baskiden väl är borta kommer man lätt åt minnet.
- HDD'n sitter fastskruvad med 4 skruvar, varav två sitter under batteriet. Det betyder att man först måste skruva loss batteriet.
- därefter är det bara att skruva loss HDD'en och byta ut den. Notera att bara 7mm höga hårddiskar får plats.

Om garantin ryker, eller inte, har jag ingen aning om. Det är möjligt att det märks att baksidan tagits bort pga klisterlapparna.

Med en Samsung 830 SSD blir det som en helt ny maskin. Om man inte vill byta HDD fungerar det dock hyggligt att bara formatera om allt och lägga Win7 på 32GB SSD'n. Installera inte allt skräp som den ursprungliga installationen kommer med.

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min UX32VD-R4002V. Skärmen är en ren fröjd att använda! Tangentbordet tycker jag också är helt okej. Touchpaden är bra och responsiv, MEN funktionen som ska stänga av plattan när man skriver verkar inte fungera alls, får hoppas att det kommer en fix på det.

Bytte till SSD för några dagar sen, tänkte lägga upp några bilder på det här! Tyvärr blev bildkvalitén inge vidare på ImageShack, men jag tror ni fattar poängen ändå

1. Datorn med SSD:n jag köpte, en Samsung 830 128GB

2. Verktygen: En Torx 5 (T5), en lite stjärnmejsel, samt en skruvpincett vilken var väldigt smidig att ha! Kostar typ 30 kr på Kjell, rekommenderas!

3. Skruva loss baksidan med torx. Kom ihåg att hålla reda på skruvarna

4. Locket är fastlimmat längst bak, var noga med att ta bort det här innan du försöker ta bort locket Jag använde baksidan av en mattkniv som jag körde in en liten liten bit och drog sakta åt sidan, det lossnade ganska lätt då. Var noggrann med att inte föra in en kniv eller liknande för långt, kan sluta illa då

5. På locket sitter högtalar"galler", de verkar inte tåla så mycket så var rädd om dem.

6. Insidan!

7. Batteriet måste skruva loss (den stora svarta klumpen), var noga med att inga skruvar ramlar ner någonstans i datorn här! När det är loss så räcker det med att flytta på det lite åt sidan (bort från hårddisken), man får först lyfta lite på det. OBS! Det sitter fast lite kablar här och var som följer med så var försiktig! Jag såg tre stycken (två högtalarkablar(?) vid sidorna samt ett knippe kablar i mitten typ) men det kan finnas mer.
Som ni ser kommer man nu åt alla skruvar till hårddisken.

8. Be gone with it! Jag lyfte typ lite uppåt i ena änden, sen drog jag ur den ur kontakten. Känns onödigt att säga det igen, men ändå: Var försiktig!

9. Jämförelse. Fästena på den gamla hårddisken skruvas loss också monteras på SSD istället.

10. Och in med den! Tyvärr med den "fina" sidan neråt (eller uppåt blir det väl egentligen) :P. Sedan tillbaka med batteriet och alla skruvar, sen plåten osv osv. Jag la inte på något nytt lim på locket, känns som de fyra skruvarna räcker, kommentarer någon?
När man skruvar tillbaka locket bör man först sätta i alla skruvar, sedan använda lite korsdragning (tycker jag i alla fall) så att det inte hamnar snett/skevt eller nått.

11. Verkade ju fungera galant!

Sedan för att installera windows igen följde jag listan på drivrutiner som finns här: http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-....

12.

Planen är också att formatera om den inbyggda SSD:n och ha som lagring. Den gamla hårddisken åker in i min stationära som lagring.

Bytet är ganska lätt, tar väl ca 30 minuter kanske, och SSD rekommenderas för sedan går det undan!
Här är en benchmark. Disken är typ halvfull vid det här laget, och så har jag igång en del program i bakgrunden så jag vet inte om den är rättvis.

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

Update: Nu har jag bytt till en Intel 330 120GB SSD och det gick väldigt bra, var inga problem. Har dessutom installerat Windows 8 (dock inga drivrutiner än, har inte hunnit så långt). Det enda speciella man behövde göra var att lossa batteriet för att komma åt, samt också ta bort ena halvan av skalet på SSD:n för att vinna några milimeter då det inte är en fullt så tjock HDD som standard 2.5" som sitter i från början.

Kan ge en till update ikväll med hur Windows 8 fungerar, samt drivrutiner och så.

Jag tycker den fungerar till det, ja. Men för t.ex. FPS spel och så håller den nog inte riktigt måttet. T.ex. BF3 kan du på 1280x720 (medium) kanske hålla acceptabel nivå, men det blir inga 60 FPS. Diablo 3, Starcraft m.m. klarar den dock fint i Full HD t.o.m.

BF3 kommer jag aldrig att installera på en sådan fin burk. Hatar spelet. Men diablo å sc2 å kanske något competitive fps kan tänkas. Får kanske ta mig ner på stan å införskaffa en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan74:

2. Verktygen: En Torx 5 (T5), en lite stjärnmejsel, samt en skruvpincett vilken var väldigt smidig att ha! Kostar typ 30 kr på Kjell, rekommenderas!

Tack för tipset att använda en skruv pincett. Jag definitivt införskaffa en sådan när jag uppgraderar min UX32VD.

En fråga: Har du använt "AI Recovery Burner" som finns installerat på datorn för att bränna återställningsskivor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Tack för tipset att använda en skruv pincett. Jag definitivt införskaffa en sådan när jag uppgraderar min UX32VD.

En fråga: Har du använt "AI Recovery Burner" som finns installerat på datorn för att bränna återställningsskivor?

Jag gjorde inte det, sket fullständigt i allt som låg på den. Det "windows" som medföljer är ändå skräp då du inte kan få in den utan all bloatware, så jag installerade Win 8 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Jag gjorde inte det, sket fullständigt i allt som låg på den. Det "windows" som medföljer är ändå skräp då du inte kan få in den utan all bloatware, så jag installerade Win 8 istället.

Det stämmer ej, jag har läst flera trådar och på denna sida http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...
Så finns det en guide om hur du kan lägga in ditt windows 7 som följer med maskinen utan att behöva "köpa nytt" och på så sätt slipper du all bloatware, jag har själv nu beställt denna dator och kommer absolut att göra en omformatering på en gång.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad sugen jag är på denna datorn! Min nuvarande laptop ser för jävlig ut, fått tejpa ihop skämen osv, acer skit.
Men jag stället mig tveksam till spel prestandan, jag spelar lite spel på laptopen ibland när jag är iväg. Typ D3, Civ, WOT.
Och för 11.000? så får man en ganska ok prestanda laptop, men långt ifrån denna eleganta design.
Har jäkligt svårt att bestämma mig.

Permalänk

Vill bara tillföra mina tre öres synpunkter om SSD kontra hybrid-disk:

jag har en HP Probook med 240 GB SSD och 8 GB RAM och en Samsung Chronos med 8 GB RAM och hybrid-disk. Visst är SSD:n snabbare, men hybriden gör ett enormt bra jobb att optimera frekvent använda filer.

Datorn med SSD bootar Windows på 10 sekunder, och Samsungen på ca 15 sekunder.

Till viss del beror det även på vilken kanalhårdvara som finns, som tar hand om IO till hårddisken, hybriden är långsammare än SSD:n, men jag tycker inte skillnaden är så otroligt stor vid normalt användande.

Det är en avvägningsfråga - stora SSD blir dyra, och behöver man en stor hårddisk internt i datorn? Behöver man mer än 240 GB internt, och tycker 1650 kr för en 240 GB SSD är för mycket - då är en hybrid ett bra val anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jäklar vad sugen jag är på denna datorn! Min nuvarande laptop ser för jävlig ut, fått tejpa ihop skämen osv, acer skit.
Men jag stället mig tveksam till spel prestandan, jag spelar lite spel på laptopen ibland när jag är iväg. Typ D3, Civ, WOT.
Och för 11.000? så får man en ganska ok prestanda laptop, men långt ifrån denna eleganta design.
Har jäkligt svårt att bestämma mig.

11000? Vart kollar du inet säljer den för 9990. Men visst ska man köpa ssd disk och byta ut ram-minnet till 8 gb så kostar de ju en extra slant. Jag själv tänker inte göra detta på en gång då jag inte är bekväm med att öppna upp en bärbar dator.

Men om jag skulle lägga in en liten kommentar angående din beslutsamhet så skulle jag nog vilja rekommendera denna, har sett på videos på youtube där dom kör full hd med ultra inställningar på d3 och ligger kring 30 fps, och starcraft 2 i full hd ultra inställningar där med och där ligger dem runt 40 fps, skyrim också riktigt bra minns inte exakt. Här har du länken http://www.youtube.com/watch?v=h5dz5qJAbhI . De tycker jag är jäkligt bra för att vara en ultrabook. Jag längtar verkligen tills min har anlänt synd på att den ej kommer innan helgen hade varit en rolig helgdags syssla att pilla på ny dator.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om garantin bryts om man byter hårddisk eller ram?? Hittar inget konkret svar i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronis93:

Är det någon som vet om garantin bryts om man byter hårddisk eller ram?? Hittar inget konkret svar i tråden

Undrade samma sak (just med hddn) och fick följande svar på deras facebook-sida:
"Om jag inte har helt fel så sitter det ingen warranty seal som måste brytas för att byta hårddisken. Bara man tar det lugnt och inte förstör något så ska garantin fortfarande gälla. MVH, ASUS Anders"

Så det ska vara lugnt

Visa signatur

Chassi: Lian-Li något.. | Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite | CPU: Ryzen 9 5900x | CPU-kylare: Noctua DH-15 | RAM-minnen: Corsair Vengeance 32GB (4x8Gb) 3000MHz | GPU: GTX 1070 (RTX 3080 n0gon gång..) | Nätagg: Corsair TX 950W | Samsung 860 EVO 1TB M.2 | Intel 520 240GB | 2x Seagate Barracuda Green 2TB | Skärm 1: MSI Optix MPG341CQR | Skärm 2: Samsung C49RG90S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronis93:

Är det någon som vet om garantin bryts om man byter hårddisk eller ram?? Hittar inget konkret svar i tråden

Jag har varit i kontakt med både Inet (där jag köpte min UX32VD) och ASUS support, vilket jag har skrivit om mer här.

Kortfattat: Det är ok att byta HDD och RAM utan att bryta garantin, men som alltid: var försiktig!

Permalänk
Medlem

Ni som har fixat in en ny ssd i UX32VD och angivit produktnyckeln till windows som redan fanns i datorn vid köp, är eran aktiverad? För mig står det att den inte är aktiverad och när jag försöker aktivera skriver jag in min nyckel men då får jag felkod 0xC004E003 (felkoden innebär att man försökt aktivera flera datorer).

För att kolla detta går man in på Dator, högerklickar och väljer egenskaper. Kolla längst ner.

Permalänk

Verkar som Dustin skickat mig en UX32VD med 1366x768 skärm trots att de lovade att deras R3001V skulle ha 1920x1080 som det också stod i spec. Kommer bli en return to sender efter en låååång väntan.

Faen innan jag fått min zenbook så är den utdaterad =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Ni som har fixat in en ny ssd i UX32VD och angivit produktnyckeln till windows som redan fanns i datorn vid köp, är eran aktiverad? För mig står det att den inte är aktiverad och när jag försöker aktivera skriver jag in min nyckel men då får jag felkod 0xC004E003 (felkoden innebär att man försökt aktivera flera datorer).

För att kolla detta går man in på Dator, högerklickar och väljer egenskaper. Kolla längst ner.

Jag hittade ingen nyckel på datorn, och gjorde precis som du så att ladda ner ett program för att leta på den serial som används på datorn. Installation gick smärtfritt men det blev problem när nyckeln skulle aktiveras. Då hittade jag min serial på laddaren(?). Den skiljer sig hur som helst från den nyckeln jag fick fram från registret, antar att det är så även för dig. Ändrar du till nyckeln på laddaren ska det inte vara några problem alls! Hoppas det löste ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taejjfer:

Jag hittade ingen nyckel på datorn, och gjorde precis som du så att ladda ner ett program för att leta på den serial som används på datorn. Installation gick smärtfritt men det blev problem när nyckeln skulle aktiveras. Då hittade jag min serial på laddaren(?). Den skiljer sig hur som helst från den nyckeln jag fick fram från registret, antar att det är så även för dig. Ändrar du till nyckeln på laddaren ska det inte vara några problem alls! Hoppas det löste ditt problem.

Tack, det fungerade!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Verkar som Dustin skickat mig en UX32VD med 1366x768 skärm trots att de lovade att deras R3001V skulle ha 1920x1080 som det också stod i spec. Kommer bli en return to sender efter en låååång väntan.

Faen innan jag fått min zenbook så är den utdaterad =(

Det är väll just bara skärmen som skiljer mellan 3001 och 4001

OT: Vilka minnen passar till denna, jag har inte lyckats hitta någon kompabilitetslista