Produkter kopplade till tråden
Produkt (1 st) Bästa pris Betyg
Relaterade trådar
Trådtitel (0 st) Svar
Sidan 43 av 43 « Första 33404142 43

Verktyg Visningsval
2014-02-11, 15:01   #1261

PeterPwn

Medlem

Registrerad: feb 2014

Tack för bra svar!

Börjar nog helt enkelt med en SSD då så får vi se hur det tar sig : )
PeterPwn är inte uppkopplad
2014-02-12, 21:02   #1262

SSIV

Medlem

Plats: HBG

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PeterPwn Visa inlägg
Tack för bra svar!

Börjar nog helt enkelt med en SSD då så får vi se hur det tar sig : )
Vill gärna tillägga att trots att EVO:n inte riktigt kan veckla ut vingarna pga. chipsetet så är det inte inte så jättefarliga speed-penalties vi pratar om. Tvär emot, jag rekommenderar EVO.

Följande test är NH532 på batteridrift i Windows 8.1 gjort med Samsung Magician:

Länk till fullständiga bildalbumet på imgur.
SSIV är inte uppkopplad
2014-03-01, 13:59   #1263

p1er

Medlem

p1ers avatar

Plats: Lund

Registrerad: maj 2005

Jag har bytt ut hårddisken, RAM och Bluray-spelaren så nu sitter jag med blixtsnabb SSD och över 2 TB med lagring på min laptop. Det enda som fattas är att överklocka grafikkortet men har inte vågat göra det än.

Hur stor är riskerna med att överklocka NH532:an och hur stor är skillnaden i spelprestanda? Har den gamla med 1080p-skärm.
Laptop: Fujitsu NH532 | Intel i7-3610QM | GT 640M LE | 16GB 1600Mhz | 250GB Samsung 840 EVO SSD + 1,5TB Hitachi HDD + 1TB Western Digital HDD, istället för CD-läsare | 500GB Verbatim HDD, extern backup | BluRay-brännare, extern ODD | Logitech Anywhere Mouse MX
p1er är inte uppkopplad
2014-03-02, 15:11   #1264

dalstorp

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2004

Var tvungen att överklocka grafikkortet för att kunna köra BF3 men fick då nästan dubbla prestandan! Har inte försökt att överklocka CPUn.

Tror inte riskerna är så stora om man bara gör det medans man spelar och inte maxar. Jag körde med 900 MHz GPU och 1000MHz minne till GPUn.
dalstorp är inte uppkopplad
2014-03-02, 23:41   #1265

p1er

Medlem

p1ers avatar

Plats: Lund

Registrerad: maj 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dalstorp Visa inlägg
Var tvungen att överklocka grafikkortet för att kunna köra BF3 men fick då nästan dubbla prestandan! Har inte försökt att överklocka CPUn.

Tror inte riskerna är så stora om man bara gör det medans man spelar och inte maxar. Jag körde med 900 MHz GPU och 1000MHz minne till GPUn.
Jo, det är ju sant. Så det är som det står i guiden att överklockningen måste aktiveras efter varje gång man startar datorn? Kan man avaktivera överklockningen när man spelat färdigt då eller måste man starta om datorn?
Laptop: Fujitsu NH532 | Intel i7-3610QM | GT 640M LE | 16GB 1600Mhz | 250GB Samsung 840 EVO SSD + 1,5TB Hitachi HDD + 1TB Western Digital HDD, istället för CD-läsare | 500GB Verbatim HDD, extern backup | BluRay-brännare, extern ODD | Logitech Anywhere Mouse MX
p1er är inte uppkopplad
2014-03-11, 11:54   #1266

OllO

Medlem

Registrerad: okt 2001

Som jag minns det går GPU:n ner i klockfrekvens i 2D-läge, men den växlar inte över till den integrerade Intel-GPU:n (som den annars gör om man inte har överklockat).
OllO är inte uppkopplad
2014-03-21, 17:10   #1267

PeterPwn

Medlem

SSD

Var på väg att beställa hem en SSD till min NH532 nyss, men började fundera på om man behöver beställa kablar och dylikt separat? Ni som har bytt till SSD, vad får man med och vad behöver man beställa separat?

Tacksam för svar!
2014-03-22, 15:41   #1268

OllO

Medlem

Intern ssd är bara att plugga in. Det behövs även två små skruvar. De ingick inte när jag köpte (intel). Tog en skriv från gamla hårddisken, så de fick en skruv var åtminstone.
OllO är inte uppkopplad
2014-04-20, 15:30   #1269

Papieren

Medlem

Registrerad: dec 2012

Har försökt överklocka. Var tvungen att ändra forepstate till 0,0 för att få det att funka men har en fråga. Använder mig av Nvidia Inspector och när jag kollar om överklockningen har registrerats så står det så här:

Current clock: 1000 mhz Memory: 1200 mhz Est.Max 570 mhz
Gpu Clock: 500 mhz Memory: 1200 mhz Boost: 570 mhz
Default Clock: 500mhz Memory: 900 mhz Boost: 570 mhz

Är detta korrekt? Guiden är inte så klar med vad som ska ändras inne i Inspector.

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,1000
"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock:0,1,1200
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,0

(Mina inställningar)
Papieren är inte uppkopplad
2014-04-23, 10:28   #1270

OllO

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Papieren Visa inlägg
Har försökt överklocka. Var tvungen att ändra forepstate till 0,0 för att få det att funka men har en fråga. Använder mig av Nvidia Inspector och när jag kollar om överklockningen har registrerats så står det så här:

Current clock: 1000 mhz Memory: 1200 mhz Est.Max 570 mhz
Gpu Clock: 500 mhz Memory: 1200 mhz Boost: 570 mhz
Default Clock: 500mhz Memory: 900 mhz Boost: 570 mhz

Är detta korrekt? Guiden är inte så klar med vad som ska ändras inne i Inspector.

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,1000
"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock:0,1,1200
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,0

(Mina inställningar)
Tror det är korrekt, verkar så om man jämför med skärmdumpen i guiden på förra sidan. Du kan ju testa att köra nåt benchmark med och utan OC för att se att det verkligen blir skillnad.

Vilken drivrutin använder du?
OllO är inte uppkopplad
2014-04-30, 10:51   #1271

Papieren

Medlem

Körde en ominstallation av Windows nyss. Problemet jag har nu är att jag inte kan installera drivrutiner till grafikkortet (640m). Första problemet uppstod när jag skulle installera drivrutinen rakt av från nvidia's setup, när jag höll på att installera så kom det up: Installation Failed etc etc. Så då installerade jag istället genom att gå in på enhetshanteraren och söka manuellt i datorn för att sedan installera, eftersom jag läst det ska fungera.

Sagt och gjort så provade jag installera, det tar 10 minuter för att slutföra och under den tiden blir skärmen svart några gånger och i slutändan får jag likväl upp ett meddelande som säger att Windows hittade drivrutinerna men stötte på ett problem och kunde inte slutföra installeringen.

Det konstiga är dock att när jag kolla om det blev uppdaterat i enhetshanteraren, så står det ändå att jag har den drivrutinen jag försökte ladda ner? Borde jag ominstallera datorn igen, installera drivrutinerna på något annat sätt?

Tack!

Edit: Försöker köra 3Mark11 men varje gång (med eller utan överklockning) så får jag upp att min drivrutin/grafikkortet krashat men har återställts?

*(Workload work failed with error message: eva:3d11::rendering::scene_renderer::render(): draw_unshadowed_illumination_task for thread 0: File: device_context.cpp
Line: 515
Function: struct ID3D11CommandList *__cdecl eva:3d11:eferred_device_context:o_finish_command_list(bool)

Expression: native()->FinishCommandList( restore_deferred_context_state, &result): DX11 call failed.

Hardware device removed.
DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED: ID3D11DeviceContext::FinishCommandList: )

Senast redigerad av Papieren 2014-04-30 klockan 11:35.
2014-06-16, 13:22   #1272

Papieren

Medlem

Jag igen. Någon får jättegärna ta och svara också

Tänkte köpa en SSD till datorn, men tidigare i tråden så har alla plockat bort orginalHDD:n innan installation av SSDn. Kan man trycka tillbaka HDD:n senare eller kan man enbart köra på SSDn?
2014-06-16, 13:27   #1273

John L

Medlem

Registrerad: dec 2003

Eftersom datorn har två hårddiskplatser kan du låta originalhårddisken sitta kvar och installera SSD:n i den lediga platsen. Vill du ha din SSD som systemdisk är det bara att ändra bootordning i BIOS. När jag köpte min tror jag iofs att jag flyttade originaldisken till den andra diskplatsen och installerade SSD:n på första platsen men det ska nog inte behövas.
John L är inte uppkopplad
2014-06-18, 23:41   #1274

Papieren

Medlem

Fel

Senast redigerad av Papieren 2014-06-19 klockan 00:27.
2014-06-20, 12:51   #1275

PeterPwn

Medlem

Jag smällde i en SSD i den lediga platsen och satte den först i ordning, funkar kalas. Blev en helt annan dator.
2014-06-22, 21:07   #1276

SSIV

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PeterPwn Visa inlägg
Jag smällde i en SSD i den lediga platsen och satte den först i ordning, funkar kalas. Blev en helt annan dator.
Maxar 1GB/s med Samsung EVO 500GB i Rapid Mode, det är som dag och natt.
SSIV är inte uppkopplad
2014-06-24, 23:03   #1277

Papieren

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SSIV Visa inlägg
Maxar 1GB/s med Samsung EVO 500GB i Rapid Mode, det är som dag och natt.
Vad har ni för uppstartningstid? Alltså från att ni trycker på knappen till startskärm. Om jag kommer ihåg rätt hade jag 10 sekunders uppstart med orginal-disken men 20 sekunder med min nya SSD.
2014-06-25, 18:03   #1278

PeterPwn

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Papieren Visa inlägg
Vad har ni för uppstartningstid? Alltså från att ni trycker på knappen till startskärm. Om jag kommer ihåg rätt hade jag 10 sekunders uppstart med orginal-disken men 20 sekunder med min nya SSD.
Den startar inte på 10 sekunder med originaldisken, så mycket är säkert
2014-07-25, 16:21   #1279

anglosvensken

Medlem

Registrerad: aug 2012

Tja!

2 snabba frågor. Varit grymt nöjd med min dator sen jag köpte den. Enda jag egentligen har gjort var att sätta in en SSD som primary och sätta den andra som backup.

Men har två problem:

1) Den glappar ordentligt med sladden, så mycket att jag nu undviker att ta ut sladden då man kan få mecka i timmar för att få den att börja mata ström igen. Någon annan som har liknande problem?

2) Hittar ingen re-set partition för Win 7. Är det bara att beställa skiva eller går det att lösa på något sätt?

Annars rullar den på riktigt fint, visserligen om jag kopplar den via HDMI till tv'n så får jag inte med hela skärmen men det kan jag leva med. Den har stått på större delen av året 24/7 och fungerar fint för det jag har använt den till. FM14, CS GO, uTorrent och Filmtittande.
anglosvensken är inte uppkopplad
2014-08-05, 12:27   #1280

SSIV

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av anglosvensken Visa inlägg
Tja!

2 snabba frågor. Varit grymt nöjd med min dator sen jag köpte den. Enda jag egentligen har gjort var att sätta in en SSD som primary och sätta den andra som backup.

Men har två problem:

1) Den glappar ordentligt med sladden, så mycket att jag nu undviker att ta ut sladden då man kan få mecka i timmar för att få den att börja mata ström igen. Någon annan som har liknande problem?

2) Hittar ingen re-set partition för Win 7. Är det bara att beställa skiva eller går det att lösa på något sätt?

Annars rullar den på riktigt fint, visserligen om jag kopplar den via HDMI till tv'n så får jag inte med hela skärmen men det kan jag leva med. Den har stått på större delen av året 24/7 och fungerar fint för det jag har använt den till. FM14, CS GO, uTorrent och Filmtittande.
1) Har haft en laptop med dylikt problem. Det kommer bli värre och anslutningskontakten måste bytas då det är en eller annan plastbit som gråter.
2) Vad jag vet så har endast Windows 8/8.1 en riktig factory reset. Minns inte ifall min NH532 hade en recovery partition, eftersom jag blåste den direkt med engelskt Windows 7, varpå jag uppgraderade till W8/8.1.

Ang. TV och inte få med hela skärmen: In i TV inställningar och ändra läge från 16:9 till 'Endast Skan'. Nu bör du få med hela bilden.
SSIV är inte uppkopplad
2014-08-05, 14:44   #1281

Bollenn

Medlem

Registrerad: dec 2011

Tjena allesammans! Jag sitter också med denna bärbara och har nu några frågor, jag upplever grymt låg fps på spel, på wow t.ex kan den gå ner till 10-20 på low och sitter oftast på 30 när det är lugnt omkring, i csgo häromdan så satt jag på 40-50 fps vilken grafik inställning jag än hade vilket jag fann väldigt konstigt, någon maxfps lr vsync var inte igång.
Jag inte satt in en ssd i den än, är detta ett måste om man ska kunna spela eller?
En till fråga angående bärbara datorer allmänt; Laddade ner speedfan och mina grader på både gpu och cpu är 80-100 grader, vilket känns väldigt högt, ska man öppna upp datorn då och då och damma ur den? Eller är det bara pga denna hetta som är i sverige just nu? Tacksam för svar!
Bollenn är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb