Ok då, 363% blir det väl om vi ska vara noga... ^^ (Tror jag...)
Men det är inte bara det testet. Kikar man lite mer på Notebookcheck och jämför så är det totalt utklassning i alla tester, oftast med en faktor av 2.5-4.
Cinebench R11.5: CPU Multi 64Bit: I3 (2.2) I7 (6.2)
Cinebench R10: Rendering Multiple CPUs 64Bit: I3 (8270) I7 (20671)
Visst alla sitter inte i Cinebench, men poängen som detta visar är den massiva skillanden i raw power mellan dessa CPUs.
Jag har som svårt att motivera varför man skulle köpa I3an även om man bara ska spela. Det är 2 helt olika generationer av CPUs. Äldre I3a är på 35W från Q1 2011 och sedan I7an från Q2 2012 som har så mycket mer kraft, men är ändå på bara 45W. Jag kan tycka man då kanske tänker lite lite snålt inför framtiden.
För även om man nu bara ska spela är I7an snabbare med, speciellt då den klockar upp i 3.3Ghz i turbo. Och när det väl går att låsa upp 640 LE till 1000Mhz Core kommer kraften i I7an skina ännu mer och totallt springa ifrån I3an.
Så förutom priset så kan jag ej se någon direkt bra motivering varför man skulle shoppa I3an, bättre lägga dom där extra pengarna för att vara lite mer framtidssäker i alla fall, men det är ju ofc bara min egen åsikt
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
zlackern
Det blir en skillnad på nästan 300% om jag inte tänker snurrigt. Utklassning i vilket fall som helst

. Men 3dmark mäter väl också den integrerade grafiken, och där gör 3:e gen i7 med intel hd 4000 en stor skillnad jämfört med 2:a gen i3 med hd3000. Då blir det lite missvisande för Fujitsu-datorerna.