Verktyg Visningsval
2012-08-03, 10:53   #1

S1im

Medlem

S1ims avatar

Plats: Svedala

Registrerad: okt 2005

HP ProBook 6465b - bästa bärbara för ~4500kr?

Det är dags att köpa en ny bärbar som mest ska surfas på, lite film och enklare spel till barnen. Har fastnat för HP ProBook 6465b, som har 128gb SSD, 1600*900 skärmupplösning och 4-kärning processor.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1151217

Någon som har erfarenhet av HP 6465b eller vet om en bättre bärbar för max 5000kr?
S1im är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:01   #2

selko

Medlem

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av S1im Visa inlägg
Det är dags att köpa en ny bärbar som mest ska surfas på, lite film och enklare spel till barnen. Har fastnat för HP ProBook 6465b, som har 128gb SSD, 1600*900 skärmupplösning och 4-kärning processor.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1151217

Någon som har erfarenhet av HP 6465b eller vet om en bättre bärbar för max 5000kr?
Tja, mitt första inlägg. Jag känner att jag bara måste skriva det nu när du frågar. Den där datorn är katastrof på grund av att den låter väldigt mycket. Jag har haft den och jag sålde den inom en vecka. Det gick inte att använda den för att fläkten lät för mycket. Jag rekommenderar absolut inte. Man kan hitta bättre dator för 4000 kr och sen sätta in en egen SSD och då hamnar du på ungefär lika mycket som HPn
selko är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:04   #3

S1im

Medlem

S1ims avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av selko Visa inlägg
Tja, mitt första inlägg. Jag känner att jag bara måste skriva det nu när du frågar. Den där datorn är katastrof på grund av att den låter väldigt mycket. Jag har haft den och jag sålde den inom en vecka. Det gick inte att använda den för att fläkten lät för mycket. Jag rekommenderar absolut inte. Man kan hitta bättre dator för 4000 kr och sen sätta in en egen SSD och då hamnar du på ungefär lika mycket som HPn
Det lät ju inte bra med ljudet. Är du säker på att fläkten inte var defekt?
S1im är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:08   #4

Lasse-SL-500

Medlem

Registrerad: maj 2012

Det där är en sjukt prisvärd dator. CPUn är väl ungefär som en i3 i snabbhet, men den har fyra kärnor. Med 128 GB SSD är det ett sjukt bra pris!

Har själv en ProBook 5330M och det är bra kvalitet i grejorna. 6465B ser kanske inte så snygg ut, men det är ju inte det man ska ha den till !

Köp !
Lasse-SL-500 är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:12   #5

Lasse-SL-500

Medlem

Kan stämma det där med fläkten. Jag har haft en HP med AMD-CPU, och de har tydligen nackdelen att de alstrar mycket värme. På min HP/AMD har fläkten bytts två gånger på garantin, den jobbar för hårt och låter mycket.
Lasse-SL-500 är inte uppkopplad
2012-08-03, 12:56   #6

S1im

Medlem

S1ims avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lasse-SL-500 Visa inlägg
Kan stämma det där med fläkten. Jag har haft en HP med AMD-CPU, och de har tydligen nackdelen att de alstrar mycket värme. På min HP/AMD har fläkten bytts två gånger på garantin, den jobbar för hårt och låter mycket.
Jag hittade en test
http://www.notebookcheck.net/Review-...k.68833.0.html
enligt den så ska den vara tyst vid surfande och inte onormalt högljudd under last.

"The emissions are pleasantly discreet because the notebook hardly heats up. The system noise is also acceptable in normal use. The notebook proves to be enduring in the stress test and runs on full capacity even over a longer time. The ProBook is very energy-efficient in power consumption and can thus also present a long battery life"
S1im är inte uppkopplad
2012-08-03, 13:03   #7

frillan125

Medlem

frillan125s avatar

Plats: Malmö

Registrerad: jun 2009

Jag skulle rekommendera att du håller dig långt från HP Probook, speciellt denna serie. Varför skriver jag detta? Jo, jag jobbade på en stor kommun innan där förskolor, skolor och lite organisationer fick välja laptops själv (istället för att låta IT plocka fram prisvärda och stabila datorer) Det blev att 95% köpte HP Probook 64xx och problemen trillade in. Lite av sakerna som gick fel:

WLAN korten la av, fick bytas ut mot nya.
USB portar började glappa, dels mellan kontakten till kabeln men även fästet.
Skärmarna flimrade lite som de ville.
Många av datorerna vaknade inte upp efter strömsparläge, var tvungen att ta ut batteriet och tömma den på ström, starta med kabel men utan batteri.
Tappade nätverkskontakt lite när den ville, både med och utan kabel.
Glapp i kontakten till laddaren.
Undermålig kylning, fläkten gick på 70-100% vid surf då den kylde så dåligt.

Detta var bara några av sakerna som felade. Självklart provade vi installera om, olika drivrutiner etc men de var i grund och botten dåliga.

Vi hade en lista där vi skrev upp alla som strulade, det fick plats 30 datorer på a4 sida, när jag slutade jobba där var listan uppe i 12 sidor. Jag är övertygad om att den fortsatt växa.

Jag skulle starkt rekommendera att du kollar på något annat.
2012-08-03, 13:08   #8

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lasse-SL-500 Visa inlägg
HP laptopen hemma är en hyfsat bra dator (två kärnig AMD). 2 år gammal och den kostade väl 6000~kr som ny. Den är inte så bra som HPn TS nämnde.
Men i alla fall så har jag också fått byta ut CPUn, den blir hur varm som helst.
HP är inte ett bra märke för bärbara, inte äns stationära faktiskt.
Tycker dom är väldigt dåliga inom datorerna men till exempel skrivare är dom väldigt bra.
Anyways min HP bärbar låter inte så värst mycket, bara om den arbetar på kanske 70% eller mer (CPUn) och det är inte ofta den gör det.

Tror inte HPn kommer låta mycket dock blir det riktigt varmt.
TS: Köp hellre något annat märke. HP är inte kända för bra kylning precis
Waowt är inte uppkopplad
2012-08-03, 13:28   #9

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av frillan125 Visa inlägg
Jag skulle rekommendera att du håller dig långt från HP Probook, speciellt denna serie. Varför skriver jag detta? Jo, jag jobbade på en stor kommun innan där förskolor, skolor och lite organisationer fick välja laptops själv (istället för att låta IT plocka fram prisvärda och stabila datorer) Det blev att 95% köpte HP Probook 64xx och problemen trillade in. Lite av sakerna som gick fel:
[lista på fel]

Detta var bara några av sakerna som felade. Självklart provade vi installera om, olika drivrutiner etc men de var i grund och botten dåliga.

Vi hade en lista där vi skrev upp alla som strulade, det fick plats 30 datorer på a4 sida, när jag slutade jobba där var listan uppe i 12 sidor. Jag är övertygad om att den fortsatt växa.

Jag skulle starkt rekommendera att du kollar på något annat.
I ditt fall känns det inte som att IT hade plockat fram andra datorer om nu inte felen uppstod från dag 1 dvs DOA. Visst hade valet kunnat hamna på en annan datormodell men inte på grund av felen du räknar upp. Ni hade alltså 360 strulande datorer av om vi gissar tusen stycken, dvs. över en tredjedel och jag förstår din ilska.

Den erfarenhet av HP jag har är inte dålig, men datorerna för hemmabruk är inte mycket att hänga i granen med undermålig kylning.
2012-08-03, 13:43   #10

selko

Medlem

Registrerad: sep 2011

Jag kan skriva av egen erfarenhet för just den modellen och det är verkligen inget som jag skulle rekommendera någon då just fläkten lät nästan hela tiden. Du kan köpa Fujistun som många här har gjort och köp en SSD som är billiga idag och du får en mycket bättre dator än den du frågade efter.
selko är inte uppkopplad
2012-08-04, 14:53   #11

frillan125

Medlem

frillan125s avatar

Plats: Malmö

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jocke92 Visa inlägg
I ditt fall känns det inte som att IT hade plockat fram andra datorer om nu inte felen uppstod från dag 1 dvs DOA. Visst hade valet kunnat hamna på en annan datormodell men inte på grund av felen du räknar upp. Ni hade alltså 360 strulande datorer av om vi gissar tusen stycken, dvs. över en tredjedel och jag förstår din ilska.

Den erfarenhet av HP jag har är inte dålig, men datorerna för hemmabruk är inte mycket att hänga i granen med undermålig kylning.
Några enstaka datorer var doa, sånt händer. De andra började strula allt från inom en vecka till efter några månader. Vi hade ett mycket förmånligt avtal med Lenovo, så IT skulle garanterat valt bättre datorer, om än, något dyrare. Men till skillnad från av många användare tror, tiden vi lägger ner på att fixa deras skräp är inte gratis, lägger man på lite från början för en ordentlig dator sparar men pengar i längden.

Vi beställde ca 3000 datorer, 10% av de fungerade undermåligt när jag slutade, det har garanterat stigit nu. Säger allt om HPs laptops för hemmabruk.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb