Fujitsu Lifebook UH552 - Någon med erfarenhet?

Permalänk

Fujitsu Lifebook UH552 - Någon med erfarenhet?

Hej.

Tänkte skaffa en laptop till studier och lite musikinspelning/redigering.

Har sållat ut alternativen och kommit fram till den här datorn.

Ivy bridge i5:a, och 4GB ram känns fräschare än någon motsvarande (möjligtvis) billigare sandy bridge variant, och prestandan borde väl räcka till?

Annars är det enda frågetecknet som återstår: Någon som har erfarenhet av byggkvalitén/känslan av just den datorn eller Fujitsu Lifebooks i allmänhet?

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem

Tjenixen!

Tror datorn kommer passa dig bra för dina behov. Jobbar som konsult för Fujitsu och tycker att deras produkter fungerar bra, men att de har en relativt plastig finish.

Tycker 4 GB RAM är relativt begränsande dock, om du skall hålla på med redigering, skulle rekommendera dig att köpa till 2 eller 4 GB extra.

Sitter själv med en Lifebook highmobility variant och den fungerar klockrent.

Permalänk
Skrivet av BiZQan:

Tjenixen!

Tror datorn kommer passa dig bra för dina behov. Jobbar som konsult för Fujitsu och tycker att deras produkter fungerar bra, men att de har en relativt plastig finish.

Tycker 4 GB RAM är relativt begränsande dock, om du skall hålla på med redigering, skulle rekommendera dig att köpa till 2 eller 4 GB extra.

Sitter själv med en Lifebook highmobility variant och den fungerar klockrent.

Jo jag hade tänkt skruva in 8GB ram, och kanske även en ssd i framtiden. Just modellen i fråga har ju "exclusive aluminum cover" så den borde väl vara en aning mindre plastig än de värsta, men lite plast är ingen dealbreaker när datorn är så pass billig.

Vet du dock om den är rejäl och stabil? Jag har sökt mig till 13"-are just för att större laptops i samma prisklass ofta känns väldigt rangliga, så det vill jag ju förstås undvika.

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem

Uppdatering?

Nån som har något att säga om datorn? Beställde precis en nu då CDON har en kalaskampanj på den. Väldigt mycket dator för pengarna (i5 ivy bridge med HD4000 och 500gb hdd), får egentligen allt jag skulle vilja ha förutom en SSD men det kan man ju alltid lösa senare.

Som sagt; nån som äger en och kan ge ett omdöme?

Länk till datorn; 4490kr i skrivande stund.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh552_intel_i5-...

Permalänk
Medlem

Jag såg priset igår och har för tillfället en Asus UX32VD-R3001 liggandes på mitt postuthämtningsställe. Denna dator satte lite tankar i huvudet ska jag erkänna. Finns för visso mycket jag inte finner tilltalande med den om man jämför med Asus-datorn som jag har köpt (men ej hämtat/öppnat). Saknar nog byggkvalitén samt bakgrundsbelyst tgb. Enligt testet nedan är tgb i klass med Acer S3 vilket jag inte är så förtjust i.

Såg denna review: http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-LifeBook-UH572-Ul...
Datorn är inte helt identisk men det som lär skilja i stort är diskprestandan då den testade modellen har HDD+SSD, men resten lär vara i stort sätt samma har jag räknat ut. Man skulle ju kunna slänga i en 256gb SSd istället för HDD som sitter i från start. Svårt val snål student som jag är!

Permalänk
Medlem

Jag beställde en förut tillsammans med 8gb extra ram för att ha som studiedator nu när man börjar högskolan:)

Skrivet av larpez:

Nån som har något att säga om datorn? Beställde precis en nu då CDON har en kalaskampanj på den. Väldigt mycket dator för pengarna (i5 ivy bridge med HD4000 och 500gb hdd), får egentligen allt jag skulle vilja ha förutom en SSD men det kan man ju alltid lösa senare.

Som sagt; nån som äger en och kan ge ett omdöme?

Länk till datorn; 4490kr i skrivande stund.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh552_intel_i5-...

Skrivet av DJHogi:

Jag såg priset igår och har för tillfället en Asus UX32VD-R3001 liggandes på mitt postuthämtningsställe. Denna dator satte lite tankar i huvudet ska jag erkänna. Finns för visso mycket jag inte finner tilltalande med den om man jämför med Asus-datorn som jag har köpt (men ej hämtat/öppnat). Saknar nog byggkvalitén samt bakgrundsbelyst tgb. Enligt testet nedan är tgb i klass med Acer S3 vilket jag inte är så förtjust i.

Såg denna review: http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-LifeBook-UH572-Ul...
Datorn är inte helt identisk men det som lär skilja i stort är diskprestandan då den testade modellen har HDD+SSD, men resten lär vara i stort sätt samma har jag räknat ut. Man skulle ju kunna slänga i en 256gb SSd istället för HDD som sitter i från start. Svårt val snål student som jag är!

Permalänk

Knepigt! Hade i princip bestämt mig för denna bärbara från Dell http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156879-dell_inspiron_...

Men denna från Fujitsu verkar ju onekligen prisvärd med nyare processor och grafikkrets.
Någon kommentar på kvalitén generellt hos de bärbara från Fujitsu kontra Dell?

Permalänk
Medlem

Jag har en AH531 som är plastig och jävlig till utseendet, men den har blivit nerskuffad från en meters höjd rakt ner på golvet två gånger denna helgen och det enda som hände var att HDMI kabeln gick sönder (dock inte kontakten i datorn) och att det blev en liten spricka i plasten runt skärmen som inte syns om inte ljuset står på då det bara blev en liten utbuktning. Så även om dom ser ut och känns rätt plastiga så håller dom tydligen en del ändå.

Edit: Såg att det handlade om ljudredigering. Inbyggda högtalarna är rent av värdelösa. Förstår att dom inte används ändå, men tänkte bara nämna det. Man får bättre ljud på iPhonen på högtalare än dessa

Permalänk
Medlem

La nyss en beställning. Denna lär väl förhoppningsvis duga till höstens studier.

Permalänk
Medlem

Det jag är orolig för är tangentbordet men man vänjer sig väl i värsta fall. Blir eventuellt en SSD lite längre fram. Beror lite på hur ekonomin som fattig student blir.

Permalänk
Medlem

Beställde en tidigare idag jag med. Tänkte beställa en AH531 men blev denna ist. Tror denna är klasser bättre! borde va!:P
Får se om någon dag!:)

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk

Bara och tuta och köra med detta minne till Fujitsun? http://www.inet.se/produkt/5315261/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1...

Hur är det om man vill skaffa SSD till denna, funkar det med vilken som helst eller får den max vara 7 mm hög? Sett att det fungerar endast med max 7 mm på vissa andra bärbara datorer, utan att man ska behöva modifiera SSDn.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min idag. Har använt den i ca 1 timme nu och tycker faktiskt att första intrycket är helt OK. Det enda riktiga minuset är tangentbordet. Knapparna känns lite små och tätt packade, men det kanske man vänjer sig vid efter ett tag.

Skärmen är helt klart godkänd enligt mina mått (Är dock inte bortskämd med bra skärmar)

Pekplattan var mycket bättre än förväntat. Efter lite inställningar så flyter den riktigt bra.

Är ju en del bloatware, men det löser jag med en ren installation på en SSD. Ska även ploppa i 4Gb RAM

Summasummarum: Mycket dator för pengarna, speciellt för en fattig student på tight budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagmanh:

Hämtade ut min idag. Har använt den i ca 1 timme nu och tycker faktiskt att första intrycket är helt OK. Det enda riktiga minuset är tangentbordet. Knapparna känns lite små och tätt packade, men det kanske man vänjer sig vid efter ett tag.

Skärmen är helt klart godkänd enligt mina mått (Är dock inte bortskämd med bra skärmar)

Pekplattan var mycket bättre än förväntat. Efter lite inställningar så flyter den riktigt bra.

Är ju en del bloatware, men det löser jag med en ren installation på en SSD. Ska även ploppa i 4Gb RAM

Summasummarum: Mycket dator för pengarna, speciellt för en fattig student på tight budget.

Vad är det för touchpad i den? Fungerar two-finger-scroll på ett bra sätt? Har precis lagt en beställning innan jag fick se din recension. Skriver mycket och det är lite oroväckande att tangentbordet inte är bra. Har funderat på en Asus UX32 men tycker att de blir i dyraste laget och så verkar serien lida av kvalitetsproblem. En Ultrabook med Ivy Bridge för 4500:- var svår att tack nej till, speciellt en vecka innan terminsstart. Något som tilltalar mig är att det verkar sitta dedikerade pageup, pagedown, home och end längst till höger på tangentbordet. Jag använder dem flitigt så det skulle göra mig glad om det stämmer. Lägg gärna upp en bild på tangentbordet. Finns det integrerat numeriskt tangentbord (tex fn + j blir 1, fn + m blir 0)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Vad är det för touchpad i den? Fungerar two-finger-scroll på ett bra sätt? Har precis lagt en beställning innan jag fick se din recension. Skriver mycket och det är lite oroväckande att tangentbordet inte är bra. Har funderat på en Asus UX32 men tycker att de blir i dyraste laget och så verkar serien lida av kvalitetsproblem. En Ultrabook med Ivy Bridge för 4500:- var svår att tack nej till, speciellt en vecka innan terminsstart. Något som tilltalar mig är att det verkar sitta dedikerade pageup, pagedown, home och end längst till höger på tangentbordet. Jag använder dem flitigt så det skulle göra mig glad om det stämmer. Lägg gärna upp en bild på tangentbordet. Finns det integrerat numeriskt tangentbord (tex fn + j blir 1, fn + m blir 0)?

Det är en synaptics touchpad (Vilken version vet jag inte). Kan iallafall bekräfa att twofinger-scroll fungerar väldigt tillfredsställande efter lite konfigurerande. Det funkar av någon anledning inte out of the bo, så jag fick lov att aktivera det manuellt. Det finns dedikerade PgUp/PgDn till höger. Ett numeriskt tangentbord finns också integrerat, det aktiveras genom att klicka på Numlock-knappen.

Bild på tangenbordet:

Dold text
Permalänk
Medlem

Hagmanh: Tack! Nu hoppas jag att den lever upp till mina (lite väl extrema) krav. Är snål som attan men vill samtidigt ha kvalitet.

Tyvärr är jag väldigt bortskämd med bra tangentbord på min HP NX6325 (trotjänare sedan 2006). Den är dock för slå och saknar helt och hållet batteritid så den behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagmanh:

Hämtade ut min idag. Har använt den i ca 1 timme nu och tycker faktiskt att första intrycket är helt OK. Det enda riktiga minuset är tangentbordet. Knapparna känns lite små och tätt packade, men det kanske man vänjer sig vid efter ett tag.

Skärmen är helt klart godkänd enligt mina mått (Är dock inte bortskämd med bra skärmar)

Pekplattan var mycket bättre än förväntat. Efter lite inställningar så flyter den riktigt bra.

Är ju en del bloatware, men det löser jag med en ren installation på en SSD. Ska även ploppa i 4Gb RAM

Summasummarum: Mycket dator för pengarna, speciellt för en fattig student på tight budget.

Jag hämtade också ut min idag och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd:) men det som stör mig på är att fläkten går nästan hela tiden, gör din det också?

Jag ska också stoppa i mer ram och en 64gb ssd som jag har liggandes här hemma när jag har köpt en torx mejsel som passar:)

Permalänk
Medlem

EDIT: postade om fel dator, sorry. Ta bort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Qvist:

;12611169']Jag hämtade också ut min idag och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd:) men det som stör mig på är att fläkten går nästan hela tiden, gör din det också?

Jag ska också stoppa i mer ram och en 64gb ssd som jag har liggandes här hemma när jag har köpt en torx mejsel som passar:)

Jag har också beställt en och borde få hem den idag, det låter inte alls bra det där med fläkten då jag vill ha en tyst dator. Kan någon fler bekräfta att fläkten går nästan hela tiden och om det låter mycket? Jag tänkte att det kan vara bra att veta hur mycket den låter innan jag packar upp den i eftermiddag, för det är a och o för mig´nu när jag ska köpa ny dator

Permalänk
Medlem

Ska åka och hämta ut min nu, får se hur det är med fläkten.
Återkommer lite senare!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Fläkten är väldigt viktig för mig med. Har precis skickat tillbaka en annan dator på grund av fläktljud. Om det låter lite vid hård belastning är okej, men vid surf/office-bruk så vill jag att den ska vara tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Fläkten är väldigt viktig för mig med. Har precis skickat tillbaka en annan dator på grund av fläktljud. Om det låter lite vid hård belastning är okej, men vid surf/office-bruk så vill jag att den ska vara tyst.

Har använt den någon timme nu och kan säga att fläkten har varit på nästan hela tiden. Den låter lite men inte så jag stör mig. Men kan tänka mig att det är för högt för er som är kräsna!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagmanh:

Det är en synaptics touchpad (Vilken version vet jag inte). Kan iallafall bekräfa att twofinger-scroll fungerar väldigt tillfredsställande efter lite konfigurerande. Det funkar av någon anledning inte out of the bo, så jag fick lov att aktivera det manuellt. Det finns dedikerade PgUp/PgDn till höger. Ett numeriskt tangentbord finns också integrerat, det aktiveras genom att klicka på Numlock-knappen.

Hur fick du till scrollen? Har letat lite men inte hittat något. Skulle vara tacksam för lite hjälp!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Vargen

Skrivet av Reggaemouse:

Jo jag hade tänkt skruva in 8GB ram, och kanske även en ssd i framtiden. Just modellen i fråga har ju "exclusive aluminum cover" så den borde väl vara en aning mindre plastig än de värsta, men lite plast är ingen dealbreaker när datorn är så pass billig.

Vet du dock om den är rejäl och stabil? Jag har sökt mig till 13"-are just för att större laptops i samma prisklass ofta känns väldigt rangliga, så det vill jag ju förstås undvika.

Har också funderat på att slå till på erbjudandet på CDON.

Men kan man köpa vilket ram-minne som helst? Är ju 1600MHz i datorn. Måste man ha likartat då?

Och förövrigt, gör det nån större skillnad om jag köper ett 8G extra istället för 4GB? Lite novis på detta område...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

Hur fick du till scrollen? Har letat lite men inte hittat något. Skulle vara tacksam för lite hjälp!

Kontrollpanelen - Maskinvara och ljud - Mus - Enhetsinställningar - Inställningar.

Permalänk
Medlem

Finns oxå denna som har kraftigare CPU än den som TS köpte:http://www.dustinhome.se/product/5010638756/fujitsu-lifebook-...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagmanh:

Kontrollpanelen - Maskinvara och ljud - Mus - Enhetsinställningar - Inställningar.

Tackar!:)

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Något nytt om fläktljudet?

Är det Windows 7 Home eller Pro?

Permalänk

Jag beställde min i förrgår och den kom hem idag. Tycker datorn är riktigt tyst och den har inte låtit någonting ännu. Den har en ganska plastig finish, tycker dock att tangentbordet är helt okej! Den ser även helt okej ut, skall mest ha den för föreläsningar, grupparbeten osv. Samt sitta med den i bussen då jag kommer åka en buss en timma till skolan varje dag med WIFI.

Uppfattar den dock vara väldigt snabb, det finns lite bloatware som tar lite tid att ta bort men efter det så funkar det riktigt bra. Måste säga att jag är nöjd! Betalade 6.1k för den och skall ha den 3 år. Ser det som en investering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Jag beställde min i förrgår och den kom hem idag. Tycker datorn är riktigt tyst och den har inte låtit någonting ännu. Den har en ganska plastig finish, tycker dock att tangentbordet är helt okej! Den ser även helt okej ut, skall mest ha den för föreläsningar, grupparbeten osv. Samt sitta med den i bussen då jag kommer åka en buss en timma till skolan varje dag med WIFI.

Uppfattar den dock vara väldigt snabb, det finns lite bloatware som tar lite tid att ta bort men efter det så funkar det riktigt bra. Måste säga att jag är nöjd! Betalade 6.1k för den och skall ha den 3 år. Ser det som en investering!

Låter lovande med fläktljudet. 6.1k = Dator + SSD + Minne, eller vad?