Permalänk
Medlem

Recension Sony Vaio S15

Så till att börja med vet jag att många sådana här användar recensioner är rätt objektiva. Jag är otroligt nöjd med datorn men jag ska göra mitt absolut bästa för att vara så objektiv som möjligt så ni kan få en bra uppfattning om hur datorn är. Recensionen är lång men det är bara för att få med allt.

Kommentera gärna vad ni tycker om recensionen!!!

Utsidan

  • Djup: 255,4mm

  • Höjd: 23,9mm

  • Bredd: 380mm

  • Vikt med batteri: 2kg

  • Matrial: Magnesium och plast.

Vikt:
När jag först tog ut datorn ur förpackningen så var det första jag slogs av hur lätt den var trotts sin storlek.
Den kommer inte ner i vikterna som en ultrabook. Men även om den inte är lanserad som en ultrabook så med en vikt på bara 2kg och 15" så är den inte långt ifrån att kännas som en.
När man håller datorn i handen så känns den bra balanserad och är inte mycket tyngre på någon sida. Man kan utan problem hålla den med en hand på undersidan utan att den tippar åt något håll

Locket:
Locket är gjord av magnesium och har en lite skrovlig yta. Hela locket är inte stenhårt och super stabilt utan det ger efter lite när man trycker på ena sidan tex. Det är däremot inte "sladdrigt" utan bär man runt på datorn eller har den i knät så svänger inte skärmen runt utan är helt stabil.
Anledningen till att locket ger efter lite när man trycker på det, är enligt sony för att gångjärn osv ska hålla bättre.

"Dator delen": På ovansidan är det även där magnesium men här så är ytan matt men helt slät.
Undersidan vet jag faktiskt inte exakt vad för material det är. Det känns inte som plast men samtidigt inte som mettall heller. Det känns mer som något mellan ting av dom 2. På undersidan finns även ett lock för att komma åt att byta hårdisk/ramminne/batteri/trådlösa nätverkskortet.

Designen: Man upplever verkligen att datorn håller en hög kvalitet. Även om magnesiumet inte ger samma känsla som en tex ett uniboddy aluminium chassi, så känns datorn väldigt stabil och rejäl. Den knarrar inte och känns plastig.
Hela utseendet är givetvis väldigt subjektivt om man tycker datorn är snygg eller inte. Men själv tycker jag datorn är jätte snygg, den är tunn och lätt och man ser verkligen att dom lagt ner mycket tid på hur datorn ska se ut.

Anslutnings möjligheter:
USB: 2x USB3 portar och 1 USB2 som även funkar som laddnings port så man kan ladda mobilen och liknande enheter även när datorn är avstängd.
1x HDMI port av "normal storlek"
1x Vga port finns även.
1x RJ45 gigabit nätverkport.
1x Memory stick läsare
1x SDHC-, SDXC läsare
1x hörlurs uttag
1x mikrofon uttag.
1x DVD/RW läsare
1x 802.11a/b/g/n trådlöst nätverkskort som klarar både 2.4ghz och 5ghz upp till 300mbit.
1x Bluetooth 4.0 +HS
1x Fingeravtrycks läsare.

Med andra ord så är det gott om anslutnings möjligheter. Det som man kanske hade velat sett vore en Thunderbolt port för att framtids säkra lite bättre. Sen även om det är en bärbar dator, så skadar det aldrig att ha en SPDIF port heller. Om man ska drömma lite hade aldrig ett nätverkskort med 802.11ac standard heller skadat så klart
Eftersom det är en bärbar dator så använder man sig kanske mest av just det trådlösa nätverket. Och det funkar riktigt bra faktiskt. Jag har alltid full anslutning här hemma och har även haft det nu när jag varit borta på hotell i sommar. Att kortet även klarar 5ghz bandet är ett stort plus eftersom man både kommer upp i högre hastighet och att 5ghz bandet inte alls är lika överfullt som 2.4ghz bandet är. Oavsett vilket band man väljer så kommer man upp i 300mbit hastighet utan problem. (om er router stödjer det dvs)
En annan sak som jag inte trodde jag skulle använda mig av så mycket var fingeravtrycks läsaren. Den känner automatiskt av när du loggar in på en sida och det kommer upp en ruta som frågar om man vill spara lösen ordet och inloggnings namnet via fingeravtryck. Sen är det bara att dra sitt finger så fort man laddat sidan så fyller den i användar namn och lösenord och den loggar in automatiskt. Man behöver inte ens flytta mus pekaren till inloggnings fälten. Utan den sköter allt själv.

Hårdvara:

Cpu: Intel Core™ i7-3612QM quad core ivy bridge.
Chipset: Intel HM77
Ram minne: 8gb DDR3 1333mhz (finns 1 expansion slott och 1 fast lödd ram del. Den fast lödda delen är på 4gb så max är 12gb ram)
Gpu: HD4000 och 640m LE 2gb
Skrärm: Full HD 1080p @ 60hz ips skärm.
HDD: 750gb 5400rpm mekanisk disk.
ODD: DVD/RW

Det största här som man velat ha är givetvis en SSD istället för en mekanisk disk. Så det första jag gjorde när jag fick datorn var att byta ut hd´n mot en Intel 520 120gb. Samtidigt passade jag på att installera en ren installation av windows 7 pro i EFI mode så man slipper all bloatware som sony installerat från start.
Efter detta är datorn verkligen super snabb. Det tar bokstavligen under 10sek att starta datorn. Och att ladda program och annat går snabbt.
En bug som finns är dock att när man bytt till en SSD själv så funkar inte riktigt SATA 6.0gbs som det ska.
Utan datorn går ner på 3.0gbs. Detta är dock en bug och det kommer säkerligen släppas en patch till det här. Men tills dess så kan man få 6.0gbs fart om man väljer att disablea odd´n i bios och sätta datorn i sov läge. När man sen går ur sov läge så är det 6.0gbs.
Detta är givetvis kanske en "jobbig" bugg men eftersom dom viktiga "farterna" är dom samma vid 3.0gbs som 6.0gbs så märker man inte av buggen i vanligt användande.

Grafikmässigt så är ju inte ett 640m le det absolut bästa kortet på marknaden. Men det klarar dom flesta spel utan problem men kanske inte på högsta inställningarna.
Men denna dator har ett äss i rock ärmen. Grafikkortet är en ulv i fåra kläder. Grafikkretsen är nämligen kraftigt underklockad. Och några smarta personer på Notebookreview forumet drog nytta av det här och har släppt ett gäng med bios uppdateringar till den här datorn. Dom värsta av dom ger en prestanda boost på över 100%. Och med 100% extra performance så är helt plötsligt grafikkortet förbi sin store bror 650m och är uppe och nosar hos 660m i prestanda.
Det som är bra också är att denna klockning görs helt utan att öka volten på kortet och utan att öka värme utvecklingen massor.
Man gör bios modden inne från windows och det är inte svårare än att dubbel klicka på ett program och starta om datorn och sen så är det klart.
Det finns ett antal olika bios modds att välja på och den som ger mest ökar klocken till hela 1000/1000mhz på cpu/minne. Efter detta så kan man öka mer själv inne i windows om så önskas.

Skrämen: Skärmen är av välidgt bra kvalitet och betraktnings vinklarna är riktigt bra. Den har däremot lite problem med att visa röda färger helt perfekt. Och röda färger kan upplevas lite orange i tonen. Det går att fixa detta till viss del med inställningar men det går fortfarande inte att få helt perfekt. Problemet är inte jätte stor däremot. Jag hade nog inte ens märkt av det om det inte vore för att jag läst mig till det. Har man tänkt och sitta och göra bild redigering osv på datorn på hög nivå så är däremot denna dator nog inte det bästa alternativet på marknaden.
Den matta finishen är en smak sak om man gillar eller inte. Jag gillar den skarpt och ser den nästan som ett måste eftersom jag använder datorn ute en del. Och en högblank skärm är näst intill oanvändbar utomhus när det är ljust ute.

Tangentbordet: Tangentbordet tycker jag verkligen är super skönt att skriva på, jag kommer från ett mekaniskt tangentbord på min stationära men detta är riktigt skönt. Det är ju väldigt individuellt vad man tycker är skönt eller inte. Men tangenterna sitter bra utspridda och ger en bra känsla och det är på svenska så klart med numpad på sidan.
Tangent bordet flexar inte alls när man skriver. Trycker man lite hårdare vid WASD så flexar bordet lite granna. Detta beror mest på att "taket" på odd´n är tunt. Byter man ut odd´n mot en extra hårdisk så försvinner denna flexning helt.
Tangentbordet är även backlit med en klar vit färg. Som kan vara skönt när man sitter på kvällen och liknande. Denna funktionen går att ställa in hur man vill ha den som tex att den stänger av sig själv 15sek efter man tryckt på en tangent senast.

Det finns även en FN tangent och man kan ställa in saker som ljud/ljus/mus/extern skärm osv. Det sitter även en fysisk swich till att ställa datorn i 2 lägen. Stamina och speed.
I stamina läget är givetvis batteri tiden bättre och datorn använder sig av det inbyggda HD4000 grafikkortet
I Speed läget så använder datorn sig av nvidia optimus och mixar HD4000 och 640m grafikkortet, beroende på hur krävande det man gör är. Det går även att låsa det så bara 640m kortet används.
I båda lägena så kan man ställa in fläkt prioriteten om datorn ska prioritera tystnad/balans/kylning. Det finns även en hel del andra inställningar för varje läge.
Personligen tycker jag den här swichen är jätte skön att ha.

Det som jag tycker saknas däremot är en swich för att stänga av det trådlösa nätverkskortet. Det finns inte någon knapp vid FN knapparna heller för att stänga av detta.
Det finns däremot en "app" i system trayen som man bara klickar på för att stänga av nätverkskortet och lite andra saker.

Musplattan: Musplattan är stor och utan knappar. Hela plattan klickar istället och när man trycker på den och på högersidan känner den av när man klickar där. Man kan ställa in hur stor högerklicks sidan ska vara. Det finns multitouch också med upp till 3 fingrar. Och multitouch delen fungar mycket bra.
Plattan känner även av när man lägger handen på den när man skriver. Ytan på plattan är bra. Det är inte segt att dra med fingret utan det glider på bra.
Mus plattan är riktigt bra, den bästa jag provat på en windows dator faktiskt. Den ligger inte på macbook nivå men det är ändå inte långt ifrån.

Ljud: Detta är den största Achilles hälen på den här datorn. Även fast den har Dolby Surround funktioner och liknande så är högtalarna inte lika bra som man hade önskat sig.
Både volymen och kvaliteten på ljudet är dålig. Det går att lösa detta lite genom att installera ett par ASUS drivrutiner istället för original drivrutinerna. Det hjälper ENORMT mycket med kvaliteten av ljudet och nivån. Det verkar som att det faktiskt inte är högtalarna som är totalt värdelösa utan att det har mer med drivrutinerna att göra, eftersom det blir så mycket bättre med andra drivrutiner.

Ljudet i hörlurs ingången är däremot jätte bra. Så om man som jag använder sig nästan uteslutande av hörlurar så är detta inte ett jätte stort problem. Ljudet är inte så dåligt i högtalarna så det inte går att se på youtube eller liknande och med andra drivrutiner som sagt går det spela riktigt högt.
Visas datorer har tydligen haft ett lite tajt hörlurs jack. Min dator har dock inte det här problemet. Och det är inga problem att dra ur eller sätta i kontakten. Men vissa har tydligen upplevt sin lite tajt och att dom behöver trycka lite för att få i hörlurarna.

Guide till hur man fixar ljudet:

För att fixa ljudet så gör man såhär:
Steg 1: avinstallera Dolby drivrutinerna som finns med original. (bara dolby drivrutinerna inte alla ljud drivrutiner.)
Steg 2: Gå in på den här sidan.
Steg 3: Välj Windows 64bit på sidan och tryck sedan på audio fliken.
Steg 4: Välj den ÄLDRE av dom 2 drivrutinerna som finns under audio fliken med andra ord den som kom ut 2011.01.07
Steg 5: Installera drivrutinen och starta om datorn.

Nu har du fått en ny equalizer under ljud inställningarna på datorn. Där kan du välja olika presets men det bästa sättet att få bra ljud och högt ljud är faktiskt att ställa in det manuellt och dra upp alla reglagen till max.
Följ bildens steg för att komma till equalizern och dra upp alla reglage till max.

Dold text

Fläkten: Som jag skrev tidigare har man 3 lägen att välja på när det gäller fläkt prioriteringen. Oavsett vad man väljer så låter datorn aldrig som ett jet plan. Den är riktigt tyst faktiskt. Och i "priority to silence" som man kör på stamina läget är datorn helt knäpp tyst. Även fast man kollar youtube/film och liknande så låter inte datorn alls.
Vid spelande däremot så låter den mera. Men det går inte ens att jämföra med en gameing laptop tex. Den är fortfarande aldrig jobbigt högljudd.

Batteri: När man kör i stamina läget och ser på film eller surfar räcker batteriet 5-6 timmar vilket är mer än godkänt för en dator i den här prestanda klassen utan ULV cpu och liknande delar. I speed läget så blir batteri tiden lägre så klart och påverkas mycket av vad man gör. Spelar man tex och använder sig av sitt 640m kort så blir batteri tiden mycket kortare. Men å andra sidan så använder man sig oftast av sladd när man spelar.

Sammanfattning: Som jag sa i början älskar jag verkligen den här datorn och det är mycket dator för pengarna. Den är snyggt designad och ger ett bra kvalitets intryck. Prestandan är riktigt bra och den har allt jag är ute efter i en dator. Den är lätt och har bra batteri tid samtidigt som prestandan är riktigt bra. Ett krav mer eller mindre är dock att man sätter i en ssd.
Den känns som en ultrabook med 15" skärm och prestandan av en gameing laptop.
Men den är inte helt utan sina brister. Den största av dom är helt klart ljudet där dom borde lagt ner mer krut. Som många IPS skärmar så har den problem med dom röda färgerna också. Sen så kunde den haft tex thunderbolt anslutnings möjligheter. Sen även en fysisk knapp för WIFI saknas även.

Fördelar:
Skärmen
Prestandan
Möjligheterna att klocka grafikkortet enormt mycket.
Mus plattan
Tangentbordet
Stamina/speed swichen
Batteri tiden
Uppgraderings möjligheterna
Desinen
KVALITETEN!

Nackdelar:
Ljudet
Skärmen har lite svårt med röda färger.
Ingen wifi swich.
Ingen thunderbolt.
Hörlurs ingången kan vara trång för vissa.
Ingen SSD original.
Vid ren ominstallation är det många drivrutiner att installera (ungefär 20st) och dom måste göras i speciell ordning. Vilket kan vara lite drygt.

Länkar:
Sony´s konfigurator
Färdig Konfigurerad i7
Färdig Konfigurerad i5
BIOS modd för grafikkortet

Man kan välja att konfigurera sin egen vaio 15s på sonys hemsida. Där kan man även välja att lägga till en SSD direkt och välja annan cpu och liknande och även välja färg och finish. Den finns i Svart, Silver och vit.
Det finns även 2 färdig konfigurerade modeller att köpa i sverige och den jag har är den dyrare av dom.

Extra utrustning: Det finns en del extra utrustning till datorn. Bland annat ett extra löstagbart slimmat sheet bateri som täcker under sidan av datorn med det på så ökar batteri tiden till 9 timmar i speed läge och 13 timmar i stamina läge. Jag har tyvärr inget själv men funderar på att kanske skaffa ett för långa resor.
Det finns en docking station som innehåller en 500gb hårdisk bland annat.
Sen finns även en snap on yta man sätter på skrämen som tillsammans med sonys mjukvara ger skärmen glasögon fri 3d vilket är rätt coolt. Eftersom många andra skärmar med glasögon fri 3d ger en rätt dålig bild när man inte ser på 3d är detta en ganska bra lösning att ha det bästa av 2 världar.

Ordningen på drivers och vilka drivers och program man behöver när man installerar om rent.

Till att börja med kan det vara bra att göra en OEMdump innan ni börjar installera en ny disk eller installera om. Jag gjorde det för säkerhetsskull men behövde aldrig använda den. Det var bara att skriva in windows nyckeln som står på undersidan av laptopen och så funkade det. Men det kan ju vara bra och vara på den säkra sidan.

Alla drivers förutom dom 2 sista hittar du på: Sonys hemsida S15
Dom 2 sista får ni hämta från USA motsvarigheten till S15 på Sony USA S15

Tänk på att installera alla drivers innan ni gör windows update

Alla drivers har inte korrekt namn innan man klickat på dom tyvärr. Endel är förkortade så vissa drivers får man räkna ut vad det kan vara för driver själv. Däremot så stämmer namnen till 100% överens men filerna. Så om ni inte hittar en viss driver gissa er fram och när ni klickat på olika drivers så kommer in på en ny sida för att ladda hem filen. Där står namnet på drivern exakt som det gör i listan här, högst upp på sidan.
ALLA drivers utom dom 2 sista finns på svenska länken så hittar ni dom inte så leta vidare för dom finns där
Och glöm inte att kolla så ni laddar hem rätt driver till erat windows. För både 32bit och 64bit är blandade på samma sida. Vissa är samma driver till båda operativen men en del är inte det. Så på varje driver ni laddar kolla längst ut till höger på listan så den verkligen är till 64bit och inte 32bit.

Sony - Intel® Chipset Driver 9.3.0.1019 (reboot)
Sony - Intel® 7 Series Chipset Family SATA AHCI / SATA RAID Controller 11.1.0.1006 (reboot)
Sony - Intel® Management Engine Interface 8.0.0.1262
Sony - Intel® SATA Driver Registry Patch 120417 (reboot)
Sony - Synaptics® PS/2 Port TouchPad 16.0.0.5 (reboot)
Sony - Microsoft® Hotfix KB2708549 Update 6.1.7601.17832/6.1.7601.21854 (reboot)
Intel - Intel Wireless Driver & Tools - Wireless_15.1.1_s64.exe
Intel - Intel Graphics Driver - Win7_64_152612.exe 8.15.10.2761 (reboot)
Intel - Intel USB 3.0 Driver - Intel®_USB_3.0_eXtensible_Host_Controller_Driver.zip 1.0.5.235 (reboot)
Intel - Intel Wireless Display Driver - Setup 3.1.29.0
Sony - NVIDIA® GeForce® GT640M LE Driver 8.17.12.9618 (reboot)
Sony - Intel® Centrino® Wireless Bluetooth® 4.0 + High Speed Adapter 1.0.13.30079 (reboot)
Sony - Realtek® PCIe GBE Family Controller 7.53.216.2012
Sony - Realtek® PCIE Card Reader Driver 6.1.7601.92 (reboot)
Sony - Realtek® High Definition Audio Driver 6.0.1.6570
Sony - Audio Driver Registry Patch 20120308 (reboot)
Sony - Sony® Firmware Extension Parser Device Driver 8.0.2.3 (reboot)
Sony - Sony® Shared Library 5.10.0.12150
Sony - Hotkey Utilities 1.0 (reboot x 2)
Sony - WebCam Companion® 4 Software 4.0.21.457
AuthenTec Inc. AES1660 (fingerprint drivern) (reboot)
AuthenTec TrueSuite (programmet för fingerprint) (reboot)
Sony - VAIO® CPU Fan Diagnostics Software 1.1.0.09200 (reboot)
Sony - VAIO® Hardware Diagnostics Software 4.5.1.1424000 (reboot)

EFTER alla detta så kör du windows uppdate några ggr tills det inte finns några uppdates kvar.
Detta är ett måste för att få en hel del funktioner att funka.

Alla drivers som är med här är så ni får alla funktioner ni vill ha. Utan att installera massor av bloatware.
Dom 2 sista drivers är inte ett måste men dom är bra att ha.
Resten av alla drivers och program är bara skräp som bara slöar ner och tar plats. Så undvik allt annat som inte står med i listan. Som tex vaio update, Vaio Gate, Vaio transfersuport osv osv. Kör bara dom som står här i listan.

Sen detta kan man lägga till också.
Intel menu fix. (Denna behövs inte men fixar problemet alla datorer med intel 4000 grafik har. Där det tar 1sek att öppna menyn på skrivbordet. Ingen stor grej som 99% inte märker av. Men kan ju vara bra att ha )

Dold text

Guide på hur man byter ODD mot en extra HDD.
Tråden hittar ni Här!

Det är denna caddy jag använt mig av.
Vill även tillägga att jag vet att jag stavar rätt illa ibland så jag hoppas ni har överseende med det
Skriv gärna vad ni tycker om recensionen.

***Edit***
12/08/23
18:30 *Edit 1: La till bilder*
21:20 *Edit 2: La till info om extra utrustning*
12/08/28
Ändrade info om hur man löser problem med dåligt ljud från högtalarna.
12/08/30
La till en guide om hur man fixar ljudet så det blir bra.
12/09/04
La till en guide om vilka drivers man ska installera och i vilken ordning man ska installera dom.
12/09/10
La till en guide på hur man byter ODD till en extra HDD.
12/09/14
La till Intel Menu Fix under drivrutins listan. (fixar problemet alla datorer med intel 4000 grafik har. Att högerklicka på skrivbordet tar 1sek istället för att öppnas direkt. Denna fix löser det. Ganska onödig sak för 99% märker inte av det. Men varför inte ha det när det ändå finns en fix för det )

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Bra recension. Riktigt sugen på den här. Segt att den färdiga i7an verkar vara slut överallt bara.

Finns det msata plats i vaion? Vill ju givetvis ha SSD men hade varit skönt att ha en tyst/kall mekanisk för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Bra recension. Riktigt sugen på den här. Segt att den färdiga i7an verkar vara slut överallt bara.

Finns det msata plats i vaion? Vill ju givetvis ha SSD men hade varit skönt att ha en tyst/kall mekanisk för lagring.

Om man beställer dom färdiga datorerna utan SSD så är det vanlig SATA 6.0gbs.
Men tydligen så om man beställer med en SSD direkt från sony så ser det lite annorlunda ut.
Det är någon raid konfiguration man får och där verkar det som det som det är msata men jag vet faktiskt inte. (bild på det bakom Visa knappen)
Men för att svara på din fråga så är svaret nej typ

Dold text

Datorn verkar vara slut över allt ja. Men sony har inte så lång vänte tid längre på egen konfiguration. Vet inte exakt varför den är slut över allt,. Men förmodligen för att den har sålt bra.
Har svårt att tänka mig att det ska komma en uppgradering av den nu när windows 8 kommer i höst. 3 månader mellan uppdateringar är lite kort. Sen lanserade dom den ju också med reklam för att windows 8 ska gå att få för 150kr eller vad det är. Dom har ju släppt alla driv rutiner redan till win 8 på deras hemsida.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Schyst recension, jag har redan beställ min och förväntar mig den om ca 1-2veckor (från dustinhome och enligt deras lagerstatus så borde den komma 31/8 så kanske 3/9 på min födelsedag så får jag den ).

Har även en crucial M4 265gb ssd och en HDD caddy (från ebay för 100sek) som väntar att påtas in. Även 4GB ram som jag hade tänkt att peta in i min gamla dator som nu e såld ska jag sätta in.

Permalänk
Medlem

bra recension , ska nog köpa denna efter det at jag snålat några månader .

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Avstängd

Grym recension detaljerad och proffsig tummen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Schyst recension, jag har redan beställ min och förväntar mig den om ca 1-2veckor (från dustinhome och enligt deras lagerstatus så borde den komma 31/8 så kanske 3/9 på min födelsedag så får jag den ).

Har även en crucial M4 265gb ssd och en HDD caddy (från ebay för 100sek) som väntar att påtas in. Även 4GB ram som jag hade tänkt att peta in i min gamla dator som nu e såld ska jag sätta in.

Tänk på att båda ram slotsen är fyllda om du köper den färdiga modellen med i7 cpu.
Det sitter 4gb fastlöt och 4gb i extra slotten. Så att stoppa i en annan 4gb sticka ändrar ingenting för då måste du ändå plocka ur den 4gb sticka som redan sitter där
Det man kan göra är ju att sätta dit en 8gb sticka tex och få 12gb ram istället.

Skrivet av bicepscurl:

Grym recension detaljerad och proffsig tummen upp.

Tack. Vad glad jag blir att höra det

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Tänk på att båda ram slotsen är fyllda om du köper den färdiga modellen med i7 cpu.
Det sitter 4gb fastlöt och 4gb i extra slotten. Så att stoppa i en annan 4gb sticka ändrar ingenting för då måste du ändå plocka ur den 4gb sticka som redan sitter där
Det man kan göra är ju att sätta dit en 8gb sticka tex och få 12gb ram istället.

Tack. Vad glad jag blir att höra det

Skulle bara säga att din recension fick mig att köpa en också. Kunde dock inte vänta tills Dustin fick hem den fina svarta utan fick ta 'budgetvarianten'. Dock skall det, vad jag förstå fungera med BIOS mod på den också och i5-3210 är inte helt kass heller, om ej jätte bra. Grafikkortet är det som normalt används i spel ändå så...

Ram minnet är SODMM DDR3 204pin 10600 1333mhz som man skall ha eller (typ: http://www.inet.se/produkt/5305524/corsair-4gb-ddr3-so-dimm-1... Funderar på att åka förbi Inet och köpa lite snabbt och lätt en till sticka då det vad jag förstår sitter en 4gb sticka i datorn.

Osäker på ifall jag skall dra in Windows 7 eller 8 nu när jag gör en fresh install...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Skulle bara säga att din recension fick mig att köpa en också. Kunde dock inte vänta tills Dustin fick hem den fina svarta utan fick ta 'budgetvarianten'. Dock skall det, vad jag förstå fungera med BIOS mod på den också och i5-3210 är inte helt kass heller, om ej jätte bra. Grafikkortet är det som normalt används i spel ändå så...

Ram minnet är SODMM DDR3 204pin 10600 1333mhz som man skall ha eller (typ: http://www.inet.se/produkt/5305524/corsair-4gb-ddr3-so-dimm-1... Funderar på att åka förbi Inet och köpa lite snabbt och lätt en till sticka då det vad jag förstår sitter en 4gb sticka i datorn.

Osäker på ifall jag skall dra in Windows 7 eller 8 nu när jag gör en fresh install...

Ja det ska vara det minnet.
Jag skulle ju satsat på windows 7 eftersom windows 8 bara finns i test version just nu.
Och den 90 dagars test versionen går inte uppgradera till full version efter 90 dagar heller.
Sen som sagt är en ssd ganska jätte viktig Gör enorm skillnad för hela upplevelsen.

Glöm inte installera alla drivers i rätt ordning sen. Och att installera windows i EFI mode var rätt nice också. Går sjukt snabbt att starta windows.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ja det ska vara det minnet.
Jag skulle ju satsat på windows 7 eftersom windows 8 bara finns i test version just nu.
Och den 90 dagars test versionen går inte uppgradera till full version efter 90 dagar heller.
Sen som sagt är en ssd ganska jätte viktig Gör enorm skillnad för hela upplevelsen.

Glöm inte installera alla drivers i rätt ordning sen. Och att installera windows i EFI mode var rätt nice också. Går sjukt snabbt att starta windows.

Windows 8 RTM är släppt på MSDNAA Dreamspark iaf, så finns numer att få för de som vill. Förbereder så jag har en usb sticka med w8 och en med w7. Så får man se vad det blir... Får min SSD (256gb Samsung 830) på söndag iaf. Blir kul, får dock hoppas att i5-3210 inte flaskar allt för mycket i spelandet. Men åt andra sidan så har ju MSI datorerna (GE60) den också och är riktade mot 'gamers'.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Provade ett nytt sätt att fixa ljudet i laptoppen idag. Genom att använda sig av ett par gamla ASUS Realtek drivrutiner. Och shit vad bra det blev. Jag tyckte SRS gjorde stor skillnad men detta var grymt. Nu låter högtalarna riktigt bra faktiskt. Och volymen är as hög nu. Så verkar varit mer problem med drivrutinerna än faktiska högtalarna i laptopen.

Skrivet av Hzup:

Windows 8 RTM är släppt på MSDNAA Dreamspark iaf, så finns numer att få för de som vill. Förbereder så jag har en usb sticka med w8 och en med w7. Så får man se vad det blir... Får min SSD (256gb Samsung 830) på söndag iaf. Blir kul, får dock hoppas att i5-3210 inte flaskar allt för mycket i spelandet. Men åt andra sidan så har ju MSI datorerna (GE60) den också och är riktade mot 'gamers'.

Beror ju lite på vad man vill använda sig av. Jag hade ju valt win 7 ett tag till iallafall. Men det är ju upp till var och en vad man känner för.
Jag har inte provat win 8 än men ska göra det. Väntar dock ett tag eftersom det alltid brukar vara en del barn sjukdomar vid nya släpp.
Sen så får man ju en uppgradering till windows 8 för typ 150kr eller vad det är om man köpt en win 7 dator i sommar.

Tror inte cpun ska flaska så mycket. Kanske lite om du tänkt flasha om bios. Men det borde inte vara jätte mycket. Beror ju dock jätte mycket på vilket spel det är också. Vissa spel är ju riktigt krävande för cpu och andra inte alls.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Vad för spel har du provat med vaion?

Går det alltså att trimma upp grafikortet till ett 650 utan några som helst problem?

Något tips vart man hittar billig hdd-tjosan för att kunna sätta i en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Vad för spel har du provat med vaion?

Det har inte blivit så mycket spelande. Har provat WoW MoP betan men inte så mycket mer än det.

Skrivet av daizoe:

Går det alltså att trimma upp grafikortet till ett 650 utan några som helst problem?

Ja precis. Till och med högre än vad 650m ligger på original.
Det verkar inte vara så att vissa kretsar klockar jätte bra och andra inget alls. Utan det verkar som alla kommer upp iallafall 950mhz cpu/1000mhz ram.
Och detta är som sagt utan att höja volten alls. Eller att höja värmen massor. Man ska kunna komma upp i ungefär 1050/1000mhz utan att höja volten och mer efter. Men det resulterar i mer värme. Och eftersom cpu och gpu delar kylning till viss del så är det inte värt det. Finns några som dragit upp till 1165mhz på ramen på grafiken.
Men 950/1000mhz är en grymmt stor klockning från 500/900mhz som är stock, och det ger nästan exakt dubbla poängen i 3dmark.

Skrivet av daizoe:

Något tips vart man hittar billig hdd-tjosan för att kunna sätta i en SSD?

Om du menar en Caddy för att byta ut sin ODD mot en hdd så köpte jag min på Dealextreme för 12$ med frakt
Jag har inte satt i den än för jag har hjärnhinneinflammation så jag har inte haft orken. Det tog exakt 2v att få hem den och det var inga extra avgifter.
Passade på att beställa några 2$ gadjets dom har också samtidigt. Förstår inte att dom kan ha så billiga saker med frakt pris inräknat. Grym sida faktiskt.

Kom ihåg bara att sätta ssdn där din nuvarande disk sitter och disken som sitter i original där oddn sitter. Så man byter plats på dom så att säga.

Jag ska sätta i min snart och tänkte göra en guide på hur man gör då. Vet inte om det blir en video eller bara bilder, får se.
Men kommer lägga upp den sen när jag gjort det iallafall.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Vad för spel har du provat med vaion?

Går det alltså att trimma upp grafikortet till ett 650 utan några som helst problem?

Något tips vart man hittar billig hdd-tjosan för att kunna sätta i en SSD?

http://www.ebay.co.uk/itm/APPLE-9-5mm-SATA-Hard-Drive-HDD-cad...

Härifrån tar det några dagar till en vecka. Dock dyrare en från DX.

_____

Okej, får helt enkelt skippa 4gb ramminnet jag har hemma helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

http://www.ebay.co.uk/itm/APPLE-9-5mm-SATA-Hard-Drive-HDD-cad...

Härifrån tar det några dagar till en vecka. Dock dyrare en från DX.

_____

Okej, får helt enkelt skippa 4gb ramminnet jag har hemma helt enkelt.

Det var ju inte så dyrt här heller. Ser ut att vara exakt samma Caddy iallafall.
Som sagt så passade jag på att beställa massa annat sammtidigt när jag beställde från DX. Fick hur mycket bra saker som helst för bara 180kr totalt.

Man kommer ju långt med 8gb ram iallafall. Sen om man vill ha mer är ju inte en 8gb sticka direkt dyr att köpa. Dom kostar ju inte mer än 350-500kr så är ju ingen jätte investering. Kan ju vara skönt att ha 12gb totalt för att köra utan växlingsfil tex. Funderar själv på att köpa en 8gb och stoppa i. Inte för att det känns slött men för 350kr så känns det mer som varför inte?

Lade till en guide i main posten om hur man fixar ljudet så det blir bra. Guiden ligger under ljud rubriken och visa knappen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Det blev en Vaio till slut för min del också. Köpte den igår och är än så länge riktigt nöjd, trots att jag valt budgetvarianten. Gick förbi Sony Center i Helsingborg och till min stora förvåning fanns 15" i silver, kärlek vid första ögonkastet. 9999 kr och då ingick Officepaketet.

Iallafall, tänkte komplettera med dessa komponenter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2228971/2012-08-30

Är de kompatibla med datorn? Ramminnet är inte på lager, så inhandlar nog det istället i en lokal butik.

Zolid: Du som bytt hårddisk, hur gjorde du med OS-installationen? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Det blev en Vaio till slut för min del också. Köpte den igår och är än så länge riktigt nöjd, trots att jag valt budgetvarianten. Gick förbi Sony Center i Helsingborg och till min stora förvåning fanns 15" i silver, kärlek vid första ögonkastet. 9999 kr och då ingick Officepaketet.

Iallafall, tänkte komplettera med dessa komponenter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2228971/2012-08-30

Är de kompatibla med datorn? Ramminnet är inte på lager, så inhandlar nog det istället i en lokal butik.

Zolid: Du som bytt hårddisk, hur gjorde du med OS-installationen? Tacksam för svar.

Det ska vara rätt ram minne ja.
Max mhz är ju 1333 så över det är onödigt. Samt ska det vara sodim 204pin.
Jag hade nog dock köpt en 8gb sticka direkt eftersom det inte kostar mer än 350kr ändå.
Och mycket ram skadar ju aldrig Med 12gb kan man ju köra utan växlingsfil utan problem.

Jag valde att installera om oset helt rent. Skulle rekommendera att du gör det samma.
Det följer med en hel del skräp med datorn när man köper den som man inte behöver och som bara slöar ner och tar plats.
Så jag gjorde min installation via en usb sticka bara.
Sen gjorde jag min installation i EFI mode också. Det är inget måste alls men det snabbar upp uppstarten av datorn en del.
Med SSD och EFI mode så tar det bokstavligen under 10sek att starta upp datorn. Och att ta sig ur sovläge går så snabbt så när man öppnat locket så är man redan inne i datorn igen (det har inget med EFI mode att göra dock utan bara med ssd´n)

Det du får tänka på är ju att spara nyckeln till office paketet om du inte har det separat.
Sen gjorde jag en OEMdump också för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Så till att börja med vet jag att många sådana här användar recensioner är rätt objektiva. Jag är otroligt nöjd med datorn men jag ska göra mitt absolut bästa för att vara så objektiv som möjligt så ni kan få en bra uppfattning om hur datorn är. Recensionen är lång men det är bara för att få med allt...

Fantastisk recension! Jag ser fram emot caddy-guiden. Funderar STARKT på denna med 12GB, SSD och quad:en för videoredigering på resande fot. Letar efter en guide för att installera Windows 7 i EFI och vilka program man ska installera från Sony för att få alla funktioner utan bloatware. Kanske finns ledtrådarna redan i denna tråd.

Tackar ödmjukast ännu en gång för att du tog din tid att skriva och svara så utförligt. Jag skall sprida denna humana-inställning vidare själv. Det smittar.

All heder

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy Larsson:

Fantastisk recension! Jag ser fram emot caddy-guiden. Funderar STARKT på denna med 12GB, SSD och quad:en för videoredigering på resande fot. Letar efter en guide för att installera Windows 7 i EFI och vilka program man ska installera från Sony för att få alla funktioner utan bloatware. Kanske finns ledtrådarna redan i denna tråd.

Tackar ödmjukast ännu en gång för att du tog din tid att skriva och svara så utförligt. Jag skall sprida denna humana-inställning vidare själv. Det smittar.

All heder

Tack alltid kul när folk gillar det man lagt ner tid på
Jag kan försöka lägga upp en guide på hur man installerar windows 7 i EFI mode. Blir ju mer än allmän guide till hur man gör så lägger den nog i guide forumet men kan lägga en länk i denna tråd.
ODD replacement guiden kommer snart. Har dragit ut på tiden men jag har mått kasst så inte haft orken.
Ordningen på olika drivers kan jag posta också, ska försöka lägga till det i main posten under en "Visa knapp".

*Edit*
Nu finns en guide på vilken ordning man installerar drivers och vilka drivers och program man behöver.
Den ligger nästan längst ner bakom en "Visa knapp"
*Edit*
Har även gjort en guide på hur man installerar windows 7 64bit i EFI mode nu. Det blev en ny tråd i guide forumet.
Här hittar du tråden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna dator med samma setup för nån vecka sedan för 7300:- och måste säga att det är mycket dator för pengarna.
Köpte även en OCZ vertex 4 256gb då det var rea på den.
När jag installerade windows på den så installerade jag inte drivrutinerna i någon särskild ordning. Allting verkar flyta på bra dock.
Vilka funktioner är det som kan krångla om man inte installerar drivisarna i den ordningen du beskrev?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Jag köpte denna dator med samma setup för nån vecka sedan för 7300:- och måste säga att det är mycket dator för pengarna.
Köpte även en OCZ vertex 4 256gb då det var rea på den.
När jag installerade windows på den så installerade jag inte drivrutinerna i någon särskild ordning. Allting verkar flyta på bra dock.
Vilka funktioner är det som kan krångla om man inte installerar drivisarna i den ordningen du beskrev?

Vart hittade du denna dator för 7300:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Jag köpte denna dator med samma setup för nån vecka sedan för 7300:- och måste säga att det är mycket dator för pengarna.
Köpte även en OCZ vertex 4 256gb då det var rea på den.
När jag installerade windows på den så installerade jag inte drivrutinerna i någon särskild ordning. Allting verkar flyta på bra dock.
Vilka funktioner är det som kan krångla om man inte installerar drivisarna i den ordningen du beskrev?

Jag kan det inte i huvudet faktiskt.
Men många drivers/program när man går in på dom så står det att man måste installera det här och det här först för att det ska funka.
Det har mest med vaio controll center osv att göra kan jag tänka mig.

Skrivet av daizoe:

Vart hittade du denna dator för 7300:-?

Det undrar jag också.
Kan inte vara samma med tanke på att på prisjakt har den inte dippat under mer än någon hundralapp under 12k.
Och den billigare versionen har inte gått under 9500kr förtuom 1 försäljare som inte verkar haft den hemma som har haft den för precis över 9000kr

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Vart hittade du denna dator för 7300:-?

Oops, borde nämnt att jag bor i USA. På Newegg.com hade dom ett erbjudande på denna dator för 1100$, ca. 7300kr.

Det enda jag kan tänka mig som är negativt är tempen på CPUn. Vid BF3spelande går tempen upp till 93-95 grader, vet inte om det är normalt men..
Grafikkortet (överklockat) blir däremot inte varmt alls, har aldrig gått över 60 grader.

Har någon mätt upp tempen på eran cpu?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Oops, borde nämnt att jag bor i USA. På Newegg.com hade dom ett erbjudande på denna dator för 1100$, ca. 7300kr.

Det enda jag kan tänka mig som är negativt är tempen på CPUn. Vid BF3spelande går tempen upp till 93-95 grader, vet inte om det är normalt men..
Grafikkortet (överklockat) blir däremot inte varmt alls, har aldrig gått över 60 grader.

Har någon mätt upp tempen på eran cpu?

95 grader låter mycket men som jag uppfattat det ska det inte vara någon fara.
Har inte kommit upp så högt själv dock.
En del vet jag brukar sätta sin max cpu till 99% för att motverka att gpun klockar ner sig pga för hög värme. (men nu är inte din gpu för hög men kan hjälpa endå)
Det är ett "trick" många kör med på sina olika bärbara. Du kan ju prova det om du vill. Det bör inte påverka din fps nästan alls.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har nu lagt upp guiden på hur man byter ODD till en extra HD.
Tråden: #12678636

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Grym recension!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Grym recension!

Tack.

Tror den börjar bli rätt komplett nu.
Om det är någon mer guide, tipps eller fråga ni har säg till så ska jag se om jag kan fixa till det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Lite drygt att deras "special" batteri tog slut så snabbt. dom hade erbjudande där de skickade med ett gratis.
Var lite det som gjorde att jag ville ha en, men nu känns det inte lika kul.

Känns svårt att hitta en bra laptop idag. Jag vill ha en:
Tunn/lätt 15tum (som Vaio S är)
Bra skärm(helst 1080p, bra brightness osv), bakgrundsbelyst tangentbord, SATA3 6.0 + mSATA(inte helt fel )
Någorlunda tyst och sval, och gärna lite spel prestanda som tex 650M :p.

Apples Macbook passar väl in där, men tycker det är lite väl att betala 17k? har för mig att den kostar något sånt.

Min fråga är väl om du är nöjd med Vaion? eller om man ska vänta och se om något företag kan överraska oss nästa år.
Behöver inte datorn just nu. ska ha den mer för multimedia, och då kanske inte VAIO'ns högtalare är de bästa heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Lite drygt att deras "special" batteri tog slut så snabbt. dom hade erbjudande där de skickade med ett gratis.
Var lite det som gjorde att jag ville ha en, men nu känns det inte lika kul.

Känns svårt att hitta en bra laptop idag. Jag vill ha en:
Tunn/lätt 15tum (som Vaio S är)
Bra skärm(helst 1080p, bra brightness osv), bakgrundsbelyst tangentbord, SATA3 6.0 + mSATA(inte helt fel )
Någorlunda tyst och sval, och gärna lite spel prestanda som tex 650M :p.

Apples Macbook passar väl in där, men tycker det är lite väl att betala 17k? har för mig att den kostar något sånt.

Min fråga är väl om du är nöjd med Vaion? eller om man ska vänta och se om något företag kan överraska oss nästa år.
Behöver inte datorn just nu. ska ha den mer för multimedia, och då kanske inte VAIO'ns högtalare är de bästa heller.

Högtalarna låter riktigt bra med andra drivrutiner faktiskt.
Men jag skulle nog kanske väntat 1-2 månader och se om det kommer ut något intressant nu när windows 8 kommer.
Tror inte det kommer bli några direkta uppgraderingar på tex Sony Vaio S nu när windows 8 kommer. Utan att det bara är nytt operativ dom säljs med.
Men jag kan ju ha fel. Så om du inte har bråttom så vänta en eller två månader så har det nog kommit en del nytt.

Jag tyckte också det var väldigt tunt på datorer som hade det jag var ute efter faktiskt. Dom ända jag hittade som uppfyllde det jag var ute efter var 15s, MBP retina och XPS15. Men retinan är så dyr och jag vill köra windows ändå. Och dell datorn har STORA problem med wifi kortet. Folk får tydligen inte bättre än 1 bar, där alla andra har 5 vilket var en dealbreaker för mig.

Jag är iaf tok nöjd med datorn jag har nu. Den har allt jag ville ha.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Du ska ha feta kudos för denna tråd Zolid! Jag har upprepade gånger använt mig av denna tråd som hjälp på traven när jag installerat drivrutiner, överklockat grafikkortet etc. Tråden har verkligen varit vital för mig, och just nu är jag klar med allt och 100% nöjd med datorn. Datorn är superkvick med min nyinförskaffade Samsung 256gb SSD. Även ljudet som har varit helt värdelöst har förbättrats rejält iom de nya drivrutinerna från Asus. Standarddrivrutinerna suger verkligen! Min iPhone 4s hade starkare ljud än datorn! Nu är de betydligt bättre, dock långt ifrån perfekta.

Stort tack till dig!