Trött på väntan på Lenovo. Tog saken i egna händer och gav mig fan på att få isär "eländet" :-). Med hjälp av bilderna jag tog och nedan mini-guide ska det vara nemas problemas för alla. Bilderna tas ned här
http://www.filedropper.com/y500
Kort guide:
1) Ur med batteriet + enheten i den högra ultrabay porten (se bilder).
2) Skruva ur de nio stjärnskruvarna.
3) Börja att vika upp bakstycket på mitten vid ventilationsgallret så klämfästena "poppar-ur" där.
4) Vicka nu bakstycket i sidled och uppåt
samtidigt på den motsatta sidan där ultra-bay enheten plockades ur.
(försök
inte lyfta/bända bakstycket rakt upp, då kommer flera plastinfästningar att gå sönder)
Nu kommer det ganska snabbt att lossa helt på ena sidan av datorn.
5) Nu återstår den sidan där ultra-bay-enheten plockades ur (känns fortfarande fasthakat där). Vicka försiktigt fram och tillbaka, mer lokalt, precis vid infästningspunkterna där, så klickar det också ur.
Extra info:
En fästpunkt gick sönder för mig (rödmarkerad punkt med en svart prick på i en av bilderna). Ingen big deal på något sätt.
Pilarna på plastinfästningarna i bilderna visar åt vilken håll själva plasthaken pekar och således hur den hugger tag i chassit på insidan.
HDD och minne ska inte vara några problem att byta "till vad som helst". Vill man byta wifi-kort är det viktigt att tänka på att man måste flasha en moddad bios som har Lenovo's whitelist borttagen. En sådan finns tillgänglig men inget smidigt/säkert sätt att flasha den på (detta kommer att lösas framöver).
N-joy.