Permalänk
Medlem

MSI GT70 vs. Asus G75VW

Hallå hallå som tråden lyder så skall jag nu köpa mig en ny bärbar dator och står lite i valet och kvalet mellan MSI GT70 & Asus G75VW.

http://www.inet.se/produkt/1969524/msi-gt70-0nc-029ne#specifi...

http://www.inet.se/produkt/1969552/asus-g75vw

Jag har ströat omkring och läst diverse previews på diverse sidor och jag har kollat de flesta unpacking/test filmerna på youtube, jag har sökt liknande trådar på Sweclockers, men jag blir liksom inte riktigt klok och jag har en enorm beslutsångest.

Specsen är ju till de mesta identiska, det är en 1000lapp i prisskillnad, vilket inte gör så mycket. Datorns användningsområde kommer för det mesta vara att spela skyrim och diverse mmorpg spelen, se film och alternativt göra små videoredigeringar i Sonyvegas. Jag är inte fond av FPS-spel och jag vill inte ha någon predikan om att stationär dator är så mycket bättre, jag är väl medveten om det, men jag behöver en bärbar då jag ofta är på resande fot.

Så nu vädjar jag till alla er experter där ute, hjälp mig!? kom med era argument till vilken dator ni hade valt, om de så gäller bättre kylning, snyggare, eller vad som helst!

Just det, kanske bör tillägga att jag har planer på att fixa en ssd disk till datorn, det kanske väger en del om det är någon av datorerna som det är lättare på?! vad vet jag...

Tack på förhand. MVH // Nicolas

Permalänk

Utav mina erfarenheter så är Asus något tystare och har något bättre kylning men den är samt 0.6 kg tyngre och kan vara lite jobbigare att bära runt om du är på resande fot mycket som du sa. Sen har MSI mycket bättre ljud och valbar färg på tangentbords belysningen samt ca 1 timme bättre batteritid även om det står samma på bådas spec. Prestanda mässigt så är dom likvärdiga.

Är du inte beov av en DVD läsare så kolla gärna in Lenovo Y500 som är kraftfull med sina GT 650m SLI, kolla mer i denna tråd. http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Finns även en MSI med 7970m som är bättre för gaming men har svagare CPU istället. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165610-msi_gx60_1ac-0...

Startade en tråd om MSI GX60. http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Tack för ett seriöst och gediget svar, istället för diverse hat och nedklankande! Lenovon ser onekligen intressant ut så jag skall nog avvakta och följa den tråden lite.

Som sagt tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Av dom två skulle jag köra på MSI-datorn o köpa till en kylplatta (CM SF-19).

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet skulle jag gärna vilja ha en anledning varför du skulle valt MSI'n?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Har MSIn plats för en till 2.5" som ASUS har?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av Torach:

Lånar tråden lite.
Har MSIn plats för en till 2.5" som ASUS har?

Ja.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Tittade på en review och det ser inte ut som att den har det. Det verkar som att den har 2st mSATA platser på moderkortet för små SSD enheter men bara 1st 2.5" platser.
Synd.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av Torach:

Tittade på en review och det ser inte ut som att den har det. Det verkar som att den har 2st mSATA platser på moderkortet för små SSD enheter men bara 1st 2.5" platser.
Synd.

Finns 2 st 2.5" platser i både MSI GT70 och GT60. http://forum-en.msi.com/faq/uploads/157/MS-16F3_Disassembly_g...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Går även att göra om till 2st mSATA på en plats.

Edit: glömde att redigera förra posten så det bliev 2 svar istället.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Har själv en G75 och är jättenöjd! Det är en speldator, helt klart. Alltså inget du vill släpa till skolan varje dag. Dock är den underbar att spela på, låga temperaturer, bra skärm och skönt tangentbord. Datorn känns väldigt gedigen och bakgrundsbelysningen på tangentbordet likaså.

Dock är det som sagt ingen trevlig grej att bära runt på. Den är tung och laddaren är stor som en tegelsten - men du kommer inte ångra dig ang. prestandan! Dessutom är det bra ljud ur högtalarna, åtminstone relativt till andra laptops jag har hört. Det sitter en liten subwoofer undertill som hjälper till med de låga frekvenserna.

Dessutom har den nån funktion där man kan ladda saker i USB-uttagen fast datorn är avstängd, vilket ger dig en power-bank på 7Ah!

Lenovon är säkert ett jättebra val, men tänk på att det är en SLI-lösning vilket gör att du kommer sitta på lite mer än ett GTX650 i spel som skalar dåligt. Det är värt att tänka på!

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Lenovon är säkert ett jättebra val, men tänk på att det är en SLI-lösning vilket gör att du kommer sitta på lite mer än ett GTX650 i spel som skalar dåligt. Det är värt att tänka på!

Hur menar du här ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Hur menar du här ?

Det satt väl två st GTX650 i Lenovon? Inte alla spel skalar bra i SLI, speciellt inte nysläppta spel. Det brukar lösa sig med tiden med patcher och så och har väl blivit bättre med tiden - men det är värt att ha i åtanke!

Permalänk
Medlem

Simon1573: vikten och så är inge problem då den väger ungefär som min nuvarande laptop. Jag lutar faktiskt mest mot Asusen, men tänkte bara kolla lite, de finns inget negativt du vill dela med dig om den? som du upplevt och som du tycker man bör ha i åtanke (förutom vikten såklart) ?

Du har inte upplevt några buggar på något vis?

sen tänkte jag höra med alla er experter, jag såg ett klipp på youtube när en kille överklockar sitt gtx660m
http://www.youtube.com/watch?v=Bzl0oKcr7yA

är det någon som har testat att överklocka sitt 670m, är de samma procedur? och är det fairly safe?
har aldrig gett mig in på överklockning förut så vet inte om det är något att tänka på egentligen, men om någon känner att dom vill dela med sig överklocknings möjligheter på asusen så dela gärna med er. Eller bör jag posta de som separat tråd i överklockningsforumet?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Defuniac:

Simon1573: vikten och så är inge problem då den väger ungefär som min nuvarande laptop. Jag lutar faktiskt mest mot Asusen, men tänkte bara kolla lite, de finns inget negativt du vill dela med dig om den? som du upplevt och som du tycker man bör ha i åtanke (förutom vikten såklart) ?

Du har inte upplevt några buggar på något vis?

Citera om du vill ha svar.

Det enda jag kan anmärka på skulle vara materialet. Det är någon sorts gummi-coating på "locket" som Asus själva varnar för ska vara rätt lättrepat. Dessutom repas skärmen av tangentbordet om man inte har något skydd mellan dom. Jag är dock trött på att släpa den till skolan nu, så jag funderar på att sälja den till förmån av en Ultrabook.

Hur som helst, om du inte bryr dig om vikten så är det underbart mycket dator du får för 13000kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Går även att göra om till 2st mSATA på en plats.

Edit: glömde att redigera förra posten så det bliev 2 svar istället.

Tack för svaret. Nu blev det genast svårare att bestämma sig

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Lånar också tråden :), samma fråga som TS fast gällande 15 tums varianterna av dem. Har också funderat på lenovon som jag läst om. Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

cokeman 1337: I en tråd om "Bästa spellaptop för max 12000" så skriver du:

Skrivet av cokeman 1337:

Men jag tror mer på nya kepler baserade GTX 660m för att komma upp högre i clock hastigheter. GTX 670m är egentligen ett gammalt omdöpt fermi baserat GTX 570m som kan bli rätt varmt vid överklockning.

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Gäller detta fortfarande? att man hellre skall köpa ett GTX 660m istället för GTX 670m?

Permalänk
Skrivet av Defuniac:

cokeman 1337: I en tråd om "Bästa spellaptop för max 12000" så skriver du:

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Gäller detta fortfarande? att man hellre skall köpa ett GTX 660m istället för GTX 670m?

Ja enligt min mening, GTX 660m är ca 15% svagare i orginal utförande men kan komma upp i liknade hastighet som GTX 670m vid max överklockning på båda då 660m inte går lika varmt. Sen har ju 660m fördelen att inte dra lika mycket ström.

Och du kan ju spara ett par tusen genom att välja någon med 660m istället.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Ja enligt min mening, GTX 660m är ca 15% svagare i orginal utförande men kan komma upp i liknade hastighet som GTX 670m vid max överklockning på båda då 660m inte går lika varmt. Sen har ju 660m fördelen att inte dra lika mycket ström.

Och du kan ju spara ett par tusen genom att välja någon med 660m istället.

Fan också, när jag tror jag har bestämt mig så kommet dessa fakta upp! nu är jag tillbaka på ruta 1! snälla någon nu har jag försökt utvärdera och fundera, vet inte hur många gånger jag har "sovit på saken", nu är jag färdig, nu vill jag att ni säger åt mig vilken jag ska köpa, bestäm åt mig!!!!

MVH

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761555
Komplett har just nu rabatt på en G75 med 660m

Permalänk
Skrivet av Defuniac:

Fan också, när jag tror jag har bestämt mig så kommet dessa fakta upp! nu är jag tillbaka på ruta 1! snälla någon nu har jag försökt utvärdera och fundera, vet inte hur många gånger jag har "sovit på saken", nu är jag färdig, nu vill jag att ni säger åt mig vilken jag ska köpa, bestäm åt mig!!!!

MVH

Jag hade valt Lenovo Y500 eller MSI GX60 om du vill ha bästa spelprestanda.

Men om du är insnöad på Asus G75 med GTX 660m så vänta tills det kommer erbjudande på 10-10.5k som brukar ploppa upp med jämna mellanrum.

Annars finns MSI GT70 för 12k och en fördel till med MSIn är att den har Nvidia optimus teknik som innebär att du kan switcha mellan grafikkorten som ex då du surfar eller kollar film så använder du Intels inbyggda grafik då du får längre batteritid och mycket tystare dator och sen switcha tillbaks till Nvidia kortet då du spelar. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1235652

Kolla också PC-Konsultens gaming maskiner som skall vara bra. http://www.pc-konsulten.se/barbara/extreme.html

Jag kanske inte gjorde det lättare för dig nu.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Jag hade valt Lenovo Y500 eller MSI GX60 om du vill ha bästa spelprestanda.

Men om du är insnöad på Asus G75 med GTX 660m så vänta tills det kommer erbjudande på 10-10.5k som brukar ploppa upp med jämna mellanrum.

Annars finns MSI GT70 för 12k och en fördel till med MSIn är att den har Nvidia optimus teknik som innebär att du kan switcha mellan grafikkorten som ex då du surfar eller kollar film så använder du Intels inbyggda grafik då du får längre batteritid och mycket tystare dator och sen switcha tillbaks till Nvidia kortet då du spelar. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1235652

Kolla också PC-Konsultens gaming maskiner som skall vara bra. http://www.pc-konsulten.se/barbara/extreme.html

Jag kanske inte gjorde det lättare för dig nu.

På pc-konsulten så blir datorn, med de tillval jag vill ha, lite för dyr.

jag blev lite avskräckt av lenovo Y500 med tanke på vad simon1573 sa om att spel skalar dåligt i SLI, inte för att jag förstår vad de innebär, men jag läste "dåligt" och de är inte bra...

Skrivet av simon1573:

Lenovon är säkert ett jättebra val, men tänk på att det är en SLI-lösning vilket gör att du kommer sitta på lite mer än ett GTX650 i spel som skalar dåligt. Det är värt att tänka på!

Har mer och mer fått upp ögonen för Medion X7817, Medion skall ju tydligen va samma företag/ha sammarbete med Lenovo...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159595-medion_x7817-i...

Men blir alltid skeptisk när jag hittar något jag inte känner igen som har mer prestanda för en billigare summa, känns som dom måste sparat in på något som har en betydande roll. och sen är jag inte riktigt hundra på deras kylning heller...

fan alla dessa alternativ och jag vet att vad jag än köper så kommer jag känna "fan jag skulle tagit den andra istället!"

Permalänk
Medlem

Jag personligen tror jag skall göra med Asus. Att det är den tystaste är nog det som avgör det för mig.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Kan personligen rekommendera G75VW..Har haft den några dagar nu och allt funkar toppen!
Alla spel flyter på tillräckligt bra enligt min smak.. Kör D3, Warfighter och Borderlands 2 allt på high i helt spelbar fps..

Förövrigt en tyst och sval dator.. 65-70 grader vid spel.. Lätt att rengöra fläktar och annat.

Har för övrigt den med GTX670m.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Hej! tänke bara meddela att även jag sitter med en G75 med 670m grafik. är väldigt nöjd men precis som du så vägde jag mycket mellan 660m och 670m, å eftersom 670 är lite snabbare å har lite högre minnesbuss så valde jag det (128bit vs 192bit tror jag) är också lite för okunnig om överklockning när de gäller bärbara datorer så skulle inte "våga" pilla med ett 660m för få bättre prestanda.

som sagt så är jag nöjd med mitt köp i alla fall, och rekomenderar absolut en g75!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Hej! tänke bara meddela att även jag sitter med en G75 med 670m grafik. är väldigt nöjd men precis som du så vägde jag mycket mellan 660m och 670m, å eftersom 670 är lite snabbare å har lite högre minnesbuss så valde jag det (128bit vs 192bit tror jag) är också lite för okunnig om överklockning när de gäller bärbara datorer så skulle inte "våga" pilla med ett 660m för få bättre prestanda.

som sagt så är jag nöjd med mitt köp i alla fall, och rekomenderar absolut en g75!

Skrivet av palusa:

Kan personligen rekommendera G75VW..Har haft den några dagar nu och allt funkar toppen!
Alla spel flyter på tillräckligt bra enligt min smak.. Kör D3, Warfighter och Borderlands 2 allt på high i helt spelbar fps..

Förövrigt en tyst och sval dator.. 65-70 grader vid spel.. Lätt att rengöra fläktar och annat.

Har för övrigt den med GTX670m.

Skrivet av Torach:

Jag personligen tror jag skall göra med Asus. Att det är den tystaste är nog det som avgör det för mig.

Jag är övertygad! Tack mina vänner ni har varit till stor hjälp!

Permalänk
Skrivet av Defuniac:

Jag är övertygad! Tack mina vänner ni har varit till stor hjälp!

kul att vara till hjälp, var ungefär lika virrig innan jag beställde min.
hoppas du blir nöjd

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ