ASUS G55VW vs THOR Einride för spel + studier

Permalänk
Medlem

ASUS G55VW vs THOR Einride för spel + studier

*EDIT* Nu med rätt datorer i texten.

Jag ska snart börja plugga, och iochmed att jag ändå ska köpa en laptop känns det som om det vore bra ifall den kunde göra så mycket som möjligt utöver firefox och word.
Efter mycket om, men och avvägningar mellan komponenter, märken och modeller hade jag slutligen bestämt mig för en MSI GT60, specifikt den på
CDON.SE.
Men så hittade jag även deras THOR serie, specifikt denna: THOR Einride

För mig känns det verkligen värt det att gå ner 10-15% i prestanda (baserat på den aningen sämre GPUn och kontrollerna gjorda på notebookcheck.net) för att skala 2500:- av priset med THOR datorn, och som bonus blir den också några hekto lättare att släpa med sig, men jag hittar väldigt lite info om hur den fungerar i verkligheten. Det är några lösa rekommendationer, men inget mer ingående än så.

Så, nu ber jag om någon som har erfarenhet av den här modellen och kan dela med sig om hur den funkar, och det jag helst vill veta är:
-Hur pass tystgående är den?
-Håller den vettiga temperaturer?
-Hur är batteritiden vid låg aktivitet?
-Finns det några brister i den utvändiga designen, eller är det basic laptoplayout?
-Finns det några tekniska brister med komponenter som inte kommer 100% överrens?
Och övrigt:
-Är GT60 helt enkelt så pass bra att den är värd den extra vikten och tusenlapparna?
-Finns det några andra mer prisvärda 15.6" speldatorer för mellan 8000 - 12 000:- som jag har missat?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Du länkade en MSI-dator.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

G55s stora baksida täcks helt av fläktutblåset, går inte att få bättre kylning.
Är också intresserad av Thor Einride. Cdon skulle kolla upp ifall det finns en till hårddiskplats, 120 gb kommer inte räcka på långa vägar ifall man ska lägga in tunga spel
Prestandan låg ungefär så här av vad jag kommer ihåg i 3Dmark 11
GTX 670: 2950p
GTX 660: 2550p

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Du länkade en MSI-dator.

Haha, skarpt påpekat. Snarare, jag skrev fel dator i texten. Antar jag blivit snurrig av alla siffertitlar efter allt surfande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chikusho:

Haha, skarpt påpekat. Snarare, jag skrev fel dator i texten. Antar jag blivit snurrig av alla siffertitlar efter allt surfande.

Hahah, på så sätt

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Cdon skulle kolla upp ifall det finns en till hårddiskplats, 120 gb kommer inte räcka på långa vägar ifall man ska lägga in tunga spel

Smart tänkt, lägger till den frågan i huvudposten.
Mailar även CDON och frågar.

Permalänk
Medlem

Som jag uppfatat det är Thor datorerna clevo som webhallen config eller pc konsulten och då har inte 15 tumaren mer än en disk.

Permalänk
Medlem

Varför valde du bort G55'an, för klumpig? Annars är ju det en rätt schysst dator som är tyst och kall. Dessutom ska Asus ha bra support med bl.a. hämtservice.

Finns på Inet för 9990:- med GTX660-kortet. Dyrare än Thor'en men iallafall 1500:- billigare än MSI'n.

Ska du släpa runt datorn mycket, sitta med den på föreläsningar osv. så tycker jag helt klart Thor'en verkar lämpligast då den är minst och är mest diskret.

Den borde förresten bygga på en Clevo P150EM, du kanske hittar mer om du googlar på det.

Bryr du dig inte så mycket om vikten och utseendet hade jag dock kör på Asus'en, för den goda kylningen och för att slippa handla hos cdon.

Beror helt på vad man prioriterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

G55s stora baksida täcks helt av fläktutblåset, går inte att få bättre kylning.
Är också intresserad av Thor Einride. Cdon skulle kolla upp ifall det finns en till hårddiskplats, 120 gb kommer inte räcka på långa vägar ifall man ska lägga in tunga spel
Prestandan låg ungefär så här av vad jag kommer ihåg i 3Dmark 11
GTX 670: 2950p
GTX 660: 2550p

Fick svar från CDON, och verkar som om THOR datorn enbart har en slot för hårddisk, och 120gig känns kanske lite väl sparsamt.
Men med en extern HD och lite finess kanske man kan få det att funka.

Skrivet av roadspig:

Varför valde du bort G55'an, för klumpig? Annars är ju det en rätt schysst dator som är tyst och kall. Dessutom ska Asus ha bra support med bl.a. hämtservice.

Finns på Inet för 9990:- med GTX660-kortet. Dyrare än Thor'en men iallafall 1500:- billigare än MSI'n.

Ska du släpa runt datorn mycket, sitta med den på föreläsningar osv. så tycker jag helt klart Thor'en verkar lämpligast då den är minst och är mest diskret.

Den borde förresten bygga på en Clevo P150EM, du kanske hittar mer om du googlar på det.

Bryr du dig inte så mycket om vikten och utseendet hade jag dock kör på Asus'en, för den goda kylningen och för att slippa handla hos cdon.

Beror helt på vad man prioriterar

Precis, Asusen kändes lite för klumpig, och just den du länkade verkar vara något mindre dator för pengarna i en tyngre förpackning. Iaf rent komponentsmässigt. MSI'n verkar också vara bättre för pengarna rent tekniskt och även något lättare.

Så tror du att chassi och fläktar borde vara jämförbart med det som står i den här recensionen?

La nu också märke till att THOR datorn har 6celligt batteri. Enligt geek.com verkar det som om de 8 och 9 celliga batterierna i Asus och Msi datorn är ganska mycket mer effektiva.

Permalänk
Cdon.com

Hej hej

Einride som ni skriver om ovan har en disk installerad med plats för ytterligare en.

MVH Josefin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick just hem en Thor Einride.
Det är en Clevo W350WTQ och specifikationerna på CDON:s hemsida stämmer inte. Vissa saker är bättre och sämre, beror på vad man är ute efter. Största skillnaden jag märkte direkt var att det var ingen bakgrundsbelysning på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar skillnaderna nu.

Batteri: 8 Cellers istället för 6 (Modell: W370BAT-8)
Utgångar: Ingen Displayport
Tangentbord: Har ingen backgrundsbelysning

Det är vad jag hittade när jag kollade lite kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Sitter och kollar skillnaderna nu.

Batteri: 8 Cellers istället för 6 (Modell: W370BAT-8)
Utgångar: Ingen Displayport
Tangentbord: Har ingen backgrundsbelysning

Det är vad jag hittade när jag kollade lite kort

Vore mycket intressant att få höra mer och även en respons från CDON.

Permalänk
Medlem

Hitta en sak till, som är en riktig killer....
Den har ett realtek wireless kort istället för ett intel centrino 6xxx-serien wireless(de skrev att den hade WiDi, som bara 6200-6300 serien har).
Hastigheten mot en 300mbit N-router ligger på 5mbit 3 meter ifrån, kommer upp i 9mbit om jag är 1 meter ifrån... och känns som man sitter på 56k modem när man surfar för hemsidor tar runt 5-10 sekunder att ladda...så troligtvis extrem packetloss(har int orkat mäta) och den går ner i 0mbit lite nu och då. Pratar om hastigheten mot min lokala server, inte vad windows rapporterar.
Gogglade omkring lite och såg att det nätverkskortet är värdelöst, alla har problem med det.

Allt är bra med datorn, utom wireless... går knappt att använda om man ska göra något som har med trådlöst nätverk att göra. Ska testa senare när jag orkar(brist på lust) att köra mot 802.11g istället. Jo, realtek kortet saknar också en 5ghz kanal, endast 2,4ghz gäller.

Permalänk
Medlem

Tack Imdak för återkopplingen om Einride. Skriv gärna mer om du orkar. Det finns också en tråd om Clevo W350WTQ på notebookreview.

Permalänk
Medlem

Tror om man inte ska spela så mycket är Einride bättre pga det bättre batteriet, men det är realtek wireless saken som är riktigt hemsk. Den har också bara en fläkt för processor+gpu, men det ser man om man kollar in W350WTQ på lite forum/bilder
Skärmen är trevlig, lite för färgstark för min smak(gamut 95%) så jag kör på väldigt låg ljusstyrka + kalibrering i win8.
Om cdon fixar intel wireless istället för realtek är den ett bra köp, men med realtek så är den knappt användbar. Kan vara min router, har en WNDR3700, men den funkar fint med allt annat.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera lite, har inte direkt med Thor Einride att göra men jag skrev tidigare här så jag kan fortsätta...
Lite efter mitt tidigare inlägg här så beslöt jag mig att wireless problemen var för stora och jag orkade inte med att felsöka och tweaka inställningar mera, vill att det ska funka bara.
Kontaktade cdon och de sa att det var okay att lämna tillbaka den men jag måste betala en avgift för jag hade startat datorn. Hänvisade till att deras information var fel om datorn och den levde inte upp till vad den lovade på hemsidan.
De svarade med att jag skulle ha kollat upp det före jag startade datorn och jag skrev tillbaka att det var komponenter som inte gick att kolla före man hade startat datorn som var fel på. De accepterade det, men då hänvisade de till att om informationen var fel på hemsidan så borde jag ha kollat upp den mot korrekt? Fatta noll där för det står ingen annanstans än cdon vad specifikationerna är.
Hur som helst det var många medelanden fram och tillbaka på cdons supportsida och det tog 3-4 timmar att få rätt och jag hänvisade till flera paragrafer i konsumentskyddslagen som de självklart bröt mot, men de ansåg att jag alltid hade ansvaret, inte dom(totalt fel, bara en icke läskunnig kunne tolka lagarna på det sättet). Till sist ställde jag en fråga som oberoende vad dom svara så bröt dom mot en lag eller en annan lag(och erkände det) eller ansåg att jag hade rätt(och erkände isåfall att dom bröt mot en 3dje lag), tyvärr vägrade dom svara överhuvudtaget på den frågan och slutade skriva tillbaka.
Efter en längre tid var jag så arg att dom slutade svara så jag skickade iväg en sak jag inte borde skrivit, en enkel utväg för dem att hänvisa till utan att erkänna till något lagbrott. Dom svarade direkt inom 1 minut att dom acceptera att jag fick lämna tillbaka den utan kostnad, men jag hade fulla ansvaret att den inte blev skadad i tillbaka frakten(är orolig att dom kommer ta en fuling där och säga att datorn är sönder när dom får tillbaka den)

Först tänkte jag byta upp mig till en av de bättre modellerna i Thor serien, men efter den mentala misshandeln man fick av kundsupporten vill jag nog aldrig ha något mera med dem att göra. Måste gå och vila efteråt och började känna mig bättre först nu.

Permalänk
Medlem

-Hur pass tystgående är den?
Den är fantastiskt tystgående när man eksempelvis surfar eller kör andra mindre krävande processer.
Under heavy load/spel osv. så låter den en del, dock märker jag ej dette eftersom jag använder hörlurar till sånt.

-Håller den vettiga temperaturer?
Vid full load kan temperaturerne på CPU kärnorna komma upp på 85-87 grader.
GPU ligger på ca. 75-77 grader.
HDD på max. 45 grader.

Själv valde jag efter ca. 1 månad att ta isär den och byta ut kylpastan på CPU/GPU till något vettigare. Detta resulterade i -5 till -10 grader kallare under full load.
Jag använder ofta denne thermal compound när jag skall rensa bärbara datorer och byta kylpasta:
http://dx.com/p/supreme-performance-heat-sink-pc-cpu-grease-9...
Gratis frakt och ingen moms/tull om du beställer för mindre änn 100kr åt gången.

-Hur är batteritiden vid låg aktivitet?
Vid låg aktivitet är batteritiden ca. 4 timmar. Kanske längre eftersom den kör med dual-GPU. Man kan under inställningar välga vilka program som skall köra med Intel HD4000 och vilka som skall köra med GTX660. Standardkonfigurationen fungerar fint, själv har jag dock valt att Google Chrome skall använda GTX660 för bättre prestanda på grafiskt tunga web-sidor.

-Finns det några brister i den utvändiga designen, eller är det basic laptoplayout?
Ingen speciel design, men den är inte ful att se på om det är det du menar. Det er basic CLEVO layout.

-Finns det några tekniska brister med komponenter som inte kommer 100% överrens?
Alla komponenter fungerar utan problem. Om jag minns rätt så tror jag till och med att alla drivrutiner är installerade vid första boot. Dock är det bra att uppdatera b.la. Intel HD4000/GTX660, RST och Chipset drivers. Glöm inte Intel ToolBox till SSD'n.
1. Chipset driver - http://downloadmirror.intel.com/22586/eng/INF_allOS_9.4.0.101....
2. RST (Rapid Storage Technology) - www.station-drivers.com - intel_rst_12.6.0.1033
3. WiFi - www.station-drivers.com. Realtek (RTL8723ae Wireless LAN 802.11N) - Version 2007.12.0419.2013
4. Intel HD4000 - Intel Download Center (finns även länk på station-drivers).
5. GTX660 - finns på NVIDIAS hemmsida.
6. Intel ToolBox (optimering av SSD) - Intel Download Center.

Jag har varit väldigt nöjd med denna datorn och har haft den i ca. 2 månader nu. Den är väldigt lätt att ta isär för rensning och utbytning av kylpasta (tre skruvar, så har du tillgång till det mesta). En annan bra grej är att det finns en extra HD-bay utan att du behöver ta ut DVD-rom.

Permalänk
Medlem

Har dock aldrig själv upplevt problem med WiFi-kortet från Realtek.. Det fungerar helt perfekt så länge du håller drivrutinerna uppdaterade. Om inte annat, så är det som sagt bara att ta av 3 skruvar + dom 2 som sitter på WiFi kortet och byta ut det. En bra stabil Intel wifi adapter kostar ca. 100kr om man beställer från ebay/amazon.