Permalänk
Medlem

Köpråd laptop ≈5000kr

Hej, jag har nu gett mig ut i laptopträsket.

Kraven jag har på datorn är:

*Den ska vara lätt och slimmad, skärmstorlek max 15.6"

*Det ska gå att spela på den(LoL, KSP, minecraft mm) alltså även inga superkrävande titlar, även om det inte gör något om den klarar BF3

*Priset, absolut max 6000 kr, men då ska det vara någon super-duper prisvärd dator, helst under 5000 kr.

Jag har dock tittat runt lite och har sett att det verkar svårt att fylla mina krav, jag har dock hittat dessa som verkar bra (blir billiga med studentrabatt dessutom )

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C...
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C...

Jag har lite frågor angående dessa:

Grafiken i dator 1 (Sleekbooken), duger den till spel?, på andra datorer med A-serie APU:er så har det alltid varit två olika grafikkretsar (AMD Radeon HD 7600G Discrete-Class och HD 76**m)

Är inteldatorn värd 1000 kr extra?

Hoppas att någon orkar läsa igenom detta och ge mig lite klarhet i denna jungeln!

OBS, jag tar gärna emot andra förslag på datorer, most bang for the buck helt enkelt!

Mvh Marcus

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

duger den till spel? minecraft funkar säkert.. lägger du inte upp dom spel du avser att spela så är svaret ja den duger till spel.
minecraft, diabolo 2, world of warcraft på lägsta inställningar HD 7600M funkar säkert bättre då den verkar få bättre i benchmark allså lite mer beräknings kraft annars kan du söka på grafikkort här http://www.cpubenchmark.net/ för att få en uppfattning vad den klarar

edit såg att du la upp spelen.. mjo borde funka men kan du hitta nåt annant märke än HP ? samsung/asus/msi/ hp gjorde bra datoerer för 5-6 år sen men dom som görs nu/har tillverkats är under all kritik

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag sitter i exakt samma träsk som du!
Mecenat hade även en rabatt på Dells laptops så jag kikade på en Inspiron 7520 15R SE som jag får för cirka 6000kr med rabatt (kostar egentligen 8k).

Och jag undrar om jag kan få något bättre i den prisklassen? Den har ett 2GB AMD Radeon HD 7730M; funkar det till att spela LoL på hyffsade inställningar?
Förlåt att jag lånar tråden lite men tänkte att du kanske ville spana in den också! :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

duger den till spel? minecraft funkar säkert.. lägger du inte upp dom spel du avser att spela så är svaret ja den duger till spel.
minecraft, diabolo 2, world of warcraft på lägsta inställningar HD 7600M funkar säkert bättre då den verkar få bättre i benchmark allså lite mer beräknings kraft annars kan du söka på grafikkort här http://www.cpubenchmark.net/ för att få en uppfattning vad den klarar

edit såg att du la upp spelen.. mjo borde funka men kan du hitta nåt annant märke än HP ? samsung/asus/msi/ hp gjorde bra datoerer för 5-6 år sen men dom som görs nu/har tillverkats är under all kritik

Jag kan ta vilket märke som helst, spelar absolut ingen som helst roll, uppmärksammade dessa HP då man fick en fin studentrabatt på dem

Skrivet av pupple:

Jag sitter i exakt samma träsk som du!
Mecenat hade även en rabatt på Dells laptops så jag kikade på en Inspiron 7520 15R SE som jag får för cirka 6000kr med rabatt (kostar egentligen 8k).

Och jag undrar om jag kan få något bättre i den prisklassen? Den har ett 2GB AMD Radeon HD 7730M; funkar det till att spela LoL på hyffsade inställningar?
Förlåt att jag lånar tråden lite men tänkte att du kanske ville spana in den också! :3

Det är helt okej!, hoppas att vi får lite tips på bra datorer

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pupple:

Jag sitter i exakt samma träsk som du!
Mecenat hade även en rabatt på Dells laptops så jag kikade på en Inspiron 7520 15R SE som jag får för cirka 6000kr med rabatt (kostar egentligen 8k).

Och jag undrar om jag kan få något bättre i den prisklassen? Den har ett 2GB AMD Radeon HD 7730M; funkar det till att spela LoL på hyffsade inställningar?
Förlåt att jag lånar tråden lite men tänkte att du kanske ville spana in den också! :3

Jag har tittat på den Delldatorn som du pratade om och jäklar vad fin den verkar, grafikkortet verkar vara bra, Full-HD skärm är ett stort plus, i5:a...
Hmm, den kanske kan vara värt att tömma plånboken helt för denna... skulle dock vilja ha en SSD också, men man får väl köpa en sådan sen.

Någon som vet om man kan sätta i en SSD i Inspiron 15R ?

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

Gå in i en datorcervice butik fråga dom vilka märken är det som går sönder mest ? HP, Dv-xxxx ! dell /packard bell, Acer, Emashine,

duger den här ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1073253

bara i3 men shyst gpu
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1220643
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1361257

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av pupple:

Jag sitter i exakt samma träsk som du!
Mecenat hade även en rabatt på Dells laptops så jag kikade på en Inspiron 7520 15R SE som jag får för cirka 6000kr med rabatt (kostar egentligen 8k).

Och jag undrar om jag kan få något bättre i den prisklassen? Den har ett 2GB AMD Radeon HD 7730M; funkar det till att spela LoL på hyffsade inställningar?
Förlåt att jag lånar tråden lite men tänkte att du kanske ville spana in den också! :3

Dells datorer har alltid varit ett skämt när det gäller byggkvalitet samma sak med HP's DV-serie .. dom kan ha ändrat sig nu & gör som gamla IBM/lenovo, asus, datorer där kylningen är konstruerad för att hålla datorn under 70C vilket är viktigast att den håller eller att den ser snygg ut/hårdvara som verkar bra men chassit är skräp

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig köpa en dator med sämre upplösning än 1680*1050 pixel. De datorer som nämns ovan (med undantag av Delldatorn med full HD-skärm) ligger ju bara snäppet ovanför min mobil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pupple:

Jag sitter i exakt samma träsk som du!
Mecenat hade även en rabatt på Dells laptops så jag kikade på en Inspiron 7520 15R SE som jag får för cirka 6000kr med rabatt (kostar egentligen 8k).

Och jag undrar om jag kan få något bättre i den prisklassen? Den har ett 2GB AMD Radeon HD 7730M; funkar det till att spela LoL på hyffsade inställningar?
Förlåt att jag lånar tråden lite men tänkte att du kanske ville spana in den också! :3

Skrivet av _Skalman:

Jag har tittat på den Delldatorn som du pratade om och jäklar vad fin den verkar, grafikkortet verkar vara bra, Full-HD skärm är ett stort plus, i5:a...
Hmm, den kanske kan vara värt att tömma plånboken helt för denna... skulle dock vilja ha en SSD också, men man får väl köpa en sådan sen.

Någon som vet om man kan sätta i en SSD i Inspiron 15R ?

Den där Dell Inspiron 15R SE verkar ju trevlig om ni kan få den till ett bra pris. Ett annat alternativ är den här datorn http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Det går inte att spela så mycket på en bärbar dator för max 6000kr (tänk låga grafikinställningar med 30 bilder per sekund).

Om man är mindre intresserad av att spela finns även den här kraftfulla och prisvärda maskinen med en fyrkärnig i7 ivy bridge processor och 8GB minne:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Personligen skulle jag aldrig köpa en dator med sämre upplösning än 1680*1050 pixel. De datorer som nämns ovan (med undantag av Delldatorn med full HD-skärm) ligger ju bara snäppet ovanför min mobil!

Pixeltätheten med 1680x1050 på en 15,6" skärm lär ju ändå va mycket högre än vad många har på skärmarna till sina stationära datorer. Utan att räkna på det måste ju till exempel 1920x1080 på en 24" skärm bli mycket sämre pixeltäthet.

Permalänk
Medlem

Det är inte pixeltätheten som är viktig utan antalet pixlar. Med så liten upplösning som 1366x768 blir det ett evigt skrollande eftersom arbetsytan blir så liten. Det gäller vad du än gör - surfar, editerar dokument, redigerar bilder eller filmer från mobilen eller vad du nu har datorn till. Om du nu har bluray-skivor så vill du väl inte titta lågupplöst bara för att du har en laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Dells datorer har alltid varit ett skämt när det gäller byggkvalitet samma sak med HP's DV-serie .. dom kan ha ändrat sig nu & gör som gamla IBM/lenovo, asus, datorer där kylningen är konstruerad för att hålla datorn under 70C vilket är viktigast att den håller eller att den ser snygg ut/hårdvara som verkar bra men chassit är skräp

När du säger att Dells byggkvalitet är ett skämt menar du gamla datorer då eller har du testat dessa nya? (skulle vara bra att veta då det förtillfället lutar åt Dellen.

Skrivet av Gunmoses:

Den där Dell Inspiron 15R SE verkar ju trevlig om ni kan få den till ett bra pris. Ett annat alternativ är den här datorn http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Det går inte att spela så mycket på en bärbar dator för max 6000kr (tänk låga grafikinställningar med 30 bilder per sekund).

Om man är mindre intresserad av att spela finns även den här kraftfulla och prisvärda maskinen med en fyrkärnig i7 ivy bridge processor och 8GB minne:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Jo, jag tycker faktiskt att den verkar riktigt trevlig för de 6000 kr som den skulle kosta mig.
Nej jag förstår att det inte är någon höjdare att spela på dessa (även om dellens 7730M verkar vara ganska bra).

Spela på höga upplösningar med hög FPS gör jag mycket hellre på min stationära som är köpt för det. Den är dock väldigt klumpig att släpa med sig till lan+27" skärm, då hade det varit bra att ta med sig laptopen istället, (vi spelar bara LoL och cod4 på våra lan ändå )

Asusen såg fin ut men går tyvärr bort på HD 4000

Är det någon som vet vilken paneltyp (IPS, tn mfl) som sitter på Dellen, har sökt utan resultat. Men skulle tro till 99% att det är TN

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Jag har tittat på den Delldatorn som du pratade om och jäklar vad fin den verkar, grafikkortet verkar vara bra, Full-HD skärm är ett stort plus, i5:a...
Hmm, den kanske kan vara värt att tömma plånboken helt för denna... skulle dock vilja ha en SSD också, men man får väl köpa en sådan sen.

Någon som vet om man kan sätta i en SSD i Inspiron 15R ?

Yarp, sitter och velar mellan två stycken nu (antingen i7 med sämre graffik eller i5 med bättre graffik)

Och kom ihåg att idag är sista dagen rabatten gäller!! :s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pupple:

Yarp, sitter och velar mellan två stycken nu (antingen i7 med sämre graffik eller i5 med bättre graffik)

Och kom ihåg att idag är sista dagen rabatten gäller!! :s

VA? gäller den bara till idag? he*lv... sk*t

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

Om du tänker spela på datorn rekommenderar jag definitivt inte en HP laptop. HP har några fruktansvärda problem med deras kylning. Datorn kommer bli kokande varm och allt som kommer med det. Jag har extremt dålig erfarenhet av HP latops, de kostar ju relativt lite. Men som sagt, de har inte klurat ut något sätt att bli av med värmen.

Permalänk
Skrivet av _Skalman:

När du säger att Dells byggkvalitet är ett skämt menar du gamla datorer då eller har du testat dessa nya? (skulle vara bra att veta då det förtillfället lutar åt Dellen. (

ja vet den stora del datorer man satt och skruvade i för runt 5-6månader sen, visst andra märken gick sönder, men var mest tappskador/vatten att inte fläkten var rensad från damm. nej har ingen direkt erfarenhet av just den modell nummret men får man in 40-50datorer /vecka så tar det inte så lång tid innan man ser ett mönster på vilket märke som kommer in mest

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

ogillar HP så in i norden!! se föregående inlägg ja skrivit i denna tråd

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja vet den stora del datorer man satt och skruvade i för runt 5-6månader sen, visst andra märken gick sönder, men var mest tappskador/vatten att inte fläkten var rensad från damm. nej har ingen direkt erfarenhet av just den modell nummret men får man in 40-50datorer /vecka så tar det inte så lång tid innan man ser ett mönster på vilket märke som kommer in mest

Okej, ja nu blir det nog tyvärr ingen Dell då erbjudandet tydligen gick ut idag och har inte pengarna för om en vecka

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ogillar HP så in i norden!! se föregående inlägg ja skrivit i denna tråd

Du har nu sagt att HP, Dell, Asus, MSI, IBM/Lenovo, Packard Bell och Acer är dåligt så jag är lite nyfiken på vad du anser är bra då?

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Du har nu sagt att HP, Dell, Asus, MSI, IBM/Lenovo, Packard Bell och Acer är dåligt så jag är lite nyfiken på vad du anser är bra då?

Asus, MSI, IBM/Lenovo är ok

Acer har vissa modeller som funkar men hela märket har varit ett Budget alternativ..
Samma sak med Packard Bell & Dell det finns säkert modeller som funkar men varför ta nåt där moderkortet är nästan gjort för att gå sönder precis efter garantin har gått ut

batteri tiderna är förbannad Lögn på alla märken (samma sak där finns undantag) läs läs läs tester om batteri-tider dom tester som görs ska göras med stresstest för att visa temperatur / hållbarhet, kolla också vad andra skriver om märke Y modell X vad brukar gå fel ? HP DV-**** serien finns spaltmeter i forumsidorna på användare där cpu/gpu blir så varm att den lossnar och man får grafik-problem

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag beställde idag Dell Inspiron 15R SE. Om ni går in via mecenat och klickar på den, kommer ihåg att kopiera koden, sedan väljer den modellen med i7-processor, så får man på just den 800 kronors rabatt just nu. Vilket gör den 300 kronor billigare än i5-modellen. Det gäller till 7 februari, ingen brådska direkt, studentrabbaten gäller till typ april.

Jag har letat och letat. Det finns ingen annan dator i samma prisklass med 1920x1080 skärm och liknande prestanda, så om ni tycker det är viktigt så är det ett tips.

Jag spelar dock inte datorspel överhuvudtaget, så grafikkort bryr jag mig inte om, men gillar att det iaf finns ett separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Jag beställde idag Dell Inspiron 15R SE. Om ni går in via mecenat och klickar på den, kommer ihåg att kopiera koden, sedan väljer den modellen med i7-processor, så får man på just den 800 kronors rabatt just nu. Vilket gör den 300 kronor billigare än i5-modellen. Det gäller till 7 februari, ingen brådska direkt, studentrabbaten gäller till typ april.

Jag har letat och letat. Det finns ingen annan dator i samma prisklass med 1920x1080 skärm och liknande prestanda, så om ni tycker det är viktigt så är det ett tips.

Jag spelar dock inte datorspel överhuvudtaget, så grafikkort bryr jag mig inte om, men gillar att det iaf finns ett separat.

Really, stog på deras sida att rabatten gällde till 01.31 o.o Men de kanske förlängde då

Permalänk

Ja, de skriver väl bara ett datum för att hetsa till köp helt enkelt. Förresten gick 800 kronorsrabatten ut 6 februari, inte 7:e.

Här finns den bästa recnesionen: http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Inspiron-15R-Special...

Fanns ganska bra faka om hur den klarar spel för er som ville veta det. Dock står det inte vilken skärmupplösning de spelat, vilket är besynnerligt och gör informationen nästintill värdelös. Men det är kanske går att hitta hur de testar någonstans? Den verkar klara förra årets spel OK för att vara en laptop i denna klassen. Det är väl BF3 den inte riktigt orkar med, men det är ju ingen speldator direkt så bra resultat med tanke på det.

Just det, den här datorn uppfyller inte dina krav på lätt och slimmad! Man får välja på lätt och snabb, billig och snabb (dell-datorn) eller billig och lätt. Aldrig lätt, snabb och billig.

Det är TN-panel på Dell-datorn. Skärmen ska ha bättre ljusstyrka än genomsnittet, men sämre färgåtergivning.

Permalänk
Hedersmedlem

AMD A10 med 7670m i CF borde vara ett vettigare alternativ än i5 med 7670 / 7730.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

7730 kommer inte köra CF med 7660g, endast 7670m som gör det :/

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av _Skalman:

Det är ju precis som Dell-datorn men med AMD-processor och mindre hårddisk. Så om du föredrar Asus är det ett bra köp. Men den väger fortfarande 2,7 kg vilket är ganska mycket om du tänkte bära omkring på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

7730 kommer inte köra CF med 7660g, endast 7670m som gör det :/

Nehe, det var ju synd

Skrivet av niklasroos:

Det är ju precis som Dell-datorn men med AMD-processor och mindre hårddisk. Så om du föredrar Asus är det ett bra köp. Men den väger fortfarande 2,7 kg vilket är ganska mycket om du tänkte bära omkring på den.

Det är sant, såg nu att man kan få en Dell 15R SE med HD7730M, fullHD-skärm och riktig i7 quadcore för 6000, den verkade väldigt fin faktiskt; denna

Den väger också 2,7 kg men det är ju faktiskt som någon skrev, den kan inte vara snabb, billig och slimmad.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Skalman:

Nehe, det var ju synd

Det är sant, såg nu att man kan få en Dell 15R SE med HD7730M, fullHD-skärm och riktig i7 quadcore för 6000, den verkade väldigt fin faktiskt; denna

Den väger också 2,7 kg men det är ju faktiskt som någon skrev, den kan inte vara snabb, billig och slimmad.

Växlingsbar grafik med Intel CPU och Radeon grafik hade jag hållt mig borta från.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.