lite frågor om varumärket THOR, i kvalite och prestanda

Permalänk
Medlem

lite frågor om varumärket THOR, i kvalite och prestanda

måste börja med att jg är väldigt kräsen i vad jag har i bärbar väg.
jag tänker inte ha ett spel-prestanda monster, men jag tänker däremot sitta med video och fotoredigering, samt behöver lagringsutrymme (så, enbart en 128gb ssd är utesluten, och något dyrare därtill).

jag funderar på de olika THOR modellerna, framförallt THOR Vingtor.
mina största frågor är om själva bygg-kvalitén.
hatar innerligt när ett tangentbord "flexar" hela tangentbordet ska inte böja sig när man trycker på F, G, H (som ger de tydligaste indikationen på hur kvalitén på tangentbordet är). ger knapparna vettig respons, kommer o sitta en del med skrivuppgifter och tentor framöver, hur funkar den för mycket skrivande?

har gått igenom många bärbara, i butiker o provat o köpa hem osv, och framförallt tangentbordet har diskvalificerat många av dem.

nr2 steg i kvalité, hur är skärmen när man fäller upp och ner den? flexar den, eller känns den stabilt byggd?

mjukvara och drivrutiner.
någon som märkt några udda buggar? bra exempel jag haft är en MSI dator med i7 8gb ram som hade något väldigt sjukt problem med nån auto overclock funktion som slog av och på utan kontroll och skapade massa lagg.
eller en Sony Vaio VPCF23S1E/B 16,4" i7 och 8gb ram som hade stuttering/lagging/looping problem med mestadels ljud och till viss del bild som framförallt visade sig när man titta på video.
pros var dock att jag verkligen gillade byggkvalitén på SONY Vaion i alla aspekter. negativt var att den var i dyraste laget.
provade båda datorerna enbart med medhängande mjukvara, så provade inte o installera mitt eget W7.

några förslag på vad jag kan gilla i övrigt så säg dem gärna^^

Permalänk
Medlem

Tycker det vore intressant att veta hur skärmarna är på de bärbara Thor-datorerna också. 1080P är förstås attraktivt, men hur är TN-panelen när det gäller ljusstyrka, betraktningsvinklar och färger?

Permalänk
Medlem

Jag la en beställning på en vingtor igår kväll. Jag kan ge ett intryck när jag har fått den. Ni vet att det är kampanj på den nu? Går för 7500:- och sänks med 2000:- under kampanjen(alltså 5500:- med kampanjkoden).
Hoppas på att fått den innan helgen. Jag funderade på byggkvalitén också, men kommer mest ha den under två månader när jag har stam byte i min lägenhet. Så tyckte det var prisvärt för vad man får.
Ni får gärna påminna mig med ett PM om jag inte svarat innan lördag kväll.

EDIT: Ni vet om att det är två diskplatser i datorn. Ni kan komplettera med en ssd för systemet och använda 750gb för lagring. Så kommer jag använda det.

EDIT2: Om någon vet hur den här datorn driver BioShock infinite får gärna dela med er. Sjukt sugen på spelet, men om det inte funkar OK så väntar jag hellre 7veckor tills jag kan lira på stationära.

EDIT3: om ni ska köpa Vingtor på cdon använd koden "xY9b57rA" vilket ger 2000kr avdrag.

Permalänk
Medlem

skulle va rätt så nice om man kunde få lite svar innan kampanjen är över.
när jag läser CDONs return policys om datorer så vill man inte direkt beställa nått man ev kommer att ogilla då de verkar kosta en del.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite obskyrt att avgöra de allmäna skillnaderna på Einride och Vingtor förutom hårdvaran då där Einride vinner stort.

http://www.sagernotebook.com/index.php?page=category_browse&s...

Kollar man där ser det ut som Einride fått det billigaste chassit, då den har exakt samma touchpad och utseende som den billigaste där medans de dyrare har touchpaden med någon biometrisk scanner. Är ju totalt omöjligt att säga vad skillnaderna är mellan de båda datorerna när det gäller tex skärm, touchpad etc.

Edit: Hittade faktiskt chassinamnen, hade råkat missa dem. W350T och W150ERM. Är ganska trött nu så får nog gräva information om dem imorgon istället. Skärmarna känns som de borde vara exakt samma på båda? Samma beskrivning iaf och båda med 95% NTSC-färgåtergivning med de fördelar och nackdelar det innebär.

Permalänk
Medlem

Har haft min Thor Enride igång ett par timmar. Har reflekterat över en del saker. Dels är byggkvalitén och tangentbordet helt okej enligt min mening.
Med touchpaden kan man använda två fingrar för att scrolla upp och ner samt även zooma in och ut.
Skärmen är ganska klar och man ser när man tittar långt åt sidorna. Full HD upplösning fungerar galant.
Windows 8 behöver jag lära mig lite mer känner jag.
Obs Det finns en extra HDD bay, slängde i en mekanisk 750gb hdd och det fungerar utan problem. Väldigt smidigt att fixa igång den med win 8.
Har bara Diablo 3 på datorn och drog igång allt på max och de flöt utan några problem alls i 1920*1080
Ljudet är väl som en normal laptop, varken bättre eller sämre.

Ett problem som jag märkte var att man skickat med 2*4gb ram istället för 1x8gb vilket är ett big nono för mig eftersom jag tänkte köpa en till 8gb och ha 16 totalt. Har mailat CDON om detta.
En annan stor con är realtek wireless som något snackat om tidigare. Verkar som att maxhastigheten på den är 4mb/s. Testat att uppdatera drivrutiner och allt möjligt. Med sladd går de i 11mb/s. Verkar helt enkelt som att det är ett riktigt skit NIC. Men drabbas man inte så mycket av det är de nog inga problem. Den är tyst och har kopparmetall som är draget från fläkten över grafik och processor för kylning.
SSD fungerar bra och det tar bara ett par sekunder att komma igång.

Har man problem med att vilja ladda snabbt (över 4-4,5mb/s) över wifi kan de som sagt bli problem. Men det är nog enligt mig enda problemet. Sen att CDON självklart levererar rätt minne till mig

Permalänk
Medlem

Jag har fått min nu, men sitter på jobbet och hann bara känna lite på tangentbordet. Det känns bra tycker jag. Bra taktila knappar och flexxar inte. Men ska testa mer på lunchen och senare ikväll. Kommer med mer info senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJron:

Ett problem som jag märkte var att man skickat med 2*4gb ram istället för 1x8gb vilket är ett big nono för mig eftersom jag tänkte köpa en till 8gb och ha 16 totalt. Har mailat CDON om detta.
En annan stor con är realtek wireless som något snackat om tidigare. Verkar som att maxhastigheten på den är 4mb/s. Testat att uppdatera drivrutiner och allt möjligt. Med sladd går de i 11mb/s. Verkar helt enkelt som att det är ett riktigt skit NIC. Men drabbas man inte så mycket av det är de nog inga problem. Den är tyst och har kopparmetall som är draget från fläkten över grafik och processor för kylning.
SSD fungerar bra och det tar bara ett par sekunder att komma igång.

Har man problem med att vilja ladda snabbt (över 4-4,5mb/s) över wifi kan de som sagt bli problem. Men det är nog enligt mig enda problemet. Sen att CDON självklart levererar rätt minne till mig

Pratar du om Mb eller MB? 8x skillnad mellen en byte och en bit. Antar att du menar megabyte dock, så runt 35-40 Mbps presterar det trådlösa då. Medelprestanda på ett 802.11g nätverk typ, antar att du kollat så du verkligen kör n? 11 MBps är ungefär vad 100 Mbps ethernet presterar, så om du inte kör Gigabit ethernet så är det utmärkt.

2x4 GB är bättre än 1x8 GB om man nöjer sig med 8 GB, men om du verkligen behöver 16 GB kan jag förstå att det är lite surt dock. Finns dock ett tredje RAM-slot under tangentbordet om du skulle vilja använda det istället. Är generellt sett inte rekommenderat att blanda olika RAM-minnen alls dock.

Skrivet av Beltet:

Jag har fått min nu, men sitter på jobbet och hann bara känna lite på tangentbordet. Det känns bra tycker jag. Bra taktila knappar och flexxar inte. Men ska testa mer på lunchen och senare ikväll. Kommer med mer info senare.

Hur tycker ni att touchpaden är att använda? Släng gärna upp lite bilder med objekt bredvid så man får lite perspektiv på storlek etc. Är den mycket klumpigare än en standard 15,6" laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag har fått min nu, men sitter på jobbet och hann bara känna lite på tangentbordet. Det känns bra tycker jag. Bra taktila knappar och flexxar inte. Men ska testa mer på lunchen och senare ikväll. Kommer med mer info senare.

tangentbordet sjunker inte alls under knapptryck, även om du trycker lite hårdare än man normalt skulle göra?
känns stabilt i allmänhet?
trycket/bokstäverna, känns de som om dem kommer o slitas ut snabbt eller känns dem som om de e typ klistermärken

hur är skärmen och ramen, om du typ tar tag i ena hörnet på skärmen o drar lite fram o tillbaks (vissa datorer man känt på i butikerna har jue skärmen flexat så man e nervös över att man ska råka skada panelen liksom), och samma med chassit, om du har den stående platt på bordet o lyfter ena hörnet, hur långt upp kommer det hörnet innan det andra hörnet också lyfter.

glider fingrarna lätt över touchpaden eller är de som sandpapper o man måste tvinga fram fingrarna?

Permalänk
Medlem

^ Clevos chassin ska vara rejält stabila vad jag läst, likaså tangentbordet. Så det är nog inget du behöver oroa dig för. Touchpaden däremot ska tydligen ha en ganska sträv yta.

En fråga till, kan ni kika vad det är för skärm i datorn? Är nästan det viktigaste för min del. Kan stå under skärmen i Device manager men annars får man ofta ha något externt program, typ Aida64 eller Everest. Båda går att ladda ner gratis med trial.

Är VÄLDIGT intresserad att veta om det är samma skärm i Einride och Vingtor, så det vore otroligt uppskattat.

Permalänk
Medlem

Det står thinkpad display 1920 * 1080 levono. Om det är det du menar

Permalänk
Medlem

här har du massvis med info om datorn

http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=clevo+W150ERM&oq...

thor datorerna (bärbara) är bara om märkta Clevo datorer,

just denna W150ERM finns inte med på clevos hemsida så det är säkert en specialare till företag som köper av dom men här har du en som bör vara "samma" så att googla på dens modellnamn / clevo över huvudtaget borde ge dig mycket info.
http://www.clevo.com.tw/en/products/prodinfo.asp?productid=38...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJron:

Det står thinkpad display 1920 * 1080 levono. Om det är det du menar

Det säger inte så mycket, skulle vilja se vad vem som gjort panelen som t.ex. "LG Philips LP156WF1 (LGD02D9)".

Som på den bilden på min stationära dators skärm. http://www.aida64.com/downloads där finns Aida64 om du ville vara så snäll och kolla, är ju intressant för dig med då man kan se mycket hårdvaruinfo och specs som inte annars framgår.

Skrivet av fax110:

här har du massvis med info om datorn

Clevos datorer är tyvärr för custom, omöjligt att få fram information om en viss dator från en annan. Det som är samma är chassi, tangentbord etc. Skärmar och annat är helt olika från produktion till produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

^ Clevos chassin ska vara rejält stabila vad jag läst, likaså tangentbordet. Så det är nog inget du behöver oroa dig för. Touchpaden däremot ska tydligen ha en ganska sträv yta.

jag har läst massor om dem datorerna jag prövat i affärerna också. men vad som stått beror helt på källan.
är det företaget, så står det ju mängder av opålitlig fakta.
är det någon som är mer kritisk och som har 1a-hands erfarenhet av användning så kan det säga helt andra saker.
och jag är mer än överdrivet petig med vissa saker.
under min gymnasiegång så hade jag nån gammal HP, men den var faktiskt bra, dock bara 1gb RAM och kass skärm, men välbyggd och acceptabelt tangentbord. men inte de nyare modellerna.

helst av allt skulle jag velat haft någon inom nåbart avstånd (typ, 20mil radie från Borås) som man kan pröva ett exemplar.
som sagt, CDON tycks ha lite skrämmande policys om vissa saker som iaf skrämmer mig från att ens försöka köpa därifrån innan jag är 200% säker på något alls.

EDIT: vad gällande skärm så ansér jag de bara positivt om fler än 1 person faktiskt kan se skärmen.
den gamla HPn jag snacka om hade så kass skärm att man knappt såg hela skärmen korrekt även om man satt rakt framför den, den var väldigt effektiv om man ville att personen som satt bredvid en i soffan inte skulle veta vad man skrev dock xD

Permalänk
Medlem

Här kommer de:

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

jag har läst massor om dem datorerna jag prövat i affärerna också. men vad som stått beror helt på källan.
är det företaget, så står det ju mängder av opålitlig fakta.
är det någon som är mer kritisk och som har 1a-hands erfarenhet av användning så kan det säga helt andra saker.
och jag är mer än överdrivet petig med vissa saker.
under min gymnasiegång så hade jag nån gammal HP, men den var faktiskt bra, dock bara 1gb RAM och kass skärm, men välbyggd och acceptabelt tangentbord. men inte de nyare modellerna.

helst av allt skulle jag velat haft någon inom nåbart avstånd (typ, 20mil radie från Borås) som man kan pröva ett exemplar.
som sagt, CDON tycks ha lite skrämmande policys om vissa saker som iaf skrämmer mig från att ens försöka köpa därifrån innan jag är 200% säker på något alls.

EDIT: vad gällande skärm så ansér jag de bara positivt om fler än 1 person faktiskt kan se skärmen.
den gamla HPn jag snacka om hade så kass skärm att man knappt såg hela skärmen korrekt även om man satt rakt framför den, den var väldigt effektiv om man ville att personen som satt bredvid en i soffan inte skulle veta vad man skrev dock xD

Jag använder Notebookcheck som källa i detta fallet, har mycket god tillit för dem. Deras bidrag till laptopvärlden med uniforma och kompletta benchmarks av grafikkort och processorer är fantastiskt. Sedan är alla sådana upplevelser förstås väldigt individuella, men att chassit inte flexar känns väldigt säkerställt för min del iaf.

Ang. CDons policy så har jag kontaktat dem och man får lämna tillbaka datorn enligt ångerrätten precis som vanligt även fast den är öppnad och startad, du får däremot inte ta den i bruk, d.v.s. börja konfigurera den och installera program.

Gällande skärmen är det inte betraktningsvinklar jag är intresserad av specifikt utan ljusstyrka (matt skärm+300 cd/m2 ljusstyrka = utomhus inga problem) och allmän återgivning. CDon har en Acer med en riktigt fin 300 cd/m2 1080P IPS-panel billigt också, dock får man offra en del i prestanda istället.

Skrivet av AJron:

Här kommer de:

Tack! Återkommer om jag hittar någon info om den.

Permalänk
Medlem

så, stabilt chassi, icke-flexande tangentbord. är det någon som har en vettig bild på tangentbords/knapp-layouten. en sak till jag kom på var de där med att det är många som gör väldigt konstiga saker med dem :/

@ Beltet: tror du du skulle kunna ladda upp en full bild på tangentbordet rakt uppifrån?
jag gillar inte butiks-sidans vyer från sidorna, jag tycker inte jag ser det jag vill där.

Edit:
måste även fråga ltie, är det nån skillnad i chassi mellan Vingtor och Einride? i så fall, hur mycke, och stämmer den fortfarande in på de jag frågat om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Hur tycker ni att touchpaden är att använda? Släng gärna upp lite bilder med objekt bredvid så man får lite perspektiv på storlek etc. Är den mycket klumpigare än en standard 15,6" laptop?

Pekplattan är sisådär, lite sandpapprig, lite dålig känsla. Samt lite svampiga knappar. Men tror man kan vänja sig. Men om man är känslig tror jag att man stör sig... För mig kommer det inte vara ett problem. Eftersom jag mest kommer använda en extra mus till.
Kan inte fixa några bra bilder nu tyvärr, hinner inte på lunchen. Kanske ikväll. Nej inte klumpigare, lite tjockare bara, men inget jag stör mig på.

Skrivet av speeder5:

tangentbordet sjunker inte alls under knapptryck, även om du trycker lite hårdare än man normalt skulle göra?
känns stabilt i allmänhet?
trycket/bokstäverna, känns de som om dem kommer o slitas ut snabbt eller känns dem som om de e typ klistermärken

hur är skärmen och ramen, om du typ tar tag i ena hörnet på skärmen o drar lite fram o tillbaks (vissa datorer man känt på i butikerna har jue skärmen flexat så man e nervös över att man ska råka skada panelen liksom), och samma med chassit, om du har den stående platt på bordet o lyfter ena hörnet, hur långt upp kommer det hörnet innan det andra hörnet också lyfter.

glider fingrarna lätt över touchpaden eller är de som sandpapper o man måste tvinga fram fingrarna?

Nej tangentbordet känns inte alls flexande. Space känns inte lika hållbar som de andra, men det funkar fint att skriva på, vilket jag gör nu
Tror att färgen som är printad på tangentbordet kommer i längden försvinna, det är sån printad variant man kan hitta på lite billigare tangentbord.
Visst flexar skärmen, men inte som ett gummiskal till en ipad, tror att panelen kommer hålla sig hel faktiskt. Inte värre grejer. Chassit känns stabilt! Visst det har en plastig feeling men det känns stadigt. Känns inte skit. Känns faktiskt bra!

Skrivet av JockeII:

^ Clevos chassin ska vara rejält stabila vad jag läst, likaså tangentbordet. Så det är nog inget du behöver oroa dig för. Touchpaden däremot ska tydligen ha en ganska sträv yta.

En fråga till, kan ni kika vad det är för skärm i datorn? Är nästan det viktigaste för min del. Kan stå under skärmen i Device manager men annars får man ofta ha något externt program, typ Aida64 eller Everest. Båda går att ladda ner gratis med trial.

Är VÄLDIGT intresserad att veta om det är samma skärm i Einride och Vingtor, så det vore otroligt uppskattat.

http://i45.tinypic.com/2cckocy.png

Permalänk
Medlem

Tackar!

Angående skärmen LEN40B2 så ska den ha riktigt bra betraktningsvinklar horizontalt för att vara en TN-panel, dock inget vidare vertikalt. Ljusstyrkan snittar på 231-50 cd/m2, lite mindre än jag önskat. Direkt solljus kan vara ett problem men annars ska det gå fint att använda den utomhus i dagsljus. Mycket bra färgåtergivning och bra kontrast. Ska vara AU Optronics som tillverkar panelerna, men de tillverkar typ alla paneler these days verkar det som. Verkar vara en populär panel att köpa för folk som vill byta ut sina gamla lågupplösta sådana.

Lite specs:
http://www.anandtech.com/show/4649/mythlogic-pollux-1400-clev...

Permalänk
Medlem

hmm, svampiga tangenter är nog en rätt stor let-down för min del.
och de lilla jagn u ser från tangentbords-layouten på de få bilderna jag hittar där man kan se något är också aningen i de sämre laget med förkrympt enter. och så trångt mellan enter, shift och piltangenter och framförallt till numpad delen (varför ha en så stor numpad på ett så litet tangentbord när det offrar utrymme för resten av tangentbordet?).

jag säger nog iaf nej till den här datorn också o väntar väll ännu ett år på att det ska komma ut lite nya, förhoppningsvis mer passande för mig.

lite synd att alla företag ska dumpa sina tangentbord åt skogen. finns typ inget annat företag än Dell som inte har numpad på sina datorer längre? men dell är dyra som attan istället xD

Permalänk
Medlem

Datorn:
http://i46.tinypic.com/nf9k0.jpg

Tangentbordet:
http://i50.tinypic.com/npkh7c.jpg

Jo jag tycker också att det var bra betrakning horisontellt, men det var sämre vertikalt, men inte så farligt. Det går ju lätt att vinkla den rätt då. Men inget extremt dåligt. men nu är min lunch slut. Får kanske ge mer input senare.

Överlag känner jag mig nöjd! Kan rekommendera den. Men ska testa mer ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

hmm, svampiga tangenter är nog en rätt stor let-down för min del.
och de lilla jagn u ser från tangentbords-layouten på de få bilderna jag hittar där man kan se något är också aningen i de sämre laget med förkrympt enter. och så trångt mellan enter, shift och piltangenter och framförallt till numpad delen (varför ha en så stor numpad på ett så litet tangentbord när det offrar utrymme för resten av tangentbordet?).

jag säger nog iaf nej till den här datorn också o väntar väll ännu ett år på att det ska komma ut lite nya, förhoppningsvis mer passande för mig.

lite synd att alla företag ska dumpa sina tangentbord åt skogen. finns typ inget annat företag än Dell som inte har numpad på sina datorer längre? men dell är dyra som attan istället xD

Svampiga knappar, inte tangenterna! Alltså de till plattan. Tangenterna är jag jättenöjd med, hela tangentbordet känns bra, även layouten, kolla bilden jag la upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

hmm, svampiga tangenter är nog en rätt stor let-down för min del.
och de lilla jagn u ser från tangentbords-layouten på de få bilderna jag hittar där man kan se något är också aningen i de sämre laget med förkrympt enter. och så trångt mellan enter, shift och piltangenter och framförallt till numpad delen (varför ha en så stor numpad på ett så litet tangentbord när det offrar utrymme för resten av tangentbordet?).

jag säger nog iaf nej till den här datorn också o väntar väll ännu ett år på att det ska komma ut lite nya, förhoppningsvis mer passande för mig.

lite synd att alla företag ska dumpa sina tangentbord åt skogen. finns typ inget annat företag än Dell som inte har numpad på sina datorer längre? men dell är dyra som attan istället xD

Som Beltet sade, touchpad och inte tangentbord som är svampiga. Inte så ovanligt dock, även svindyra ultrabooks kan ha riktigt ruttna touchpads. Sen brukar nog de flesta 15,6" ha numpad. Min Packard Bell har det, min lillasyrras HP, min kompis Fujitsu Siemens etc. Men håller med dig, ganska onödigt. Piltangenter och enter ser dock fina ut imo, på många andra laptops idag är de förkrympta på riktigt.

Tycker finishen på laptopen ser riktigt fräsch ut, som borstad aluminium. Synd att Einride är silver istället för svart.

Permalänk
Medlem

ohhh, men se där, det har jue ett normalt tangentbord med normal enterknapp^^
som sagt, bilder från affärs-sidorna är inte att litas på. inte alls i de här fallet.
knapparna till youchpaden o tangenterna är olika saker = nice, bra tangentbord^^

då e den nog tillbaks i tankarna igen^^

Edit: menade att de typ bara är Dell idag som har alternativ i 15,6" uppåt utan numpad. dem har datorer med numpad också ofc.
för några år sen (typ 5-6 år sen) fanns de knappt numpads på dem, och tangentborden var i allmänhet bättre på långt större del modeller av alla märken än va dem är idag (ev undantag acer )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag har fått min nu, men sitter på jobbet och hann bara känna lite på tangentbordet. Det känns bra tycker jag. Bra taktila knappar och flexxar inte. Men ska testa mer på lunchen och senare ikväll. Kommer med mer info senare.

Skrivet av AJron:

Har haft min Thor Enride igång ett par timmar. Har reflekterat över en del saker. Dels är byggkvalitén och tangentbordet helt okej enligt min mening.
Med touchpaden kan man använda två fingrar för att scrolla upp och ner samt även zooma in och ut.
Skärmen är ganska klar och man ser när man tittar långt åt sidorna. Full HD upplösning fungerar galant.
Windows 8 behöver jag lära mig lite mer känner jag.
Obs Det finns en extra HDD bay, slängde i en mekanisk 750gb hdd och det fungerar utan problem. Väldigt smidigt att fixa igång den med win 8.
Har bara Diablo 3 på datorn och drog igång allt på max och de flöt utan några problem alls i 1920*1080
Ljudet är väl som en normal laptop, varken bättre eller sämre.

Ett problem som jag märkte var att man skickat med 2*4gb ram istället för 1x8gb vilket är ett big nono för mig eftersom jag tänkte köpa en till 8gb och ha 16 totalt. Har mailat CDON om detta.
En annan stor con är realtek wireless som något snackat om tidigare. Verkar som att maxhastigheten på den är 4mb/s. Testat att uppdatera drivrutiner och allt möjligt. Med sladd går de i 11mb/s. Verkar helt enkelt som att det är ett riktigt skit NIC. Men drabbas man inte så mycket av det är de nog inga problem. Den är tyst och har kopparmetall som är draget från fläkten över grafik och processor för kylning.
SSD fungerar bra och det tar bara ett par sekunder att komma igång.

Har man problem med att vilja ladda snabbt (över 4-4,5mb/s) över wifi kan de som sagt bli problem. Men det är nog enligt mig enda problemet. Sen att CDON självklart levererar rätt minne till mig

Hur är ljusstyrkan på skärmen?

Har ni koll på om det går på något enkelt sätt att byta ut NIC:et? Är det ett separat kort eller är det fastlött i moderkortet? Har ett 802.11n kort från intel liggandes som jag är nöjd med, tror det fungerar bättre än det där Realtek nämligen. (Har inga problem att få 85-90Mbit mot internet nu med min gamla dator).

Har någon av er hunnit reflektera över batteriet ännu?

Citat:

Memory
Type of memory SO-DIMM DDR3
Maximum amount of memory 16 GB
Free memory slots 1 pc(s)
Number of memory slots 2 pc(s)
RAM size 8 GB

Det stämmer inte riktigt alltså? Det är 3 platser med 2x4GB förinstallerat och möjlighet till ytterligare en plats?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Hur är ljusstyrkan på skärmen?

Har ni koll på om det går på något enkelt sätt att byta ut NIC:et? Är det ett separat kort eller är det fastlött i moderkortet? Har ett 802.11n kort från intel liggandes som jag är nöjd med, tror det fungerar bättre än det där Realtek nämligen. (Har inga problem att få 85-90Mbit mot internet nu med min gamla dator).

Har någon av er hunnit reflektera över batteriet ännu?

Det stämmer inte riktigt alltså? Det är 3 platser med 2x4GB förinstallerat och möjlighet till ytterligare en plats?

Jag öppnade upp och letade efter NICet men jag såg de inte någonstans så jag utgår från att det tyvärr är fastlött i moderkortet. Även jag har ett intel liggandes som fungerar bra.

Jag noterade bara att två minnen var förinstallerade och de såg inte ut att få plats ett tredje. Tror du får räkna med att de är 2 stycken och båda är fyllda. Vi får se vad CDON svarar på mitt mail helt enkelt. Minnena var Kingston HyperX KHX1600C9S3/4GX DDR 1600- 800mhz

Spelade typ 3 timmar diablo utan laddaren i och tror de fanns ca 30% av batteriet kvar då. Men inga direkta tester. Första gången jag använder win 8 och de fungerar faktiskt riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Ang. CDons policy så har jag kontaktat dem och man får lämna tillbaka datorn enligt ångerrätten precis som vanligt även fast den är öppnad och startad, du får däremot inte ta den i bruk, d.v.s. börja konfigurera den och installera program.

"Som kund hos CDON.COM har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick.

Observera att det tillkommer en återställningsavgift på 700 kronor om returen gäller en dator, och datorn startats. Avgiften avser arbete med att göra funktionstest samt återställning av programvara.
(den här biten känns lite farlig, då den faktiskt säger "och datorn startas". en SONY Vaio jag prövade hade en bunt döda pixlar mitt i skärmen, och dem skulle inte gått att se om man inte hade startat den. men jag skulle även returerat andra datorer från andra företag enbart pga att jag intensivt hatat tangentbordet, inte pga hårdvarufel eller andra konstigheter.)

Meddelande om retur ska skickas till vår kundservice via kontaktformuläret på sajten senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar varan."

annan lite udda är:
"Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong."

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Veor, 17,3". Efter att ha suttit med den i några timmar nu börjar jag vänja mig vid win8 och att den är helt tyst. En ovan känsla, min förra hp pavilion dv6 lät helt överdrivet mycket och var antagligen brännskadad. Återstår att se om den håller i längden. Var egentligen inte ute efter en gamingdator men ville ändå ha en med prestanda, kommer att göra en del 3d-modellering och bildbehandling med den. Även en del spelande kan man ju tänka sig. Kunde helt enkelt inte motstå att beställa en när cdon hade en sån brutal rabatt. Antagligen en miss från deras sida men jag klagar inte.
Känslan är över förväntan i knappar och material, visst är den lite plastig men jag störs inte av det, det var min förra laptop också. Kanske lägger upp en bild eller två sen om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

varför laptop för det du skall göra? behöver du redigera på plats när det filmas/fotas?

jag skulle hur som hällst om du måste ha en laptop köpa en dockningstation till så du kan köra skärm, mus och tgb i vanlig standard storlek och köra dubbla skärmar då ena skärmen är det uppfäldalocket på din laptop hemmavid / kontoret.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

varför laptop för det du skall göra? behöver du redigera på plats när det filmas/fotas?

jag skulle hur som hällst om du måste ha en laptop köpa en dockningstation till så du kan köra skärm, mus och tgb i vanlig standard storlek och köra dubbla skärmar då ena skärmen är det uppfäldalocket på din laptop hemmavid / kontoret.

om det är mig du frågar. så har jag en stationär för den huvudsakliga delen av allt det arbetet. men när jag är ute i fält så kan jag inte släpa med mig en stationär. eller en docknings-station heller för den delen.
att det är en TN skärm gör inte så mycket för min del då jag ute i fält huvudsakligen vill se att jag fångat det jag vill fånga o de är skarpt, då jag skjuter i RAW så behöver jag inte bry mig om färgerna förän jag kommer hem igen.

sen har jag upplevt att Photoshop, lightroom och premiere pro, även om dem tekniskt sett går att driva även på en gammal centrino duo, så är det för segt och det kan ta minuter från att man klickat någonstans till att förändringen faktiskt sker. så det är det jag är ute efter. (utöver ett tangentbord och allmän byggkvalité jag inte kommer gråta över att jag skulle bli tvungen att leva med det i några år)