Sidan 5 av 5 « Första 234 5

Verktyg Visningsval
2013-04-12, 16:09   #121

chrlu

Medlem

Registrerad: jan 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hiro Visa inlägg
Över 50 grader för en makanisk disk (som ligger på 30 grader när den ligger i platsen för den optiska enheten)

Vet inte om jag har ett måndagsexemplar men min PCH Diode (mätt med AIDA64) ligger på runt 80c under normalt arbete, och om jag förstår det hela rätt sitter den precis under den andra hdd-platsen.
Min PCH ligger på ungefär samma temp som du beskriver. Någonstans mellan 70-82 brukar det vara. Verkar som det är som det skall. Fattar inte att de satt den precis under en hdd-slot, riktigt korkat... Varför inte skärma av på ett bättre sätt om de nu ville ha den där?
chrlu är inte uppkopplad
2013-04-13, 00:21   #122

Rookie

Medlem

Plats: Västerbotten

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av devour Visa inlägg
Kommer/Har beställt ett Intel 6235 också, såg att det inte fanns någon inbyggd blåtand i datorn så vore smut att ha det också. Har några hörlurar som jag gärna kopplar ihop med datorn istället för att köra kabel. Alternativet är kanske ett Intel 6300 men det har inte någon blåtand, dock enligt google bättre teoretiska hastigheter. 150:- på eBay fick duga, såg att det fanns för ~200 i någorlunda affärer här i Sverige.
Antar att inte bara jag fick en Thor Einride med fungerande bluetooth trots att det enligt specifikationen inte ska vara stöd för det...
Tyvärr så störs WIFI:t när jag använder min bluetoothmus. Samma mus fungerar däremot perfekt till vår gamla laptop.

//Rookie
2013-04-13, 01:34   #123

cokeman 1337

Medlem

cokeman 1337s avatar

Plats: Kungälv

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rookie Visa inlägg
Antar att inte bara jag fick en Thor Einride med fungerande bluetooth trots att det enligt specifikationen inte ska vara stöd för det...
Tyvärr så störs WIFI:t när jag använder min bluetoothmus. Samma mus fungerar däremot perfekt till vår gamla laptop.

//Rookie
Byt nätverkskort till Intel 6235 med BT istället för skitkortet Realtek som följer med.
MSI GT 780DX, Skärm: 17,3" Full-HD LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).
cokeman 1337 är inte uppkopplad
2013-04-13, 11:38   #124

chrlu

Medlem

Registrerad: jan 2013

Citat:

//Rookie
Nix, jag har, precis som du, ett fungerande BT i min burk. Blev överraskad när jag såg det.
chrlu är inte uppkopplad
2013-04-22, 23:04   #125

JockeII

Medlem

JockeIIs avatar

Registrerad: aug 2006

Har satt i en WD Black i min, men den åker ur illa kvickt. Har testat den på båda HDD-platserna men det låter ju något förfärligt. Helt knäpptyst dator vid vanligt användande men med en mekanisk disk i så låter det en hel del och vibrationerna fortplantar sig ganska bra i chassit. Hur upplever ni som satt i en mekanisk disk det? Min disk är visserligen en 7200 RPMare men enligt Silent PC Review så ska det inte vara stor skillnad mellan den och en vanlig 5400 RPM.
JockeII är uppkopplad nu
2013-04-23, 10:19   #126

devour

Medlem

Plats: Norrland

Registrerad: aug 2004

Thor Einride ska enligt CDON (och alla andra också) bygga på W350ET och enligt servicemanualen till den datorn så finns det, vilket jag har sett när jag bytte RAM-stickorna, en mini PCI-E port. Enligt manualen så står det så här typ:

Mini PCIE SOCKET
3G MSATA CARD
(USB8/SATA3)
(Optional)
Denna ska alltså enligt servicemanualen stödja mSATA hårddiskar, någon som provat hur vida detta stämmer? Tänkte då det står Optional så är det inte säkert att det finns med på kortet men om det gör det rent fysiskt så får man hoppas det fungerar? Har tyvärr själv ingen mSATA disk över att prova med nu, så om någon vet att det fungerar eller har möjlighet att prova vore det kanon att få veta!
Vad man nu ska med 4 diskar till (Intels 330 som följer med, en mekanisk i andra HDD-sloten, en i DVD-läsarplatsen och en mSATA) är en annan sak, men det kan vara kul att ha. Möjligheten är tilltalande iaf.
devour är uppkopplad nu
2013-04-28, 10:52   #127

hiro

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2007

Jag har nu haft min daotr ett tag men aldrig riktigt testat vad den går för. Nu när jag börjat spela lite har jag upptäckt att jag inte lyckas få CPUn att clockas snabbare än 1.15 GHz.

Vad jag än gör (power management inställningar, stress-tests) så stannar cpu på 50%. Bra för batteritid men mindre bra för spelprestanden.

Någon annan som upplever samma sak?
hiro är inte uppkopplad
2013-04-28, 11:04   #128

deadich

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JockeII Visa inlägg
Tycker det vore intressant att veta hur skärmarna är på de bärbara Thor-datorerna också. 1080P är förstås attraktivt, men hur är TN-panelen när det gäller ljusstyrka, betraktningsvinklar och färger?
Ja en tn panel är väl inte direkt det man vill ha om man har kraven som ts har.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hiro Visa inlägg
Jag har nu haft min daotr ett tag men aldrig riktigt testat vad den går för. Nu när jag börjat spela lite har jag upptäckt att jag inte lyckas få CPUn att clockas snabbare än 1.15 GHz.

Vad jag än gör (power management inställningar, stress-tests) så stannar cpu på 50%. Bra för batteritid men mindre bra för spelprestanden.

Någon annan som upplever samma sak?
Har du provat ändra i bios?
| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595
deadich är uppkopplad nu
2013-04-28, 21:57   #129

hiro

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av deadich Visa inlägg

Har du provat ändra i bios?
Finns väldig lite att ändra i Bios tyvärr. Men, av någon anledning släppte gränsen när jag drog ut ACn och stoppa tillbaka den. Någon konstigt bugg, inte vet jag, men nu fungerar det i alla fall.
hiro är inte uppkopplad
2013-05-02, 13:08   #130

hiro

Medlem

En sista sak, är det någon annan som upplever att fläkten beter sig jobbigt under hög belastning?

För mig är det som om fläkten jobbar i 10-sekundersintervaller istället för att vara igång konstant, lite småjobbigt.
hiro är inte uppkopplad
2013-05-15, 22:32   #131

AJron

Medlem

Registrerad: sep 2003

Har fått en HDD kabinett och tagit bort dvdläsaren och kastat in en HDD.
Går det att ta bort fronten på dvdläsaren? Hittar inga klipps eller så. Vågar inte riktigt bända upp den. Hur gjorde ni?

Senast redigerad av AJron 2013-05-15 klockan 23:22.
AJron är inte uppkopplad
2013-08-19, 20:39   #132

JockeII

Medlem

JockeIIs avatar

Hur går det för er för er göbbs som köpte varsin Thor från CDon? Går de fint än?

Måste säga att jag är otroligt nöjd med min Thor Einride. Hade mycket annat för mig när jag köpte datorn i april så gjorde inte mycket mer än att sätta i ett Intel 6235 nätverkskort i den och sen använt lite från och till med enkelt vardagsanvändande. Använder den varje dag numera dock som min huvudator, allt utom grafikkortet krossar min stationära i specs och det är väldigt smidigt att kunna ha med sig sin huvuddator överallt utan att känna sig begränsad. En kabel för ström, en för bild/ljud (HDMI till skärm, som skickar vidare ljudet till högtalarna) och en för USB-hubben (tangentbord, mus och annat) så är den dockad och klar. Helt knäpptyst med så det är väldigt skönt. Använder den stationära med alla hårddiskar som NAS numera när jag behöver lagring.

Spelar så sällan på PC men nu när Final Fantasy XIV: ARR släpps så är det egentligen första riktiga spelpasset jag fått de senaste tre dagarna i öppna betan och trots mina ganska höga inställningar och att FFXIV har ganska höga hårdvarukrav så flyter det på superfint! Riktigt tyst med, låter inte mer än mitt stock AMD 6950 jag hade. Temperaturerna är otroligt blygsamma också, runt 60 C för grafikkortet och 70 C för CPUn under lång tids spelande.

Tack vare detta så blev jag riktigt sugen att se vad mer man kan få ut av laptopen i spelprestanda. Har sett att man kan klocka 660M-grafikkortet riktigt fint, 135 mhz core och 300 mhz memory i Nvidia Inspector går att göra direkt i princip och sedan kan man gå förbi core-spärren om man vill öka ytterligare, sett flera personer med 250-300 mhz ökad klock på core. Och då är alltså detta utöver Nvidias GPU boost som sedan läggs på extra.

Såg även att det fanns en bios-mod som låser upp en massa options, känns ju också intressant.
JockeII är uppkopplad nu
2013-08-19, 22:40   #133

Ronner

Medlem

Plats: Lagan

Registrerad: aug 2009

Gen: 2 har kommit och jag undrar vem som har fått hem en?

Själv lutar det till att jag skall köpa en till studierna då unity3d och UDK kommer användas dagligen. Något tips ?
Ronner är inte uppkopplad
2013-08-31, 15:09   #134

scart

Medlem

Registrerad: dec 2011

Hur är kvaliteten på högtalarna i den senaste versionen? Fått intrycket att högtalarna varit usla.
scart är inte uppkopplad
2013-10-02, 21:35   #135

Rookie

Medlem

Plats: Västerbotten

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JockeII Visa inlägg
Hur går det för er för er göbbs som köpte varsin Thor från CDon? Går de fint än?

...gjorde inte mycket mer än att sätta i ett Intel 6235 nätverkskort i den...
Har också Einride av förra generationen och är nöjd hittills, särskilt med tanke på det pris som var när CDON "prisade ut" dom.
Byta nätverkskortet, vad det svårt? Har nämligen faktiskt just ett Intel 6235 liggandes.
Har aldrig hållit på och mixtrat med laptops och misstänker att det inte riktigt bara är att byta ut det ordinarie nätverkskortet mot det nya och starta om datorn.
Följde inte heller med några drivrutiner till nätverkskortet (bulk).

Tacksam för hjälp/tips!

//Rookie
2013-10-03, 11:29   #136

JockeII

Medlem

JockeIIs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av scart Visa inlägg
Hur är kvaliteten på högtalarna i den senaste versionen? Fått intrycket att högtalarna varit usla.
De är ytterst mediokra, men THX TruStudio Pro mjukvaran förbättrar ljudet i viss mån efter lite pillande. Jag brukar vara negativ till sådan mjukvara men i detta fallet så är det att föredra. Jag använder dock inte högtalarna.

Citat:
Har också Einride av förra generationen och är nöjd hittills, särskilt med tanke på det pris som var när CDON "prisade ut" dom.
Byta nätverkskortet, vad det svårt? Har nämligen faktiskt just ett Intel 6235 liggandes.
Har aldrig hållit på och mixtrat med laptops och misstänker att det inte riktigt bara är att byta ut det ordinarie nätverkskortet mot det nya och starta om datorn.
Följde inte heller med några drivrutiner till nätverkskortet (bulk).

Tacksam för hjälp/tips!

//Rookie
Det är inte så svårt, lite pill bara. Ta en skruvmejsel eller dylikt platt objekt och peta försiktigt upp högtalarskyddet ungefär där strömknappen är och ta sedan loss hela skyddet försiktigt. Fyra eller fem skruvar så lossar tangentbordet, det kan du sedan försiktigt vända upp och ned mot dig bort från skärmen. Kabeln till tangentbordet är av den känsliga typen så man skall undvika att böja och slita i det. Det går att ta loss det helt, men då måste man lirka med kontakten så jag struntade i det. Uppe till höger sedan finns ett mini-PCIe slot ockuperat av ett Realtek nätverkskort, bara att ta loss de båda antennkablarna, dra ut Realtek-kortet, sätta i det nya kortet och sätta på de båda antennkablarna igen. Sen tillbaka med allt igen så är det klart. Skrev detta från minnet men de skall i stort sett vara det enda man behöver göra. Finns även plats för en tredje RAM-sticka under tangentbordet.

När det gäller drivrutiner är det bara att söka på Intels download center efter ditt nätverkskort. Avinstallera de gamla drivrutinerna först bara och installera de nya. Finns en för nätverkskortet och en för High-speed Bluetooth om jag minns rätt.
JockeII är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb