Ny laptop, värt att slå till?

Permalänk
Medlem

Ny laptop, värt att slå till?

Är på jakt efter en laptop till min mor.
Såg att cdon hade en enligt mig bra acer laptop för 5990kr där man kan få 1000kr rabatt.
http://cdon.se/hemelektronik/15inch_acer_e1-571-73636g50mnks_...

Frågan är är det värt att slå till?
Budgeten är 5000kr som högst, om ni har egna förslag som är bättre uppskattas det

Det datorn ska användas till är vardagligt bruk, dvs surfa, mail, facebook osv. Inget spelande eller dylikt.

Mvh
Oscar / Laxnacke

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxnacke:

Är på jakt efter en laptop till min mor.
Såg att cdon hade en enligt mig bra acer laptop för 5990kr där man kan få 1000kr rabatt.
http://cdon.se/hemelektronik/15inch_acer_e1-571-73636g50mnks_...

Frågan är är det värt att slå till?
Budgeten är 5000kr som högst, om ni har egna förslag som är bättre uppskattas det

Det datorn ska användas till är vardagligt bruk, dvs surfa, mail, facebook osv. Inget spelande eller dylikt.

Mvh
Oscar / Laxnacke

Skulle rekommendera en laptop med dedikerat grafikkort för den slanten, integrerade intel 4000 är ju inte mycket att hurra över.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Skulle rekommendera en laptop med dedikerat grafikkort för den slanten, integrerade intel 4000 är ju inte mycket att hurra över.

Tänkte samma sak, något förslag?

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk
Medlem

Eh.. Du skrev ju "inget spelande".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Skulle rekommendera en laptop med dedikerat grafikkort för den slanten, integrerade intel 4000 är ju inte mycket att hurra över.

Skrivet av Laxnacke:

Tänkte samma sak, något förslag?

Ska hon inte spela duger Intel HD4000 alldeles utmärkt.

Processorn kan ju vara lite "overkill" men lär ju räcka ett bra tag. Det som kan vara värt att tänka på är att skärmens upplösning inte är full hd, vilket är det minsta jag hade velat ha, men kanske inte spelar så stor roll för din mor.

Permalänk
Medlem

Då duger det med det med intels integrerade grafik? Är inte allt för insatt i just vad intels grafik duger till.

Tyckte att erbjudandet var bra då jag har svårt att hitta en bra laptop i denna prisklass annars.

Kan ej allt för mycket om laptops.

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxnacke:

Då duger det med det med intels integrerade grafik? Är inte allt för insatt i just vad intels grafik duger till.

Duger absolut till surfande.

Enklare eller äldre spel funkar på låga inställningar också. Kolla benchmarks om det är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Ska hon inte spela duger Intel HD4000 alldeles utmärkt.

Processorn kan ju vara lite "overkill" men lär ju räcka ett bra tag. Det som kan vara värt att tänka på är att skärmens upplösning inte är full hd, vilket är det minsta jag hade velat ha, men kanske inte spelar så stor roll för din mor.

Klart det duger, men varför ta overkill i processor och integrerad grafik när hon kan få dedikerad grafikkort och en bra processor? Jag hade aldrig köpt en dator med integrerad grafik även om man bara ska surfa. Finns liksom ingen anledning, i7 är också väldigt overkill för att surfa, så då väljer man hellre ett dedikerat grafikkort.

Skrivet av Laxnacke:

Då duger det med det med intels integrerade grafik? Är inte allt för insatt i just vad intels grafik duger till.

Tyckte att erbjudandet var bra då jag har svårt att hitta en bra laptop i denna prisklass annars.

Kan ej allt för mycket om laptops.

Som sagt duger, men finns ingen anledning när dedikerat är så mycket bättre. Exempel en i5 processor räcker och blir över för spel också, men har du då ett integrerat grafikkort så klarar man inte mycket.

Som sagt ser inte anledningen att välja integrerat grafikkort med en onödigt bra cpu, när man hellre får bra grafikkort och en cpu som räcker och blir över.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Hon kommer ej att använda datorn till spelande, just nu lutar det åt att det blir denna.

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk
Medlem

CPUn må vara "overkill", men "overkill" är ändå att föredra framför "fullständigt onödig", som en diskret GPU uppenbarligen skulle vara.

Permalänk
Medlem

Är för intel processorer, men är det kanske värt att börja titta åt amd hållet när det gäller laptops?

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxnacke:

Är för intel processorer, men är det kanske värt att börja titta åt amd hållet när det gäller laptops?

Som det låter så skulle en billigare laptop räcka, och då lär AMD vara med och konkurrera.

Permalänk
Medlem

ok, skulle verkligen behöva lite bra förslag, viktigt är att laptopen skall upplevas som snabb och inget hackande osv.

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Budgeten är 5000kr, kan högst gå över 200 - 400 kr :/

Kan denna vara ett alternativ? http://cdon.se/hemelektronik/13inch_ultrabook_fujitsu_lifeboo...
Går för 3990kr med 2000kr rabbat

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxnacke:

Budgeten är 5000kr, kan högst gå över 200 - 400 kr :/

Kan denna vara ett alternativ? http://cdon.se/hemelektronik/13inch_ultrabook_fujitsu_lifeboo...
Går för 3990kr med 2000kr rabbat

Den lär duga utmärkt. Om surf är det mest krävande den ska användas till så funkar även en i3a eller en AMD-CPU.

Personligen hade jag kanske lagt en tusenlapp på en SSD och skippat mekanisk disk. Jag antar att hon inte behöver mkt lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Det vart denna tillslut med 2000kr rabbat http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_intel_i7-...

Lite overkill, men då kan jag passa på att testa lite spel på den

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |