pålitlig/tålig bärbar dator (+ljudkort) till musik

Permalänk
Medlem

pålitlig/tålig bärbar dator (+ljudkort) till musik

Hej!

Jag letar efter en bärbar musikdator som jag kan lita på.
Den ska främst användas till att spela upp back tracks och click tracks från cubase 5 på livespelningar, men kommer även att användas en del till inspelning.
Jag ska däremot inte mixa eller dylikt på den, så den behöver inte ha särskillt mycket prestanda.

Jag skulle gärna vilja ha något ordentligt från tex hp/lenovo/asus, och inte någon plastleksak från acer.

Tror att följande egenskaper räcker;

CPU: i5 (eller räcker i3 till cubase 5?)
GPU: inbyggt
Ram: minst 4gb
HDD: SSD 128gb+

Budjett: 6-7000kr.

Till detta skulle jag även vilja ha förslag på ett stabilt ljudkort. Det jag har nu crashar på tok för ofta. Behöver inte ha en massa funktioner, utan kan vara ganska basic.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Angående ljudkortet så har jag inte så bra koll. Datorn däremot, jag rekommenderar en Lenovo Thinkpad då de enligt min erfarenhet är extremt hållbara. Jag har tappat min i golvet några gånger, spillt sött kaffe rätt i den osv. utan problem. För att detta ska gälla måste det vara en riktig Thinkpad, alltså inte Edge eller så. Problemet med Thinkpads är att de är så dyra men då prestanda inte är något problem så fungerar det med en begagnad. Till exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Ibm_Lenovo_T410__T410S__X301_... fast de var lite dyra.