prisvärda bärbardatorer för högskolestudenter

Permalänk
Medlem

prisvärda bärbardatorer för högskolestudenter

Hej
Min trogna bärbardator acer aspire har börjart ge upp lite. Det har börjat väldigt seg och klarar inte av längre streama filmer utan att datorn hakar upp sig.

Jag är i jakt nu efter en ny bärbardator. Jag studerar nu för närvarande till ingenjör och 3D cad-program och beräkningsprogram är något jag använder dagligen. Mina kunskaper om bärbaradatorer är väldigt lite och jag har inte lyckats hitta en bärbardator som passar mina behov.

Så det jag är ute efter hos en bärbardator är:
1 den ska kunna klara av 3D CAD-program
2 klara av beräkningsprogram som tex matlab
3 designen är helt oviktig för mig
4 priset får ligga mellan 6000-8000 kr
5 OS ska vara Microsoft
6 kunna surfa och streama på nätet
7 den ska ha en bra skärm, kollar mycket på filmer
8 ljudet är också väldigt viktigt för mig

Är det någon som kan ge mig tips så skulle jag vara jätte tacksam.
Mvh semsem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av semsem:

Hej
Min trogna bärbardator acer aspire har börjart ge upp lite. Det har börjat väldigt seg och klarar inte av längre streama filmer utan att datorn hakar upp sig.

Jag är i jakt nu efter en ny bärbardator. Jag studerar nu för närvarande till ingenjör och 3D cad-program och beräkningsprogram är något jag använder dagligen. Mina kunskaper om bärbaradatorer är väldigt lite och jag har inte lyckats hitta en bärbardator som passar mina behov.

Så det jag är ute efter hos en bärbardator är:
1 den ska kunna klara av 3D CAD-program
2 klara av beräkningsprogram som tex matlab
3 designen är helt oviktig för mig
4 priset får ligga mellan 6000-8000 kr
5 OS ska vara Microsoft
6 kunna surfa och streama på nätet
7 den ska ha en bra skärm, kollar mycket på filmer
8 ljudet är också väldigt viktigt för mig

Är det någon som kan ge mig tips så skulle jag vara jätte tacksam.
Mvh semsem

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu min vän, det var ett bra tag sedan jag köpte laptop men jag ska hjälpa dig så gott jag kan.

Började själv plugga ingenjörsutbildning för ett antal år sen och hade liknande krav som du själv. Jag resonerade som så att processorn och byggkvalitén är viktigast i längden. Skärmen struntade jag i princip i; blev en sketen lågupplöst skärm. Använder dock datorn än idag. Det jag försöker säga är att man ska investera så långsiktigt det går, så om du kan, öka din budget!

Det är svårt att få med allt du vill ha, men dessa har jag hittat:
För 6000kr får du detta: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/ASUS-K550LA-XO172H/19...
Fördelar: Processorn är rätt schysst. Finns bättre.
ASUS är en tillverkare jag litar på. Det jag köpt av dem håller länge och har utomordentlig kylning.

Nackdelar: Kass skärm, endast integrerad grafik (även om det borde räcka så du inte ska spela). Du saknar även SSD.

För 8000kr får du detta: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/HP-Envy15-j035eo/1953...
Fördelar: Grym processor. Full HD. Plats för 16GB RAM. Dedikerad grafik (dock inget som kommer få spel att flyta på bästa sätt).

Nackdelar: HP brukar ha problem med kylningen vad jag vet. Du saknar även SSD; det enda som ingår är en seg HDD (5400RPM).

Kom ihåg att du får vad du betalar för. Det är inte alltid komponenterna som är viktigast; saker som byggkvalité och garantitid är viktiga. Är du inte nöjd med ljudet finns det prisvärda USB-ljudkort.

MVH

Permalänk
Medlem

Perfekt trådstart då jag söker en dator med (i princip) identisk spec och samma budget.

Tyckte denna Toshiba såg intressant ut också:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=7880955&hbx...

Är ingen datorhaj så ni får gärna fylla på med för- och nackdelar med datorn. Men så vitt jag kan se är största problemet att hårddisken är mekanisk. I övrigt är den mycket lik HP-datorn som postades tidigare.

Vill du ha bakgrundsbelyst tangentbord? Jag sitter ofta i mörkret så då kan det ju vara en fördel, men å andra sidan kanske det stör om man kollar på film (brukar man kunna sätta på/stänga av bakgrundsbelysningen som man ofta kan på lösa tangentbord)?

Permalänk
Medlem

Tack ni för tipset. Var väldigt snällt av er

Skickades från m.sweclockers.com