Vilken/vilka bärbara har en extraordinär byggkvalitet utan sviktande plast och elände?

Permalänk
Medlem

Vilken/vilka bärbara har en extraordinär byggkvalitet utan sviktande plast och elände?

Har precis kasserat min sista Mackbook Pro och letar efter en bärbar PC där byggkvaliteten är prioriterad. Tänkte jag skulle kolla upp och känna på några Zenbooks från Asus? Hur är byggkvaliteten på dessa? Vad finns det mer? Behöver ingen spelprestanda.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Tror du skall kolla lite på jobbdator segmentet.
T.ex thinkpad, probook, elitebook etc
Även om ultrabooks har sina fördelar så är dom ju tämligen begränsade av sin storlek (tunnhet).

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Men om du vill ha en ultrabook så kan jag rekommendera lenovo thinkpad t440. Då det är lenovos proffs inriktade ultrabook.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Tack för tipsen!

Panasonic Toughbook är nog det du söker om du vill kunna slänga din dator i väggen utan att den ska gå sönder

Permalänk
Medlem

Den behöver inte kunna slängas i en vägg men jag mår fanimej fysiskt illa när grejer känns som om de skall rasa direkt ur kartongen. Skall kolla in thinkpad t440!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

dell xps

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Har precis kasserat min sista Mackbook Pro och letar efter en bärbar PC där byggkvaliteten är prioriterad. Tänkte jag skulle kolla upp och känna på några Zenbooks från Asus? Hur är byggkvaliteten på dessa? Vad finns det mer? Behöver ingen spelprestanda.

Som andra nämt, bärbara datorer avsedda för företag/jobb brukar hålla fin kvalite.

Ett tips är att kolla på http://www.greentech.se/

Har själv köpt laptop därifrån.

Citat:

GREENTECH erbjuder rekonditionerad märkesutrustning på ett miljöriktigt, prisvärt och snabbt sätt! Begagnad IT-utrustning kommer från större företag och organisationer där vi ufört säkerhetsradering, avidentifiering och rekonditionering. När du köper begagnad PC-utrustning ingår alltid minst 12 månaders garanti. Vi erbjuder även möjligheter att förlänga ditt serviceavtal till upp till 36 månader! All begagnad utrustning levereras fullt rekonditionerad och möjlighet till förinstallation av angivet operativsystem.

Permalänk
Medlem

Ja min jobbdell har fått ta emot många hårda slag och stötar men mår ändå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltemus:

+1
Bra kvalitet och utmärkt support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag var ute efter var en välbyggd dator, inte nödvändigtvis en dator man kan kasta i väggar och dylikt. Men en maskin som känns stabil och stadig i vettiga material. Tackar dock för alla tips! Ultrabook är väl det jag letar efter. Kommer mest surfa och titta på film.

Har gått igenom det mesta, förutom Samsung som ligger en aning över min prisklass, och har kommit fram till att jag gillar Asus Zenbooks samt HP.

Kände lite på en Spectre från HP idag och den kändes mkt. kvalitativ. Har haft ett flertal burkar hemma på öppet köp men det lutar åt en Asus UX32LN eller en HP Spectre. Är dock lite tveksam till hur mycket man egentligen använder och behöver en pekskärm?

Tvekar dock lite gällande HP då en bekant haft sin HP på lagning 3 ggr på ett år samt att min flickväns syster fått sin HP utbytt 2 gånger. Antar att de mest haft otur?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har hört att Thinkpad gått ner sig mer och mer efter att Lenovo tog över helt och hållet.

Är förvisso nöjd med min X220 men den är inte lika robust som min tidigare X41.

Men det är väl som allt annat, priserna skall pressas samtidigt som man vill ha mer och mer funktionalitet, då får kvalitén lida.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en 13.3" Zenbook UX32VD i ett år. Gediget byggd om än inte "proffskvalitet" som Thinkpads, Toughbooks m.m. Har inte haft några som helst bekymmer med den.

Jag behöver dock lite större skärm så ska sälja min Zenbook för att köpa en Thinkpad T440s (T440 finns i varianterna T440, T440p och T440s där p = tyngre och mer kraftfull, s = mindre och lättare). De ligger hyfsat nära varandra vad specsen gäller, T440s är lite större och tyngre men det får jag ta.

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad, HP Probook, Apple, Dell E7xxx-serien.

Jag rekommenderar att undvika Zenbook, jag köpte in ett antal på jobbet för något år sen och ALLA hade olika hårdvaruproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv

Som flera nämnt; Lenovo Thinkpad-serien. Visst att det kan se plastigt ut men kvalitén piskar det mesta i hållbarhet. Finns en anledning till varför just dessa datorer är de som oftast används på tex byggarbetsplatser...skiten tåler något så löjligt mycket stryk!

Edit: Jag har två barn, 2 och 4 år. Dem använder vår Lenovo dagligen och den har stått ut i över ett år nu och fungerar perfekt fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har väl köpt in "alla" märken till mina gubbar och gummor under senaste åren. Just nu är nog Samsung Ativ 9 Plus the shit.
Lenovo funkar alltid. Undvik HP och Dell. Mac är halvOK. Asus sådär, undvik MSI, Acer ETC.