Permalänk
Medlem

Är det en bra dator?

Tjenare Sweclockare!

Nu till hösten får vi nya datorer, HP Probook 645 G1. Se bilden under för specs. Vi har nu en MacBook air 13 inch mid 2012. Största förbättringen är ju RAM och hårddisk.

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

"Är det en bra dator?"
Till vad?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Sparka inlöpsansvarig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tja om ni vill ha det enklare att spela spel under skoltid är den ju bättre

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sparka inlöpsansvarig.

Håller med, den där datorn springer man knappast runt med i staden och skryter om.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Håller med, den där datorn springer man knappast runt med i staden och skryter om.

Man ska använda office, surfa på nätet och använda kalkylatorn. Eller duger inte det för en skoldator?

Permalänk
Inaktiv

som ovan nämnde vad ska du ha den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Min pappas IBM dator från 1998 är snabbare som ovan nämnde sparka samtliga på inköpsavdelningen

Kan du förklara för mig varför den är så dålig, det är en skoldator. Vad är det den är så dålig på? Utveckla lite mer en "min pappa har bättre dator" tack!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha den till:

*Spela lite på raster
*Se på film
*Surfa
*Vanligt skol-arbete (typ office)

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Kan du förklara för mig varför den är så dålig, det är en skoldator. Vad är det den är så dålig på? Utveckla lite mer en "min pappa har bättre dator" tack!

Aj tappade cafet över laptopen

*den är dålig "punkt slut".

Skrivet av ErikFre:

Jag vill ha den till:

*Spela lite på raster
*Se på film
*Surfa
*Vanligt skol-arbete (typ office)

Vad är det för spel du tänkt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

****

Vad är det för spel du tänkt dig?

Så bra spel som möjligt, tror ju dock inte att den klarar BF4 exempelvis....

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Varför den är dålig? Den är inte bara dålig... Den är totalt onödig om de redan har macbook air från 2012? Hur fan prioriterar man på den där skolan egentligen? Använd pengarna till att höja lärarlönerna istället för att spendera på skräp som kommer kasseras om ett år igen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att det är en "skoldator" ? Självutnämt?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Din 2012 macbook air lär ju ha minst 128GB SSD, så vet inte vad du menar med förbättring med hårddisk?

RAM kanske macbooken har 4GB av (basconfigen, kan inte uppdraperas i efterhand tyvärr), så där är ju ProBooken bättre i så fall. Men de är två olika plattformar (OSX och Windows) så RAM-användning är lite annorlunda.

Kollar jag notebookchecks CPU benchmarklist (filtrerar endast mobila CPU:er) så hamnar AMD-processorn på plats 363, medan processorn i macbook air (obs bas, "sämsta" möjliga processor som den kan ha. En i5-3427U) hamnar på plats 142, med betydligt högre poäng i benchmarks.

bench:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Info om processorn i ProBooken:
http://www.notebookcheck.net/AMD-A-Series-A4-4300M-Notebook-P...

Där konstateras även att den inbyggda grafiken är något sämre än Intel HD4000 som sitter i din macbook.

Sen har techspechen på probooken inte ens listat upplösningen på skärmen. Illa!

Summering:
Undvik! Din macbook är bättre, mycket möjligt på samtliga punkter.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Man ska använda office, surfa på nätet och använda kalkylatorn. Eller duger inte det för en skoldator?

Den skall ju fortfarande vara snabb överlag så man slipper väntetider.
Och fart är knappast den datorns paradgren.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av ErikFre:

Jag vill ha den till:

*Spela lite på raster
*Se på film
*Surfa
*Vanligt skol-arbete (typ office)

då funkar nog MacBook air bättre, den HP datorn är ju inte "bättre" än den gamla Dell 1537 hittad i grovsoprummet som ja skriver på nu.
sen har ju macbook fördelen att den håller bättre / mera stabil kylning

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nej, skulle aldrig byta ut den Airen du har mot en sådan skräphög som den HPn du har länkat.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför den är dålig? Den är inte bara dålig... Den är totalt onödig om de redan har macbook air från 2012? Hur fan prioriterar man på den där skolan egentligen? Använd pengarna till att höja lärarlönerna istället för att spendera på skräp som kommer kasseras om ett år igen.

Läs här:
http://www.lulea.se/utbildning--forskola/fragor-och-svar-om-s...

Ni får ju gärna lägga er i det om ni vill

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

ProBook och även EliteBook brukar vara väldigt trevliga datorer att ha att göra med. Titta inte bara på specifikationerna vid datorköp, kvaliteten och stabiliteten är inte att utesluta. Så länge man inte ska spela så är det en jättebra dator!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErikFre:

Jag vill ha den till:

*Spela lite på raster
*Se på film
*Surfa
*Vanligt skol-arbete (typ office)

Skolan köper inga speldatorer åt elever, de köper datorer för skolarbeten och för det är den mer än nog

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

ProBook och även EliteBook brukar vara väldigt trevliga datorer att ha att göra med. Titta inte bara på specifikationerna vid datorköp, kvaliteten och stabiliteten är inte att utesluta. Så länge man inte ska spela så är det en jättebra dator!

visserligen, men macbook air är ännu bättre på dessa punkter.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

laptopen är helt ok.

den klarar troligen av de program den är tänkt för annars borde de ha köpt in nått värre om programmen krävde det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

visserligen, men macbook air är ännu bättre på dessa punkter.

Men dyrare och jag antar att skolan köper mer än en som alla elever får dela på, som skola så ska de se sig om efter det billigaste alternativet, är det dessutom en kommunal skola så ska det ske en offentlig upphandling eller genomföras där de har ramavtal

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Skoldatorer = skolarbeten,

visst man kan ju alltid slösurfa på rasterna men annars så kan man lika väl spela när man är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men dyrare och jag antar att skolan köper mer än en som alla elever får dela på, som skola så ska de se sig om efter det billigaste alternativet, är det dessutom en kommunal skola så ska det ske en offentlig upphandling eller genomföras där de har ramavtal

De hade ju redan en varsin macbook air från 2012?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

De hade ju redan en varsin macbook air från 2012?

Men vi måste byta ut dessa datorer mot Probooken (pga av ''jämställdhet mellan alla skolor i Luleå Kommun'').

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Din 2012 macbook air lär ju ha minst 128GB SSD, så vet inte vad du menar med förbättring med hårddisk?

RAM kanske macbooken har 4GB av (basconfigen, kan inte uppdraperas i efterhand tyvärr), så där är ju ProBooken bättre i så fall. Men de är två olika plattformar (OSX och Windows) så RAM-användning är lite annorlunda.

Kollar jag notebookchecks CPU benchmarklist (filtrerar endast mobila CPU:er) så hamnar AMD-processorn på plats 363, medan processorn i macbook air (obs bas, "sämsta" möjliga processor som den kan ha. En i5-3427U) hamnar på plats 142, med betydligt högre poäng i benchmarks.

bench:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Info om processorn i ProBooken:
http://www.notebookcheck.net/AMD-A-Series-A4-4300M-Notebook-P...

Där konstateras även att den inbyggda grafiken är något sämre än Intel HD4000 som sitter i din macbook.

Sen har techspechen på probooken inte ens listat upplösningen på skärmen. Illa!

Summering:
Undvik! Din macbook är bättre, mycket möjligt på samtliga punkter.

Nope vi har bara 64gb, inget att göra åt. Även om vi inte vill byta så kommer vi göra det....

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

s3124 25n4

[QUOTE="Teddis;14728358"]Din 2012 macbook air lär ju ha minst 128GB SSD, så vet inte vad du menar med förbättring med hårddisk?

Våra macbooks har bara en hårddisk på 64gb så då får hårddisken en rätt så bra förbättring. Går i samma klass som ErikFre.

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikFre:

Men vi måste byta ut dessa datorer mot Probooken (pga av ''jämställdhet mellan alla skolor i Luleå Kommun'').

Tråkigt. Man får inte möjlighet att köpa loss macbooken eller något sådant?

Jag hade bölat som en treåring om någon tog min ivy-bridge macbook och gav mig en laptop med en AMD-A4 istället. Men det kommer säkert stämma att probooken duger för skolans ändamål.

Är det en friskola? (borde det väl inte vara om kommunen kommer in och byter era laptopar, men tänkte ändå fråga.) Gymnasium?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znappiee:
Skrivet av Teddis:

Din 2012 macbook air lär ju ha minst 128GB SSD, så vet inte vad du menar med förbättring med hårddisk?

Våra macbooks har bara en hårddisk på 64gb så då får hårddisken en rätt så bra förbättring. Går i samma klass som ErikFre.

Jaså. Tyckte jag läste 13 tums Macbook 2012. Ingen instegsmodell med 64GB fanns att köpa på den tiden nämligen. Bara 11-tummaren hade den storleken på SSD.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition