Tittat på en Acer Aspire V3-772G. Någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Tittat på en Acer Aspire V3-772G. Någon med erfarenhet?

Hej!

Jag är ute på jakt efter en ny laptop, vilket var längesedan senast. Laptopen kommer vara min primära dator. Studierna är klara, så kraven på låg vikt är inte jätteviktig eftersom jag inte kommer flyttar runt på den jättemycket. Bra batteritid är förstås en bonus, men av dito anledning är det inte det viktigaste. Min budget ligger på cirka 10 000 SEK. Jag är egentligen ingen spelnörd och har inte spelat på länge men vill ha den möjligheten utan högra begränsningar, samt att jag vill kunna programmera utan problem och titta på film. Skärmen får gärna vara lite större, alltså åtminstone 15" och en riktig SSD är ett stort plus.

Den dator jag har tittat på är Acer Aspire V3-772G. Komplett har en här: https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/8103...
Jag tycker den har väldigt bra specificationer i mina öron, men jag har sökt efter omdömen på internet och har inte direkt hittat så många positiva intryck i reviews. Men det jag hittat har varit från 2013 med specar som varit lite sämre än den på Komplett. Bl.a att grafikkortet varit äldre och att den saknat en SSD, vilket ju påverkar prestandan en del.

Så jag vänder mig till experterna här på forumet och undrar om denna är något för mig eller om jag borde söka efter något annat? Finns kanske någon som har denna dator och som är nöjd/missnöjd med den? Annars tar jag gärna emot förslag på alternativ. Tack!

Permalänk
Medlem

Den ser bra ut. Den största nackdelen denna dator har är att skärmen är en TN-panel(TN är den billigaste typen av skärm). Detta innebär taskiga betraktningsvinklar(tydligast över- och under-ifrån) + dåliga färger. Är skärmens kvalité viktig så avråder jag dig från att köpa denna bärbara. Detta är en vanlig prioriteringsfråga vid val av bärbar. Den vanligaste bättre typen av skärm heter ips, men är som sagt dyrare.

Permalänk
Avstängd

Den här datorn är ungefär samma men med en IPS istället Dock 15.6"

Den du länkade till verkar ha både 12Gb och 8GB ram beroende på var man läser. Processorerna skiljer sig nog lite, vet inte om det är av avgörande betydelse. Ditt grafikkort har 2GB medan den jag länkade har 4GB, dock är ditt DDR5 medan mitt antagligen är DDR3

Men ett alternativ åtminstone...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag hänga upp mig på det där med TN-paneler bara för det :).

Skrivet av Burain:

Den ser bra ut. Den största nackdelen denna dator har är att skärmen är en TN-panel(TN är den billigaste typen av skärm). Detta innebär taskiga betraktningsvinklar(tydligast över- och under-ifrån) + dåliga färger. Är skärmens kvalité viktig så avråder jag dig från att köpa denna bärbar. Detta är en vanlig prioriteringsfråga vid val av bärbar. Den vanligaste bättre typen av skärm heter ips, men är som sagt dyrare.

Skrivet av Laxieboy:

Den här datorn är ungefär samma men med en IPS istället Dock 15.6"

Den du länkade till verkar ha både 12Gb och 8GB ram beroende på var man läser. Processorerna skiljer sig nog lite, vet inte om det är av avgörande betydelse. Ditt grafikkort har 2GB medan den jag länkade har 4GB, dock är ditt DDR5 medan mitt antagligen är DDR3

Men ett alternativ åtminstone...

Den datorn ser ut som ett bra alternativ. Jag mejlade Komplett och frågade vad som gäller för den jag länkade. Då svarade de 12 GB RAM. Frågan är om 8 GB vs. 12 GB gör så stor skillnad? Att det är 15.6" för v5:an gör mig ingenting. Batteritiden är bättre också. Vad kan tänkas vara bäst av två grafikkort där en har 4 GB minne med DDR3 och den andra 2 GB med DDR5?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lokinin:

Nu börjar jag hänga upp mig på det där med TN-paneler bara för det :).

Den datorn ser ut som ett bra alternativ. Jag mejlade Komplett och frågade vad som gäller för den jag länkade. Då svarade de 12 GB RAM. Frågan är om 8 GB vs. 12 GB gör så stor skillnad? Att det är 15.6" för v5:an gör mig ingenting. Batteritiden är bättre också. Vad kan tänkas vara bäst av två grafikkort där en har 4 GB minne med DDR3 och den andra 2 GB med DDR5?

Allt beror väl på hur nördig den man frågar är. Jag tror 8GB räcker gott och väl i de flesta sammanhang men vill du ha flera spel igång samtidigt och snabbt kunna växla mellan dessa är det väl en fördel med 32GB

4Gb på ett grafikkort är vad jag läst mig till ikväll överskattat. Visst, med extrema upplösningar hjälper det en del men i normalfallen i Full HD och i de flesta spel spelar det ingen roll. DDR5 ska dock vara klart snabbare.

Nu är detta vad jag hört och läst mig till och den uppfattning jag skapat mig!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd

Vill även tillägga det med TN vs IPS. Ska man enbart använda datorn själv så spelar ju betrakningsvinklarna mindre roll. Dock är även färgåtergivningen sämre. Vissa menar dock att en TN levererar bättre i alla spel, medan andra säger att det endast har betydelse i FPS-spel. Jag har ingen åsikt där. Men sitter du inte mitt framför en TN så ser du klara skillnader direkt i ljusstyrka etc.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Allt beror väl på hur nördig den man frågar är. Jag tror 8GB räcker gott och väl i de flesta sammanhang men vill du ha flera spel igång samtidigt och snabbt kunna växla mellan dessa är det väl en fördel med 32GB

4Gb på ett grafikkort är vad jag läst mig till ikväll överskattat. Visst, med extrema upplösningar hjälper det en del men i normalfallen i Full HD och i de flesta spel spelar det ingen roll. DDR5 ska dock vara klart snabbare.

Nu är detta vad jag hört och läst mig till och den uppfattning jag skapat mig!

Jag klarar mig med 8 GB med andra ord. Jag fick också känslan att kortet med DDR5 borde prestera bättre. Nu ser jag att den andra datorn dessutom saknar den extra hårddisken som den från Komplett har. Frågan är om det inte är en skitsak egentligen dock. Jag tror jag satsar på den lättare. Jag måste sova på saken dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lokinin:

Jag klarar mig med 8 GB med andra ord. Jag fick också känslan att kortet med DDR5 borde prestera bättre. Nu ser jag att den andra datorn dessutom saknar den extra hårddisken som den från Komplett har. Frågan är om det inte är en skitsak egentligen dock. Jag tror jag satsar på den lättare. Jag måste sova på saken dock

Ja, och dagen efter tror man att man är klokare och kan fatta ett beslut. Sen hör man en ny sak eller läser något och vips är man på ruta noll igen Men efter några dagar börjar det blir klart i huvudet igen

Själv lutar jag åt den här även om jag önskat den hade en 256GB SSD

+ just nu
IPS panel
Snygg
8GB SSD

- just nu
Borde haft ett GTX 860M istället
Skulle haft en 256GB SSD istället
Borde funnits mer RAM kanske (även om det säkert inte märks)

osäkert just nu
Hur hanterar den värmen då den inte är renodlad gaming laptop

För den jag annars funderar på är denna nämligen!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Ja, och dagen efter tror man att man är klokare och kan fatta ett beslut. Sen hör man en ny sak eller läser något och vips är man på ruta noll igen Men efter några dagar börjar det blir klart i huvudet igen

Själv lutar jag åt den här även om jag önskat den hade en 256GB SSD

+ just nu
IPS panel
Snygg
8GB SSD

- just nu
Borde haft ett GTX 860M istället
Skulle haft en 256GB SSD istället
Borde funnits mer RAM kanske (även om det säkert inte märks)

osäkert just nu
Hur hanterar den värmen då den inte är renodlad gaming laptop

För den jag annars funderar på är denna nämligen!

De där såg ju också bra ut Men jag vill verkligen köra på en ren SSD. Är det stor skillnad på GTX 860M och GTX 850M? Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha beslutsånges iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lokinin:

De där såg ju också bra ut Men jag vill verkligen köra på en ren SSD. Är det stor skillnad på GTX 860M och GTX 850M? Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha beslutsånges iaf

Mellan 10-35% skillnad i fler fps känns det som när man kollar mätningar. I vissa spel känns det inte som någon skillnad men i flertalet (speciellt nyare) spel är skillnaden faktiskt rätt stor, sen om man klarar sig med 40fps eller måste ha 55fps är väl en smaksak - men skillnaden är större än man kan tro faktiskt. Dock är ju ett GTX 850M klart tillräckligt för de flesta om man inte är nörd Jag har klarat mig med ett GT 540M i några år och spelade bl aSkyrim och Diablo 3 med detta och jag har då inte gråtit över att jag inte hade ett GTX 860 som säkert presterar tio gånger bättre

Jag vill också ha en ren SSD och funderar att köpa en 250GB för 1K och sen byta ut det som sitter i... men om det blir verklighet vet jag inte

Ja, det är inte lätt men ska man köpa en dator och ha i minst tre år, ev upp mot fem så vill man inte besluta sig på fem timmar utan det får ta lite tid. Hade ju tänkt beställa senast imorgon men nu blir det tidigast i helgen och senast på måndag som det ser ut

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Hmmm... Jag har fortsatt titta på Acer Aspire V5 från Net On Net. Enligt Notebookcheck är den inte gjord för att spela på. Grafikkortet lär ju duga, så jag antar att det är CPU:n som är den svaga länken? Enligt Game Debate, som jag fann när jag googlade, fungerar dock Core i7-4510U alldeles utmärkt till spel, och det är den CPU:n om används.