Köpråd: Lenovo Y510P vs Y50-70

Permalänk

Köpråd: Lenovo Y510P vs Y50-70

Hejsan Sweclockers!

Mina behov har ändrats på senaste och är därför inne på att köpa en gaminglaptop istället för att bygga egen stationär. Jag har snöat in på två av Lenovos modeller, då jag tycker att lenovo gör mycket bra datorer, plus att dessa datorer täcker mina behov bättre. Jag har hittat 2st datorer jag fastnat för, Y510P och Y50-70. Den enda skillnaden jag har hittat (borträknat att Y50-70 saknar optisk enhet, inga problem för mig) är att Y510P har två st GT755 i SLI, medans Y50-70 har ett GTX860M 4GB. Dessutom så har ena datorn Intel Core i7 4700MQ medans den andra har I7-4700HQ (vilka jag inte vet skillnaden mellan). Skiljer även lite i pris mellan datorerna, samt att Y50-70 är lite nyare.

Lenovo Y510P
Lenovo Y50-70

Vilken dator bör jag välja om jag vill ha en dator som lämpar sig bäst för gaming?

//Fabbe

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem

Här är en video på youtube som jämför båda modeller bredvid varandra, bör svara på alla dina frågor!

http://www.youtube.com/watch?v=x29VwwmX-WI

Permalänk
Skrivet av Aarox:

Här är en video på youtube som jämför båda modeller bredvid varandra, bör svara på alla dina frågor!

http://www.youtube.com/watch?v=x29VwwmX-WI

Tack så jättemycket! Letade runt i forumet och såg att du är insnöad på samma modell fast med 4k! Tycker du att Y50-70 verkar vara en bra maskin?

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Avstängd

SLI får du ut mer av enligt min uppfattning [mot ett GTX 850] men på köpet får du mer värme och högre ljud från fläktarna.

EDIT: Felaktigt av mig då jag trodde de jämförde mot ett GTX 850, då hade SLI presterat bättre men såg nu i videon att det var ett GTX 860 eftersom de presterade ungefär likvärdigt!

Ja, då skulel jag inte välja all den värmen du får på köpet

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Tycker nästan all ser bättre ut på y510, SLI'n gav inget alls i testade spel, och dessutom är värmerzonerna betydligt bättre på 510 än den andra .. genereallt vann nog 510:an i mitt tycke.

Kommer förmodligen aldrig köpa en ordentlig gaminglaptop innan både cpu och gpu kör 14nm dock, eftersom det för närvarande får kompromissas alldeles sjukt mycket mellan acceptabla temps och prestanda, med 14nm lär ju det problemet vara betydligt mindre.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

Tycker nästan all ser bättre ut på y510, SLI'n gav inget alls i testade spel, och dessutom är värmerzonerna betydligt bättre på 510 än den andra .. genereallt vann nog 510:an i mitt tycke.

Kommer förmodligen aldrig köpa en ordentlig gaminglaptop innan både cpu och gpu kör 14nm dock, eftersom det för närvarande får kompromissas alldeles sjukt mycket mellan acceptabla temps och prestanda, med 14nm lär ju det problemet vara betydligt mindre.

Vände du inte på siffrorna nu? Videon är lite opedagogisk då rubriken säger en sak men sen stundtals står datorerna på fel plats - eller?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Jag har Y500, i princip identisk med Y510 fast med 650M i SLI. Extremt nöjd med vad jag fick för pengarna, men...

1) SLI kommer innebära vissa begränsningar. Alla spel har inte SLI profil vilket innebär att du inte kan utnyttja datorn till fullo. SLI kan innebära stabilitetsproblem i vissa spel. Somliga stör sig även på micro stutter.
2) Utblåset för det ena kortet är rakt på där man normalt sett vilar högerhanden på musen. Ganska störigt när man spelar, den starka värmen från grafikkortet kombinerat med en stark fläkt gör att det snabbt blir väldigt varmt och svettigt och obekvämt om handen!
3) Skärmen har riktigt dålig kontrast. Det påverkar ganska mycket i moderna spel som gärna ofta är mörka - om du spelat Zavod 311 på BF4 vet du vad jag menar och hur viktigt det kan vara med bra kontrast.
4) Att iGPU:n är avstängd på Y500/Y510 innebär att quicksync och batterisparfunktioner går förlorade

Jag har inte haft chansen att fingra på Y50-70 men det verkar som att UHD versionen med IPS-panel löser alla dessa besvär. Det verkar också som att 860M är generellt sett lika snabbt eller snabbare än 750M i SLI. För mig borde valet vara självklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Vände du inte på siffrorna nu? Videon är lite opedagogisk då rubriken säger en sak men sen stundtals står datorerna på fel plats - eller?

DU har nog rätt i det. Y50 hade bättre, vart lite vilsen

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN