13tums, laptop för arbete. 7000-10000kr

Permalänk
Medlem

13tums, laptop för arbete. 7000-10000kr

Det är dags att skaffa sig en ny dator, en 13 tums pc laptop. Jag studerar som landskaparkitekt och använder mig framförallt av autocad och adobe "paketet". Budgeten ligger mellan 7000-10000 men det går att tänja om det finns något riktigt prisvärt.

Efter lite research känns det som ännu fler variabler har kommit in i frågan. SSD, SSD cache, grafikkort prestanda. Jag har också kommit fram till att den ultimata datorn för cad osv är inte en laptop (tänker på qadrokort osv). Har ni några tips och idéer skulle jag avara ytterst tacksam. Är det något från min sida ni behöver mer info så fråga på

Permalänk
Medlem

Generellt brukar jag tipsa om att köpa laptop med en Intel Core-processor, samt att använda den inbyggda Intel-grafiken. I ditt fall kan det vara en klart poäng att välja en Laptop med separat GPU från NVidia eller AMD om det hjälper till med hårdvaruacceleration för cad. Kolla i så fall upp programvarans lista över lämplig hårdvara och ha med det när du söker efter laptop.

Det finns precis hur många varianter på laptop som helst. Räcker det med 13" när man ska jobba med cad och bild? Eller kör du extern stor skärm när möjlighet finns och är 13" för att den ska bli portabel?

Tillse att du minst får 8 GB RAM i maskinen, oaktat vilket.
Om du hittar en med bra pris som har SSD, ta den. Om du hittar en som är bra på allt annat men har mekanisk hårddisk, köp den datorn samt en separat SSD. Byt sedan ut den mekaniska disken mot SSD:n.

Kläm och känn på datorn fysiskt innan köp. Laptop handlar så mycket om formfaktor och känsla. Har en ett tangentbord som du bara hatar och en skärm som du upplever som suddig så är det fel dator för dig hur bra specifikation den än har.