Ska inhandla en XMG, har lite frågor om grafikkort, processor o liknande.

Permalänk
Medlem

Ska inhandla en XMG, har lite frågor om grafikkort, processor o liknande.

Halloj! Dags för ny dator nu, och jag har siktat in mig på XMG (Schenker, Mysn eller vad man kallar dem) och deras nya P505 modell med 900m seriens grafikkort.

Problemet är att jag är sjukt nojjig när det gäller att köpa datorer då jag inte har speciellt bra koll på saker och ting. Tänkte att ni kunde hjälpa mig lite här.

Vad är det egentligen för skillnad på ett 970m kort med 3gb minne gentemot ett med 6gb minne? Kommer det förstöra mycket för mig att ha ett med 3gb minne? (jag kommer spela spel på datorn, mycket spel.)

Standardprocessorn man får med p505 är en Intel core i7-4710 hq 2.50-3.50GHZ 6mb 47w. Hur bra är den processorn egentligen? Jag har gjort min research någorlunda så jag vet att många gaminglaptops verkar använda den processorn. Samtidigt känns det som att den har varit med ganska länge? Hur stor skillnad gör egentligen en processor när man spelar krävande spel o liknande?

Hur mycket ramminne behöver man egentligen? Jag tänkte satsa på 8gb, men det kanske är för lite nu för tiden?

Ok, sista och viktigaste frågan: jag har läst en recension av datorn på notebookcheck.net, där de sa att temperaturerna på datorn kunde gå upp till 71'c på undersidan under deras "stresstest", de sa också att processorn blir skitvarm. Jag kommer självklart använda kylplatta, men blir ändå orolig för hållbarheten på datorn om man ska spela spel på den, kommer den att hålla under press?

Här är den i sin helhet:

Visa signatur

blanksteg

Permalänk

allt ser bra ut, du bör tänka och lägga till en vanlig HDD eftersom om du spelar många spel så kommer din ssd bli full rätt så snabbt.
saken är att livslängden för bärbara datorer är inte bra för spel. dom brukar duga i 1-2 år sen är dom sega. är du orolig för att datorn inte håller det e bara å ta försäkring till den också, skulle något gå snett så ersätter dom den

ram minne räcker med 8gb
enligt mig skulle jag rekommendera gtx 980m 4gb , dagens skulle använder upp till 2gb

är man ute efter en dator endast för spel, och är intresserad för att maxa alla nyare spel så bör man bygga ihop en stationär

det e min åsikt, nån annan hära kanske har bättre

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz Haswell / Kingston HyperX FURY Black Series 16GB 1866MHz DDR3 / NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB / 931GB Samsung SSD 860 QVO 1TB / 698GB Seagate /

Permalänk
Medlem

Bumpar lite.

Får man fråga hur det gick för TS? Blev det någon P505? Eller har någon en som de kan kommentera om? Funderar på att slå till men är lite fundersam kring temperaturerna den verkar komma upp i...