Laptop för videoredigering (Max 10k)

Permalänk
Medlem

Laptop för videoredigering (Max 10k)

Har en kompis som vill köpa en laptop för att kunna redigera filmer till sin gopro bla. Det spelar ingen roll om det är en pc eller en mac.

Den får kosta runt 10 k, kan inte jättemycket om vad som krävs av en pc för att kunna redigera hd-filmer och kan absolut inget om mac så behöver lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Du ska ha en med i7 quad. I princip inget annat spelar någon roll än CPU:n. Diskar och allt annat hänger med. Skapligt med minne, 8 GB.

Permalänk
Medlem

Vad för redigeringsprogram kommer du använda?
CPU är viktigast men en i5a med fyra kärnor mot en i7 med två är hugget som stucket.
GPU - CUDA/OpenCL kan vara rätt avgörande.
8gb ram kan vara lite lågt för mp4 redigering, beror på mjukvaran m.m, jag skulle kolla på minst 12gb om möjligt.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du ska ha en med i7 quad. I princip inget annat spelar någon roll än CPU:n. Diskar och allt annat hänger med. Skapligt med minne, 8 GB.

Skulle någon av dem här fungera bra?
https://www.komplett.se/msi-ge60-156-full-hd/815483
https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/810377
https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-full-hd/824480

Skrivet av Gerthoi:

Vad för redigeringsprogram kommer du använda?
CPU är viktigast men en i5a med fyra kärnor mot en i7 med två är hugget som stucket.
GPU - CUDA/OpenCL kan vara rätt avgörande.
8gb ram kan vara lite lågt för mp4 redigering, beror på mjukvaran m.m, jag skulle kolla på minst 12gb om möjligt.

Jag har faktiskt ingen aning vad för redigeringsprogram han tänker använda och det tror jag inte han heller har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Vad för redigeringsprogram kommer du använda?
CPU är viktigast men en i5a med fyra kärnor mot en i7 med två är hugget som stucket.
GPU - CUDA/OpenCL kan vara rätt avgörande.
8gb ram kan vara lite lågt för mp4 redigering, beror på mjukvaran m.m, jag skulle kolla på minst 12gb om möjligt.

Finns inga i5 mobile med fyra kärnor.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mixztel:

Eftersom du ändå har GE60 med på din lista - GP60 kanske vore något? I princip samma dator, men med billigare grafikkort (GTX 850M).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Eftersom du ändå har GE60 med på din lista - GP60 kanske vore något? I princip samma dator, men med billigare grafikkort (GTX 850M).

Nu är nog inte dem två första datorerna aktuella mer då dem var prissänkta just då men inte längre. GE60 var mer intressant eftersom den hade SSD också vilket GP60 saknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Finns inga i5 mobile med fyra kärnor.

Ja det var förstås sant, total förvirring. 4 kärnig i7 är iaf att föredra.

Skrivet av Mixztel:

Jag har faktiskt ingen aning vad för redigeringsprogram han tänker använda och det tror jag inte han heller har

Ja då blir det ju förstås svårt med rekommendationerna, men det säkrare med Nvidia än Amd pga CUDA stöd på Nvidiafronten (de klarar även OpenCL om än inte alltid så bra) - och oftast rekommenderas nu mer minst 2gb vram för CUDA och OpanCL tjofs.

För övrigt mår redigeringsbukrar bra av flera hårdiskar - vilket ju går att lösa med USB 3 diton där man lagrar videon så avänder man den interna (företrädesvis en SSD) till cache, system och program.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.