Dator för studier. runt 8000

Permalänk

Dator för studier. runt 8000

Jag behöver skaffa en ny dator. Den kommer användas till skolarbete(programmering) och film tittande.

Mina krav är följande:
13-14tums skärm
SSD hårddisk
Kvalite design, inget som känns plastigt.
Bra batteriitid!

Jag har tittat lite på en lenovo thinkpad, http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Vad tycker ni om datorn som länkades till? Prisvärd?

Tar gärna emot andra tips!

Mvh

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerdog:

Jag behöver skaffa en ny dator. Den kommer användas till skolarbete(programmering) och film tittande.

Mina krav är följande:
13-14tums skärm
SSD hårddisk
Kvalite design, inget som känns plastigt.
Bra batteriitid!

Jag har tittat lite på en lenovo thinkpad, http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Vad tycker ni om datorn som länkades till? Prisvärd?

Tar gärna emot andra tips!

Mvh

Om du ska ha datorn för skolarbete så föreslår jag att du satsar på större skärm med högre upplösning.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Om du ska ha datorn för skolarbete så föreslår jag att du satsar på större skärm med högre upplösning.

Det är 13-14 tum som gäller. Har en 15.6 tum just nu och den är allt för bökig att bära runt på. tack iallfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerdog:

Det är 13-14 tum som gäller. Har en 15.6 tum just nu och den är allt för bökig att bära runt på. tack iallfall

Leta efter en med enbart högre upplösning, det värsta som finns är begränsad arbetsyta.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Lenovo ThinkPad S430 i flera år till just skolarbete, och då är det datavetenskap = massor av text och fönster. Den kör med 1600x900, vilket jag tycker har fungerat hur bra som helst. Det optimala hade ju varit en 1080p dock. Sen kan jag säga som så att 14 tum är optimalt jämfört med 15,6 och 13,3.

Dom verkar ha gjort ganska stora ändringar mellan s430 och s440, så jag kan inte garantera att den automatiskt är bra, men min ThinkPad är nog den bästa datorinvesteringen jag nånsin gjort. Aldrig ägt en dator som vart så felfri.