Permalänk

Tips på windows 8 tablet?

Tja Sweclockers!

Jag har funderat på att skaffa mig en windows 8 tablet till Jul och man brukar alltid få så grymt bra råd för datorköp häromkring, så jag hade bara tänkt och höra om ni har några tips.

Jag har främst tänkt att använda den för att surfa på nätet (youtube, facebook, e-mail), skriva (word) och ta anteckningar på lektionerna. Jag har även planerat den för att läsa visual novels på plattan. Jag har försökt läsa på en del om de, och de bör fungera utan större problem på windows 8.1 datorer, men dock inte Windows 8 RT.

Förutom det vill jag helst att den
-Har ett avtagbart tangentbord
-Har en hårddisk på minst 32gb
-Att jag kan enkelt flytta filer fram och tillbaka från plattan till min PC (helst med USB)
-Att jag kan skaffa någon sorts skyddande skal eller fodral till den (eftersom jag är en klumpeduns som alltid tappar mina prylar i golvet)

Systemkraven på visual novels brukar vara löjligt låga, så plattan bör inte behöva några höga specs.
Jag använda planetarian som exempel på vilka systemkrav de brukar ha:

MINIMUM: 
OS: Vista or higher 
Processor: 1.2 GHz Pentium 4 
Memory: 128 MB RAM 
Graphics: 800x600 
Hard Drive: 500 MB available space

Så, har ni några förslag för en medelmåttig datorkonsument utan koll?
P.S. GOD JUL!

Permalänk
Medlem

Hej, jag använder Acer aspire Switch 10 och är nöjd med den. Det finns liknade lösningar ifrån asus och lenovo med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2242092

Surface Pro 2 är ganska bra prisatt just nu i o.m. att det är en utgående modell.

Måhända lite overkilll för dig specifikationsmässigt och aningen stor. Beroende på din budget kanske även dyr. Som sagt likväl prisvärd för vad man får.

Permalänk

Acer switch 10, Asus T100 eller Surface Pro 2! Jag skulle nog ha köpt den sistnämnda, även om den är ganska tung. Du får galet mycket dator för pengarna. Den kommer nog hålla längre än de två förstnämnda också, rent prestandamässigt.

Permalänk
Skrivet av predator:

Hej, jag använder Acer aspire Switch 10 och är nöjd med den. Det finns liknade lösningar ifrån asus och lenovo med.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Fastback:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2242092

Surface Pro 2 är ganska bra prisatt just nu i o.m. att det är en utgående modell.

Måhända lite overkilll för dig specifikationsmässigt och aningen stor. Beroende på din budget kanske även dyr. Som sagt likväl prisvärd för vad man får.

Skrivet av Bjoernsss:

Acer switch 10, Asus T100 eller Surface Pro 2! Jag skulle nog ha köpt den sistnämnda, även om den är ganska tung. Du får galet mycket dator för pengarna. Den kommer nog hålla längre än de två förstnämnda också, rent prestandamässigt.

Tja! Tack för svaren.
Surface Pro 2 känns som den är för dyr för mig, hade hoppats på at kunna skaffa något inom prisklassen 3000kr. Acer switch 10, Asus T100 verkar dock båda intressanta. Finns det någon klar fördel nackdel med den ena jämfört med den andra?

förresten, den jag tittat mest på är denna plattan:
http://www.inet.se/produkt/1972333/asus-transformer-book-t100...
Tror ni den kan passa?

Permalänk
Datavetare

Givet vad du vill använda plattan till är Surface Pro 2 nog feloptimerat, den är onödigt kraftig och har väldigt dålig batteritid jämfört med BayTrail-T baserade plattor. Vidare får du ett sämre tangentbord till Surface Pro jämfört med vad de flesta 2-in-1 lösningar har.

Jacob har testat Acer Aspire Swift 10 och där finns även jämförelser med Asus Transformer Book T100 och Dell Venue 11 Pro.

Alla dessa är samma typ av produkt, alla baserade på BayTrail-T plattformen. Fördel för Swift 10 är att den använder en lite nyare revision, Z3745, där GPU-delen är ca 15% snabbare än Z3740 som sitter i T100. Enligt SweC test verkar T100 ha betydligt bättre batteritid, så personligen skulle det väga över mellan dessa två.

Venue 11 ligger lite högre i pris, men då får man en 1920x1080 skärm samt Z3770 som har en CPU-del med max frekvens på 2.4GHz mot 1.86GHz i de två andra. I SweC test av Swift 10 ser man att Venue 11 hamnar lite högre i alla tester som är CPU-beroende. Finns två tangentbordsmodeller till Venue 11, har själv det dyrare som innehåller extra batteri och med det ser man i SweC test att batteritiden blir riktigt imponerande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer