Tjej som inte har en teknisk fiber i kroppen, vad ska jag köpa?

Permalänk

Tjej som inte har en teknisk fiber i kroppen, vad ska jag köpa?

Hej alla.
Hoppas på hjälp från er, har försökt nu flera månader, men blir så trött på detta. Har tidigare haft en asus som jag hade i ca fem år, jättenöjd med den. Sedan hade jag mac tre år, inte lika nöjd....

Jag använder min dator för surf, streaming, nedladdning av musik o ch film, och för att koppla mot tven, det är i sig allt jag behöver.

Har nu provat windows surface pro 3 och en sony Vaio med touch, och hatade båda, då jag inte fattar windows grejen, och de laggar hela tiden..... Jag har virusprogram på Sonyn...

Vill bara ha en rimlig, enkel och god dator med bra batteritid, mellan 11 och 14 tummar. Kan någon hjälpa mig!? Tänk dig en 90 år gammal tant.i 25-årig format, där har ni mig med datorer...

Vad borde jag ha, och varför?
Har nu funderat på en chromebook eller hp surf eller notebook.....

Hälsningar
Karianne

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Not.Computable:

Hej alla.
Hoppas på hjälp från er, har försökt nu flera månader, men blir så trött på detta. Har tidigare haft en asus som jag hade i ca fem år, jättenöjd med den. Sedan hade jag mac tre år, inte lika nöjd....

Jag använder min dator för surf, streaming, nedladdning av musik o ch film, och för att koppla mot tven, det är i sig allt jag behöver.

Har nu provat windows surface pro 3 och en sony Vaio med touch, och hatade båda, då jag inte fattar windows grejen, och de laggar hela tiden..... Jag har virusprogram på Sonyn...

Vill bara ha en rimlig, enkel och god dator med bra batteritid, mellan 11 och 14 tummar. Kan någon hjälpa mig!? Tänk dig en 90 år gammal tant.i 25-årig format, där har ni mig med datorer...

Vad borde jag ha, och varför?
Har nu funderat på en chromebook eller hp surf eller notebook.....

Hälsningar
Karianne

Det är nog en Mac som gäller för dig. I den kan du inte få virus även om du anstränger dig.

Windows-datorer kräver lite mer än en Mac. Med en Mac gör det ingenting om du råkar klicka på fel banner eller ska installera ett program och misslyckas med att tacka nej till medföljande reklam. Virus och dyl fungerar ändå inte på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också en Mac. Men vad har du för budget?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Mac är en vanesak, kör själv både och hemma.

Tror det som gjorde att du var nöjd med den första var att du hade windows 7, eller vista.

Jag skulle rekommendera dig att hitta en bra burk som du tycker ser bra ut, känns skön att skriva på med bra batteritid.
Sen skaffar du windows 7 till den.
Då slipper du alla extra windows8 startmenyer osv
Windows 10 kommer snart och få kan du ta bort metromenyn och få en hederlig startmeny.

Tror du får definiera vad du eftersöker.
Är det enklare operativsystem, eller är det virusproblem, slöhet?
Hur ser din superdator ut?

Permalänk

Inte för att låta dryg men tjejen hade samma problem. Jag tvingade henne lösa allt själv och lära sig hantera datorer. Nu rullar allt på fint för henne.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Phablet?

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är nog en Mac som gäller för dig. I den kan du inte få virus även om du anstränger dig.

Windows-datorer kräver lite mer än en Mac. Med en Mac gör det ingenting om du råkar klicka på fel banner eller ska installera ett program och misslyckas med att tacka nej till medföljande reklam. Virus och dyl fungerar ändå inte på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Att mac inte kan få virus är skitsnack. Jag fattar inte hur folk lyckas få virus på windows heller, har aldrig fått virus... Släng på t.ex. AVG sedan är det klart.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

Nej jag har haft mac, samt iphone och ipad sedan 2011,t tyckte inte om det.

Jag gillar inte windows 8, korrekt, finns det något annat jag kan ha, so
Ej är windows? Chromebook? Vad tycker ni om sånt!?

Och no offense, men jag har försökt i åratal, det hjälper inte att säga "lär dig"...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Inte för att låta dryg men tjejen hade samma problem. Jag tvingade henne lösa allt själv och lära sig hantera datorer. Nu rullar allt på fint för henne.

Det är ofta orsaken. Folk kan inte använda datorer och tror att allt på internet går att klicka på.

Datorer fungerar bättre om användaren har datorvett. Men jag rekommenderade en Mac eftersom den är mer "idiotsäker", så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Nej jag har haft mac, samt iphone och ipad sedan 2011,t tyckte inte om det.

Jag gillar inte windows 8, korrekt, finns det något annat jag kan ha, so
Ej är windows? Chromebook? Vad tycker ni om sånt!?

Och no offense, men jag har försökt i åratal, det hjälper inte att säga "lär dig"...

Det går alltid att installera Windows 7 på din dator, finns säkert licenser att få tag på hos återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Nej jag har haft mac, samt iphone och ipad sedan 2011,t tyckte inte om det.

Jag gillar inte windows 8, korrekt, finns det något annat jag kan ha, so
Ej är windows? Chromebook? Vad tycker ni om sånt!?

Och no offense, men jag har försökt i åratal, det hjälper inte att säga "lär dig"...

Med Chromebook kan du bara köra en webbläsare och bara köra webbläsarens appar, alltså inte installera vanliga program som på Windows. Skulle aldrig köpt en Chromebook. Vad är det du har problem med när du använder Windows?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leyer32:

Att mac inte kan få virus är skitsnack. Jag fattar inte hur folk lyckas få virus på windows heller, har aldrig fått virus... Släng på t.ex. AVG sedan är det klart.

Inte alls. Vet massor av folk som gång på gång lyckas att fucka upp sina datorer trots att AVG eller Avast är installerat.

Mina föräldrar, bland annat.

TS: Om du har försökt i åratal så får du försöka på ett bättre sätt. Om jag kan lära mig så kan du. Det finns inga genetiska skillnader som gör vissa mer lämpade till att använda datorer

Permalänk
99:e percentilen

Det är inte helt rättvist att bedöma PC-laptops efter hur de är vid leverans, för de är tyvärr nästan alltid fullproppade med värdelösa skitprogram som inte sällan segar ner datorn, och ofta har de dessutom en så kallad mekanisk hårddisk, som gör även en splitterny dator extremt långsam (i motsats till en SSD, som gör att även en gammal dator känns riktigt snabb).

Nu betonar du att du inte kan datorer, och därför skulle du nog behöva hjälp av en vän som kan installera en SSD istället för den medföljande mekaniska hårddisken samt installera Windows rent, utan massa skitprogram. (Sedan lanseringen av Windows 8 kan detta dock i vissa fall vara ett rent helvete att lyckas med.)

Annars tror jag att en MacBook Pro Retina kan vara ett bra val. Då är det i stort sett bara att packa upp datorn och börja använda den direkt. MacBook Air avråder jag från pga dess värdelösa skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Vet inte vad jag inte gillade direkt, jag bara hatade hela windows grejen... Finns det inget annat än windows?

Permalänk

Inte? Det finnes folk som är mer teoretisk anlagda, och andra som är praktiskt anlagda, jag är av den senare versjonen. Läs på lite för du kommer med såna påståenden, alla människor lär sig saker olika, och ingen har lika lätt för allt..

Jag blant annat, är rutten på datorer.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Not.Computable:

Vet inte vad jag inte gillade direkt, jag bara hatade hela windows grejen... Finns det inget annat än windows?

De största är OS X (Mac) och Linux (som kommer i en hel myriad av olika varianter). Baserat på vad du skrivit i den här tråden tror jag inte att Linux är rätt val för dig, utan jag tycker nog att du ska kika på Mac.

Annars kanske en surfplatta kan vara vad du söker? Jag älskar min PC men använder ändå min iPad extremt mycket, och mormor, som nog är mindre teknisk än du och tidigare aldrig haft något modernare än en Nokia 3310, älskar sin.

iOS är ju dock extremt begränsat i mån av filhantering, nedladdning av saker och filmuppspelning, så om det är viktigt är nog iPad uteslutet.

Skrivet av Not.Computable:

Inte? Det finnes folk som är mer teoretisk anlagda, och andra som är praktiskt anlagda, jag är av den senare versjonen. Läs på lite för du kommer med såna påståenden, alla människor lär sig saker olika, och ingen har lika lätt för allt..

Jag blant annat, är rutten på datorer.

Klicka på knappen Citera när du ska svara på ett inlägg, annars vet man inte vem du svarar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Linux? Men att köra det för någon som inte kan något om datorer känns ju lite jobbigt - säljs ju inga färdiga med linux.
Exakt vad är det med windows 8 som inte fungerar tycker du?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Det är nog en Mac som gäller för dig. I den kan du inte få virus även om du anstränger dig.

Windows-datorer kräver lite mer än en Mac. Med en Mac gör det ingenting om du råkar klicka på fel banner eller ska installera ett program och misslyckas med att tacka nej till medföljande reklam. Virus och dyl fungerar ändå inte på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt sant

http://macworld.idg.se/2.1038/1.459239/sa-tar-du-dod-pa-macvi...

Men över lag håller jag med dig att det är en Mac TS ska satsa på

Skrivet av leyer32:

Att mac inte kan få virus är skitsnack. Jag fattar inte hur folk lyckas få virus på windows heller, har aldrig fått virus... Släng på t.ex. AVG sedan är det klart.

Det är absolut ingen garanti, det är inte ens 100% säkert att du inte är smittad och du vet inte om det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Vet inte vad jag inte gillade direkt, jag bara hatade hela windows grejen... Finns det inget annat än windows?

Kika på Debian eller ubuntu, jag har då aldrig lyckats krascha Debian stable.
Viss inlärningskurva men långt ifrån så krångligt som en del hävdar. Och skulle något krångla finns en enorm användarbas att fråga.

Permalänk

Om du endast surfar, streamar och kopplar upp mot TV:n så funkar en iPad utmärkt. Har själv en iPad Air och den funkar utmärkt för just de sysslorna, den har också utmärkt batteritid och är väldigt enkel att använda.

En iPad Air 2 kanske vore något.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av Not.Computable:

Vet inte vad jag inte gillade direkt, jag bara hatade hela windows grejen... Finns det inget annat än windows?

Finns flera Windows, utöver det finns MacOS, Chrome, Android, Linux, Unix, Dos m.fl.

En AIO med android kanske kan vara något?

https://www.dustinhome.se/product/5010795251/slate-21-pro

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Not.Computable:

Inte? Det finnes folk som är mer teoretisk anlagda, och andra som är praktiskt anlagda, jag är av den senare versjonen. Läs på lite för du kommer med såna påståenden, alla människor lär sig saker olika, och ingen har lika lätt för allt..

Jag blant annat, är rutten på datorer.

Det spelar ingen roll. Den teoretiskt lagda lär sig snabbare. Den praktiskt lagda behöver lägga ner ett större arbete för att lära sig.

Att hävda att det inte går är rent skitsnack. Jag hävdar inte någonstans att alla har lika lätt för allt. Väljer man att lära sig enbart det som är lätt är man rätt körd, oavsett om man är teoretiskt eller praktiskt lagd.

Läs på lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en dator förinstallerad med Windows 7 och ssd hårddisk

Vad gillade du inte med macen?

Permalänk
Medlem

Ubuntu är väl ganska lätt att använda. Kanske passar dig bättre!

Finns t.ex. denna video som visar lite hur det funkar och så. Tar inte lång tid innan förstår hur det hela funkar heller:

https://www.youtube.com/watch?v=PTaL1s3YJPY

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är rätt svårt att hjälpa dig då du själv inte tycks veta vad som egentligen är problemet.
Att du inte gillar "hela Windows grejen" och inte heller "tycker om Mac" är ungefär som att säga att man inte gillar mat. Punkt.

Du säger att du gillade din ASUS. Kan vi anta att det du säger är att du gillade Windows 7 (??), men inte Windows 8, och inte heller OSX?

I så fall är det enkelt; kör en vettig burk med Windows 7.

Om du har en vettig Mac idag, så googla "Bootcamp", köp en Windows 7 licens (går fortfarande att få tag på lite här och var. Annonsera här under "Marknad" på Sweclockers så får du säkert tag i en), och installera Windows 7 på Mac'en.

Om det inte känns som ett vettigt alternativ, så får du vara betydligt mer detaljerad i din problembeskrivning.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Not.Computable:

Vet inte vad jag inte gillade direkt, jag bara hatade hela windows grejen... Finns det inget annat än windows?

I princip finns det Windows, Mac OS och en massa baserade på linux. När du säger "hela Windows-grejen", vad menar du då? Sök på youtube och jämför, kolla om det var Windows 8 du använde. De flesta gillar Windows 7 bättre än Windows 8.

Om du inte gillar Windows alls (vilket är konstigt, det var väl det du hade på din ASUS, eller?) så skulle jag rekommendera något i stil med Linux Mint http://www.linuxmint.com/

Kolla på youtube och se vad som passar dig.

Värt att nämna är ju dock att datorer i princip bara säljs med Windows eller Mac OS, vill du ha något annat får du lägga in det själv. Om det däremot duger med något mer likt en surfplatta så finns det ju hybrider med Android, t.ex. ASUS Eee Pad Transformer eller rent av en Samsung Tab med tangentbord.

Permalänk

Svårt att vara mer specifik när man inte kan något om datorer. Jag hade nog windows på min asus, den hade jag från ca 2007-2011! Uppdaterade aldrig något som jag inte var tvungen att uppdatera, så tror jag hade samma system hela tiden...

Tack till dig som förklarade lite kring systemen, det var precis en av de sakerna jag har haft svårt att fatta. Har varit inne på mediemarkt säkert 6-8 timmar för att få hjälp de senaste månaderna, och sökt obeskrivligt mycket på nätet...känner ingen datakunniga människor vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Svårt att vara mer specifik när man inte kan något om datorer. Jag hade nog windows på min asus, den hade jag från ca 2007-2011! Uppdaterade aldrig något som jag inte var tvungen att uppdatera, så tror jag hade samma system hela tiden...

Tack till dig som förklarade lite kring systemen, det var precis en av de sakerna jag har haft svårt att fatta. Har varit inne på mediemarkt säkert 6-8 timmar för att få hjälp de senaste månaderna, och sökt obeskrivligt mycket på nätet...känner ingen datakunniga människor vad jag vet

Då hade du säkert windows vista eller windows 7. De såg nästan likadana ut, men windows 7 var smidigare. Jag skulle nog rekommendera att kanske vänta tills windows 10 kommer ut och köpa en ny dator med den. Den kombinerar de bättre elementen av windows 8 med allt det som folk älskade med windows 7. Jag tror att det kan bli en väldigt bra kombo. Om du behöver en dator nu innan eller under julen så köp en windows 8.1 dator. Då kan du ställa in så att den startar till desktop etc. Så att det känns igen mer från windows 7 tiden. För som det är nu startar den default till startmenyn, vilket är det som de flesta stör sig väldigt mycket på.

Du har inte funderat på en android tablet? tillsammans med en chromecast eller nått. Då fungerar den väldigt bra som media enhet, där du kan streama netflix, viaplay, svtplay etc till din tv, samtidigt som du kan surfa runt och göra i princip allt basic som du kan med en dator också. Asus har ju sin transformer tablet som har ett tangentbord till så att den blir som en bärbar dator, med väldigt bra batteritid. Du kan iaf fundera på det. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2713761)

Annars ta en lätt och smidig ultrabook med windows 8.1 och kolla runt efter det inställningar som jag pratade om på nätet. Tror du skulle bli mer nöjd med OS:et då.

Om du redan provat på Apples alla enheter med macbook., tablet, och iphone så är det likadant idag, så om du inte var nöjd då kommer du inte heller vara nöjd nu heller.

Chromecasten: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2081824
https://play.google.com/store/devices/details?id=chromecast

Permalänk
Skrivet av Not.Computable:

Svårt att vara mer specifik när man inte kan något om datorer. Jag hade nog windows på min asus, den hade jag från ca 2007-2011! Uppdaterade aldrig något som jag inte var tvungen att uppdatera, så tror jag hade samma system hela tiden...

Tack till dig som förklarade lite kring systemen, det var precis en av de sakerna jag har haft svårt att fatta. Har varit inne på mediemarkt säkert 6-8 timmar för att få hjälp de senaste månaderna, och sökt obeskrivligt mycket på nätet...känner ingen datakunniga människor vad jag vet

Vad är det som är så svårt med att vara specifik? Du säger att du vill ha en dator för "surf, streaming, nedladdning av musik o ch film, och för att koppla mot tven" beskriv då en sak i taget vad du har för svårigheter med surf, streaming, nedladdning av musik o ch film, och för att koppla mot tven med dina tidigare datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Hej alla.
Hoppas på hjälp från er, har försökt nu flera månader, men blir så trött på detta. Har tidigare haft en asus som jag hade i ca fem år, jättenöjd med den. Sedan hade jag mac tre år, inte lika nöjd....

Jag använder min dator för surf, streaming, nedladdning av musik o ch film, och för att koppla mot tven, det är i sig allt jag behöver.

Har nu provat windows surface pro 3 och en sony Vaio med touch, och hatade båda, då jag inte fattar windows grejen, och de laggar hela tiden..... Jag har virusprogram på Sonyn...

Vill bara ha en rimlig, enkel och god dator med bra batteritid, mellan 11 och 14 tummar. Kan någon hjälpa mig!? Tänk dig en 90 år gammal tant.i 25-årig format, där har ni mig med datorer...

Vad borde jag ha, och varför?
Har nu funderat på en chromebook eller hp surf eller notebook.....

Hälsningar
Karianne

Hej! Läste igenom hela tråden och om jag förstått det rätt så gillar du varken Windows 8 eller OSX (operativsystemet som körs på Mac). Problemet är att mer eller mindre alla datorer idag säljs med antingen Windows 8 eller OSX, så det kommer du inte undan om du inte känner någon vänlig mer datorkunnig person i din omgivning som kan tänkas hjälpa dig att installera Windows 7 på datorn. Du har nämnt några krav på datorn och vilka dina användningsområden är, vad du dock utelämnat är din budget (utan en budget är det svårt att komma med några vettiga rekommendationer).

Jag kan tillägga att jag själv inte diggar Windows 8 speciellt mycket, men har trots detta en dator med Windows 8 på. Det jag då har gjort är att installera ett program som heter Start8 (http://www.stardock.com/products/start8/) vilket i stor utsträckning får datorn att kännas som Windows 7 vilket du borde vara van vid (gränssnittet bör vara samma som det du hade på din Asus). Så om jag hade varit du hade jag köpt en dator med Windows 8 och installerat Start8 eller motsvarande gratisalternativ alternativt be en vän hjälpa dig med det om du känner att det låter som för mycket.

Lycka till med ditt datorköp!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu