Snabb utvecklingslaptop 8-10k

Permalänk
Medlem

Snabb utvecklingslaptop 8-10k

Hej,

Sitter och letar efter en ny laptop för att ersätta min stationära dator, kommer köra Windows 8 och Linux på den. Den kommer användas till 90% utveckling, kanske något spel ibland, men det är inget jag lägger någon vikt vid... Jag vill ha en i7, då jag förstått att det gör en ganska stor skillnad mot i5, samt SSD-disk (behöver inte vara enbart SSD men gör inget om det är det). Att den ska vara enkel att skriva på är ett krav, kommer ha den kopplad till skärm och externt tangentbord mestadels (finns det docka till är det bra!), men måste gå att jobba ordentligt på den med det inbyggda tangentbordet också. D

Skulle verkligen uppskatta lite tips!

/Niklas

Permalänk
Medlem

Kanske denna för 9k: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2767569
+
Valfri SSD separat för ca 1k.

?

Rent allmänt kan jag tänka mig att du vill ha en dator med i7 4xxxHQ/QM processor, 8gb ram och IPS-display. Filtrera prisjakt efter detta, hitta lite recensioner för dina valmöjligheter etc.

Permalänk
Medlem

Beror ju väldigt mycket vad utveckling innebär för dig. Jag har en i5 U-variant och tycker det fungerar bra för de projekt jag testat i Visual Studio och Android Studio. SSD betyder mer än processor skulle jag säga. Börjar man köra databaser osv är gott om minne viktigt.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Rent allmänt kan jag tänka mig att du vill ha en dator med i7 4xxxHQ/QM processor, 8gb ram och IPS-display. Filtrera prisjakt efter detta, hitta lite recensioner för dina valmöjligheter etc.

Ska göra det!

Skrivet av sumpan:

Beror ju väldigt mycket vad utveckling innebär för dig. Jag har en i5 U-variant och tycker det fungerar bra för de projekt jag testat i Visual Studio och Android Studio. SSD betyder mer än processor skulle jag säga. Börjar man köra databaser osv är gott om minne viktigt.

Det är framförallt samma miljöer som du använder som är aktuella, är inte så värst grafikkrävande grejer som spel eller liknande. Kommer säkert köra någon lokal databas någon gång, men har en server även för tester mot DB så det är lugnt. Har du haft med i7 också så du vet skillnaden? Räcker i5 är ju det super, bara vad jag läst/hört att det skulle vara stor skillnad, men det kanske är mer vid spel/grafik m.m. Ska absolut köra på SSD!

Permalänk
Medlem

TJENARE ops caps.

här har du den bästa helt klart

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2725499
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick3:

Ska göra det!
Det är framförallt samma miljöer som du använder som är aktuella, är inte så värst grafikkrävande grejer som spel eller liknande. Kommer säkert köra någon lokal databas någon gång, men har en server även för tester mot DB så det är lugnt. Har du haft med i7 också så du vet skillnaden? Räcker i5 är ju det super, bara vad jag läst/hört att det skulle vara stor skillnad, men det kanske är mer vid spel/grafik m.m. Ska absolut köra på SSD!

Det finns ju i7 i U-variant som har två kärnor, samt i7 HQ-variant som har fyra kärnor. i7 i U-varianten har högre klockfrekvens och mer cache än i5-U vilket ger uppåt 20% bättre mätbar prestanda. Den upplevda skillnaden är förmodligen försumbar i de allra flesta fall, dock har jag ingen personlig erfarenhet av detta.

HQ-processorn har fler kärnor vilket självklart är till nytta vid tyngre arbete och prestandan är rejält mycket bättre och närmare ett riktigt desktop-system. Till priset av effektförbrukning och mer vikt att släpa på.

Visa signatur

Daniel