Aorus X7 Pro GTX 970M SLI - test

Permalänk

Aorus X7 Pro GTX 970M SLI - test

För ca ett år sedan lanserade Gigabyte sin speldivision Aorus. En av de första modellerna var Aorus X7 med GTX 765M SLI. Under 2014 kom en revision med GTX 860M SLI och nu har de släppt Aorus X7 Pro med GTX 970M SLI. Speciellt med Aorus X7 är utöver dubbla grafikkort tjockleken, Aorus X7 Pro är bara 23 mm tjock. Jag har gjort några speltester på ett exemplar tillhandahållen av Webhallen.

http://www.aorus.com/x7pro.aspx
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208613-a...

Spec:
17.3" 1920x1080p
i7-4870HQ 2.5-3.7 GHz
NVIDIA GTX 970M SLI GDDR5 3GB
16GB RAM
2*256GB mSATA SSD + 1TB 2.5" HDD 7200rpm

Utseende och intryck

Mått 428 x 305 x 23, vikt 3 kg. Aorus X7 Pro är oförskämt tunn för att husera dubbla grafikkort, den är inte särskilt tung men 17 tum gör ändå att den inte hanteras enkelt med en hand. Likväl klassar jag den som tunn och nätt.

Dold text

Clevo P150HM till vänster, Aorus X7 Pro till höger

Dold text

Clevo P150HM till vänster, Aorus X7 Pro till höger

Svart, slimmad och elegant. Den är överlag väldigt trevlig att använda.

Skärmen känns mycket bra. Jag har inga kalibreringsverktyg och använder inga speciella profiler, det är subjektiva intryck som gäller. Starka, klara färger, ingen bleeding. Jag har inget att klaga på.

Styrplattan är halare än en såpad isbana. Inte min favorit men den gör sitt jobb. Personligen föredrar jag någon slags struktur.

Prestanda

Dubbla högpresterande kort och en processor med turbo upp till 3.5 Ghz på 4 kärnor, i en laptop under 25 mm tjock. Kan någon del verkligen köras fullt utan att överhettas? Med P35Xs CPU throttle färskt i minne är jag initialt tveksam.

Samtliga tester kördes med kylplatta med omgivande temperatur 22-24 grader.

För att undersöka prestandan användes följande:

GPU-Z
HWinfo
Riva Tuner
Fraps
Shadowplay
Drivrutin 344.77

Prestandan testades i:
3DMark Firestrike
Battlefield 4
Middle-Earth: Shadow of Mordor
Planetside 2

3DMark Firestrike

Score 10 706
Graphics 14 601
Physics 9 556
Combined 3 797
http://www.3dmark.com/3dm/5308230

Battlefield 4

1080p Ultra. Golmud Railway 64p.

Min fps 80. Avg fps 112.

Dold text

Förutom något enstaka tillfälle då hastigheten droppade till 1 Ghz, som inte märktes ingame, höll sig processorn runt 3.0-3.1 Ghz.
Temp 90 grader. HWInfo rapporterade viss throttling men inget märktes i spelet, inga hack eller frysningar.

Dold text

Grafikkorten rullade på i boost 1037 Mhz, max temp 72 grader.

Dold text

Middle-Earth: Shadow of Mordor

1080p Ultra. Stronghold under alarm.

Jag missade fps-loggen, videon nedan får visa. Fps runt 80-90 fps.

Processorn hade inga problem att hålla turbon 3.5 Ghz. Mot slutet närmade sig tempen 90 grader och throttlade lite, dock märktes inget ingame.

Dold text

Grafikkorten visade samma som för BF4, de höll boost 1037 Mhz och gick knappt över 70 grader.

Dold text

Planetside 2

I PS2 gjorde jag två tester, dels 1080p Max och dels 1080p High med Shadows och Flora på Medium.

Båda testerna fick avg fps strax över 50 med några dippar under 30. Känslan var däremot helt olika. 1080P Max upplevdes ganska hackigt, speciellt i större strider. 1080p High/Medium gick utan problem.

Dold text

I båda testerna höll processorn turbo 3.5 Ghz och gick knappt över 80 grader. Ingen throttling.

Dold text

Grafikkorten höll boost 1037 Mhz och nådde inte 65 grader.

Dold text

Av siffror och grafer att döma finns det ingen direkt anledning varför 1080p Max inte skulle gå bra, men Planetside 2 gör lite som det vill.

Sammanfattning

Efter speltesterna får jag säga att mina farhågor inte besannades, fullt ut. Kylningen för processorn är tillräcklig men på gränsen. Att notera är att jag inte la på ny kylpasta eller undervoltade. Samtidigt märktes inte någon throttling ingame, BF4 och Mordor flöt på i 1080p Ultra som ingenting. Spelar det då roll vad en logg visar?

Aorus X7 Pro är hög prestanda i tunt format, och det fungerar. BF4 1080p Ultra med 100+ fps är inte fy skam och att klämma in det i en laptop under 25 mm är imponerande. Priset (förutom det i kronor) är en högljudd fläkt, men den stör inte med ett headset. För processorintensiva spel rekommenderas en undervolt och ny kylpasta.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Väldigt bra recension. Funderar nämligen på att överge min MSI gx740 och detta låter som en gaminglaptop i min smak.

2 frågor:

Finns nån form av fläktstyrning läste jag på tillverkarens hemsida, har du provat den? Nån skillnad mellan de 4 olika inställningarna i prestanda o tysthet?

Är tangentbordet upplyst o kan man själv ändra belysningen?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

Det finns fyra inställningar för fläkten: Stealth, Auto Low, Auto High & Max fans. Jag körde bara på Auto High på denna men provade olika på P35X v3 som har samma control center. Det verkar inte vara någon märkbar skillnad i prestanda från Stealth upp till Auto High, jag skulle tro att de styr vid vilken temperatur fläktarna ska varva upp.

Jag experimenterade inte med tangentbordet, får hänvisa till google.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Verkar vara en riktigt trevlig dator för pengarna, Bra recension

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Mr Najsman tack för att du tagit dig tid för att testa och utvärdera dessa laptops. Går i köptankar via mitt arbete att köpa en kraftig laptop och dina recensioner hjälper mig massor. +1

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Skrivet av Starliner:

Mr Najsman tack för att du tagit dig tid för att testa och utvärdera dessa laptops. Går i köptankar via mitt arbete att köpa en kraftig laptop och dina recensioner hjälper mig massor. +1

Tack så mycket. Intresset har verkat extremt svalt för de två modeller jag testat, roligt att det hjälpt någon.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Får börja med att tacka för recensionen! Många recensenter säger att X7 Pro throttlar som tusan, men så har dom använt typ Furmark + Prime95 för att kolla throttling under full load. Inte för att det är ointressant att se hur det är under full load, men det är även kul att se hur den beter sig under vanliga spelförhållanden. Så tack för att du skrev hur den klockar i respektive spel, och inte orealistiska förhållanden som alla andra recensenter!
Jag har länge velat köpa denna laptopen men något jag känner att jag vill veta innan är hur pekplattan reagerar på handflatan. Jag tycker det känns som även många nya laptops är dåliga på att skilja på handflata och finger. Eftersom jag kommer arbeta mycket med datorns egna mus och tangentbord, är det väldigt viktigt för mig att pekplattan inte reagerar om man råkar stryka handflatan mot den. Var detta något du testade eller märkte när du använda den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nrakems:

Får börja med att tacka för recensionen! Många recensenter säger att X7 Pro throttlar som tusan, men så har dom använt typ Furmark + Prime95 för att kolla throttling under full load. Inte för att det är ointressant att se hur det är under full load, men det är även kul att se hur den beter sig under vanliga spelförhållanden. Så tack för att du skrev hur den klockar i respektive spel, och inte orealistiska förhållanden som alla andra recensenter!
Jag har länge velat köpa denna laptopen men något jag känner att jag vill veta innan är hur pekplattan reagerar på handflatan. Jag tycker det känns som även många nya laptops är dåliga på att skilja på handflata och finger. Eftersom jag kommer arbeta mycket med datorns egna mus och tangentbord, är det väldigt viktigt för mig att pekplattan inte reagerar om man råkar stryka handflatan mot den. Var detta något du testade eller märkte när du använda den?

Dom flesta laptops har väl en fn-knapp för att avaktivera pekplattan?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Dom flesta laptops har väl en fn-knapp för att avaktivera pekplattan?

Det går säkert, men grejen är den att jag kommer jobba på datorn och kommer använda pekplattan och tangentbordet. Om jag hade kopplat in en extern mus hade jag kunnat stänga av pekplattan, men nu planerar jag att använda pekplattan och då är det liksom lite opraktiskt att stänga av den. Sen tycker jag personligen att pekplattan inte ska behöva stängas av. Min inte jättenya laptop jag använder just nu(en Lenovo ThinkPad) registrerar aldrig något annat än en fingertopp och den pekplattan skulle aldrig behöva stängas av. Tekniken finns uppenbarligen för att få det att fungera och om det gick att ordna på en dator för 5 år sedan, borde det gå att ordna på en sprillans ny dator för över 20 000 kr

Permalänk
Medlem

Med risk att framstå som en viktigpetter, det stavas Aorus, inte Auros. Och det vet jag för att jag själv stavade fel och Google föreslog rätt

Permalänk
Skrivet av improwise:

Med risk att framstå som en viktigpetter, det stavas Aorus, inte Auros. Och det vet jag för att jag själv stavade fel och Google föreslog rätt

Hoppsan Det var inte få gånger jag skrivit fel, tackar.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Två 970m får lägre score i firestrike än ett ensamt 980? "/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Två 970m får lägre score i firestrike än ett ensamt 980? "/

Det är möjligt. Jag trodde 980 låg runt 13 000? 970m SLI får 14 600.
Annars kan du titta på BF4-testet. 1080p Ultra, min fps 80, avf fps 112. Klarar 980 det?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Hur störande är fläktljudet när man typ är i idlemode, typ surfar, kör Word, programmerar i Visual Studio eller liknande? Att det låter som f-n när man spelar är väl inget konstigt och löses väl bäst genom hörlurar, men lite jobbigt om den låter som en dammsugare även annars också. I synnerhet om man vill försöka använda den i ett kontorslandskap eller liknande, då vinnar man inga vänner direkt

Permalänk
Skrivet av improwise:

Hur störande är fläktljudet när man typ är i idlemode, typ surfar, kör Word, programmerar i Visual Studio eller liknande? Att det låter som f-n när man spelar är väl inget konstigt och löses väl bäst genom hörlurar, men lite jobbigt om den låter som en dammsugare även annars också. I synnerhet om man vill försöka använda den i ett kontorslandskap eller liknande, då vinnar man inga vänner direkt

Den var väldigt tyst i idle.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Den var väldigt tyst i idle.

Kanske en svår fråga att svara på i efterhand, speciellt nu när du inte har kvar datorn längre (väl?). Fick du känslan av att man i princip kan säga att för det som inte krävde att de dedikerade GPU:erna användes så var datorn så pass tyst att den kan fungera på ett skrivbord som en vanlig laptop? Rimligtvis är det just GPU:erna på dessa speldatorer som kräver rejäl kylning (och CPU:n då om man ligger länge på hög last, typ videoredigering) så om de inte används så borde behovet av kylning sjunka dramatiskt.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad, snubblade över en tråd om denna dator där även folk från Aoros (Gigabyte) deltar och beskriver lite t.ex. varför dom inte valde att köra 2 x 6 GB VRAM. Kanske ingen kioskvältare men ändå intressant, iaf för mig

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18631945

Här finns för övrigt en owners thread också som jag dock inte tagit mig igenom än

http://forum.notebookreview.com/threads/aorus-x7-pro-owners-l...

(Noterar att ett välbekant ansikte dyker upp i den senare )

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att Webbhallen nu har 5000 kr rabatt på denna laptop. Bara en kvar nu efter att jag inte kunnat motstå köpknappen

Permalänk

@improwise:

Jag slog till på det erbjudandet också Improwise, tror det var den sista för någon vecka sedan. Otroligt nöjd med Aorus Pro 7. Stort tack igen Mr Najsman för ditt arbete med att recensera den. Witcher 3 med höga upplösningar för hela slanten( och lite jobb såklart... )

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starliner:

@improwise:

Jag slog till på det erbjudandet också Improwise, tror det var den sista för någon vecka sedan. Otroligt nöjd med Aorus Pro 7. Stort tack igen Mr Najsman för ditt arbete med att recensera den. Witcher 3 med höga upplösningar för hela slanten( och lite jobb såklart... )

Härligt! Hoppas du till skillnad från mig fick ett exemplar som inte var öppnat redan innan och med texten "TESTAD" skrivet med touchpenna på förseglingen. Dock verkar det lösa sig nu då datorn tycks fungera bra och vara i nyskick och Webbhallen erbjudit kompensation för att det som hänt (som ingen riktigt verkar förstå hur det verkligen gick till). Får även returnera den om jag vill men frågan är vad man skulle köpa då istället, kan inte komma på någon annan laptop som kan matcha denna. Möjligtvis då den nya varianten med G-sync men den lär så klart bli mkt dyrare än vad denna kostade på kampanjen.

Själva datorn osv verkar riktigt nice, jag kommer köra den som prestandalaptop för programmering och liknande mest och den bra skärmen med all prestanda är riktigt trevlig, och det faktum att den i idle/low performance mode är knäppstyst i ECO läge. Gillar fingeravtryck dock

Hur är det förresten med Backspace-tangenten på din? På min verkar den skilja sig mot övriga tangenter sett till själva nedslaget, den har inte riktigt samma känsla som övriga tangenter vilket alltid ger mig en "oj, vad hände här" känsla just när jag trycker på den (även om jag mest kör med externt tangentbord).

Permalänk
Skrivet av improwise:

Härligt! Hoppas du till skillnad från mig fick ett exemplar som inte var öppnat redan innan och med texten "TESTAD" skrivet med touchpenna på förseglingen. Dock verkar det lösa sig nu då datorn tycks fungera bra och vara i nyskick och Webbhallen erbjudit kompensation för att det som hänt (som ingen riktigt verkar förstå hur det verkligen gick till). Får även returnera den om jag vill men frågan är vad man skulle köpa då istället, kan inte komma på någon annan laptop som kan matcha denna. Möjligtvis då den nya varianten med G-sync men den lär så klart bli mkt dyrare än vad denna kostade på kampanjen.

Själva datorn osv verkar riktigt nice, jag kommer köra den som prestandalaptop för programmering och liknande mest och den bra skärmen med all prestanda är riktigt trevlig, och det faktum att den i idle/low performance mode är knäppstyst i ECO läge. Gillar fingeravtryck dock

Hur är det förresten med Backspace-tangenten på din? På min verkar den skilja sig mot övriga tangenter sett till själva nedslaget, den har inte riktigt samma känsla som övriga tangenter vilket alltid ger mig en "oj, vad hände här" känsla just när jag trycker på den (även om jag mest kör med externt tangentbord).

Improwise jag hade också undrat om jag fått en sådan försegling. Snyggt av dem att erbjuda en ny Laptop. G-Sync lockar helt klart men kan inte heller hitta någon ny Laptop som lockade mer än Aorus X7 Pro.

Haha ja fingeravtrycken riktigt lyser med sin närvaro. Prestandan känns för mig helt fantastisk, otroligt nöjd när jag spelar. Kört lite Witcher 3 och får ett fantastiskt flyt med väldigt höga inställningar. Som du säger den fina skärmen underlättar även kontorsarbetet till enkelt surfande. Ahh du kör med externt tangentbord? Vad kör du med då? Hade önskat att siffran 0 hade en bredare knapp så att den tog upp höger pilknapp men det är verkligen inget stort problem, bara en liten vana från mitt andra tangentbord.
Jag kopplar till en extern mus när jag skall göra något mer än bara surfa, men tycker faktiskt om touch-paden.

Jag fick testa lite med Backspace-tangenten och jag upplever inget av det du beskriver. Hoppas att det inte är något som påverkar något mer för dig.

Stänger du av ena grafikkortet? Själv kör jag båda som aktiva hela tiden, fläktarna håller sig tysta så länge jag inte kör igång något tyngre. Spelar jag så drar de på ordentligt men det var jag beredd på när jag köpte och tycker inte det är störande.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starliner:

Improwise jag hade också undrat om jag fått en sådan försegling. Snyggt av dem att erbjuda en ny Laptop. G-Sync lockar helt klart men kan inte heller hitta någon ny Laptop som lockade mer än Aorus X7 Pro.

Haha ja fingeravtrycken riktigt lyser med sin närvaro. Prestandan känns för mig helt fantastisk, otroligt nöjd när jag spelar. Kört lite Witcher 3 och får ett fantastiskt flyt med väldigt höga inställningar. Som du säger den fina skärmen underlättar även kontorsarbetet till enkelt surfande. Ahh du kör med externt tangentbord? Vad kör du med då? Hade önskat att siffran 0 hade en bredare knapp så att den tog upp höger pilknapp men det är verkligen inget stort problem, bara en liten vana från mitt andra tangentbord.
Jag kopplar till en extern mus när jag skall göra något mer än bara surfa, men tycker faktiskt om touch-paden.

Jag fick testa lite med Backspace-tangenten och jag upplever inget av det du beskriver. Hoppas att det inte är något som påverkar något mer för dig.

Stänger du av ena grafikkortet? Själv kör jag båda som aktiva hela tiden, fläktarna håller sig tysta så länge jag inte kör igång något tyngre. Spelar jag så drar de på ordentligt men det var jag beredd på när jag köpte och tycker inte det är störande.

Har faktiskt inte haft tid att spela något direkt ännu annat än att testa att det fungerar, men det är väl knappast laptopens fel. Testade köra lite Crysis 3 och det flöt på förvånansvärt bra trots att vi snackar om en slim laptop på 3 kg. Kör ett Logitech K800, som väl inte direkt är något gamertangentbord men som i övrigt fungerar bra. Jag är nog ärligt talat inte bra nog på spelande för att tangentbordet ska vara den begränsande faktorn

Ja, brukar ha ena GPU:n avstängt, mest för att det borde dra lite mindre energi och därmed kräva mindre kylning. Men kylningen på denna, i icke spelläge, är faktiskt riktigt imponernade och inte på långa vägar lika störande som den MSI GS70 som jag hade innan. I maxblås däremot är det en annan historia, men vad annat att vänta med 2 970M i ett sådant litet chassi.