Söker råd inför köp av bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Söker råd inför köp av bärbar dator.

Hej, som titeln lyder så söker jag råd om en bärbar dator. Jag är ny här och därmed inte särskilt kunnig om datorer överlag. Jag har en stationär dator som jag byggde ihop för strax tre år sedan och vill att den här bärbara ska kunna räcka till att utföra samma funktioner som min stationära.

Alltså kommer den användas till surf och alldagliga sysslor samt en hel del till gaming, men dock inte till särskilt krävande spel. Spelar mest XCOM EW, DOTA 2, CS GO och liknande och kanske ibland Rome 2. Jag kräver inte att datorn ska klara av höga inställningar, jag kör gärna på låga inställningar.

Jag vill gärna ha SSD för det har jag i min stationära och är väldigt nöjd med hur den har presterat, sen undrar jag på det här med flerkärniga proccesorer och hur viktigt det är. Klarar jag mig med dual-core eller kommer jag behöva quad-core?

Med det sagt så har jag en budget på max 8000 kr (men ju billigare desto bättre ) och de här datorerna har jag kollat på och undrar om de klarar mina behov:

Fördelar kontra nackdelar, andra förslag?

Tack på förhand och tack för att ni finns. Jag hade mycket hjälp av er när jag byggde min första dator

Permalänk
Medlem

Asusen är HELT KLART vettigast av dem du listat. AMD är tyvärr inget alternativ.

I mina ögon är Asusen helt perfekt för dina ända mål, "H" processor (tillåter högre bas, standard och turbo freq), 850M klarar det mesta galant i 1080P (maxar dota2 och 60 fps).
Enda jag kan tänka mig är att 15" kanske bli lite litet att spela på? Men du kanske kopplar in extern skärm?
I mina ögon har jag aldrig sett någon begränsning hos CPUn 2 kärnor och HT räcker långt, och du kommer inte sakna kraft.
Jag inhandlade nyligen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2583238 (fick den för väldigt bra pris) och den har ju samma specs som Asusen och allt flyter på riktigt bra (WoW & Dota2 lirar jag) maxar dota2 och 60 fps.
Jag tror inte du vill gå lägre än ett GTX850 gällande grafikkort, och generellt titta efter "H" CPU istället för dessa energisnåla "U" varianter det ger det lilla extra faktiskt.
Generellt skulle jag nog säga att du förmodligen tjänare på att hitta någon dator utan SSD och köpa till en BRA SSD separat som du själv kopplar in.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av larssol:

Du skriver den ska användas "en hel del till gaming men dock inte till särskilt krävande spel". Tror du spelintresset kommer bli fortsätta vara en stor del och du vill kunna köra även mer modernare spel eller kommer det hålla sig till äldre spel eller nya spel med lägre inställningar?

Här ser du skillnaden i Rome 2 med 850M och 860M. Du kan välja valfritt spel i listan och sen klicka på "Restrict" så ser du skillnaden i FPS mellan korten om båda korten är testade med det spelet såklart.

Jag skulle väl köra på ett 860M istället för 850M och någon av dessa modellerna (ingen har dessvärre renodlad SSD-hårddisk):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2726042
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2901902
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2725605

Medveten om att det är 1000kr över din budget men dessa är riktigt bra gamingburkar (sett till 860M), dessvärre har Lenovo "Superfish" förinstallerat så råder dig att ta bort den direkt om du köper den, du hittar instruktioner här.

960M ryktas vara i princip samma som 860M (förutsatt det är "Maxwell"-versionen av 860M, det finns "Maxwell" och "Kepler" där "Maxwell" är den senaste generationen och det som också kommer finnas i 960M) och kommer finnas i bärbara datorer inom kort från t.ex. Asus och Lenovo. Om du inte är i akut behov kanske en smärre prissänkning kommer ske på bef. datorer med 860M när 960M lanseras.

Allt beror på hur du ser på ditt spelintresse och framtiden, av de maskiner du länkat tycker jag Asus-burken verkar bäst.
Denna burk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861668
ger dig 860M + i7-4710HQ och en 1TB SSHD (hybriddisk), tycker det är väl värt 1000kr upp från den Asus-burken du länkade iaf.

Edit:

Du bör inte köra på en "U"-processor från Intel till gaming och du bör heller inte köra ett annat alternativ än Intel gällande CPU (dessvärre). Så håller med vad föregående användare skrev. Här under "Laptop, Desktop, and Mobile Device Processors" kan du se vad alla "suffix" (bokstäver efter siffrorna på en specifik processormodell) står för. Här kan du t.ex. se en jämförelse mellan 4700MQ, 4700HQ och 4200H.

Edit (igen):

Haha och här kan du se en person som testat just i5-4200H mot i7-4700MQ båda med ett GTX 850M. Summering? i7:an ger inte så mycket prestandalyft på de titlar han testat (B4, RomeII, Titanfall, Crysis 3 m.fl.) mot i5:an.

Här har du en dator med i5-4210H / 8GB RAM / 1TB SSHD (hybriddisk) / GTX 860M / för 7990kr:
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Mm mycket bra skrivet av ovan, som sagt jag säger MISNT GTX850, absolut inte lägre, men så spelar jag bara dota2 och wow och där ger det mig mer än tillräckligt, men andra titlar kanske det blir för lite och GTX860 är det man ska satsa på.

Lägg inte för stor vikt på HDD säger jag, webbutikerna kör ju drives var å varannan vecka på billiga SSD bara lägga i en sådan istället, alla tillverkare har en liten "maintenance" lucka som man får öppna utan att bryta garantin och man kommer åt det lättaste som RAM, Hårddisk & wifi modulen typ.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Mm mycket bra skrivet av ovan, som sagt jag säger MISNT GTX850, absolut inte lägre, men så spelar jag bara dota2 och wow och där ger det mig mer än tillräckligt, men andra titlar kanske det blir för lite och GTX860 är det man ska satsa på.

Lägg inte för stor vikt på HDD säger jag, webbutikerna kör ju drives var å varannan vecka på billiga SSD bara lägga i en sådan istället, alla tillverkare har en liten "maintenance" lucka som man får öppna utan att bryta garantin och man kommer åt det lättaste som RAM, Hårddisk & wifi modulen typ.

Håller med. Gå inte lägre än 850M, jag skulle hellre se 860M/960M eller när den väl lanseras om priset blir konkurrenskraftigt - 965M.
CPU och GPU (grafikkort) kan du inte uppgradera*, HDD, RAM och WLAN/BT kan du dock oftast uppgradera i efterhand. Satsa på det som du inte kan ändra på i efterhand dvs. en så pass bra GPU och CPU som möjligt för din budget i datorn. En 120GB SSD går på runt 800kr eller mindre för vissa modeller och den kan du lägga till när du har råd, 250GB brukar ligga strax under/över 1000kr.

* = På vissa modeller kan du byta ut CPU och GPU om det inte är fastlött, det innebär dock oftast att man är tvungen att flasha om BIOS samt hitta de delarna löst och montera in dem själv och såklart ha det i åtanke så datorn man köper stödjer det. Kort sagt så går det men du måste vara din egen tekniker + garantin försvinner.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Jag har läst på lite mer och tror jag har bestämt mig för asusen jag listade.
Något jag kanske borde nämnt tidigare är att jag kommer ha kvar min stationära och uppgradera den senare i år och använda den att spela nyare spel med högre grafikinställningar, därför vill jag ha en bärbara på annan som inte behöver klara av så himla mycket. Just Rome 2 är nog det mest krävande jag spelar men det kan jag göra på andra burken.

Varför jag vill ha SSD är för att jag läst om livslängden och stryktåligheten (tappskador osv) ska vara bättre hos en SSD- jag hoppas kunna använda den några år. Men är det så att man enkelt kan byta ut hårddiskar på en laptop så är kanske det mer värt att inledningvis köpa en med HDD?
Är det förresten bättre att vänta lite (nån vecka eller så) på köpet för att få reapriser?

Permalänk
Skrivet av larssol:

Tack för era svar!
Jag har läst på lite mer och tror jag har bestämt mig för asusen jag listade.
Något jag kanske borde nämnt tidigare är att jag kommer ha kvar min stationära och uppgradera den senare i år och använda den att spela nyare spel med högre grafikinställningar, därför vill jag ha en bärbara på annan som inte behöver klara av så himla mycket. Just Rome 2 är nog det mest krävande jag spelar men det kan jag göra på andra burken.

Varför jag vill ha SSD är för att jag läst om livslängden och stryktåligheten (tappskador osv) ska vara bättre hos en SSD- jag hoppas kunna använda den några år. Men är det så att man enkelt kan byta ut hårddiskar på en laptop så är kanske det mer värt att inledningvis köpa en med HDD?
Är det förresten bättre att vänta lite (nån vecka eller så) på köpet för att få reapriser?

Numera verkar den datorn jag länkade till kosta 6490kr så köp DEN datorn nu råder jag dig till:
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

SSD kan du uppgradera till i efterhand (ca. 1000kr för 250GB) och fortf. landa på samma pris som den du tittade på men med ett bättre grafikkort.
Ja, en SSD-disk har inga rörliga delar kontra en traditionell hårddisk eller en hybriddisk men tappar du din laptop så är det nog så att även om SSD:n klarar sig så går annat i datorn sönder. Såklart beroende på fallhöjd och liknande men visst, ett smärre fall som hade gjort en HDD obrukbar klarar SSD.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Ok! Då blir det lenovo!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av larssol:

Ok! Då blir det lenovo!

Tack för hjälpen!

Inga problem. Haha du hade en jäkla tur, från 7990kr till 6490kr så du fick din REA också
Jag köpte faktiskt en till mig själv, blir att prisbevaka Samsung 850 EVO 250GB och slå till när den blir sänkt och går för runt jämna tusenlappen.
Är i inget akut behov att ha en SSD i den burken så kan lugnt vänta tills jag får bästa möjliga pris på SSD:n.

Edit:
Tänk på att avinstallera "Superfish" det första du gör, se instruktioner här:
http://support.lenovo.com/en/product_security/superfish_unins...

Edit (igen, som alltid):
Här kan du läsa en recension på just den datorn:
http://www.gaminglaptopsjunky.com/lenovo-y50-review-1080p-get...

Den får kritik främst för skärmen, läs gärna recensionen och kommentarerna. Såg dessvärre inte den innan, det påverkar inte mitt val men det kanske påverkar ditt.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Shit ja, den där burken såg VÄLDIGT prisvärd ut! 6500:- med H CPU och GTX860, iofs bara 15" skärm vilket jag ser som en nackdel.

Ja det är jätte enkelt att byta disk, kan du byta disk på stationär dator så kan du göra det på en bärbar, är ingen skillnad.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Köpte den nu. Om skärmen blir ett problem så läste jag att man enkelt kan byta skärm. 15" räcker nog gott till mig, jag kommer bära med mig den ofta. Det blir mer praktiskt så

Btw, hittade den här. 850M men större skärm. Har iofs redan beställt men kanske kan vara något för nån annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssol:

Hej, som titeln lyder så söker jag råd om en bärbar dator. Jag är ny här och därmed inte särskilt kunnig om datorer överlag. Jag har en stationär dator som jag byggde ihop för strax tre år sedan och vill att den här bärbara ska kunna räcka till att utföra samma funktioner som min stationära.

Alltså kommer den användas till surf och alldagliga sysslor samt en hel del till gaming, men dock inte till särskilt krävande spel. Spelar mest XCOM EW, DOTA 2, CS GO och liknande och kanske ibland Rome 2. Jag kräver inte att datorn ska klara av höga inställningar, jag kör gärna på låga inställningar.

Jag vill gärna ha SSD för det har jag i min stationära och är väldigt nöjd med hur den har presterat, sen undrar jag på det här med flerkärniga proccesorer och hur viktigt det är. Klarar jag mig med dual-core eller kommer jag behöva quad-core?

Med det sagt så har jag en budget på max 8000 kr (men ju billigare desto bättre ) och de här datorerna har jag kollat på och undrar om de klarar mina behov:

Fördelar kontra nackdelar, andra förslag?

Tack på förhand och tack för att ni finns. Jag hade mycket hjälp av er när jag byggde min första dator

Denna tycker jag skulle passa dig bra, en femhundring över din budget men det är mycket för pengarna.
ingen renodlad SSD men det är åtminstone en hybriddisk så den kommer att vara rappare än om du endast har en mekanisk disk iallafall

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213392-a...

min laptop i sign är snarlik men med både lite svagare processor och grafikkort (grafikkortet är störst skillnad) och jag kan tex spela Dota 2 i 1080p ultra med runt 40fps på den, så i de spelen du nämner bör du kunna förvänta dig väldigt god prestanda för att vara bärbart. kolla lite youtube videos / benchmarks på GTX 860m, det är en potent grafikkrets som driver även dagens tyngre spel med bra frames.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har själv kollat på den där Lenovo y50-70 för 6500:- men är skeptisk till Lenovo då jag har dålig erfarenheter sedan tidigare. Har nuvarande en Lenovo b5400 (intel i5 4200m, geforce gt 740m, 4GB minne) som jag köpte i somras men jag tycker att den har jämt varit seg och långsam (jämfört med tjejens HP med sämre specs). Sen är touchpaden inge vidare, kommer det minsta fukt (svett eller dylikt) så slutar den i princip att fungera.

Men y50-70 verkar vara vettigare jämfört med min nuvarande. Hur är Lenovo jämfört med Asus kvalitetsmässigt?

Permalänk
Medlem

Här har du ett ytterliggare alternativ. Vet dock inte så mycket om Webhallens egen-brandade datorer men specifikationen ser ju väldigt bra ut i förhållande till priset.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199477-w...

Permalänk
Skrivet av larssol:

Köpte den nu. Om skärmen blir ett problem så läste jag att man enkelt kan byta skärm. 15" räcker nog gott till mig, jag kommer bära med mig den ofta. Det blir mer praktiskt så

Btw, hittade den här. 850M men större skärm. Har iofs redan beställt men kanske kan vara något för nån annan?

Det är en fyndvara dvs. som jag tolkar det som - tidigare såld. Sen så avråder jag verkligen från CDON.com, köper aldrig något mer därifrån.
Men bra tips!

För att byta skärm så har du den här tråden. Om skärmen är så horribel som alla säger så kommer jag nog byta och återkommer (PM:a om du tänker byta med så kan vi se om jag redan gjort det) med kommentarer.

Är lite skeptisk till mitt köp främst för jag inte alls tänkte på en "speldator" utan en 13-14" att ha i skolan, priset blev så jäkla bra (numera 6990kr på Electroworld) att jag slog till. Jag känner mig själv och kommer säkert uppgradera till 250GB SSD + 802.11ac men även då är den fortf. prisvärd (inkl. skärmbytet). GAH. Haha jag skulle aldrig hittat den datorn åt dig De maskiner jag har tittat på har legat på runt 6000-6500kr så hittills (enbart för datorn) så har jag iaf. inte gått över budget och fått jäkligt bättre GPU än vad jag tänkt (som jag eg. inte behöver men hey - LAN hos vänner är ju en möjlighet nu).

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.