Permalänk

Måste ha Windows 7

Jag måste ha Windows 7. Antingen ladda ner till min laptop PC jag har eller köpa en ny dator med det installerat på. Någon som vet hur man får tag på Windows 7 idag? Verkar omöjligt att göra via Microsoft själva.

Permalänk
Medlem
Permalänk

känna någon som pluggar på högskola/universitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Jag måste ha Windows 7. Antingen ladda ner till min laptop PC jag har eller köpa en ny dator med det installerat på. Någon som vet hur man får tag på Windows 7 idag? Verkar omöjligt att göra via Microsoft själva.

Det går att köpa online fårn HP, Dell etc...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är det inte bara ta ned .iso filen om du nu redan har en nyckel? Googla på versionen så lär du finna den, fick min nedladdningslänk från en microsoft snubbe.

Permalänk

Tack för svar! Det löste sig faktiskt genom att jag kunde låna en kusins dator med Windows 7. Det jag är ute efter är Internet Explorer 9 Version 9.0.35.

Jag har lyckats nedgradera från IE 11 till IE 9. Men det är version 9.0.8... Jag har avinstallerat massa "Update Versions". Massa KBXXXXXXX-uppdateringar. Men versionsnumret ändras aldrig. Någon som har koll på hur detta fungerar? Kommer IE 9-versionen någonsin ändras genom att ta bort massa versionsuppdateringar. Eller måste jag avsinstallera IE 9? Men det betyder väl i så fall att hela IE 9 försvinner, inte bara aktuell version. Är rädd att inte kunna få tillbaka IE 9 igen i så fall. Har försökt installera det tidigare men det har inte gått att installera de versioner man laddat ner från nätet. Har stått att det inte varit kompatibelt med den windows-version datorn har, mycket märkligt.

Någon som hur som helst kan förklara hur man nedgraderar IE 9 till bara en lägre version inom IE 9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Tack för svar! Det löste sig faktiskt genom att jag kunde låna en kusins dator med Windows 7. Det jag är ute efter är Internet Explorer 9 Version 9.0.35.

Jag har lyckats nedgradera från IE 11 till IE 9. Men det är version 9.0.8... Jag har avinstallerat massa "Update Versions". Massa KBXXXXXXX-uppdateringar. Men versionsnumret ändras aldrig. Någon som har koll på hur detta fungerar? Kommer IE 9-versionen någonsin ändras genom att ta bort massa versionsuppdateringar. Eller måste jag avsinstallera IE 9? Men det betyder väl i så fall att hela IE 9 försvinner, inte bara aktuell version. Är rädd att inte kunna få tillbaka IE 9 igen i så fall. Har försökt installera det tidigare men det har inte gått att installera de versioner man laddat ner från nätet. Har stått att det inte varit kompatibelt med den windows-version datorn har, mycket märkligt.

Någon som hur som helst kan förklara hur man nedgraderar IE 9 till bara en lägre version inom IE 9?

Varför ska du göra det? Äldre versioner av IE bör man hålla sig borta ifrån

Permalänk

Är webbutvecklare och bygger en intern sida till ett bolag som enbart kör den versionen inom hela bolaget och att ändra det är inte aktuellt.

Är det någon som kan hjälpa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pettolajnen:

Är webbutvecklare och bygger en intern sida till ett bolag som enbart kör den versionen inom hela bolaget och att ändra det är inte aktuellt.

Är det någon som kan hjälpa?

Win 7 (och även 8 som lös mjukvara) har slutat säljas till konsumenter och även mainstreamsupporten har upphört för win 7
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle
Jag tycker du ska köra en virtuell maskin för testandet om du måste ha en uråldrig webbläsare att testa i, att besudla en dator du verkligen använder online med gammal osäker mjukvara är inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Är webbutvecklare och bygger en intern sida till ett bolag som enbart kör den versionen inom hela bolaget och att ändra det är inte aktuellt.

Är det någon som kan hjälpa?

https://www.modern.ie/en-us

Finns det någon anledning till att detta blev ignorerat? Här erbjuder Microsoft virtuella avbildningar av operativ med olika versioner av IE.

Permalänk

Hur gör jag det virtuellt på enklaste sätt och kan jag få exakta versionen där då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pettolajnen:

Hur gör jag det virtuellt på enklaste sätt och kan jag få exakta versionen där då?

Hyper v ingår i win från och med win 8.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1190329...
Annars är vmware och virtualbox också populära.
Du installerar helt enkelt det operativsystem och mjukvaror du vill ha helt oberoende och isolerat av resten av datorn i den virtuella datorn, du kan ha många os och mjukvarukombinationre i samma dator och växla mellan dem om du vill prova saker och du slipper installera en osäker webbläsare i din "riktiga" dator, om du råkar ut för säkerhetsproblem så stannar det i den virtuella datorn och de kan man snabbt återställa tex genom snapshot, då startar de alltid i ett visst läge oavsett vad som hände förra gången man använde datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja men problemet är ju att det inte går att ladda ner IE 9 9.0.35 någonstans. Därför jag fick försöka ta bort update-versioner av IE men jag visste inte om jag ens gjorde rätt.

Allt jag vill är att kunna köra sidan i IE 9 v 9.0.35

Permalänk

Enkelt som attan... köp en DELL Latitude så har du Windows 7 installerat, Windows 7 PRO OEM finns fortfarande till försäljning för ca 1250kr.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pettolajnen:

Ja men problemet är ju att det inte går att ladda ner IE 9 9.0.35 någonstans. Därför jag fick försöka ta bort update-versioner av IE men jag visste inte om jag ens gjorde rätt.

Allt jag vill är att kunna köra sidan i IE 9 v 9.0.35

Du måste troligen installera om ie helt (eller win) för att kunna backa till en antik version, de bör ju inte användas på internet så jag hoppas det är spärrat så att ingen kan nedgradera, och efter installationen måste du spärra uppdateringar i win för att den gamla webbläsaren inte ska bytas ut mot en modern.
Funkar inte länkarna för att ladda hem 9an för dig ?
http://www.microsoft.com/sv-se/download/internet-explorer-9-d...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nope, nu är problemet att jag inte kan installera 9an igen. Jag avinstallerade ju den för att testa om det bara skulle ta bort en version, men då blev det IE 8 istället efter det. Och nu går det inte att installera 9 igen. Inte ens från Microsoft webbplats nej, har prövat båda versionerna som man kan ladda ner. Ingen av dom fungerar, får felmeddelande om att det inte kan installeras på det Windows jag kör.

Det enda som går att installera är IE 11 via Windows Update. Jäkla skit alltså, skulle inte ha avinstallerat IE 9. Det var bättre att ha 9.0.8 än inget i alla fall. Det fanns en del saker jag kunde jobbat med där ändå...

Permalänk
Medlem

Be företaget fixa en dator med deras udda krav ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pettolajnen:

Nope, nu är problemet att jag inte kan installera 9an igen. Jag avinstallerade ju den för att testa om det bara skulle ta bort en version, men då blev det IE 8 istället efter det. Och nu går det inte att installera 9 igen. Inte ens från Microsoft webbplats nej, har prövat båda versionerna som man kan ladda ner. Ingen av dom fungerar, får felmeddelande om att det inte kan installeras på det Windows jag kör.

Det enda som går att installera är IE 11 via Windows Update. Jäkla skit alltså, skulle inte ha avinstallerat IE 9. Det var bättre att ha 9.0.8 än inget i alla fall. Det fanns en del saker jag kunde jobbat med där ändå...

Det är förmodligen en säkerhetsgrejj att det inte går att nedgardera webbläsaren särskilt enkelt, men om du absolut inte vill köra i en virtuell maskin med den så kanske du kan köra systemåterställning på datorn och sedan köra in 9an, men då ska du ju helst inte ansluta datorn till internet om du ska ha 9an igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur sådana här ohållbara ekosystem skapas, varför blir de till?
Det måste ju vara helt ohållbart i längden?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

MadFred. Tyvärr är dessa krav inte så udda. Har hört talas och själv varit med om liknande många gånger. Kan till viss del förstå deras syn. Webbsidan ska ju helst fungera på de enheter folk faktiskt använder, även om det är gammalt.

Kan inte systemåterställa datorn, den är min kusins. Jag ska se om jag kan nedgradera IE-versionerna igen när jag installerat IE 11, men det kommer förmodligen bli 8:an direkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elklazor:

Jag förstår inte hur sådana här ohållbara ekosystem skapas, varför blir de till?
Det måste ju vara helt ohållbart i längden?

MS gjorde ju sin egen version av webben i början men det blev inte "standard" utan utvecklingen sprang ifrån dem totalt men många företag blev inlåsta i föråldrade och inte uppdatetringsbara webbläsare, ie 6 var/är ju ännu värre och många webbplatrser vägrar ju att släppa in den läsaren numera för att tvinga bort den från internet.
Gamla webbläsare är ju ett problem idag eftersom det bidrar till att sprida skadlig kod därför bör de inte få förekomma på internet och det vore bra om man spärrar dem.

TS: kan du inte ordna en virtuell dator och köra med ie 9 via den för ditt programerande ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta produktnyckeln på Windows 7 datorn, du behöver bara den för att visa MS att du har rätt att tanka ISO-filen
Skriv in här http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery och ladda ner ison
Gå gärna in i bios och aktivera virtualiseringsstödet på datorn för bättre prestanda i din virtuella maskin
Jag brukar köra virtualbox för mina virtuella maskiner. Ladda ner det och installera. Skapa en Windows7-maskin med den inbyggda guiden och installera från ison.
Sedan har du 30 dagars test på Windows 7 om du inte anger någon produktnyckel. Du kan utöka den tiden när det går ut mha. http://www.howtogeek.com/howto/windows-7/extend-the-windows-7...

Hur du ska få tag på den exakta IE-versionen vet jag inte, men tycker företaget du bygger sidan borde ha den tillgänglig.

Permalänk

Ärligt talat är jag rätt dålig på hur man sätter upp en virtuell dator. Och det kommer ju kanske ändå inte gå att installera IE 9. Jag får ge upp detta och köra så mycket som går med Browserstack. Det blir då senaste versionen av 9.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pettolajnen:

Ärligt talat är jag rätt dålig på hur man sätter upp en virtuell dator. Och det kommer ju kanske ändå inte gå att installera IE 9. Jag får ge upp detta och köra så mycket som går med Browserstack. Det blir då senaste versionen av 9.

Det är inte särskilt svårt, man installerar virtualiseringsmjukvaran och startar en virtuell dator och i den installerar man det os och de mjukvaror man vill ha.
Om du ska programmera åt ett företag så bör du klara av att ta i drift en virtuell maskin också, det är hursomhelst ett oerhört bra verktyg för att testa och även för support så du borde försöka för det lär komma fler tillfällen då du har nytta av att kunna köra olika system och kolla saker eller göra tester men inte riskera att stöka till datorn, det kan vara oerhört smidigt att kunna starta om till ett förutbestämt läge om man vill testa saker men inte vill lägga tid på att "reparera" eller installera om.
Bara boota om så är det en fräsch dator i drift på under minuten...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Ärligt talat är jag rätt dålig på hur man sätter upp en virtuell dator. Och det kommer ju kanske ändå inte gå att installera IE 9. Jag får ge upp detta och köra så mycket som går med Browserstack. Det blir då senaste versionen av 9.

Vet inte om du byggt någon dator, men det är inte mer konstigt med virtuella maskiner. Man jobbar med minne, hårddiskar, cpu och nätverkskort. Fast man kan inte fysiskt ta på sakerna.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett inlägg p.g.a. att det inte tillförde något och därför strider mot forumregel § 1.6:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara köra IE10/11 i dokumentläge för IE9?
F12 i IE och sedan Emulation. Det använde vi för att testa av webbtjänster och fungerade bra.

Är webbsidan så komplex att det är just en specifik version som gäller eller är det endast en utgångspunkt?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Om nu den specifika versionen är så viktig för dem måste de ju ha installationsfiler någonstans, alternativt kunna förse dig med en korrekt konfigurerad maskin/virtuell.
Det kanske går att låna en maskin och konvertera till virtuell med exempelvis VMware vCenter converter? Otroligt mycket enklare med en VM som man bara kan återställa om man misslyckas med ned/uppgraderingen.
Har du testat de IE-versioner som finns på http://www.oldapps.com/internet_explorer.php#version-listing

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ta produktnyckeln på Windows 7 datorn, du behöver bara den för att visa MS att du har rätt att tanka ISO-filen
Skriv in här http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery och ladda ner ison.

Funkar det med OEM licens?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Funkar det med OEM licens?

Jag har testat att ladda hem genom att skriva in min nyckel för Windows 7 Home Premium OEM (systembyggarlicens) men tyvärr får jag detta meddelandet

Unsupported Product

The product key you entered appears to be for software that was pre-installed on a device. Please contact the device manufacturer for software recovery options.

Edit: Enligt denna sida är det bara dom som har köpt Windows 7 Retail som kan ladda hem via Microsoft Software Recovery http://www.neowin.net/news/microsoft-finally-offers-windows-7...

Du kan testa att ladda hem Windows 7 Professional 64Bit Svenska X17-59273.iso via länken i inlägg nr 8 i denna tråd #15225173

Jag vet att nedladdning är långsam men den fungerade för mig och om du tar bort ei.cfg filen i X17-59273.iso så kan du välja valfri version av Windows 7 64Bit Svenska när du installerar operativsystemet.

Visa signatur

janee