Köpa laptop nu inför högskolan eller vänta?

Permalänk
Medlem

Köpa laptop nu inför högskolan eller vänta?

Hej!

Jag ska plugga till lärare och tänkte skaffa mig en lätt laptop med bra batteritid. Jag har redan en bra stationär så det är whatever och jag kommer inte direkt hålla på med photoshop eller liknande. SSD är väl nice, men absolut inget krav.

Min budget är: Så billig som möjligt. Tänker inte lägga 10,000 för att bara använda word i princip

Mina enda krav är i princip:
1. Bra batteritid.
2. Portabel och "robust", hatar plastiga känslan om man ska gå omkring.

Bonus krav:
Klara av sims 4, allafall spela det så tjejen kan spela på den och låter min stationära vara ifred.
Matte skärm så man slipper reflektionerna.

Så mina frågor är:
1. Bör man skaffa en laptop redan nu eller vänta tills juli? Kommer man kunna få en bättre deal / dator då tror ni?
2. Vad för laptop kommer vara duglig för mig?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Jag ska plugga till lärare och tänkte skaffa mig en lätt laptop med bra batteritid. Jag har redan en bra stationär så det är whatever och jag kommer inte direkt hålla på med photoshop eller liknande. SSD är väl nice, men absolut inget krav.

Mina enda krav är i princip:
1. Bra batteritid.
2. Portabel och "robust", hatar plastiga känslan om man ska gå omkring.

Bonus krav:
Klara av sims 4, allafall spela det så tjejen kan spela på den och låter min stationära vara ifred.
Matte skärm så man slipper reflektionerna.

Så mina frågor är:
1. Bör man skaffa en laptop redan nu eller vänta tills juli? Kommer man kunna få en bättre deal / dator då tror ni?
2. Vad för laptop kommer vara duglig för mig?

Vad har du för budget? Det är trevligt med en Ultrabook för studier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vad har du för budget? Det är trevligt med en Ultrabook för studier.

Skickades från m.sweclockers.com

Lade precis till det i tråden haha!

Så billig som möjligt. Vill inte lägga för mycket på en dator jag bara kommer använda till att skriva på / kolla series på tåget,

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Lade precis till det i tråden haha!

Så billig som möjligt. Vill inte lägga för mycket på en dator jag bara kommer använda till att skriva på / kolla series på tåget,

Du kanske inte har höga prestandakrav, men det är långt ifrån det enda som avgör priset på en laptop. Bra batteritid och en robust konstruktion kan ofta göra att priset springer iväg.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Du kanske inte har höga prestandakrav, men det är långt ifrån det enda som avgör priset på en laptop. Bra batteritid och en robust konstruktion kan ofta göra att priset springer iväg.

Det är sant. Men jag skulle nog säga att jag prio priset mer än batteritid / kännas robust.

Men min andra fråga, bör jag köpa en redan nu eller vänta tills juli? Kommer priserna vara så stora att det är värt väntan så att säga?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Hur viktigt är det att "känslan" är bra?
För med laptops så är det tyvärr så att man oftast tummar på just detta speciellt under 5000kr-klassen oavsett vilken dator man köper.

Hur mycket batteritid är "bra" för dig? Viktigt att veta då vissa anser att 12 timmar är bra och vissa att 4 timmar är bra, försök vara ärlig för att betala extra för batteritimmar som ändå aldrig kommer användas är ju bara onödigt

Hur bra ska datorn klara av The Sims 4? Minimumkravet är ju en dedikerad GPU skulle jag säga men sen kanske man inte vill spela det i 30FPS heller och en ordentlig CPU kommer att krävas också vilket inte bara drar upp priset rejält utan också alstringen av värme från laptopen vilket kan bli ett iritattionsmoment.

Angående att vänta så tycker jag faktiskt att du borde göra det om du ändå inte behöver datorn nu, en hel del erbjudanden brukar dyka up inför "Back to school" och dessutom kommer Broadwell vara lanserat för många laptops vid det laget och kanske till och med Skylake vid Augusti ungefär.
Dessutom kan du nog få tag på datorer med Windows 10-licenser då eftersom det verkar lanseras i slutet av Juli och det är ju inte fel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är sant. Men jag skulle nog säga att jag prio priset mer än batteritid / kännas robust.

Men min andra fråga, bör jag köpa en redan nu eller vänta tills juli? Kommer priserna vara så stora att det är värt väntan så att säga?

Priserna kommer inte sjunka men självklart kommer det finnas större chans till ett bra erbjudande längre fram i tiden än om du köper en nu.

Intels nya processorer kommer också bli vanligare även om du förmodligen bör satsa på AMD för högre grafikprestanda till lägre pris än vad du får med intel.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hur viktigt är det att "känslan" är bra?
För med laptops så är det tyvärr så att man oftast tummar på just detta speciellt under 5000kr-klassen oavsett vilken dator man köper.

Hur mycket batteritid är "bra" för dig? Viktigt att veta då vissa anser att 12 timmar är bra och vissa att 4 timmar är bra, försök vara ärlig för att betala extra för batteritimmar som ändå aldrig kommer användas är ju bara onödigt

Hur bra ska datorn klara av The Sims 4? Minimumkravet är ju en dedikerad GPU skulle jag säga men sen kanske man inte vill spela det i 30FPS heller och en ordentlig CPU kommer att krävas också vilket inte bara drar upp priset rejält utan också alstringen av värme från laptopen vilket kan bli ett iritattionsmoment.

Angående att vänta så tycker jag faktiskt att du borde göra det om du ändå inte behöver datorn nu, en hel del erbjudanden brukar dyka up inför "Back to school" och dessutom kommer Broadwell vara lanserat för många laptops vid det laget och kanske till och med Skylake vid Augusti ungefär.
Dessutom kan du nog få tag på datorer med Windows 10-licenser då eftersom det verkar lanseras i slutet av Juli och det är ju inte fel.

När jag tänker efter så är egentligen priset viktigare än att det ska kännas bra. Batteritid hade jag ju föredragit 8h~ men ärligt talat så funkar 4h också.

Sims 4 är till min tjej, så jag bryr mig inte. Hon är nöjd så länge spelet funkar. Hennes gamla dator som hon slängde hade 1min~ loading screen på low och hon var super nöjd. Så inga krav alls.. Det är mest jag som känner att om spelet funkar där så kan hon sitta där istället på min stationära

Skrivet av Cruentusa:

Priserna kommer inte sjunka men självklart kommer det finnas större chans till ett bra erbjudande längre fram i tiden än om du köper en nu.

Intels nya processorer kommer också bli vanligare även om du förmodligen bör satsa på AMD för högre grafikprestanda till lägre pris än vad du får med intel.

Okej, men jag uppskattar all hjälp jag fått av er båda. Jag kommer nog vänta.. Kan ju vara så att jag kommer på andra saker jag behöver framåt i tiden, garantin håller ju längre och allt sånt! Kanske kommer någon nice deal upp eller att jag helt enkelt bestämmer mig för att byta min stationära / sälja den och köpa en laptop för både gaming och studier.

Tack! Tråden har varit till bra hjälp!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

När jag tänker efter så är egentligen priset viktigare än att det ska kännas bra. Batteritid hade jag ju föredragit 8h~ men ärligt talat så funkar 4h också.

Sims 4 är till min tjej, så jag bryr mig inte. Hon är nöjd så länge spelet funkar. Hennes gamla dator som hon slängde hade 1min~ loading screen på low och hon var super nöjd. Så inga krav alls.. Det är mest jag som känner att om spelet funkar där så kan hon sitta där istället på min stationära

Tips från en student till en annan: Jag satt i samma situation som dig, hade en stationär och skulle ha en laptop för att skriva i word/latex och MATLAB. Var inte så snål jag var, köpte en 15" HP probook för 4k, bra känsla och så, men på tok för tung och för dålig batteritid idag. Tro mig, du kommer vilja ha mer än 4h batteritid och en lätt dator. Det kan kännas ok att ha en stor laptop på 2.7kg när man klämmer på den i butik, men fan vad drygt det är när man står och skall klämma i datorn+2 block+2 kursböcker (De är tunga)+miniräknare+pärm+mat i din ryggsäck så kommer du hata din "rejäla" dator... Kommer byta ut min inom kort mot en XPS13 eller liknande liten söt sak

TL:DR, köp en lätt/smidig dator, du kommer tacka dig själv när du packar inför skoldagen

Permalänk
Medlem

Denna kanske skulle vara något att kika på. Ovan nämnd XPS13 verkar riktigt, riktigt grym men den kostar också en del..

http://www.inet.se/produkt/1972436/acer-aspire-nitro-i5-8gb-f...

Den har ett dedikerat grafikkort (840m) vilket gör att man kan spela en del spel på den, men får en dator som drar mer ström och därmed låter mer, har kortare batteritid, puttar ut mer värme och blir tjockare. En del laptops har så att man kan köra med Intel HD graphics för allt utom spel, och då kan du stryka alla nackdelar förutom tjockare. Ingen aning om just denna har det.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Här har du en för ~SEK4800. Finns bättre datorer, men denna är billigare och uppfyller dina krav.

http://www.inet.se/produkt/1972466/asus-x550cc-i5-8gb-500gb-gt-720m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tips från en student till en annan: Jag satt i samma situation som dig, hade en stationär och skulle ha en laptop för att skriva i word/latex och MATLAB. Var inte så snål jag var, köpte en 15" HP probook för 4k, bra känsla och så, men på tok för tung och för dålig batteritid idag. Tro mig, du kommer vilja ha mer än 4h batteritid och en lätt dator. Det kan kännas ok att ha en stor laptop på 2.7kg när man klämmer på den i butik, men fan vad drygt det är när man står och skall klämma i datorn+2 block+2 kursböcker (De är tunga)+miniräknare+pärm+mat i din ryggsäck så kommer du hata din "rejäla" dator... Kommer byta ut min inom kort mot en XPS13 eller liknande liten söt sak

TL:DR, köp en lätt/smidig dator, du kommer tacka dig själv när du packar inför skoldagen

Tack! Uppskattar råden.

Helt ärligt så tvivlar jag på att vikten ska vara några problem heller.. brukar ha cirka 4-5kg i väskan varje dag redan Men ska absolut tänka på batteritiden, det kan vara värt det kanske.. dock går det ju köpa nya batteri för några hundralappar

Men att köpa en 13" istället för 15-17 kanske är något man borde göra.

Men en Ultrabook är något som lockar en del, men att lägga ut 10k känns lite så dära >.<

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Personligen väntar jag på att Dells XPS 13 ska komma med Skylake till hösten.
Den nuvarande revisionen verkar suverän, men det är så kort tid kvar tills Skylake att det känns lite dumt att inte vänta.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tack! Uppskattar råden.

Helt ärligt så tvivlar jag på att vikten ska vara några problem heller.. brukar ha cirka 4-5kg i väskan varje dag redan Men ska absolut tänka på batteritiden, det kan vara värt det kanske.. dock går det ju köpa nya batteri för några hundralappar

Men att köpa en 13" istället för 15-17 kanske är något man borde göra.

Men en Ultrabook är något som lockar en del, men att lägga ut 10k känns lite så dära >.<

Kan säga att gå från 4kg till 5kg är inget. Men när du går från 4kg till 7-8kg då börjar det kännas i ryggen.

Personligen kommer jag aldrig lämna min kära macbook. Ett skönt tangentbord, bra batteri och låg vikt var viktiga saker för mig. Trots allt så skriver man oftast på datorns tangentbord och många laptops är ganska vidriga trots allt.

Permalänk
Vive la liberté!

Om nu fokus är att få en prisvärd dator med robust konstruktion. Kolla in begagnat med garanti på exempelvis inrego elelr greentech. Företagsdatorer med betydligt bättre byggkvalitet jämfört med konsumentvarianterna.
https://www.inregodirekt.se:443/begagnade_produkter/barbart/t...
http://www.greentech.se/sv/products/begagnade-datorer.php

Går ju även att kolla Tradera eller blocket, men då gäller det att ha bra koll, och så får man ingen garanti.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tack! Uppskattar råden.

Helt ärligt så tvivlar jag på att vikten ska vara några problem heller.. brukar ha cirka 4-5kg i väskan varje dag redan Men ska absolut tänka på batteritiden, det kan vara värt det kanske.. dock går det ju köpa nya batteri för några hundralappar

Men att köpa en 13" istället för 15-17 kanske är något man borde göra.

Men en Ultrabook är något som lockar en del, men att lägga ut 10k känns lite så dära >.<

Jag hade definitivt gått på 13", det är iofs helt ärligt inte det där extra kilot, utan mer volymen som är problemet när man packar. Ryggsäckar i vanlig storlek börjar få problem att rymma allt med 2 större böcker och fet dator, särskillt om de är känsliga paper back. Det är dock enkelt att gå på vikten på datorn, då de lätta även är små ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förutom det som redan nämnts angående storlek och vikt så är så platsen man har i föreläsningssalarna som regel minimal och med en (för) stor dator så är det bara att be om problem. I många fall så var det inte ens lönt att försöka ha en dator uppe. Bästa sättet att ta anteckningar var att skriva ut en åhörarkopia (om man får ut presentationen i förväg) och göra stödanteckningar direkt på den. En bra penna och ett kollegieblock är grymt underskattat och det behöver aldrig laddas heller

Min erfarenhet är att datorn är bra för slösurfning på tåget/bussen och om man har väntetid innan/efter föreläsning samt vid grupparbeten som ska redovisas med presentation eller lämnas in skriftligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Förutom det som redan nämnts angående storlek och vikt så är så platsen man har i föreläsningssalarna som regel minimal och med en (för) stor dator så är det bara att be om problem. I många fall så var det inte ens lönt att försöka ha en dator uppe. Bästa sättet att ta anteckningar var att skriva ut en åhörarkopia (om man får ut presentationen i förväg) och göra stödanteckningar direkt på den. En bra penna och ett kollegieblock är grymt underskattat och det behöver aldrig laddas heller

Min erfarenhet är att datorn är bra för slösurfning på tåget/bussen och om man har väntetid innan/efter föreläsning samt vid grupparbeten som ska redovisas med presentation eller lämnas in skriftligt.

Ja beroende på vad du pluggar så.är en dator mer eller mindre värdelös på föreläsning. Ingenjörsstudier så penna/papper kung. Skriva formler och rita på dator är fortfarande kasst/ omöjligt i jämförelse. Däremot är det mysigt för annat, särskillt senare i studierna då datorbaserade verktyg blir essentiella. Men liten är fortf bra pga goare att ha i väskan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar dock; vilken skulle vara den absolut bästa student laptopen? Med "rimlig" budget utan tak (dvs inte 25,000 laptop för student) nibfattar vad jag menar, inte overkill och inte mac.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro