Äldre Macbook Pro för 4000:- eller köpa ny smidig studiedator?

Permalänk

Äldre Macbook Pro för 4000:- eller köpa ny smidig studiedator?

Hej!

Jag tar studenten nu om en månad, ska börja plugga till miljövetare i höst och behöver en dator till mina studier.

Har fått erbjudande av att köpa ut min nuvarande skoldator; en Macbook Pro (13 tum, mitten 2012, 2,5 GHz i5, 4 GB RAM) för 4000:-.
Den är närmare tre år gammal, men i väldigt fint skick. Jag har varit väldigt nöjd med den under åren och den fungerar fortfarande väldigt bra, så jag funderar på att köpa ut den - men samtidigt känns det dumt att köpa ut en tre år gammal dator för 4000 kronor?

Vad har ni för åsikter kring detta; är det värt att köpa ut en såpass gammal dator för det priset? Köpa ut och uppgradera? Några tips på andra datorer?

Krav:

  • Jag vill inte "gå ner mig" om jag köper en ny, utan prestandan ska självklart vara minst lika bra som på min MBP.

  • Smidig! HÖGST 15" men gillar 13" formatet väldigt bra då det är lätt och smidigt. Jag ska kunna bära med den till skolan varje dag.

  • Den ska klara av lite redigering i Photoshop samt lättare spel, typ League of Legends. (och >20 flikar i Chrome) Skärmupplösning är av liten vikt.

  • Storlek på hårddisk är inte jätteviktigt. Gärna SSD, men som sagt fungerar bra även nu med mekanisk HDD.

  • Inte för högljudd fläkt. (I know, subjektivt, men vill inte att alla inne på föreläsningen ska kolla på mig för att fläkten låter...)

  • Lägger stor vikt att den ska vara av bra kvalitet. Köper jag ny är tanken att den ska hålla några år.

Har inget maxtak på hur mycket den får kosta, utan det handlar om vad som är mest prisvärt för mina behov. Tänker att jag inte behöver någon 15 000:- dator direkt iom att den inte kommer användas till något superkrävande, men vad har ni för förslag och tankar? Har bland annat spanat på HP Spectre x360, Dell XPS 13 och Asus Zenbook UX305, men frågan är väl om det är värt att köpa såpass dyra datorer jämfört med att köpa ut min MBP?

Och hur stor skillnad tror ni det ger om jag skulle köpa till mer RAM och kanske ny hårddisk till min MBP? Vad är mest prisvärt skulle ni säga?

Tacksam för alla svar!

Björn

Permalänk
Inaktiv

Hej,

4000kr låter prisvärt för en MacBook Pro mid 2012.
Jag har själv en late 2011 som jag satt in 8GB ram samt en SSD i, snabb och trevlig. SSD gör en väldig skillnad, min startar upp på ett par sekunder.

Beror lite på hur du klarar dig med batteritiden.

Mitt förslag är att du köper ut datorn och uppgraderar med en SSD.

/...

Edit, sen när det gäller prestandan så är din Ivy Bridge i5 fortfarande mycket kompetent. Du har USB 3.0... Bra skärm, bra touchpad. En bra dator helt enkelt, så länge som du anser att batteritiden är OK.

Permalänk
Medlem

Min sambo sålde nyss en Macbook pro late 2011 för 4500. Så det är prisvärt. I slutändan kan du göra som dotdotdot och uppgradera till 8gb minne och SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Hej,

4000kr låter prisvärt för en MacBook Pro mid 2012.
Jag har själv en late 2011 som jag satt in 8GB ram samt en SSD i, snabb och trevlig. SSD gör en väldig skillnad, min startar upp på ett par sekunder.

Beror lite på hur du klarar dig med batteritiden.

Mitt förslag är att du köper ut datorn och uppgraderar med en SSD.

/...

Edit, sen när det gäller prestandan så är din Ivy Bridge i5 fortfarande mycket kompetent. Du har USB 3.0... Bra skärm, bra touchpad. En bra dator helt enkelt, så länge som du anser att batteritiden är OK.

Som dotdotdot precis sa så är det en mycket kompetent laptop med möjlighet för uppgradering, om du är lite tekniskt lagd(eller har en god vän som kan hjälpa dig). Som dotdotdot även säger så är det väl batteritiden som kan vara sådär, det brukar ju bli sämre på bärbara med åren, så där får du ju känna av.

Jag tycker även att man bör tillägga att byggkvaliteten på en MBP är betydligt bättre än andra laptops som du kan hitta i samma prissegment, vilket enligt mig gör den till ett mycket bra val.

Permalänk

Tack för svar!

Skrivet av anon195163:

Hej,

4000kr låter prisvärt för en MacBook Pro mid 2012.
Jag har själv en late 2011 som jag satt in 8GB ram samt en SSD i, snabb och trevlig. SSD gör en väldig skillnad, min startar upp på ett par sekunder.

Beror lite på hur du klarar dig med batteritiden.

Mitt förslag är att du köper ut datorn och uppgraderar med en SSD.

/...

Edit, sen när det gäller prestandan så är din Ivy Bridge i5 fortfarande mycket kompetent. Du har USB 3.0... Bra skärm, bra touchpad. En bra dator helt enkelt, så länge som du anser att batteritiden är OK.

Skrivet av l4nky:

Min sambo sålde nyss en Macbook pro late 2011 för 4500. Så det är prisvärt. I slutändan kan du göra som dotdotdot och uppgradera till 8gb minne och SSD.

Skrivet av Reddie44:

Som dotdotdot precis sa så är det en mycket kompetent laptop med möjlighet för uppgradering, om du är lite tekniskt lagd(eller har en god vän som kan hjälpa dig). Som dotdotdot även säger så är det väl batteritiden som kan vara sådär, det brukar ju bli sämre på bärbara med åren, så där får du ju känna av.

Jag tycker även att man bör tillägga att byggkvaliteten på en MBP är betydligt bättre än andra laptops som du kan hitta i samma prissegment, vilket enligt mig gör den till ett mycket bra val.

Tack så mycket för svar, jag har själv tänkt i dessa banor!
Lite OT men DotDotDot får jag fråga vad för SSD du satt in?
Har även läst att det är möjligt att byta batteri så då borde den väl kunna hålla i något år till?

Tack återigen, lutar nu helt klart åt att köpa ut den!

Permalänk
Medlem

MBP 13" av 2012 års modell klarar av 16 GB RAM och som övriga säger, det är en riktigt bra dator och du vet vad du har om du köper ut den. Med lite mer RAM och med en SSD med tiden så kommer den att räcka i många år framöver för "normalt" användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornfonden:

Tack så mycket för svar, jag har själv tänkt i dessa banor!
Lite OT men DotDotDot får jag fråga vad för SSD du satt in?
Har även läst att det är möjligt att byta batteri så då borde den väl kunna hålla i något år till?

Tack återigen, lutar nu helt klart åt att köpa ut den!

Förövrigt om den har CD läsare? Så kan du sätta in en till SSD istället för cd läsaren med hjälp av en sån här : http://eshop.macsales.com/item/OWC/DDAMBS0GB/

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

MBP 13" av 2012 års modell klarar av 16 GB RAM och som övriga säger, det är en riktigt bra dator och du vet vad du har om du köper ut den. Med lite mer RAM och med en SSD med tiden så kommer den att räcka i många år framöver för "normalt" användande.

Skrivet av l4nky:

Förövrigt om den har CD läsare? Så kan du sätta in en till SSD istället för cd läsaren med hjälp av en sån här : http://eshop.macsales.com/item/OWC/DDAMBS0GB/

Det stämmer verkligen, bra input!
Och yes, den har CD-läsare så det där verkar helt klart vara en spännande lösning! Tack för tipset. Är det något du själv testat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjornfonden:

Tack så mycket för svar, jag har själv tänkt i dessa banor!
Lite OT men DotDotDot får jag fråga vad för SSD du satt in?
Har även läst att det är möjligt att byta batteri så då borde den väl kunna hålla i något år till?

Tack återigen, lutar nu helt klart åt att köpa ut den!

Ursäkta sent svar.

Jag installerade en Sandisk Ultra. Detta var ett par år sedan. Vilken som borde fungera. Samsung Evo 850 ska tydligen vara stabil och bra.

Sen stöder inte OS X TRIM-funktionen för tredjepartstillverkade SSD, men det finns gratisprogram som enkelt fixar det. Googla på "trim enabler" och välj en säker källa.

Permalänk
Skrivet av anon195163:

Ursäkta sent svar.

Jag installerade en Sandisk Ultra. Detta var ett par år sedan. Vilken som borde fungera. Samsung Evo 850 ska tydligen vara stabil och bra.

Sen stöder inte OS X TRIM-funktionen för tredjepartstillverkade SSD, men det finns gratisprogram som enkelt fixar det. Googla på "trim enabler" och välj en säker källa.

Ok, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag tror den kommer duga utmärkt. Jag kör fortfarande en MBP från 2009 som studiedator på universitetet och tycker den räcker bra (8GB ram + SSD). Jag körde två diskar i min ganska länge (en istället för cd-läsaren) och det fungerar bra.