Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5738ZG/5739G

Tjena!

Jag har under en tid nu letat efter en bra och prisvärd bärbar dator. Jag har kommit fram till att Acer är väldigt prisvärda, då i synnerhet 5738ZG och 5739G.

Dock har jag blivit lite fundersam vad gäller kvalité och Acer, speciellt 5739an. I en tråd här på forumet diskuteras bland annat ett ljudproblem som många datorer av den modellen verkar ha.. men jag tänker hålla tummarna och hoppas på det bästa!

Här är länkar till modellerna jag är intresserad av. Datorn kommer användas till musik, film (både 720p och 1080p), surfing samt inte allt för krävande spel.

5739G: http://www.acershop.se/m4n?cat1id=0&famid=0&manid=0&catgr=0&s...

och

5738ZG: https://www.inet.se/artikel/1968801/acer-aspire-5738zg-window...

Skillnaden är ca 1200:- till 5739G och då får man en bättre processor. Dessutom skiljer sig grafikkorten, men dem har ändå samma mängd minne och bör vara likvärdiga.

Det är dessa två jag är intresserad av, och min fråga till er är:

Kommer jag märka någon skillnad prestandamässigt? Är det värt att betala 1200:- extra för 5739an?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Acer Aspire 5738ZG/5739G

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskan
Det är dessa två jag är intresserad av, och min fråga till er är:

Kommer jag märka någon skillnad prestandamässigt? Är det värt att betala 1200:- extra för 5739an?

Nej och nej.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Okej, tack, då blev valet enkelt!

Permalänk

Jag har precis fått hem min Acer 5738ZG från inet.se. Kommer testa den rejält de närmaste dagarna för att se om den har några av problemen som det pratas om.

Det första jag upptäckte var att om man vill ha ljudet i hörlurar istället för högtalarna på datorn ska man använda spdif-utgången, inte högtalarutgången. Dett apr oblem har rapporterats i 5739-tråden här på forumet, jag vet inte varför det är så, så jag ska leta lite info om det.

Om jag får tid kan jag skriva ihop lite kommentarer om datorn när jag testat ett tag.

Men om du letar efter en prisvärd dator som du bara ska spela "lite" på, kanske den här är ett alternativ:
ASUS K61IC

Den har ett GT 220M istället för HD 4650, så det är några steg sämre.
~4000 poäng enligt notebookcheck.net:
GT 220M
HD 4650
Men om du inte ska spela så mycket så kan det ju vara värt en lite snabbare processor och ett mer känt "kvalitetsmärke". Bara ~700 kr dyrare trots allt.

Asus sägs ju hålla högre kvalite än Acer... Själv hoppas jag att den här ska hålla ihop, ser jag något problem byter jag kanske ner mig till just den jag länkat till, om den finns kvar då.

Permalänk
Medlem

Du det är superbra! Återkom gärna här i tråden med en liten recension!

Asusen du länkar vore helt perfekt om det inte vore för att ram minnena var DDR2. Vad jag har förstått så är det en ganska stor skillnad mellan DDR2 och DDR3?

Håller tummarna för att allt går bra med din Acer!

Permalänk
Medlem

Jag köpte den på OnOff i lördags och hämtade ut den i igår, kostade 4 999:- (tog slut på hemsidan efter några timmar ,p)

Speccs:
- Intel T4400
- DDR3 2x2024mb
- ATi 4650 (GDDR3 minne)
- Windows 7
- 500GB HDD

Kan säga att jag är väldigt nöjd med denna Hade tidigare en HP och det enda jag tycker sämre är CTRL knapparna är mindre än vad dom brukar vara. Har testat 3dmark06 och jag ihop hela 6200 poäng vilket är väldigt bra. Kört några 1080p HD filmer och CPU användning ligger på drygt 30%, detta utan att jag optimerat med rätt drivare/inställningar. CPUn är helt okej, flaskar inte i något men jag tänker ändå prova på att byta ut den själv mot en bättre (T9300).

Fördelar:
- Prestandan! Spec. för dom 5k jag la för den!
- Kvaliten, har fått intrycket att Acer är dålig kvalitè men detta stämmer inte, detta tror jag bl.a beror på systermodellen som har problem med knaster på ljudet,
- Skärmen
- Windows 7, känns fräscht.
- 4st USBportar
- Sval, CPUn ligger på drygt 40C och GPUn på 45C
- Dom har skickat med två st sladdar som går från datorn till "laddaren" vilket är generöst.

Nackdelar:
- Bloatware som fan! Tror jag avinstallerade säkert 20 program innan jag blev nöjd.
- Touchpad-knapparna har lite för hårt motstånd för min smak ;/

Är de nå spec du vill veta så är det bara fråga, btw så är den där Asusen inte prisvärd.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Där ser man, jag som tyckte jag spanat igenom hela internet efter alternativ till den jag köpte, skule ha varit lite mer uppmärksam på onoff då helt enkelt

Skönt att höra att en till är nöjd med datorn vid första anblicken, förhoppningsvis faller den inte i bitar efter några dagars användning.

Föresten, varför är inte Asusen prisvärd? Är det för det sämre grafikkortet? Jag har ingen koll på vad prisskillnaden kan tänkas vara för dessa grafikkort.

Och när det gäller Acern vi köpt, vad är frågan med processorn? T4400 finns inte på intels hemsida, har de plockat ur den ur sitt sortiment? Tänk att jag alltid lyckas köpa datordelar som "inte finns"...

Permalänk
Medlem

Hehe, det var någon på forumet som länkade, hade bara tur jag läste Japp, fin dator indeed. ASUSen är inte värdelös men finns betydligt prisvärdare (orkar inte länka men tro mig), grafikkortet som tynger ner den ja.

Hehe, nejda enligt wiki så lanserades T4400 "Q4, 2009" vilket är rejält nyligen (:

Du får gärna göra 3dmark06 och kika om du får lika mkt som mig, jag fick exakt 6146p!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Jäklar vad synd att man missade OnOffs erbjudande då!

Tack Highlaj för din recension, en kort fråga bara; Hur pass svårt är det att byta processor på en bärbar? Tänkte mest på om man i framtiden vill byta upp sig lite

En grej till... ser den ut som denna: http://boberi.files.wordpress.com/2009/07/acer-aspire-5738g.j...

Eller har knappen som har ett "P" på bilden ett batteri och ett löv på sig istället?

Släng gärna upp en bild över tangentbordet om du har tid, skulle vara väldigt schysst!

Permalänk
Medlem

En grej till, har den blåtand?

Permalänk
Medlem

Måste säga att även jag är sjukt sugen på att köpa 5738ZG. Det enda som oroar mig är ljudproblemet som varit med 5738ZG och några andra modeller av Acer. :S

Undrar om du märkt av något sprak i lurarna Highlaj, eller är det kanske fixat nu?

Permalänk

Jepp, datorn ser ut precis som på bilden. En knapp med ett P och tangentbordet är likadant. Har ingen kamera för tillfället så någon annan kanske kan bistå med en bild om du vill ha en bättre.

Den har inte bluetooth, iallafall inte vad jag har sett.

Min dator har inga som helst ljudproblem, inget knaster och inget konstigt. Om man tycker att det är normalt att använda spdif uttaget istället för högtalaruttaget för hörlurar det vill säga (samma 3,5mm kontakt så inget konstigt anslutningsmässigt).

Jag körde två gånger i 3DMark06 - demoversionen så jag kunde inte ställa in så mycket. Men jag fick iallafall ca 6500 poäng båda gånger, så jag är nöjd

Har installerat Armed Assault II och det flyter på finfint. Det var en av anledningarna till att jag ville ha en bärbar med bra prestanda, för att kunna bygga uppdrag i ArmA på tåget och andra långa tråkiga stunder hemifrån.

Men som Highlaj sa så är det många onödiga program att, jag har nog tagit bort närmare 30 program som jag tyckte var överflödiga.

Permalänk
Medlem

Precis som DuggeDank säger så är det ett P, angående Bluetooth så är jag osäker. Det finns en dedikerad knapp på datorn (brevid WLAN, under On/off knappen), när man trycker där så dyker det upp en ruta med BT logga med ett rött kryss på, antar att drivarna inte är installerade men det låter också konstigt. Inge ljudproblem här heller, provat HDMI, Siberia-headset och högtalarna förstås.

DuggeDank:
6 500p!??! Jag får ju "bara" 6150p, jag kör Pro Edition 1.1.0 och kör upplösningen 1280x768. Med: Drivrutinens förpackningsversion 8.67-091019a-091107C-Acer

Använder du samma drivrutin, upplösning et.c? Du kan se drivrutin i CCC -> Informationscenter
Eller köpte du versionen med bättre CPU ? (alltså inte T4400)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Gott nytt år på er alla till att börja med!

Angående Bluetooth; har ni varit inne i Enhetshanteraren och tittat ifall det finns någon enhet för just Bluetooth som är inaktiverad?

Permalänk

Titta där, jag har inte provat alla knappar än, vet inte ens vad P-knappen gör egentligen, men jag gissar på strömsparning?

Hur som helst, när jag klickar på bluetooth-knappen så kommer det upp en ruta där det står "ingen enhet". Är det skillnad från dig Highlaj? Verkar konstigt? Jag hittar ingenting om Bluetooth i enhetshanteraren.

Lite mer feedback från mig om datorn:
Fysisk sett så tycker inte jag den känns varken tung eller klumpig, trots den ganska stora storleken och ansenlige vikten på 2.7 kg. Jag tror inte jag kommer ha några problem att kånka runt på den, men jag har inte ägt någon bärbar förut heller så jag kanske har en lite skev bild.
Den blå glansiga översidan älskar fingeravtryck, men är lätt att torka av, den kommer garanterat bli repad ganska snart. Men den är snygg
Ingenting på och kring tangentbordet är särskilt glansigt så fett och fingeravtryck lyser inte i ögonen där iallafall.
Jag kommer inte riktigt överens med scrollplattan till musen, var tredje-fjärde gång jag försöker scrolla så funkar den inte, men musplattan i sig är det inga problem med. Lika som Highlaj sa så klickar musknapparna lite väl mycket.
Skärmen i sig är av den glansiga typen, så den reflekterar ljus om man sitter i fel vinkel men hittills har jag inte stört mig av det. Den har väldigt bra betraktningsvinkel i sidled, lite sämre i höjdled. Reflektionerna blir såklart värre när man ser den i vinkel.
Locket kan inte fällas 180° utan stannar vid ca 60°, personligen är det inget problem för mig.
Luftintag/utblås sitter bakom och under datorn, på vänster sida. Täpper man igen det undre hålet med exemplvis låren så kommer datorn bli varm, men som Highlaj sagt tidigare går den iallafall svalt och fint när den står på ett bord.

Angående 3DMark, jag kör som sagt demoversionen så jag kan inte ändra inställningar men de inställningar jag ser är:
Upplösning: 1280x768
Anti-aliasing: None
Filtering: Optimal
HLSL VS Targets: 3_0
HLSL PS Targets: 3_0

Du har inte antialiasing eller filtering på nåt annat då?

Jag har iallafall T4400, det är vad som står på både dator och i enhetshanteraren. Och CPU testen i 3DMark går inte alls bra, 0-1 fps.
Körde en gång till och fick samma poäng. Jag har också samma drivrutin som du har.

Kan det ha att göra med vilka program man har installerade på datorn? Jag kanske tog bort något mer än dig?
Jag har ingen bra koll på saker som suger prestanda och sånt.

Men om vi får upp olika ikoner/meddelanderutor när vi klickar på bluetooth-knappen så verkar det ju vara någon misstänkt skillnad mellan datorerna trots allt?

Och gott nytt år och god fortsättning föresten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuggeDank
Locket kan inte fällas 180° utan stannar vid ca 60°, personligen är det inget problem för mig.

Du menar väll i alla fall att gränsen går någonstans vid 90 grader, alltså rakt upp?

Jag är riktigt sugen på att köpa den här datorn på ONOFF för 5000, men oroar mig mest för två saker.

1) Formatet är 16:9 1366*768, vilket verkar göra gamla spel ospelbara på min kompis dator(16:9 1900*1080)
Exempelvis får man inte fullskärm när man lirar wc3 eller lite äldre spel, utan istället får man en en liten bild i mitten av skärmet. Detta verkar mycket störande, men frågan är om det kommer att bli så med det här datorn(är det så med alla 16:9)?
Nya spel verkar stödja detta formatet men när började spelen stödja detta formatet?

2) Processorn är endast modellen Intel pentium dual core, men otroligt nog verkar processorn inte vara så dålig som man kan tro.
Utdrag från http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

3D Mark 06
Core 2 Duo T6600(2.2Ghz) 1958 poäng
AMD Athlon 64 X2 4800+(2.4Ghz) 1801 poäng
Pentium Dual Core T4300(2.1Ghz) 1833 poäng
Core 2 Duo T6400(2Ghz) 1764 poäng

Fakta om Intel Pentium Dual Core:
http://www.notebookcheck.net/Intel-Pentium-Dual-Core-Processo...

Vad har ni för uppfattning och erfarenheter om/med processorn?
Är mest orolig att den kommer att flaska till det hyffsade grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av draganov
Jag är riktigt sugen på att köpa den här datorn på ONOFF för 5000, men oroar mig mest för två saker.

1) Formatet är 16:9 1366*768, vilket verkar göra gamla spel ospelbara på min kompis dator(16:9 1900*1080)
Exempelvis får man inte fullskärm när man lirar wc3 eller lite äldre spel, utan istället får man en en liten bild i mitten av skärmet. Detta verkar mycket störande, men frågan är om det kommer att bli så med det här datorn(är det så med alla 16:9)?
Nya spel verkar stödja detta formatet men när började spelen stödja detta formatet?

2) Processorn är endast modellen Intel pentium dual core, men otroligt nog verkar processorn inte vara så dålig som man kan tro.
Utdrag från http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....
...
Vad har ni för uppfattning och erfarenheter om/med processorn?
Är mest orolig att den kommer att flaska till det hyffsade grafikkortet.

1) Du kan ställa in i grafikkortsinställningarna om du vill att grafiken ska stretchas till skärmens storlek eller om den ska visa pixelstorlek (och då ge svarta kanter). Hur som helst har alla nya skärmar formatet 16:9 så du har inget större val om du inte vill köpa en gammal modell.

2) Processorn är en "Core 2 Duo" i allt utom cachen. I övrigt är det samma kärna och funktioner. Cachens inverkan på prestandan varierar från obefintlig till stor. Gammal artikel men ger ändå en liten vink http://www.tomshardware.com/reviews/cache-size-matter,1709.ht...

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Har OnOff datorn för 5000:-?

Jag som precis beställt från Inet.se

Skulle vara kul att veta vad "P" knappen gör, är det som att välja strömsparläge i windows tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av draganov
Du menar väll i alla fall att gränsen går någonstans vid 90 grader, alltså rakt upp?

Jag är riktigt sugen på att köpa den här datorn på ONOFF för 5000, men oroar mig mest för två saker.

Jag kan lova dig att den är slut om du inte ställt bort den eller något konstigt, var ju bara en lockvara som garanterat tog slut första dagen, inet är nog det bästa stället att köpa den idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karazhan
Jag kan lova dig att den är slut om du inte ställt bort den eller något konstigt, var ju bara en lockvara som garanterat tog slut första dagen, inet är nog det bästa stället att köpa den idag.

jepp den är slut. Tog slut redan efter några timmar efter att butiken hade öppnat.

Men jag var på inet idag och skulle välja mellan 5738 och 5739. Det var 1500 kr skillnad mellan dessa två, och jag trodde att det enda skillnaden förutom grafikkortet var processorn (T4400 istället för T6600), men skillnaden låg även mellan på minnestyp. 5739 hade ddr3 medan 5738 hade ddr2, konstigt då i hemsidan står det att 5738 har ddr3 minnen. (eller så stod det fel i butken, men försäljaren påpekade också att 5738 hade sämre minne)

Men det blev endå tillslut 5739 då jag behövde lite bättre prestanda för CAD etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuggeDank
Angående 3DMark, jag kör som sagt demoversionen så jag kan inte ändra inställningar men de inställningar jag ser är:
Upplösning: 1280x768
Anti-aliasing: None
Filtering: Optimal
HLSL VS Targets: 3_0
HLSL PS Targets: 3_0

Du har inte antialiasing eller filtering på nåt annat då?

Jag har iallafall T4400, det är vad som står på både dator och i enhetshanteraren. Och CPU testen i 3DMark går inte alls bra, 0-1 fps.
Körde en gång till och fick samma poäng. Jag har också samma drivrutin som du har.

Kan det ha att göra med vilka program man har installerade på datorn? Jag kanske tog bort något mer än dig?
Jag har ingen bra koll på saker som suger prestanda och sånt.

Vad har du för prestanda klasificering? Jag får 4.9 och det är "Skrivbordsprestanda för Aero" som drar ner skiten, får allt annat 5.6 till 6.3

Om du gör ett 3dmark06 test igen får du gärna skriva ner vad du får på dom 3 delarna, CPU etc Så jag vet vad som drar ner skiten till "endast" 6 150p

Jag fick:
SM2.0 Score: 2291p
HDR/SM3.0 Score: 2877p
CPU SCORE: 1942p

Totalt: 6155p

Jag har 48st proccesser igång när jag gör testet, har tagit bort allt det oväsentliga.

Till alla:

Batteriet räckte cirka 2h 40min~ med MSN och Firefox igång (några flikar), såg även några youtube videor, detta med WLAN och belysning på minimum. Detta är bra enligt mig:) räcker säkert uppemot 3.30 om man ska skriva eller nått, utan WLAN.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av draganov
Du menar väll i alla fall att gränsen går någonstans vid 90 grader, alltså rakt upp?
-snip-

Ja självklart, jag förvirrade mig lite, det är ca 60° "bakifrån", så ca 120° från tangentbordet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Vad har du för prestanda klasificering? Jag får 4.9 och det är "Skrivbordsprestanda för Aero" som drar ner skiten, får allt annat 5.6 till 6.3

Prestandaklassificeringen skiljer sig isåfall. Min skrivbordsprestanda är mycket högre? "Totalt" får jag 5,6.
Beräkningar per sekund: 5,6
Minnesåtgärder per sekund: 5,6
Skrivbordsprestanda för windows aero: 6,7
Prestanda för affärs- och spelgrafik i 3D: 6,7
Diskens överföringshastighet: 5,8

Vad fasiken är Windows Aero? En sökning ger mig resultatet "Användargränssnittet i Windows 7". Är det så enkelt? Varför skiljer sig då våra resultat? Låter skitkonstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Om du gör ett 3dmark06 test igen får du gärna skriva ner vad du får på dom 3 delarna, CPU etc Så jag vet vad som drar ner skiten till "endast" 6 150p

Jag fick:
SM2.0 Score: 2291p
HDR/SM3.0 Score: 2877p
CPU SCORE: 1942p

Totalt: 6155p

Jag har 48st proccesser igång när jag gör testet, har tagit bort allt det oväsentliga.

3DMark Score: 6579
SM 2.0 Score: 2455
SM 3.0 Score: 3157
CPU Score: 1947

Ser ut som jag hade 68 processer igång nu, men Google Chrome sitter och kör typ fem processer samtidigt vilket jag inte förstår varför.

I demoversionen körs testerna:
Return to proxycon
Firefly forest
CPU test 1 (robotar som skjuter på varandra i ett ökenlandskap)
CPU test 2 (samma som ovan fast en FPS bättre)
Canyon flight
Deep freeze

Och även mitt batteri räcker i ca 3 timmar, lite surfning och lite spotify var det enda jag gjorde under den tiden.

EDIT:
P-Knappen leder för mig till "Launch manager" från vilken man kan starta olika program, verkar vara en sorts "favoriter" i datorn. Istället för att ha dem på skrivbordet eller i startmenyn. Fast den funkar bara för ett program, det är helt enkelt en snabbknapp till ditt favoritprogram. Känns onödigt tycker jag.

Highlaj:
Vad använde du för program när du mätte temperatur? Eller kollade du genom bios? För speedfan hittar bara två coretemperaturer och jag vet inte vilken som är vilken, båda ligger på 29-30 grader men ändå ändrar fläkten varvtal lite då och då, trots att det inte verkar ändra temperaturen.

Permalänk
Medlem

Jag körde Systemundersökning igen och fick samma som dig 5,6 dock 0,1 bättre på minne och skrivhastighet än dig.

P-knappen ska även kunna användas för att boota upp datorn med Acers egna mediaprogram, har för mig detta. Inget som intresserar mig så har inte provat.

Använde Everest för att mäta lite olika temps, graffet, core HDD et.c. Eftersom det är en dual core CPU så avser den två olika kärnor, dra ett mellanvärde på det

Fan att du får så pass mkt mer än mig (jag kör samma tester). Visst kör du 1280x768 på upplösningen? Ska göra en total wipe på drivisarna med Driver Cleaner. Har du 600/700mhz på huvud respektive minnesklocka? Kan ses i Catalyst informationen samt med GPU-Z. Riktigt märkligt om det blir samma efter ominstallationen av drivarna (bra för dig dock:D)

Gpu-Z:
http://www.techpowerup.com/downloads/1709d/GPU-Z.0.3.8.exe

Ser det ut såhär för dig?
http://pici.se/pictures/LPBRuReck.png

EDIT: Drog in nyaste drivarna med Mobility Modder och nu får jag 6 155p :S Vad är detta, okej siffra men om du får bättre äre fucked!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Det är första gången jag köper en laptop och ärligt talat har jag inte så där jättestor koll på vad en bra laptop kostar, men det får blir absolut max 10k.
Eftersom jag ska flytta ett par månader och plugga så vore det väldigt smidigt med en laptop, och eftersom jag inte tänkt spela särskilt mycket (Counter-Strike då och då) så vore det bra med en laptop. Datorn är enbart till för mig, och ska inte vara familjens huvuddator.

Min tanke med datorn är att jag ska surfa, lyssna på musik, se film samt att spela CS då och då, så det behöver inte vara någon värsting speldator så att säga. Men jag vill kunna ha uppe massa sidor och program utan att den laggar ihop totalt. Jag har även tänkt att använda en mus för det mesta, och jag antar att det går bra att använda den jag haft till min stationära. Jag vill gärna ha en medelstor skärm, inte allt för liten men inte heller superstor så det kostar 2k extra.

Jag vill gärna ha en rätt stor hårddisk (500 gb blir bra, kanske även lite mindre) då jag kollar på serier mycket och vill gärna ha alla serier i lagret. Batteritiden är inte prio 1 men den ska vara duglig iaf! Vikten är inte heller något som stör mig särskilt mycket, men det är givetvis bättre ju lättare den här. Utseendet är inte heller något att bråka om, men givetvis bättre ju snyggare den är. Min enda vilja är att jag ska kunna ha en laptop som fungerar och är tillräckligt bra för att kunna användas dagligen!

Jag ville inte starta en egen tråd eftersom det fanns så många liknande, dessutom hittade jag en fin dator i den här tråden, nämligen denna: https://www.inet.se/artikel/1968801/acer-aspire-5738zg-window...

dvs Acer 5738ZG

är den något för mig tror ni?

Andra förslag som passar mig?

Jag hoppas ni fick tillräckligt med information för att kunna hjälpa en som köper en laptop för första gången. Jag kan ha glömt att nämna något, och isåfall ber jag om ursäkt och det är bara att fråga.

mvh.

Permalänk
Medlem

Finns inget negativt med den här datorn så köp, presterar bra i allt (förutom det som 13ks datorer klarar av)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

@Highlaj:
Nu ska vi se här, det är faktiskt skillnad på ett ställe

Driver version är för mig
atiumdag 8.14.10.0708
och för dig
atiumdag 8.14.10.0697

Det kanske räcker för att förklara 400 poäng? Men samtidigt är det ju konstigt om du installerat de senaste drivrutinerna...

@Mickson:
Om man ska kalla det för en "nackdel" så tror jag inte du behöver ett såpass kapabelt grafikkort. Jag vet inte vad Counter-Strike kräver men du kan nog hitta datorer för någon tusenlapp mindre om du vågar gå ner några steg i grafikkort. Måste sticka iväg nu så jag hinner inte tipsa om någon dator, men det kan vara värt att tänka på.

@Oskan:
Har du fått din dator än? Rapportera gärna här så får vi se vad du får för något också!

Nu ska jag iväg och leta efter vattenalternativ och dunkar på närmaste affär då jag är hos mamma och hennes vattenledning frusit. Det kom en jäkla smygkyla såhär på trettondagen.

Permalänk
Medlem

DuggeDank

Kollade du så att klockorna var på 600 respektive 700mhz?

Jag jämförde drivareversionen mellan dom som följde med (slutar med -ACER) och dessa nya som jag installerade, och ACER drivarna hade väldigt konstigt nog högre versionnummer. hur nu detta är möjligt då dom är installerade kring oktober och nyaste släpptes 7 dec (har jag för mig).

På vissa punkter är versionnummrerna högre, men jag antar dom viktigaste är lägre. Har fått 6 120 - 6 155p oavsett drivare. vattenledningar är opåtligla, därför man har ett barskåp ^^

Inet.se får 6 180p~ med den där datorn, väldigt otroligt att drivare ökar poäng med nästan 400p (om man inte har väldigt gamla innan dvs)

oskan
rapportera gärna 3dmark06 result när du får den, om dugge är en luckybastard eller om jag har oflyt

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Ja just det, sorry, klockorna står på 600 och 700. Allting utom drivrutinerna var lika.

Jo jag har tänkt på inets resultat jag också, det känns lite sjukt att jag får högre. Men det blir spännande att se om oskan får in sina resultat, det kanske är inet som trimmar datorerna lite innan de skickar iväg dem?

Sen kan jag påpeka att jag har återställt fabriksinställningarna på datorn en gång eftersom jag rörde till det rejält när jag första gången satt och avinstallerade program. Inte för att jag tror det skulle göra datorn snabbare, men nåt kanske kan hända.

Jag brukar aldrig ha tur, så jag tycker minsann att det är dags nu

Permalänk
Medlem

haha kanske det fan att inte onoff gör det höhö
haha vi kan ju hoppas, *vantar på oskans resultat*!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Nu har det kommit några 5738ZG med den lite snabbare processorn t6600 men tyvärr har de satt i långsammare grafik som HD 4570 än HD 4650 som det är i de flesta andra 5738ZG.
Acer 5738ZG med T6600