Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Niczo
Jag har 3 konton med cirka 27 mil skillpoints på två av dem (startade ett till konto nästan direkt efter att jag började spela). Höll alltså på ett ganska bra tag, började typ 2008 och var aktiv ungefär 1/4 av tiden fram tills 2011.
Jag kan definitivt rekommendera EVE till de som har mycket tid över, och engagemanget som krävs för att hantera den något snäva inlärningskurvan.
Det viktigaste att tänka på enligt mig om man ska börja spela EVE, är att ha en skara irl-kompisar att lira med redan från början. Som ensam spelare är det väldigt lätt att känna sig anonym, och att hitta en corp (guild) som både har många seriösa, aktiva medlemmar och är välkomnande mot nybörjare är inte helt lätt. Visst kan man gå med i vilken corp som helst och hoppas på det bästa, men tyvärr är griefing väldigt utbrett av spelmekaniska skäl. I synnerhet när det gäller det faktum att man måste vara beredd att försvara sig hela tiden då det är lätt för så kallade pirate/pvp corps att ge sig på mindre organisationer som inte är inriktade specifikt på PVP och helst vill syssla med annat. Att involvera sig i PVP är dyrt och generellt tidskrävande, och mycket krav ställs på enskilda individer att saker ska gå rätt till. I överlag är EVE så långt från casual gaming man kan komma, även om läget har förbättrats de senaste åren med många alternativa karriärvägar.
En framgångsrik EVE Online-spelare är förmodligen i övre 20-års ålder, påvisar imperialist-kapitalistiska tendenser, är väldigt tävlingsinriktad och har mycket fritid. Han är förmodligen även från USA, vilket försvårar det för oss skandinavier som sitter i en annan tidszon.
Finns mycket européer i eve också. Väldigt mycket britter och ryssar tycker jag flyger omkring. Ryssarna är kanske inte så lätta att spela med då de vägrar tala engelska antagligen pga att de känner sig osäkra på sin engelska. Men britterna är generellt trevliga. Sedan har vi ju australiensarna. Dem möter man dock sällan av förklarliga skäl.
Tror att imperialist-kapitalistiska 30åringar med för mycket fritid finns i hela världen, men annars var det ett bra inlägg
Jag hade tur när jag sökte mitt första corp. Snubblade på dem av en slump och har hängt med dem sedan jag började. Dock är det bara kärnan av det ursprungliga corpet kvar nu, men de flesta gamla medlemmarna som fortfarande spelar håller kontakten via en gemensam chatt. Känns mer som en andra familj nu för tiden