Diskussionstråd för primeraservern på e-sim

Permalänk
Medlem

Diskussionstråd för primeraservern på e-sim

Diskussionstråd för enbart primera servern e-sim

(e-sim servern där man inte kan köpa sig fördelar med irl pengar)

http://primera.e-sim.org/

Då det skapats flera serverar och spelarcomunityn är olika blir det rörigt. Jag startar nu en egen tråd för primera servern så att vi enkelt kan prata med varandra utan en massa missförstånd.

Kort beskrivning av spelet om du inte känner till det
Esim primera är en världssimulator med spelare från hela världen. Spelplanen är ytterst kartan som är den riktiga värdskartan. Alla spelare är medborgare i ett land, varje land utfromar sin egen politik, ekonomi, har partier och militärförband.

Som spelare har man en "citizen", en medborgare i e-sim världen som man kan införskaffa mat och vapen till. Allt som återfinnes på marknaden är producerat av andra spelare i deras egna fabriker.

I spelet sätter man sina egna mål, exempelvis:

- Bli en krigare i försvarsmakten
- Skapa miltärförband
- Bygga ett företagsimperium
- Bli en framgångsrik rikskapitalist och köpa aktier
- Bli legosoldat och avgöra viktiga slag mot betalning
- Skapa ett tidningsartiklar och få många läsare
- Eller bli en politisk ledare, och påverka hela landets framtid

Som spelare väljer man själv.

Man registerar sig antingen via någons reff eller så skippar man det(här får båda en bonus när du når lvl 7:

Skriver man in en annan spelares namn får denne 5 gold. (staten har konton i spelet)

Skriv tex:

Sweden Org - om du vill stödja den civila statliga administerationen
HKV - om du vill stödja den militära delen av statens administration

http://primera.e-sim.org/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det textbaserat?

Numera bosatt i götaland, jobbar med bröd och slåss lite här och var

Vad finns det för svenska irc-kanaler?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tjenare, det är ganska mycket text men man kan ju skita i att läsa om man inte vill. Mycket sker på irc alliansbyggande, affärer, krigskoordinerande och så vanligt irchäng förståss.

http://client01.chat.mibbit.com/?channel=%23sim.SWE&server=rizon.mibbit.org direkt länk till svenska ircen

den är på rizon #sim.swe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som är så skönt med spelet är om man inte har gott om tid att lägga ner, så tar själva spelandet inte mer än två minuter per dag, men å andra sidan kan man lägga alla sina vakna timmar på det oxå.

Vilket i mitt fall varierar, på veckorna när man jobbar kanske jag lägger 1-2 timmar på spelet emellertid finns det helger där man suttit dygnet runt.

Men måste även tillägga att en stor del av spelet är på IRC'n.

//Lundenor

Permalänk
Medlem

Ja spelet är som sagt dynamiskt, man kan lägga ned mycket tid eller bara spela två minuter om dagen. Det är det jag gillar sj med spelet.

Är det ngn som vet om regeringen har någon plan för ett skoj krig? Det var ett tag sedan sist och vi bör ju ha supplies nog i lagren för det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur mycket jag kan avslöja när det gäller krig. Men det är under diskussion och det borde dyka upp något snart. Och G7 bildningen tog oss lite med rumpan bar kan man väll säga.

Permalänk
Medlem

Men det är väldigt roligt.:)

Visa signatur

Hjälp Sverige i Kriget mot Finland!
Jag heter Fredrika ingame!
kungadomen.com

Permalänk
Medlem

Om ni har börjat och har inget guld så kan man gå med i en nybörjar MU (Military unit).
Sök på GMU det är grattis!

Visa signatur

Hjälp Sverige i Kriget mot Finland!
Jag heter Fredrika ingame!
kungadomen.com

Permalänk
Medlem

Det är bara att konstatera att vi står inför ett extremt hot när Polen+Litauen kan bli våra fiender. Invasion av Sverige har inte skett på allvar på många månader, hur ska vi klara det nu?
Vi må vara ekonomiskt starka(?), men vi är ju inte så många.

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.

Permalänk
Medlem

[G7 consists of the following countries (in alphabetical order): Bulgaria, Hungary, Indonesia, Italy, Lithuania, Poland. and Romania.]

Bild över möjliga anfall

För vår del är den största faran att vår närmaste och genom serverns historia trognaste allierade, Polen, nu hamnat ihop med en gammal ärkefiende, Litauen.

Polen och Litauen är ju spelets giganter och har flera vägar in i Sverige. Vad tror ni i regeringen riskerar vi invassion enligt ovan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utan att vara regeringsman skulle jag yrka på att de är alldeles för land-kåta för att kunna kåta bli att attackera.

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte sticka under stolen med att jag faktiskt längtar lite efter krig, men jag tror att vi kommer få det jäkligt tufft om vi inte får in lite fler spelare i eSverige. Polen och Litauen är liksom dem två länderna med flest spelare, iomed deras allians måste vi hjälpas åt och spela riktigt taktiskt rätt för att inte bli helt raderade från världskartan.

//Lundenor

Permalänk
Medlem

Sant vi är ett ganska litet land men vi är inga andra länders knähund heller. Vi är det enda landet som aldrig har slutit någon förnedrande fred där vi ger upp! Eller vet ni om ngt annat land som alltid stått upp?

Vi överlevde10 veckors ockupation av Litauen, man kan nästan säga att vi vann. De var ju helt slutkörda efter allt krigande och statskassan var helt tom för dem. Sedan blev de vipade på 5 dagar av Polen med vår hjälp i våras.

Vi bör ju kunna klara oss denna gången oxå om vi bara vill?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt spännande nu framöver. Litauern anfaller nog vilken dag som helst.

Jag har byggt upp ett litet lager med supplies för de kommande dagarna. Vapenfabriken går för högtryck!

Devine
http://primera.e-sim.org/lan.116629/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven1:

Sant vi är ett ganska litet land men vi är inga andra länders knähund heller. Vi är det enda landet som aldrig har slutit någon förnedrande fred där vi ger upp! Eller vet ni om ngt annat land som alltid stått upp?

Vi överlevde10 veckors ockupation av Litauen, man kan nästan säga att vi vann. De var ju helt slutkörda efter allt krigande och statskassan var helt tom för dem. Sedan blev de vipade på 5 dagar av Polen med vår hjälp i våras.

Vi bör ju kunna klara oss denna gången oxå om vi bara vill?

Ska väl kommas ihåg att det var första sista veckorna som vi blev för jobbiga för de, innan var det inte mycket motstånd.
Och så är det ju Polen nu med.

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.

Permalänk
Medlem

Nu jävlar händer det grejer!

Permalänk
Medlem

Japp nu smällde det till!

Blir spännande är det någon som vet vilket stöd sverige kan få av allierade? Litauerna verkar iaf vara låsta med sin arme i Latgalia, BAY har ju exempelvis sina orders låsta där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att mitt lobbande för anfall mot Kurzeme gick igenom.

Att slåss mot Litauern är aldrig enkelt så vi kan räkna med en hård fight.
Just nu leder vi ju med 4-1. Det vore riktigt kul att knäppa dem på näsan efter att de avvisat våra försök till en fred emellan oss.

Tack Greven1 för fint samarbete nu på morgonen. Lite snopna blev dom nog när vi sköt sönder deras Defence System i en runda som annars varit ganska lugn.

mvh
DevineMediator
http://primera.e-sim.org/lan.116629/

Permalänk
Medlem

Vi vann striden
Nu går vi vidare!

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.

Permalänk
Medlem

Första angreppet gick bra

ÖB verkar sikta på att nå Litauens region med diamantgruvor, tyvärr gick striderna gåligt under natten.. Vi ligger nu under i Kurzeme dör litauerna anfaller oss för att skära av våra trupper. Lite som finnarna slogs under finska vinterkriget.. vi hamnar i ett stort motti?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Greven1 Det var inte ÖB bara för det var jag (MoD) och CP också. Ska försöka få in lite utomstående hjälp nu för dessa rundorna blir svåra och viktiga att vända.

Permalänk
Medlem

Det gick åt skogen, litauerna utmanöverade oss.. :'(

Men jag ser att riksdagen röstar om krigsförklaring mot letterna? Varför då? De är väl våra allierade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ingen aning, finns ingen anledning att lägga krut på dem.

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.

Permalänk
Medlem

Fick klart för mig orsaken. Hade vi hunnit före litauerna med att anfalla den regionen hade vi kunnat anfalla Litauen direkt efteråt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sådär, nu har Litauen attackerat svensk mark.
Dags att ta till svärd och sköld, känns svenska fanans makt och segra för forsterlandet.
Nej men detta kan vi vinna, speciellt om Polen håller sig utanför.

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.

Permalänk
Medlem

Skönt att vi lyckades mota bort dem från Götaland. Nu är det offensiv igen, vad tror ni om våra chanser att få fotfärste i baltikum?

esimkartan http://primera.e-sim.org/googleMap.html läget analyseras nog bäst på kartan jag tycker det ser halvilla ut för våra allierade.. vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, bara så ni vet, du är kriget på riktigt. Litauen attackerade Gotaland igår. Vi hade en ganska bra start men sedan på kvällen så vann Litauen runda efter runda. Inför DC stod det 6-3 till Litauen. Men, då bestämde vi oss för att jävlas ordentligt med Litauen, samlade ihop ett fåtal gubbar som skulle sitta under natten och vinna rundor åt oss. Vi hade tur och vann DC-rundan precis. Sedan vid 02:20 så lyckades vi vinna igen, nu står det 5-6. 04:20 kommer ett par andra och slår, vi vinner den med, 6-6. Runda 6 så blir det ganska jämt igen, ganska många svenskar då med som tur är. Vi vinner den. 7-6.
Sedan tar det lite stopp tyvärr. Rundan efter och rundan efter det kämpar vi(jag sov tyvärr ) kopiöst men klarar inte av att stå pall. Litauen vinner med 8-7. Besvikelse men ändå mycket bra kämpat, Litauerna svor nog lite åt oss där under natten.

Nu fortsätter de attackerar och det är ett rent ut sagt rövhål med strider hit och dit. Bara att hoppas vi slipper få fler regioner erövrade. Håller tummarna.

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.

Permalänk
Medlem

http://primera.e-sim.org/article.html?id=52568 Karta + analys av kriget såhär långt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken fight det blev i Götaland. Jag har aldrig gjort så mycket skada i en strid.

Skönt att vi stoppade dem i Svealand, nu driver vi ut dem ur Sverige igen!

DevineMediator
http://primera.e-sim.org/lan.116629/

Permalänk
Medlem

Har nog skrivit den största noobguiden som någonsins skrivits för e-sim, åtminstone i sverige
Se alla delar här: http://primera.e-sim.org/newspaper.html?id=446

Visa signatur

Hjälp Sverige att bli en stormakt, gå med i e-sim idag!
Jah heter champis in game.