Guild Wars 2, vad gick fel?

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2, vad gick fel?

Hej!

Jag var en av alla dom som var väldigt förväntansfulla på Guild Wars 2. Hade också jäkligt kul med spelet när jag levlade min warrior till 80! Älskade grafiken, känslan, eventsen, upptäckandet av nya zoner och pvpn. Men sen hände något och jag tröttnade tvärt på spelet. Gick från 100 till 0 bara över en dag. Har loggat in ett par ggr sen dess men det känns som det tappat extremt mycket spelare. Finns väldigt sällan nog med folk för att slutföra roliga event, döda bossar med mera.

Känslan är ju att många måste gjort precis som jag och tröttnat helt plötsligt. Som det känns nu när man loggar in så är spelet dödsdömt. Märks även i GW forumet här att många slutat spela. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt då jag tycker det finns extremt mycket potential i det! Som sagt så var jag helt frälst i början!

Vad har ni för funderingar kring detta? Hur många av er har tröttnat och varför? Hur många lirar och har kul?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hade kul upp till 80 men väl där så spelade jag ungefär 1 timme och sen blev det avinstallation främst pga avsaknad av PVE endgame.
Dungeons var väl ok, men utan "holy trinity" dvs tank/healer/dps är det inte samma sak som i andra MMOs.

Detta visste man ju om redan innan det släpptes men ville ge det en chans iaf.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Hej!

Jag hade också goda förhoppningar med detta spel med tanke på att jag gillade ettan starkt!
Efter en månad tröttnade jag totalt.

Vad som gör att jag inte loggat in på 4 veckor är:
- Repetivt.
- Skillsystemet (Trait suger hårt). Väldigt begränsat. Säger inte mycket att man kan använda flera vapen. Ettans skillsystem var suveränt.
- Behöver flera PVP typer av gameplay, sPVP duger inte.
- Siffran som visar skada bara hoppar upp på motståndarens huvud, dålig känsla. Kände aldrig att JAG skadade motståndaren om ni förstår vad jag menar.
- Det sociala saknas, inget "tvång" med att spela i grupp i PVE. Man kan köra PVE alldeles själv upp till 80, vilket gör att man knappt söker till andra.

Nu väntar man bara på att Arenanet skall göra vissa förändringar samt någon ny expansion. Finns det hopp?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Avstängd

Roligare har jag inte haft sen jag började med gw1. Tyvärr klarar inte min dator just nu av spelet men det ska vi se ändring på.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Hade galet roligt fram till lvl 80. Sen la jag ner. Fanns inget att sukta efter eller motivera mig att fortsätta spela.Tyvärr..

Permalänk
Medlem

Slutade spela en dag då alla events var buggade, verkligen ALLT var trasigt, så tänkte att jag väntar tills det fixat sig, men har inte loggat in sen dess
Så oerhört sugen på att lira igen, men avsaknaden av PVE content gör det lite fishy. testade SWTOR nu när det gått F2P och jag kände verkligen hur uselt andra mmos är jämfört med GW2, tänk om det bara fanns lite mer PVE i det:(

Permalänk
Medlem

Köpte spelet för ca 2månader sen, installerade, patchade och regga konto. Inte rört spelet sen dess haha. Inte ens skapat en karaktär ännu. Fick aldrg suget till att börja spela.

Permalänk

Varför skulle ett spel vara kul dag in och dag ut i all oändlighet? Vänta tills det kommer nytt content.

Permalänk
Medlem

Mest skillsystemet som är dåligt tycker jag. Inte kul att använda samma skills om och om igen i typ 200-300 timmar. Roligare i ettan då man kunde prova lite olika builds och ha större variation.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, att ha begränsade skills för olika vapen döda det helt för mig. Vill jag ha en longbow t.ex vill jag ju kunna välja skills inte behöva ändra vapen.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag var en av alla dom som var väldigt förväntansfulla på Guild Wars 2. Hade också jäkligt kul med spelet när jag levlade min warrior till 80! Älskade grafiken, känslan, eventsen, upptäckandet av nya zoner och pvpn. Men sen hände något och jag tröttnade tvärt på spelet. Gick från 100 till 0 bara över en dag. Har loggat in ett par ggr sen dess men det känns som det tappat extremt mycket spelare. Finns väldigt sällan nog med folk för att slutföra roliga event, döda bossar med mera.

Känslan är ju att många måste gjort precis som jag och tröttnat helt plötsligt. Som det känns nu när man loggar in så är spelet dödsdömt. Märks även i GW forumet här att många slutat spela. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt då jag tycker det finns extremt mycket potential i det! Som sagt så var jag helt frälst i början!

Vad har ni för funderingar kring detta? Hur många av er har tröttnat och varför? Hur många lirar och har kul?

Mvh J

Jag känner väldigt väl igen mig i din beskrivning. Jag var otroligt förväntansfull och läste/tittade på allt jag kunde hitta innan release. Var även väldigt spänd på vad de kunde göra med PvE nu när "the holy trinity" var ur vägen. Tyvärr tycker jag inte att de egentligen gjorde det på nått bra sätt och PvE-nörd (som den ser ut i WoW iaf) som jag är så gillade jag aldrig kaoset som dungeons ofta var.
I grund och botten tror jag nog i och för sig att det var tiden som inte räckte till för mig då jag blev pappa i samma veva som GW2 släpptes och med tanke på att jag nog har runt 200 spelade timmar så anser jag mig ha fått god valuta för mina pengar. Skulle jag vilja kan jag ju alltid komma tillbaka senare.

Permalänk

Jag tröttnade tyvärr tidigt, vid level 25.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

orkade mig upp till lvl 76 sen var det hej då gw2 o ner i papperskorgen.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Tja tog mig till level 80. Samma dag var också dagen jag slutade spela... hittade ingen motivation att fortsätta i huvud taget efter den punkten och tja även före det kände jag att spelet inte alls vart så roligt som jag trodde.

Gillade själv 1an och har spelat det spelet i ca 400 timmar totalt något. GW2 har jag spelat i 70 timmar totalt och sedan vart man rejält less.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Slutade spela en dag då alla events var buggade, verkligen ALLT var trasigt, så tänkte att jag väntar tills det fixat sig, men har inte loggat in sen dess
Så oerhört sugen på att lira igen, men avsaknaden av PVE content gör det lite fishy. testade SWTOR nu när det gått F2P och jag kände verkligen hur uselt andra mmos är jämfört med GW2, tänk om det bara fanns lite mer PVE i det:(

Till skillnad från dig är jag tillbaka i swtor och har mycket nöje där. Smaken är som baken .

Permalänk

Enda anledningen som jag tycker det är tråkigare nu än förr är för att mina polare från AION har slutat (folk har blivit exade från univeristet, fått jobb, flyttat utomlands, etc). Så sedan dess har jag bara farmat gear, igår var min samling klar Full exotic CoF armor, CoF dagger, CoF stav, CoE dagger, och full exotic juveler. Nu när det målet är uppfyllt verkar det enda som finns kvar att köra WvW. Har kört det i ett par dagar och det är hur kul som helst.

Om ni tycker spelet börjar bli trist, gå med i ett WvW gille.

Själv förstår jag inte hur man kan tröttna såfort man blivit 80, okej att man tröttnar efter full exotic gear, men det tar ju ett tag att få det, även efter 80.. Men visst, att skaffa gear i GW2 är sjukt lätt jämfört med exempelvis AION. Det är väl därför de introducerade Fractals dungeon och Ascended gear >.<

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Hade sjukt kul fram till lvl 50. sen så gick jag från att ha spelat 6 timmar/dag till 0 timmar/dag över en natt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

Beror på vad man jämför med. I wow finns ju inte ett skit att göra efter ett par veckor, end-gamet blir total end bara. SWTOR -skittråkigt allmänt. Sen resten av mmos:arna håller väl en eller två kvällar max. I gw2 finns ju hur mycket och göra som helst i alla fall, sen kan man levla nya karaktärer med. Det kan man inte i wow tex. Allt är ju bara samma om och om igen med samma quests och sen händer ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreTor1aN:

Beror på vad man jämför med. I wow finns ju inte ett skit att göra efter ett par veckor, end-gamet blir total end bara. SWTOR -skittråkigt allmänt. Sen resten av mmos:arna håller väl en eller två kvällar max. I gw2 finns ju hur mycket och göra som helst i alla fall, sen kan man levla nya karaktärer med. Det kan man inte i wow tex. Allt är ju bara samma om och om igen med samma quests och sen händer ingenting.

jag håller med dig, finns hur mycket som helst o göra efter lvl 80 i gw2!

man kan gå och utforska precis vart man själv vill, gå tillbaka till andra låg-lvlade zoner och vart du än är så blir du belönad. går man till en lvl 1-15 zon i lvl 80, så blir man ju nerlevlad till områdets level, men du har ändå chans för lvl 80 gear drops, och när man "levlar" i lvl 80, så får man skillpoints istället, som man kan använda till lite olika saker, t ex köpa items osv med. man har hoppussel att leka med, man har ju lagt ner många bra timmar på de :P. sin personliga story är också intressant! och nu kan man ju köra fractals också, fixa ihop ascended grejer osv.

fast det kanske inte är så kul o sitta själv o spela? joina någon guild kanske? t ex http://friskyttarna.eu/ , jag är med där och det körs både pve och pvp tillsammans där. guildet finns även till andra lir också

jag tyckte att denna tråden va rätt intressant o läsa, fick mig att se att gw2 är spelet för mig

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Så det funkar att solo'a? Skulle ni rekommendera GW2 till nån som gillar RPG'er men inte MMO'er? Dvs, kan man spela GW2 som om det var ett offline RPG?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Så det funkar att solo'a? Skulle ni rekommendera GW2 till nån som gillar RPG'er men inte MMO'er? Dvs, kan man spela GW2 som om det var ett offline RPG?

jag skulle säga ja, till viss del, t ex dungeons behöver man 5 pers för att klara :), och vissa lite större events behöver man fler personer för, men det är bara för dem att hoppa in och börja döda (inget måste-va-i-party för att få exp/loot från mobs om flera anfaller det ) men för de flesta "hjärt-quest" som finns kan man springa runt o göra själv, och även sin personliga story.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Gw2 är ett spel som får kopiöst mycket kritik och orförtjänad smutskastning för att dom väljer att göra något nytt.
Personligen tycker jag att folk klagar på småsaker.

Trait systemet var det någon som nämnde, det har exact samma uppbyggnad som i ettan bara att det är nerdummat litegran går att variera hur mycket som hellst!
Att det går att soloa till lvl 80 är inget att klaga på eller och att holytrinity inte finns i spelet är skitsnack, för dom som faktiskt kör Dungeons i gw2 så innser man snart att det går inte alltid att spela utan någon som spelar med grupp healing eller en heavy karaktär som kan suga lite extra skada!
Sedan så för dom som inte läser vad anet har att säga om sitt eget spel så går inte det här spelet ut på att rusha till 80 och börja raida eller whatever det är världen som ska upplevas inte high-end content, givet att det finns roligare event upp mot 80 men det finns så mycket mer att göra i low-level områden.
Personligen så har jag en warrior på 80 med full exotics och är inte less och i mina ögon så låter det bara som att folk som inte tycker om det glorifierar ettan eller är skadade från andra MMO's, gw2 var aldrig menat till att vara likt ettan och dom som hoppades på det är ju rent av korkade för det sades tidigt i utväcklingen att det skulle vara något helt nytt.

Och för dig som nämde att du hade full exotic CoF gear, testa en annan dungeon som inte är pisslätt typ, Sorrows embrace eller arah.

P.s ONE TIME PAYMENT FTW, med levande content och one-time events.

Permalänk

Jag har dock hört väldigt lite om att instancerna och dungeonen är lätta. Svårighetsgraderna är nog något ojämna men vissa är ju helt insane-svåra på low level redan. Tål att jämföras med tex. wow där man clearar high level content på 20-40 min för att få ett dropp. Rena blöj-raids i jämförelse.
Sedan har gw2 lite mer svårighetsgrader och typ "achievements" för dom alla så det inte blir samma hela tiden.
Det är liksom ingen kick och klara något när det är för lätt och droppen känns inte lika roliga och få när det är så lätt som i wow. Det är så casual så man behöver inte anstränga sig för något.
Gw2 är ju lite mer för oss hardcore spelare helt klart.

Permalänk
Medlem

Acended Items iom Lost shore är vad som gick fel just nu är Communityn uppdelad Eventet i sig var en katastrof och då syftar jag inte på den nya Gear Tier enbart.

Som det är nu är väldigt många besvikna för dom känner sig lurade iom dom har gått emot sitt eget manifesto samt i i tidigare intervjuer sagt saker som inte ens stämmer.

Finns massor av saker att fixa men det är nitpicking iaf inget jag har stört mig på direkt,mest var Acended items men det har ju diskuterats till dötts i officiella forumet och nu vet jag vart Anet står så det är Tack och adjö för min del.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Köpte spelet för ca 2månader sen, installerade, patchade och regga konto. Inte rört spelet sen dess haha. Inte ens skapat en karaktär ännu. Fick aldrg suget till att börja spela.

Jag med

Permalänk
Medlem

Loggade in igår kväll för första gången på 1 månad och efter 10min så förstår jag inte varför jag slutade. Hade rikitgt kul de timmar spelade! Så kanske saknade det mer än jag trodde när jag skapade den här tråden

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hela combatsystemet är så förbannat trögt bara. Levlade upp till 80 och sedan dess har jag inte spelat.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att levla upp min 3:e 80 just nu. Har dock väldans mycket kvar på min main då jag bara har skramlat ihop 2200 achievement points ännu och har bara 55% mapcompletion, massa jumping puzzle man inte brytt sig om osv. Har tex bara vart in i 4 av dom 8 instanserna för att skaffa armors.. eller ja 9 blir det väl nu med fractals of the mist som dom lade till här i mitten på november. Hursom verkar jag vara långt ifrån att tröttna och anser istället att det inte finns nog med tid att få allt gjort. Mycket hjälper nog att man är med i en bra guild och kör det mesta via mumble.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas62:

Hela combatsystemet är så förbannat trögt bara. Levlade upp till 80 och sedan dess har jag inte spelat.

Inte trögt, men enformigt som bara den!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Inte trögt, men enformigt som bara den!

Tycker inte man använder många fler abilities i andra spel, visst det kanske finns fler valmöjligheter (vad det ser ut) men oftast så använder man ju inte ens nära hälften, antingen så passar dom inte in med sin build eller så suger dom bara och passar egentligen inget build över huvudtaget.

Min Warrior i GW2 har 17 abilities att använda i combat (12st weaponskills, 5st utilitys varav 2st är buffs vilket jag tycker räcker gott och väl och då finns det ändå klasser med bra många fler abilities än så.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB