Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem

Skyrim Mods (Bra mods här)

Det skulle vara kul om ni länkade till fina mods här.
Kan ni förklara hur man installerar en mod för skyrim? Jag har aldrig använt mods tidigare så det skulle va bra att veta hur man gör.
Kan man ha flera mods installerade i spelet?

Här är en mod för att förbättra ansikten i spelet ...

http://blog.fileplanet.com/2011/11/14/monday-mod-elder-scroll...

#skyrim

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Skyrim HD - 2K Textures
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=607

Landscape Texture Pack WIP
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=329

2st Texturpaket, just nu 2048, men bra mkt bättre än standard.
BÅDA ÄR WIP men fungerar bra, jag använder båda iaf.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga om Skyrim Nexus, för jag kan inte logga in där. Man måste ju vara registrerad för att ladda ner filer över 2MB eller något sådant, så jag registrerade mig. Vid registreringen så kommer man till Nexus Forums huvudsida och man registrerar ett konto där tydligen och det fungerade hur bra som helst. Jag kan logga in där och kolla alla forum etc, men på Skyrim Nexus så går det inte att logga in? Användarnamnet verkar fungera för den klagar inte på det men den säger att lösenordet är fel varenda gång... Men på huvudsidan går det att logga in med det lösenordet :/

Edit: Hmm, testade att ändra lösenordet och nu fungerar det på båda ställena. Det kanske var något tecken i lösenordet som inte fungerade på Skyrim Nexus-sidan eller så blev det något konstigt vid registreringen (sidan gick väldigt trögt då). Knepigt...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

HD texture mods är ju att föredra, hur funkar deras Mod tool? är det något att installera?

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Avstängd

Ok tydligen går inte de jag länkade så bra ihop, märkte nu i Whiterun att vissa texturer saknas i distansen på bergen, samt inomhus i vissa byggnader.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Någom som har en bra tweakad .ini fil?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

Hur mycket mer krävande blir spelet om man installerar dessa mods?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Hur mycket mer krävande blir spelet om man installerar dessa mods?

Beror på modden. Men det brukar stå i beskrivningen ungefär hur mycket skillnad det gör, sen kan det ju variera väldigt också men det fungerar som en fingervisning.

Men eftersom det är en konsolport så har man ganska bra med minne kvar att arbeta med.

Permalänk

Hur lägger man in moddarna? Det står att man ska bara lägga in dom i data och ersätta filer men det går ju inte? Det finns ju inga filer att ersätta där?

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur lägger man in moddarna? Det står att man ska bara lägga in dom i data och ersätta filer men det går ju inte? Det finns ju inga filer att ersätta där?

Dom förutsätter att man kanske har tidigare moddar som ändrar samma filer, alternativt att man har packat upp bsa-flerna direkt i sin Skyrim/data-mapp. Men ett orört Skyrim har inga sådana filer att ersätta, så det är bara att kopiera in enligt readme-filen och starta spelet.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Dom förutsätter att man kanske har tidigare moddar som ändrar samma filer, alternativt att man har packat upp bsa-flerna direkt i sin Skyrim/data-mapp. Men ett orört Skyrim har inga sådana filer att ersätta, så det är bara att kopiera in enligt readme-filen och starta spelet.

Så eftersom jag inte har några som helst moddar i nuläget så är det bara att lägga in dom? Tar dom då prio över de bsa filer som redan ligger där?

EDIT: Måste man inte enabla moddarna igenom att ha dom som run i data från launchers så som morrowind, oblivion, fallout etc?

EDIT2: Det fungerade, tydligen var det precis som du sa, bara att lägga in dom i skyrim/data och inget mer än så. Dock så buggade sig vissa texturer också krashade spelet på vissa ställen så jag väntar nog med att lägga in massor med moddar.

Permalänk
Medlem

man behöver inte enabla dem verkar det som, funkar direkt

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

man behöver inte enabla dem verkar det som, funkar direkt

Precis, jag märkte det. Dock så krashade spelet så jag gissar att de flesta moddarna och texturerna inte är direkt färdiga än med tanke på hur nytt spelet är. Blir nog att vänta.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Så eftersom jag inte har några som helst moddar i nuläget så är det bara att lägga in dom? Tar dom då prio över de bsa filer som redan ligger där?

EDIT: Måste man inte enabla moddarna igenom att ha dom som run i data från launchers så som morrowind, oblivion, fallout etc?

Ja spelet läser i första hand in de filer som inte är packade i BSA-filerna. Fast i tidigare versioner av spelmotorn så var man även ibland tvungen att definera deras sökvägar i en viss "archive invalidation"-fil, men jag är osäker på om det behövs längre. Har iaf inte läst om någon mod som kräver det än.

Den typen av moddar som släpps just nu behöver inte aktiveras via en launcher, utan kan kopieras in i mappen manuellt och läses av spelet automagiskt. Detta pga att dom bara ersätter existerande textur/3d/config-filer som spelet normalt sett redan läser från BSA-filerna.
När Creation Kit släpps sen så kommer vi däremot kunna börja skapa esp-filer för våra moddar, och det är dessa som behöver aktiveras via en launcher eller via spelets egen "Data Files"-lista. Det är först då det blir möjligt att kunna skapa helt nya unika saker i spelet, istället för bara replacers.

Men det finns en tidig beta-version av Nexus Mod Manager att använda om man vill, som tydligen ska bli den nya Mod Managern för Skyrim. Till skillnad från tidigare så jobbar den nu direkt med SkyrimNexus så man slipper behöva ladda ner moddar separat och sen installera dom via mod managern. Jag har inte provat på detta än, men tänkte ge mig på det nu i helgen och se om det funkar bra än. Det är inte nödvändigt med en sån här Launcher än, men det kan underlätta installationer/avinstallationer av moddar om man är lat

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Ja spelet läser i första hand in de filer som inte är packade i BSA-filerna. Fast i tidigare versioner av spelmotorn så var man även ibland tvungen att definera deras sökvägar i en viss "archive invalidation"-fil, men jag är osäker på om det behövs längre. Har iaf inte läst om någon mod som kräver det än.

Den typen av moddar som släpps just nu behöver inte aktiveras via en launcher, utan kan kopieras in i mappen manuellt och läses av spelet automagiskt. Detta pga att dom bara ersätter existerande textur/3d/config-filer som spelet normalt sett redan läser från BSA-filerna.
När Creation Kit släpps sen så kommer vi däremot kunna börja skapa esp-filer för våra moddar, och det är dessa som behöver aktiveras via en launcher eller via spelets egen "Data Files"-lista. Det är först då det blir möjligt att kunna skapa helt nya unika saker i spelet, istället för bara replacers.

Men det finns en tidig beta-version av Nexus Mod Manager att använda om man vill, som tydligen ska bli den nya Mod Managern för Skyrim. Till skillnad från tidigare så jobbar den nu direkt med SkyrimNexus så man slipper behöva ladda ner moddar separat och sen installera dom via mod managern. Jag har inte provat på detta än, men tänkte ge mig på det nu i helgen och se om det funkar bra än. Det är inte nödvändigt med en sån här Launcher än, men det kan underlätta installationer/avinstallationer av moddar om man är lat

Tack för all information. Jag märkte att vissa moddar så bör man bocka i rutan för "load loose files", varför gäller det bara för vissa?

EDIT: Jag ändrade mig, jag har nu installerat en hel drös moddar och det ser riktigt bra ut. Jag håller mig dock undan texturmodden som länkades ovan då den gjorde så spelet krashade för mig.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Tack för all information. Jag märkte att vissa moddar så bör man bocka i rutan för "load loose files", varför gäller det bara för vissa?

Ja den glömde jag bort. Det är nån sorts funktion från Bethesda som ska lösa archive invalidation-problemen, men som ändå inte verkar funka fullt ut. Den är väl bra att ha aktiverad nu, men lär inte spela någon roll sen när man kör med en riktig mod manager.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag ändrade mig, jag har nu installerat en hel drös moddar och det ser riktigt bra ut. Jag håller mig dock undan texturmodden som länkades ovan då den gjorde så spelet krashade för mig.

2k Textures uppdaterades tidigare idag som ska ha fixat tidigare problem. Men det är konstigt då textur-replacers inte borde kunna orsaka krasher så länge dom håller sig inom tillåtna format. Kanske var korrupt eller nått.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mod som gör females nakna när dom inte har någon armor/kläder.

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=70

Permalänk
Medlem

Finns det mods för bättre meny och bättre dialoger ännu?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Finns det mods för bättre meny och bättre dialoger ännu?

Menyer, ja, dialoger nej, hur menar du att man skulle göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Menyer, ja, dialoger nej, hur menar du att man skulle göra det?

Bättre menyer? Gief länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Menyer, ja, dialoger nej, hur menar du att man skulle göra det?

som personen ovan sade, gief link

När jag snackar om dialoger så vill ja ha bättre dialoger med mer svarsalternativ eller så att dialogerna ger en bättre beskrivning och allt de säger hamnar i journalen precis som i morrowind, slipper då iaf bli guidad igenom hela spelet.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av spel565:

Bättre menyer? Gief länk?

Skrivet av Uzor:

som personen ovan sade, gief link

När jag snackar om dialoger så vill ja ha bättre dialoger med mer svarsalternativ eller så att dialogerna ger en bättre beskrivning och allt de säger hamnar i journalen precis som i morrowind, slipper då iaf bli guidad igenom hela spelet.

Menyn i sig är inte ändrad men hårdkodade hotkeys osv är ändrade till att vara mer logiska.

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=88

Permalänk
Permalänk

Nu kan man ta ut hämnden på den irriterande ungen i första byn som stämplade mig för mord och hyrde banditer för dådet.

Permalänk
Entusiast

Kanske nåt att ha om man ska sitta o pilla med INI filer ?
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=378
Nån som har tips på bra tweaks förresten ?

Gör blodet SÅ mycket bättre, och uppdateras rätt ofta med fler tweaks osv
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=60

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det är väl inte direkt mods kanske, men konsollkommandon borde passa in här också tycker jag

Jag har nu sänkt health regen rejält med kommandot:
player.modav healrate -0.X (standard är 0.7, sedan skriver man + eller - hur mycket man vill ändra det)

Man kan även ta reda på nuvarande healrate med:
player.getav healrate

Det jag nu letar efter är kommando för att göra likadant med magick regeneration. Jag vill nämligen sänka ner den rejält också (för att göra mat och potions värdefullare). Jag har försökt googla en bra stund nu men har inte hittat något kommando för det. Är det någon som vet hur man kan ändra mana regen?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag lade in en "insanewater" -mod och vattnet blev otroligt snyggt, men utanför Whiterun saknades textur på vatten på ett ställe och kort därefter så kraschade spelet då jag passerade denna punkt. Tänkte bara delge detta.

Permalänk
Medlem

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=193

gör så att ore veins lyser lite smått å lättare att se när de är mörkt

ingen som vet en mod som ändrar malog bals mace till ett svärd eller liknande? gillar inte maces riktigt :/

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"