Guild Wars 2 vs. Tera!

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2 vs. Tera!

Nu när många av er här nog har testat båda spelen kommer ju självklart frågan upp om vilket som är bäst. Har själv testat båda, dock inte lika mycket GW då jag inte stog ut med den dåliga optimeringen hittils, så jag får vänta till senare tillfälle för att bestämma mig för vilket jag tyckte var bäst.

Motivera gärna varför ni tycker att det ena eller andra är bättre, och snälla, rösta inte om ni inte har testat båda!

Permalänk
Medlem

Kom igen och skriv nu lite istället för att bara rösta!

Permalänk
Medlem

Har inte provat Tera själv men kompisar som provat diverse youtube talar för att spelet inte är något för mig. Mmo i asiatisk stil, nej tack! GW2 spelar jag själv nu och det passar mig ganska bra i smaken, en del som är lite kasst men overall klart nöjd!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Ända anledningen till varför jag skulle lira GW2 så vore det nog för att det inte kostar per månad.
men annars tyckte jag det liknande vilket klassiskt mmo som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Ända anledningen till varför jag skulle lira GW2 så vore det nog för att det inte kostar per månad.
men annars tyckte jag det liknande vilket klassiskt mmo som helst.

Var varken nytt eller dåligt. Något medel som det mesta idag.

Ops. skulle dra edit, men blev citat xd

Sry

Permalänk

Jag vet inte om jag kommer gilla något av dom, men jag funderar på att köpa gw2 för att pröva.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk

Har testat båda och de var underbara. Men det känns som GW2 ger mer utrymme för förbättringar och jag gillar hur öppen, dynamisk och fri världen är.
Tera har underbar grafik och det är superb feedback i striderna.
Men 120kr X månaden + 350kr eller 450kr gör valet lätt för kvaliteten de båda levererar.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem

Måste säga att Tera överraskade positivt, snygg grafik och det nya actionbaserade fightingsystemet känns nyskapande, sen lite småsaker som är positivt mount redan vid lvl11 + instant cast. Minus för månadskostnaden.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Hedersmedlem

Bra spel båda två. Men känner att Tera har för mycket brister för att vara ett spel som kostar per månad. GW2 känns som att det har så mycket mer att ge, och det är dessutom en engångskostnad.
Valet är enkelt, förköpte GW2 i veckan och avbokade Tera.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

Kom igen och skriv nu lite istället för att bara rösta!

Glöm inte att detta räknas som en bump och inte är tillåtet på forumet. Det bryter mot §4 i våra regler.

Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Tänk på det nästa gång då tråden kan låsas.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag personligen valde att avboka tera och köpa gw2.
Spelade alla betor i tera och fastnade inte för det direkt.

GW2 har en del saker att fixa till release, men fördelen är att det kostar iaf inget i månaden så ångrar inte köpet ett dugg.

PvP är enda jag bryr mig om.

Permalänk
Medlem

Tera har bättre känsla i combat, gillar hack and slash känslan. Men Guild Wars 2 är tyvärr bättre i övrigt.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Efter att nu ha testat båda måste jag säga GW2, det känns bra, det ser bra ut, och jag tror att jag kommer ha riktigt kul med det. Det gav mig en helt annan känsla av att "vilja upptäcka" än vad Tera nånsin gav mig under dom 2 år jag spelat det till och från

Permalänk
Medlem

jag har testat båda och kan med fördel säga guild wars2.

Gillade inte Tera pga alla j*vla quest man ska göra hela tiden för att levla, det är precis som "alla andra" mmo´s där man bara grindar quest.... hann ju typ göra 5 quest innan lvl 2 :P, och sen gillade jag inte animationerna riktigt, kändes lite stelt på något sätt.... de jag gillade med Tera dock, va dom otroligt snygga miljöerna, och sen givetvis combat systemet.

Jag har faktiskt inte mycke negativt mot guild wars2 än, förutom optimeringarna med klienten då, med datorn i sign ligger jag ofta nere på 15-20 fps när de e mycke runt om mig, och datorn jobbar inte ens... =/. men jag älskar den dynamiska världen sjukt mycke, allt känns så j*kla livfullt och det händer typ grejer hela tiden, sen gilla jag animationerna på karaktärerna och allt runtom, och självklart grafiken och undervattens fighterna! combat systemet i Guild wars2 tycker jag också va mycke bättre än Tera

nu känns det lite som jag bara skrivit negativt om Tera och positivt om Guild wars2, men ja.... jag gilla Guild wars2 så mycke mer helt enkelt

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Härligt med så många utvecklade svar!

Testade som sagt inte mycket Guild Wars 2 på grund av att jag hade runt 15 fps, men känner som många andra här säger att Tera är lite för mycket av att bara göra tråkiga quester hela tiden. Får nog bli en avbokning där, och ska försöka testa lite mer Guild Wars nu innan testet är över!

Kommer tillbaks lite senare med åsikter!

Och förresten, förlåt fäör bumpen förut, visste inte att det räknades som bump då själva meningen med den inte var att få upp den.

Permalänk
Medlem

Med tanken på att quests oavsett vad är totalt dö trist och har alltid varit så är ju inte teras quest något vidare värre än något annat. Åt andra sidan behöver man inte heller göra dem för att kunna levla upp i OK hastighet, vissa spel krävs ju att man kör quests för att enns ha en channs att kunna levela. Enda questa man måste eller i alla fall bör göra i Tera är Missions, men de går fort de också. Men vist ca 100 tal så ingen som tvingar på er några quests alls nästan.

Man får liksom spela spelet på det sätt att man har mest roligt, och ignorera det andra. T.ex. i Tera så är Bams totalt underbart, riktigt underhållande och ger än en rejäl utmaning, ( Ja t.ex. skippa healer, kör dem själv eller duo utan healer o.s.v. ) inte vidare lätt men alltid underbart att klara av det Faktiskt inte spelat något mmo som man kan försätta sig själv i lika stora utmaningar som faktiskt går, så länge man inte tabbar sig.

När det gäller GW2 så har jag inte spelat så har inte mycket att kommentera om det om.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Glöm inte att detta räknas som en bump och inte är tillåtet på forumet. Det bryter mot §4 i våra regler.

Tänk på det nästa gång då tråden kan låsas.

Fast nu var det ju så att han skrev det inlägget för att be folk om att svara med feedback på hans inlägg, och inte bara rösta som alla gjorde. Alltså ingen bump som det står i reglerna!
Tagga ner lite

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardart:

Fast nu var det ju så att han skrev det inlägget för att be folk om att svara med feedback på hans inlägg, och inte bara rösta som alla gjorde. Alltså ingen bump som det står i reglerna!
Tagga ner lite

En bump är en bump oavsett hur väl menat inlägget är.

Tyvärr innehåller det inget diskussionsvärde och då anses det som ett brott mot 4.

(Nu ska vi inte gå offtopic heller, synpunkter på min moderering tas via kontaktformuläret eller PM)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tycker själv att Blade & Soul är bättre än både TERA och GW2.

Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt att GW2 vinner omröstningen med tanke på att det är ett överhypat mainstream MMORPG.
Även folk som inte testat Tera/GW2 röstar GW2 pga att det skrivs mer om det och det är "inne" att gilla GW2 mer än allt annat.

Har provat båda och för mig kändes Tera roligare, främst pga stridssystemet och att det är mycket bra optimerat.

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Tempered Glass | Intel Core I7 7700K | Cryorig H5 Ultimate | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | Corsair 16GB DDR4 2400Mhz VENGEANCE LP Röd | WD Blue 500GB SSD | Gigabyte Z270XP-SLI | EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold

Permalänk

Har testat GW 2 och tycker det var bra. Tänkte testa TERA betan men efter att ha registrerat samt navigerat deras sida ett tag, gav jag upp att försöka hitta klienten, samt kände att sidan var rätt tattig. Det mesta man läser om TERA är "jag ska göra en lancer" och det mesta man ser på youtube är hur en Lancer står och pucklar på diverse overzised monsters solo i 45 minuter. Så det är svårt att få någon positiv bild av det. Sen skulle jag aldrig betala månadsavgift för quest-runner spel. EVE är det enda MMO jag kan tänka mig att betala månads avg för.

Permalänk
Inaktiv

Visst kan man lvla genom att pvpa i gw2? Det och wvwvw är de enda som lockar. Det ser lite slött och trögt ut i övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Visst kan man lvla genom att pvpa i gw2? Det och wvwvw är de enda som lockar. Det ser lite slött och trögt ut i övrigt

ja det kan du

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Äpplen ocgh Päron IMO, går inte att jämföra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Äpplen ocgh Päron IMO, går inte att jämföra.

Varför skulle man inte kunna jämföra 2st MMORPG?

Jag har inte spelat Tera, varav jag inte röstat. Men visst borde man kunna jämföra dem.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Har ej testat Tera men det blir ändå Guild Wars 2 för mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Tera's stridssystem var sjukt "oactionigt" och jobbigt. Man "siktar" med en ability och sedan väntar man i två sekunder medans man förlorar all kontroll över karaktären och någon animation tar vid. Jag antar att det beskrivs som ett Action MMO för att animationerna är så flashiga i sann Asiatisk stil?
Questandet var SJUKT tråkigt i Tera och det kanske finns andra sätt att gå upp i level men det var bara ett intryck. Jag var faktiskt lite smått intresserad av Tera före jag testade det, men efter att ha testat det i en dag så hade jag inget sug att spela längre. Jag spelade bara upp till level 21 och gjorde den första instansen,(Var grymt tråkig att heala, majoriteten av tiden gjorde jag ingenting och vänta på att tanken skulle ta skada) så det kanske blir bättre sen.

I GW2 däremot så kan man röra sig hela tiden även när man channelar eller använder en ability med cast time. Kontrollen över karaktären kändes oerhört bra i jämförelse med andra MMO'n och jag gillade dodgefunktionen mycket mer än "dodge spellsen" i Tera. Det faktum att BG's, Warzones eller Scenarios motsvarigheten, Structured PvP, tillåter alla att tävla under samma förutsättningar med en level 1 karaktär tycker jag bara gjorde det hela bättre. Hade också jävligt kul i WvW.

Tera vinner kanske poäng prestandamässigt. Lite svårt att jämföra dock för jag mätte inte FPSen och ända gångerna då jag fick FPS lag i GW2 var när vi deffade Stonemist Castle, (stora fortet i WvW)mot både blue och green invaders. Då var det typ runt 60 pers på skärmen samtidigt om inte mer. Detta hände mig aldrig i Tera betan. Tera vinner också poäng vad gäller stabiliteten hos servers. Jag spelade i den typ semi-öppna betan 2 på Tera (Den som man kom in i om man förbokat.) och det va noll problem med inloggning/server lag. I GW2 flöt det tyvär inte på lika bra. Får se hur det blir med det i nästa helgtest.

Ett plus för GW2 som inte har så mycket med själva spelet att göra är hur engagerade devsen var på det officiella forumet. Riktigt kul att se. Sen är ju frågan hur det blir med det i framtiden.

TL;DR: Efter en dag av att ha spelat Tera så fick jag nog för det var för mycket "same old" som "klassiska" MMOn + att det "nya" stridssystemet var sjukt segt. Efter en helg GW2 så sitter jag nu och tittar desperat på gameplay videos och theorycraftar för att försöka stilla mitt begär.

Permalänk
Medlem

Tera hands down för mig iaf. Testade Tera i betan men har dock inte testat Guild Wars. Anledningen till "hands down" är att jag förstår verkligen inte vad man ska göra i End-game Guild Wars... Är det nån som vet så skriv gärna. I Tera är jag grymt sugen på att se hur det politiska systemet fungerar med att man har kontroll över zones mm. Dessutom verkar PvPn i Tera vara riktigt awesome. Eftersom combat system är riktigt skillbased till skillnad från dom flesta andra MMOs tror jag det kan passa perfekt för mig. Jag hatar när jag kan säga "Anledningen till att inte vann den där 2v1n var pga att spelet inte tillåter mig", vill ha "Anledningen att jag inte vann den 2v1n är att jag inte var tillräckligt bra"

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Jag önskar faktiskt att jag fått tillfälle att testa GW2 så hajpat som det är för filmerna jag sett varierar mycket i kvalitet. Sett filmer som både lyfter fram det positiva och andra som bara drar det negativa. Grafiken verkar inte speciellt bra och för mig är det viktigt. Har däremot kört TERA under hela beta tiden <3 och då jag inte kan köra två MMOs samtidigt blir det TERA för mig denna gången. Vill dock gärna ge GW2 en chans om det dyker upp något trialerbjudande av något slag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Tera hands down för mig iaf. Testade Tera i betan men har dock inte testat Guild Wars. Anledningen till "hands down" är att jag förstår verkligen inte vad man ska göra i End-game Guild Wars... Är det nån som vet så skriv gärna. I Tera är jag grymt sugen på att se hur det politiska systemet fungerar med att man har kontroll över zones mm. Dessutom verkar PvPn i Tera vara riktigt awesome. Eftersom combat system är riktigt skillbased till skillnad från dom flesta andra MMOs tror jag det kan passa perfekt för mig. Jag hatar när jag kan säga "Anledningen till att inte vann den där 2v1n var pga att spelet inte tillåter mig", vill ha "Anledningen att jag inte vann den 2v1n är att jag inte var tillräckligt bra"

PvP
Därför jag valde gw, pvp i tera är absolut inget som lockar mig.

GW1 är känt för PvP också så.

btw säg det när du går upp mot en lancer i en 1h+ duell i tera