Sidan 7 av 7 « Första 456 7
 
Verktyg Visningsval
2013-08-23, 05:46   #181

Subversion

Medlem

Registrerad: aug 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av valiant Visa inlägg
Är nyfiken på Guild wars 2. Har tidigare kört WoW men tycker de förstör spelet mer och mer. Jag är ingen raidare så för mig är själva levling/questande viktigt samt endgame för min del är i första hand PvP battlegrounds.

WoW har helt tappat på det förstnämnda för min del. På grund av alla phasade zoner så tappas helt känslan av att befinna sig i en onlinevärld. Vill jag hjälpa en kompis questa (eller vice versa) och passa på lira lite ihop när vi båda är online så går ofta inte det då vi befinner oss i olika phases och inte ens kan se varann! Ett sådant koncept raserar hela min bild av hur en MMO-värld ska bete sig iaf.

Så utifrån min spelstil, kan Guild wars 2 passa mig då?
Hej Valiant!

WvW (World vs. World) är som en större och mer sofistikerad variant av WoW's Alterac Valley där 3 servrar möter varandra (på ett veckovis roterande schema över ett rankningsystem - så varje vecka får du möta två nya servrar lite beroende på vem som vunnit föregående vecka). Det påminner en hel del av AV's äldre modell med capture-points in mot motståndarnas sida (torn, kaptener i fort och generaler i större borgar). Mitt gamla WoW-guild brukade t.ex. ställa sig och campa diverse flaskhalsar (som Galvangar), vråla "Defense" som tokar i map-chat och reta upp både medspelare och motspelare till förbannelse så hatposterna haglade över realmforumen (för de ville vinna snabba matcher och få XP, medan vi ville spöa upp mossiga smutsalver) och köade upp hela vårt guild i försök att ta över kartor - sådant finns det mycket tillfälle till i GW2 .

Skillnaden är att kartorna är betydligt större, det brukar finnas ett hundratal spelare från varje server inne under kvällstid och hur du tar över mål är lite mer invecklat med murar som ska brytas ned med murbräckor och katapulter för att kunna avancera samtidigt som försvararna står på murarna och skjuter ned eller springer ut i anfall. Det är också en del resurs-management invävt: om du tar ett mindre mål så börjar resurser ticka in, och resurserna använder du till att bygga belägringsverktyg (du tar ett sågverk och använder de trädstammar som tickar in till att bygga dina katapulter för att slå dig igenom fiendens försvarslinjer, slåss på deras hemmaplan och ta över deras områden och borgar). Flyttar du fighten till dem förändras också lite hur du spelar ett offensivt krig mot ett defensivt krig - beroende på avstånd till spawnpunkter osv.

Det blir ofta en liten katt- och råtta-lek där du får jaga de mindre, fly från de större och stå upp mot de jämnstora. Det kan vara riktigt kul att både jaga någon och bli jagad av någon .
Spoiler:

Även PvE:n är betydligt mer roaming-orienterad, så det är raka motsatsen till "phasing" och "dailies i begränsade zoner" eller konkurrens över drops. Istället fungerar allt ifrån vardagliga uppdrag till säsongs-events och "raiding" mer som WoW Vanilla - med "Gröna utomhusdrakar" och diverse events som spawnar runt om i alla områden i spelet - vilka dessutom bjuder in till spontant samarbete (istället för konkurrens) eftersom alla i zonen bidrar till eventet. WoW har haft lite sådana inslag med, men det har varit väldigt begränsat: tänk t.ex. hur servrarna fungerat kring diverse expansionsreleaser - som när servern skulle grinda upp portalen till första expansionen. Så fungerar GW2 hela tiden, fast utan det lag och de servercrashar som WoW drabbades av kring release-events. Hela spelkonceptet för GW2 är uppbyggt så, plus att det kommer nya säsongsevents varje månad - istället för bara Halloween och Jul.


Det där med dynamiska gruppstorlekar och innehåll...

Det är också lite av ett signum för ett sandlåde-MMO (eller ett "riktigt" MMO) i kontrast till nöjespark-MMO (där utvecklarna bygger innehåll direkt till dig, riktat till ett förväntat sätt att spela och byter ut det innehållet med kort livslängd).

Till skillnad från spel med (fler-) begränsade grupper så brukar sandlådor istället ha en nedre botten - dvs. du bör ha X-antal spelare för att kunna göra något kul, men du behöver sällan säga till spelare X+1 eller X+2 att sitta vid sidan om och titta på.

Det är egentligen huvudskälet till att jag gillar sandlådor - för det finns inget tråkigare än fulla grupper så du inte får vara med dina polare. I GW2 får du nästan alltid haka på. Loggar du in i ett välskött guild och säger "Tjenare vad gör ni?", "Får jag följa med?" så är svaret för det mesta "Ja, kom" istället för "gruppen är full", "du har inte tillräckligt gear" eller "vi tar med X och Y för de är bättre än du". Det finns visst gruppbegränsat innehåll (5-manna dungor), men den stora merparten är alltså öppen och dynamisk där ni kan vara 12 likväl som 13 spelare. Du är alltid en tillgång till din grupp och du kan följa med på de flesta saker, åtminstone så länge du klarar uppfylla lite grundkrav (som ofta har mer att göra med aktiva val du gör för din gubbe, eller hur ni som grupp anpassar er efter varandra och mindre av hur mycket du har spelat eller spelar din gubbe).

Saknar du en välmående server eller ett välskött guild är nackdelen samtidigt att det bara faller på dig att skapa innehåll - och det är svårt för dig att anpassa dig till din omgivning (även om det går att spela ensam) för du har så begränsat omfång.
Spoiler:

Kort och gott...

Spela inte GW2 om du:
- Vill ha avancerade PvE-raids.
- Utmanande 5-manna dungeons.
- Storyline- och uppdragsbaserad levling.
- Arena PvP finns men är varken sämre eller bättre än annanstans.
- (Det finns dock spectator-mode för interna turneringar mm.).
- Vill ha en progression med nytt bättre gear och nya levlar på löpande band.
- Vill tävla mot dina guildkompisar, vinna dpsmätare eller få ballast gear först.

Spela GW2 om du:
- Tycker om storskalig roaming-PvP.
- Vill skapa ditt eget "kul" tillsammans med dina guildkompisar.
- Tyckte WoW Vanilla var bättre än senare expansioner.
- (Framförallt om du gillade Tarren vs. Southshore, anfall på huvudstäder och AV).
- En öppen värld med dynamisk content.
- Events som bjuder in till tillfälliga grupper och samarbete.
- (Ser du någon - spring efter! oftast får du en positiv reaktion, istället för att de tror du tar deras loot).
- Bygga upp ett guild och dess rykte.
- Tävla med din server mot andra (ofta tyskar!)
- Vill hjälpa polarna i ditt guild och tävla mot andra guilds.
- Vill ha intressanta on/off relationer till andra guilds på din server (eller utanför).
- Gillar att bygga om dina gubbar, räkna lite matte och få udda idéer att funka.


Till tråden i övrigt: Guild Wars 2, vad gjorde ni för fel?

1. Spelet är en sandlåda, inte en nöjespark (även WoW "saknade innehåll" tidigt, fast Guilds gjorde fler saker tillsammans).
2. Det saknas spelare på din server? Byt server (du kan gästa andra servrar för att se dig om innan flytt).
3. Det händer inget när du loggar in? Sök till, eller hjälpa till att skapa ett välskött Guild (Guild Wars, det hörs på namnet).

Senast redigerad av Subversion 2013-08-23 klockan 08:25.
Subversion är uppkopplad nu
2013-08-31, 00:25   #182

maniac

Medlem

maniacs avatar

Registrerad: maj 2002

Spelar GW igen, fick tillbaka suget efter semestern. Måste säga att det är hysterisk mycket folk ute i världen nu när Clockwork Chaos living story pågår.

Läste även just detta: väldigt stora ändringar på gång
http://www.guildwars2.com/en/news/ec...ium-is-coming/
__________________
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"
• XBL GT: motor sw • Forza 5 galleri •
maniac är inte uppkopplad
2013-08-31, 00:42   #183

Jinxswe

SpelClockers

Plats: Hässleholm

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av maniac Visa inlägg
Spelar GW igen, fick tillbaka suget efter semestern. Måste säga att det är hysterisk mycket folk ute i världen nu när Clockwork Chaos living story pågår.

Läste även just detta: väldigt stora ändringar på gång
http://www.guildwars2.com/en/news/ec...ium-is-coming/
Har också som sagt börjat spela igen Har fått upp ögat för spelet och har hysteriskt letat runt efter aktiva guilder att spela med. Och nu är spelet kul
__________________
Supervisor/server ansvarig för www.skyttegrav.se / SweClockers
|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|Gigabyte Z77X-UD3H ATX|Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)|Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Samsung SSD Kit 840-Series 250GB|2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s|DVD±RW Samsung 24X DL Svart OEM|Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock|
Jinxswe är inte uppkopplad
2013-08-31, 10:26   #184

Windir87

Medlem

Windir87s avatar

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Subversion Visa inlägg

Det är också lite av ett signum för ett sandlåde-MMO (eller ett "riktigt" MMO) i kontrast till nöjespark-MMO (där utvecklarna bygger innehåll direkt till dig, riktat till ett förväntat sätt att spela och byter ut det innehållet med kort livslängd).

Till skillnad från spel med (fler-) begränsade grupper så brukar sandlådor istället ha en nedre botten - dvs. du bör ha X-antal spelare för att kunna göra något kul, men du behöver sällan säga till spelare X+1 eller X+2 att sitta vid sidan om och titta på.

Det är egentligen huvudskälet till att jag gillar sandlådor - för det finns inget tråkigare än fulla grupper så du inte får vara med dina polare. I GW2 får du nästan alltid haka på. Loggar du in i ett välskött guild och säger "Tjenare vad gör ni?", "Får jag följa med?" så är svaret för det mesta "Ja, kom" istället för "gruppen är full", "du har inte tillräckligt gear" eller "vi tar med X och Y för de är bättre än du". Det finns visst gruppbegränsat innehåll (5-manna dungor), men den stora merparten är alltså öppen och dynamisk där ni kan vara 12 likväl som 13 spelare. Du är alltid en tillgång till din grupp och du kan följa med på de flesta saker, åtminstone så länge du klarar uppfylla lite grundkrav (som ofta har mer att göra med aktiva val du gör för din gubbe, eller hur ni som grupp anpassar er efter varandra och mindre av hur mycket du har spelat eller spelar din gubbe).

1. Spelet är en sandlåda, inte en nöjespark (även WoW "saknade innehåll" tidigt, fast Guilds gjorde fler saker tillsammans).
Guild Wars 2 är verkligen ingen sandlåda. Det är snarare själva definitionen av ett "Theme Park"-MMO med styrda händelser och väldigt små möjligheter att påverka spelvärlden på något sätt.

Eve Online och Star Wars Galaxies är/var däremot renodlade "Sandbox"-MMO:n med bl.a. spelardrivna ekonomier och möjligheten att äga områden.
__________________
Asus P8P67 Deluxe B3 | i7 2600k| EVGA GTX 780 Classified ACX | Corsair AX850W | 8GB Corsair XMS3 1600MHz| Noctua NH-D14 | Cooler Master HAF-X | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC 350 | Dell Ultrasharp 24'' U2412M
Windir87 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb