Hjälp med attackera

Permalänk

Hjälp med attackera

Nyss installerat GW2 och kör med en dual wield thief lvl 5 än så länge. Problemet är att attackera fiender. Om jag markerar en fiende på håll så springer inte min gubbe fram automatiskt och attackerar samt följer fienden när den flyttar sig. Jag måste liksom springa fram skitnära fienden innan min gubbe "fattar" att han ska attackera. Ska det vara så? Isåfall är det ju skitdåligt.

Jag minns i ettan markerade man en gubbe sedan kunde man trycka blanksteg tror jag så sprang den fram själv och började veva mot fienden och följde efter honom om han sprang, nu måste jag själv springa efter om mitt mål börjar röra sig. Ska det verkligen vara så? Då blir jag fan sur och går tebax till GW1 istället :/

Jag har sökt i forumet men söker förmodligen dåligt då jag ej hittat liknande problem.

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakstryparen:

Nyss installerat GW2 och kör med en dual wield thief lvl 5 än så länge. Problemet är att attack,era fiender. Om jag markerar en fiende på håll så springer inte min gubbe fram automatiskt och atteckerar samt följer fienden när han flyttar sig. Jag måste liksom springa fram skitnära fienden innan min gubbe "fattar" att han ska attackera. Ska det vara så? Isåfall är det ju skitdåligt.

Jag minns i ettan markerade man en gubbe sedan kunde man trycka blanksteg tror jag så sprang den fram själv och började veva mot fienden och följde efter honom om han sprang, nu måste jag själv springa efter om mitt mål börjar röra sig. Ska det verkligen vara så? Då blir jag fan sur och går tebax till GW1 istället :/

Det var väl som utlovat, att göra striderna mer interaktiva och mer fokuserade på skicklighet än utrustning.

https://www.guildwars2.com/en/the-game/combat/

(Du måste kasta dig undan för att undvika attacker också, hemska tanke )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Eh va fan rent ut sagt. Då var det som jag misstänkte. 400 Spänn åt hel....e, jag kan inte med det nya combat-systemet, alldeles för mycket trycka mus å tangenter. Blir ju som att man sitter å får ont i handlederna av alla strider.

Tack för svaret, blev bara så jä..a deppig av att de enligt min mening nerfat stridssystemet så kapitalt.

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakstryparen:

Eh va fan rent ut sagt. Då var det som jag misstänkte. 400 Spänn åt hel....e, jag kan inte med det nya combat-systemet, alldeles för mycket trycka mus å tangenter. Blir ju som att man sitter å får ont i handlederna av alla strider.

Tack för svaret, blev bara så jä..a deppig av att de enligt min mening nerfat stridssystemet så kapitalt.

"Nerfat" skulle jag inte säga men det är ett annorlunda stridssystem som leder till en annan spelstil, det är det inget snack om.

Det låter som att du inte spelat särskilt mycket, så mitt råd skulle vara att testa lite till och se hur det känns innan du ger upp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Har bara spelat tre timmar ska se om jag kan tvinga mig att köra ytterligare ett tag. Mitt spontana intryck är bara att i ettan var level-systemet bättre och mindre komplicerat än vad det är i tvåan. Får "genomlida" några timmar som thief ikväll och se om min uppfattning står fast..

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem

Slå av autoattack så gör det också saken bättre, då inte spelet längre väljer närmaste fiende utan låter dig specificera vilken fiende du vill attackera.

EDIT: Thief är ganska svår tycker jag att spela och därför kanske att börja med? Levlar upp min tredje karaktär nu och det är vad jag så långt tycker. Warrior är klart enklaste klassen jag har hittills testat (och nä till er som vet att man kan rolla en lvl 1 gubbe o sen dra ut i pvp o få testa den fullt ut där)

Permalänk

Hmm, det står väl i manualen men hur slår man av autoattack? Har inte ens sett det alternativet :/

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem

Men det är ju så här det ska vara.... Inte roligt att trycka på en knapp och låta spelet göra allt jobb åt dig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Drakstryparen:

Eh va fan rent ut sagt. Då var det som jag misstänkte. 400 Spänn åt hel....e, jag kan inte med det nya combat-systemet, alldeles för mycket trycka mus å tangenter. Blir ju som att man sitter å får ont i handlederna av alla strider.

Tack för svaret, blev bara så jä..a deppig av att de enligt min mening nerfat stridssystemet så kapitalt.

Hur kul är ett spel som gör allting åt dig..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Den spelstilen passar väl inte mig. Tycker inte om att trycka frenetiskt på knappar á la "mortal combat style" för en strid. Tyckte mera om gamla konceptet där man markerade och sedan när striden var igång så körde man sina combos med skills man hade att tillgå. Ihärdigt knapptryckande tilltalar väl inte mig helt enkelt.

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakstryparen:

Tycker inte om att trycka frenetiskt på knappar á la "mortal combat style" för en strid. Tyckte mera om gamla konceptet där man markerade och sedan när striden var igång så körde man sina combos med skills man hade att tillgå. Ihärdigt knapptryckande tilltalar väl inte mig helt enkelt.

Jag håller med dig om detta, men det låter märkligt. Som jag känner det är det precis tvärtom i GW2. Inget spam utan allt du gör är en del av en genomtänkt serie attacker. Att man måste röra på sig lite och dodge:a är ett enormt lyft från det gamla stela stridstänket.

Kommer själv från alltför många år i WoW av HC-raidande (tidig beta t o m Sunwell), och dessa timmar av spammande tvärdödade mina handleder. Jag har därför varit EXTREMT skeptisk till att ens testa nya MMO (även om jag gett nästan allt av värde sen dess en chans). Konstigt nog kan jag spela flera timmar utan besvär i GW2 och allting känns bara helt rätt.

Permalänk

Vad olika man kan tänka, det är väl bara så att jag måste ge det några timmar mer innan jag avinstallerar det. Hoppas på bättre upplevelse!

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakstryparen:

Nyss installerat GW2 och kör med en dual wield thief lvl 5 än så länge. Problemet är att attackera fiender. Om jag markerar en fiende på håll så springer inte min gubbe fram automatiskt och attackerar samt följer fienden när den flyttar sig. Jag måste liksom springa fram skitnära fienden innan min gubbe "fattar" att han ska attackera. Ska det vara så? Isåfall är det ju skitdåligt.

Jag minns i ettan markerade man en gubbe sedan kunde man trycka blanksteg tror jag så sprang den fram själv och började veva mot fienden och följde efter honom om han sprang, nu måste jag själv springa efter om mitt mål börjar röra sig. Ska det verkligen vara så? Då blir jag fan sur och går tebax till GW1 istället :/

Jag har sökt i forumet men söker förmodligen dåligt då jag ej hittat liknande problem.

Aggrorange är ju relativt liten ändå, jag själv kör aldrig target om jag inte behöver "marka" men ja du måste attackera manuellt, du behöver även bara trycka en gång (autoatk) så fortsätter karaktären att slå, dock utan några skills men mest skada gör du i ryggen.

BTW: En kompis kör med en Thief och han rockar rent ut sagt både PvE och sPvP.

Kan bara svara på Warrior men dra inte akka dina CD's på en gång, t,ex Autoattack 3 gånger sen dra skills brukar fungera bra för att sedan swapa vapen för att "dela up) dina CD's men kan ha med spelstil (typ specc)

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Hittar inte ställe man slår av autoattack på?
Gå till options/general options/combat och slå av "Autotargeting".
Hädanefter så måste du markera fienden du vill attackera eller slå framför och hoppas på att det träffar.

BTW: Pratade med en som jag körde dungeon med som var ruskigt bra där med sin 80 warrior men hade sin main som 80 thief och han sa att han också tyckte det var en jobbig klass i början men sen så blev det lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjanton:

Hittar inte ställe man slår av autoattack på?
Gå till options/general options/combat och slå av "Autotargeting".
Hädanefter så måste du markera fienden du vill attackera eller slå framför och hoppas på att det träffar.

BTW: Pratade med en som jag körde dungeon med som var ruskigt bra där med sin 80 warrior men hade sin main som 80 thief och han sa att han också tyckte det var en jobbig klass i början men sen så blev det lättare.

Thief ska vara svårspelad tydligen, men det blir bättre, min kompis wjinade hela tiden men nu så hör man inget längre.

Autotarget är extremt viktigt att ta bort om man vill att ens spells ska träffa där man faktiskt vill.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Kr0owe, alright! hehe... härigt sånt där med ett litet motstånd i början och sen blir det belönande.

ps. fan va jag gillar detta spel än så länge.. sist jag diggade ett spel så här mkt var nog under nötandet på quakeworld-tiden. o att a-net engagerar sig så i att balansera det (kom fetaste patchen idag som fokuserar mkt på skillbalancing o lägger till lite nya balancing-grejer, såsom att det spawnar en npc som är commander på wvw, har inte kollat in riktigt än) är endast kul. spelet känns mer än en fluga, eftersom det fortfarande är under utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjanton:

Kr0owe, alright! hehe... härigt sånt där med ett litet motstånd i början och sen blir det belönande.

ps. fan va jag gillar detta spel än så länge.. sist jag diggade ett spel så här mkt var nog under nötandet på quakeworld-tiden. o att a-net engagerar sig så i att balansera det (kom fetaste patchen idag som fokuserar mkt på skillbalancing o lägger till lite nya balancing-grejer, såsom att det spawnar en npc som är commander på wvw, har inte kollat in riktigt än) är endast kul. spelet känns mer än en fluga, eftersom det fortfarande är under utveckling.

Ja Anet uppdaterar ganska ofta och oftast till det bättre tycker jag som nya saker. (:

Enda som jag inte gillar eller kanske även också gillar är deras "antibotsystem", det fungerar på det viset att du får sämre loot desto längre du är på samma map/area och rekommenderas därför att byta vilket kanske inte är så kul om man levlar en ny karaktär, tror den är inställd på 2h. Du får även lägre pengar/karma/exp för events (kan dock endast vara dom man gjort tidigare), då jag inte är så insatt i det nu när jag ändå är lv80.

Men ett tips på att levla snabbt är att delta i så många events du kan men inte slutföra dom, gör bara tillräckligt för t.ex Guld och dra sedan vidare till nästa event.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

skojar du eller? man trycker ju bara på knapparna 1-5 för sina vanliga attacker (där 1 är var som oftast kallas för "basic attack")

om du inte gillar det, och vill ha ett gammalt generiskt MMO som "back in the days" så kan du ju gå och köra WoW

nej, enligt mig är GW2 faktiskt en "fresh breeze" i MMO'ernas värld...

Permalänk
Medlem

Det har ju blivit ett mer WoW typ av spel blandat med delar av Warhammer ect.
Tycker själv spelet var bra och fanns mycket att göra medans man levlar iallafall.
Om man är en inbiten GW1 fan så kan man säkert bli besviken när grund bultar i spelet ändras.

Om du gillar att det följer efter mer och så ect, så kanske Eve Online är ett bra MMO för dig som är riktigt krävande att lära sig och bemästra. Om du gillar rymd spel dvs

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Det har ju blivit ett mer WoW typ av spel blandat med delar av Warhammer ect.
Tycker själv spelet var bra och fanns mycket att göra medans man levlar iallafall.
Om man är en inbiten GW1 fan så kan man säkert bli besviken när grund bultar i spelet ändras.

Om du gillar att det följer efter mer och så ect, så kanske Eve Online är ett bra MMO för dig som är riktigt krävande att lära sig och bemästra. Om du gillar rymd spel dvs

EVE, kräver en handbok... Försökte mig på det innan men hade för lite tid/lust eller ork att sätta mig in i det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Haha jag har inte spelat GW1 men om det stämmer att man typ kunde markera en mob, trycka space och sedan gå och laga kaffe kan det inte var speciellt skoj alltså. Stridssystemet är en av många saker jag uppskattar i GW2 för det krävs att man lägger lite energi på det. Stå stilla och försöka facetanka en grupp med trashmobs brukar tom det sluta i tragedi och då har vi inte nämnt instanserna ännu.. gör man så där är man kokt direkt. Nej hålla sig mobil och hoppa undan när det kommer en stor hammare mot skallen på sig är bra mkt skojigare än att trycka spacebar och /afk .

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Problemet är att när striden blir interaktiv så blir spelet svårare för såna som inte är så insatta eller generellt "spel-begåvade". Om man tycker att det är jobbigt att använda fingrarna kanske man inte borde sitta vid datorn...Personligen tycker jag att det här är ett bättre och mer intressant sätt än att låta spelet göra jobbet.