Är skyrim värt att köpa igen enbart för moddning?

Permalänk

Är skyrim värt att köpa igen enbart för moddning?

Tjeena...... Har just köpt min första speldator och undrar om de ä värt å köpa skyrim legendary edition?
Har spelat de väldigt mycket på xbox 360 men har hört att modsen till de verkar kunna göra det till
en helt annan upplevelse..bättre grafik mm.
Är det svårt att installera mods? har kollat på en sån här ENB som verkar göra spelet sjukt mycke
snyggare....
Är det värt att köpa igen?
Mvh Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BallsOfOdin:

Tjeena...... Har just köpt min första speldator och undrar om de ä värt å köpa skyrim legendary edition?
Har spelat de väldigt mycket på xbox 360 men har hört att modsen till de verkar kunna göra det till
en helt annan upplevelse..bättre grafik mm.
Är det svårt att installera mods? har kollat på en sån här ENB som verkar göra spelet sjukt mycke
snyggare....
Är det värt att köpa igen?
Mvh Martin

Nja, jag tycker inte det vore värt att köpa spelet igen bara för att kunna modda det.
Det beror ju visserligen på hur mycket du gillar spelet, om du har lust att köra det en gång till, och hur mycket det kostar. Men imo är svaret nej.

Om du dock bestämmer dig för att köpa det och modda, så rekommenderar jag starkt Nexus mod manager, http://www.nexusmods.com/skyrim/?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vänta till nästa Steam-rea och köp Skyrim för småpotatis när det är 90% rabatt.

Permalänk

Mod

Som morxy49 sa: nexus mod manager och sedan kan du ju kolla denna sida: http://www.skyrim-beautification-project.com/mods/

Blir en aningen bättre grafik

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BallsOfOdin:

Tjeena...... Har just köpt min första speldator och undrar om de ä värt å köpa skyrim legendary edition?
Har spelat de väldigt mycket på xbox 360 men har hört att modsen till de verkar kunna göra det till
en helt annan upplevelse..bättre grafik mm.
Är det svårt att installera mods? har kollat på en sån här ENB som verkar göra spelet sjukt mycke
snyggare....
Är det värt att köpa igen?
Mvh Martin

Jag köpte legendary edition, eller ja Tes 1-5 med alla tillägg till pc, hade skyrim sen tidigare till 360 med ca 300 timmar, grafiken med hd paketet som de själva gjort för pc är bättre grafik än 360 och 60 fps var en fin touch, jag köpte en 360 kontroll till pcn och en ändring i en ini fil så blev det snarlikt som att spela på en 360.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BallsOfOdin:

Tjeena...... Har just köpt min första speldator och undrar om de ä värt å köpa skyrim legendary edition?
Har spelat de väldigt mycket på xbox 360 men har hört att modsen till de verkar kunna göra det till
en helt annan upplevelse..bättre grafik mm.
Är det svårt att installera mods? har kollat på en sån här ENB som verkar göra spelet sjukt mycke
snyggare....
Är det värt att köpa igen?
Mvh Martin

Lätt värt.

Visa signatur

///M4

Permalänk

https://docs.google.com/spreadsheet/lv?key=0AnrNA96DzouMdHh3b... samt http://wiki.step-project.com/Main_Page. har du något att göra sedan utan att du behöver ägna tid åt att spela.

Skyrim legendary är värt att köpa framför allt om du inte spelat alla dlc. Alla modsen förskönar inte bara spelet oerhört utan lägger även till hela regioner eller quests.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då ökar dina chanser att få bra svar. Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Helt klart värt det

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur Skyrim på Xbox ser ut men inget slår en PC version. Spelet kan bli hur snyggt som helst och sedan kan du öka svårighetsgraden med moddar, typ ett bett från en snow wolf kan betyda döden om du inte satsat på mycket liv

Vänta att köpa spelet tills det blir rea som en annan sa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BallsOfOdin:

Tjeena...... Har just köpt min första speldator och undrar om de ä värt å köpa skyrim legendary edition?
Har spelat de väldigt mycket på xbox 360 men har hört att modsen till de verkar kunna göra det till
en helt annan upplevelse..bättre grafik mm.
Är det svårt att installera mods? har kollat på en sån här ENB som verkar göra spelet sjukt mycke
snyggare....
Är det värt att köpa igen?
Mvh Martin

Det finns sååå många fantastiska moddar till Skyrim plus att du kan spendera hur mycket tid som helst med att modda själv, det är den bästa terapin som finns. Jag skulle nog vilja påstå att det inte ens går att jämföra vanilla Skyrim med ett (efter din smak) moddat Skyrim.

Exempel på moddar som verkligen ger dig mervärde;
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37216/?
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/25704/?
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/?
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/19733/?tab=3&navtag=http...
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/27644/?tab=3&navtag=http...

Listan går att göra lång

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

Tack för alla svar!! ska nog vänta på en rea eller nåt,
har inte spelat dawnguard så mycket,
men har sett mods som,, Hunter born, frostfall mm som verkar ändra sättet man
spelar spelet på........... typ en lite mera verklig svårighetsgrad typ att man inte kan, med ett bra svärd
slå en bandit 15 gånger och han står kvar på samma ställe å slåss.
sen verkar det finnas lite fina kläder till kvinnorna i spelet har jag sett

Permalänk
Medlem

Ja. Köp legendary edition på nästa steam sale. Tanka ner Mod Organizer och en massa mods så har du minst 100 timmars njutning.
Immersive Weapons, Immersive Armors och aMidianBorn Book of Silence rekommenderar jag starkt då de slänger in en drös nya vapen och armors som passar art stylen.
ENBs är inte mer än att slänga in lite filer i Skyrims root mapp. Sen får man ju konfigurera dom lite men det hör ju till.
Estetiska mods som jag gillar är Improved Eyes, Enhanced Character Edit, Enhanced Blood Textures, SG Hair Pack och Helmet Toggle.

Permalänk
Medlem

Jepp.
Med RPG-overhauls och Frostfall med mera liknande mods blir det till och med svårt att överleva en längre tid när man rör sig omkring i Skyrim.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Som morxy49 sa: nexus mod manager och sedan kan du ju kolla denna sida: http://www.skyrim-beautification-project.com/mods/

Blir en aningen bättre grafik

nice! ska testa den där , får man med modellerna också?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ja det är väldigt värt.
Spelet blir inte bara snyggare, det laddar snabbare med.
Kändes som det kunde ta 5 minuter att byta karta på Xboxen, på PC (med SSD) tar det <5 sekunder.

Permalänk
Medlem

Ha en hyfsat fläskig dator bara. Mods gör det hela rätt tungt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vanilla Skyrim är imo väldigt trist men kan bli riktigt bra med mods som Requiem, Frostfall, Immersive Patrols/Creatures osv.

EDIT: Det kan vara värt det men det kan även vara väldigt tidskrävande om man vill få ett Skyrim precis efter eget tycke och framförallt att få det stabilt.

<-- Avatar tagen från Skyrim. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Har en i5-2500k som jag kanske ska klocka och ett r9 280x, 8gb ram......
Skulle de funka med lite mods tror ni?

Permalänk
Avstängd

Självklart:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BallsOfOdin:

Tack för alla svar!! ska nog vänta på en rea eller nåt,
har inte spelat dawnguard så mycket,
men har sett mods som,, Hunter born, frostfall mm som verkar ändra sättet man
spelar spelet på........... typ en lite mera verklig svårighetsgrad typ att man inte kan, med ett bra svärd
slå en bandit 15 gånger och han står kvar på samma ställe å slåss.
sen verkar det finnas lite fina kläder till kvinnorna i spelet har jag sett

Varför vänta på steamsale när fast2play finns Iofs kan du vänta tills steam har rea, då brukar det bli ännu billigare på fast2play. Kostar endast 90 kr nu för skyrim legendary edition steam gift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BallsOfOdin:

Har en i5-2500k som jag kanske ska klocka och ett r9 280x, 8gb ram......
Skulle de funka med lite mods tror ni?

Kör det moddat med datorn i sign utan problem. Har en hel massa mods som jag tagit ifrån en guide på youtube.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Klart att det är värt det. Det så många som fortfarande spelar Skyrim det kanske t.o.m ökar? Men för övrigt är det helt klart värt det, Det är ingen ide och vänta på nästa elder scrolls spel, för det kommer drööja innan vi får se ett nytt elder scrolls.. Så köp det du

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Klart att det är värt det. Det så många som fortfarande spelar Skyrim det kanske t.o.m ökar? Men för övrigt är det helt klart värt det, Det är ingen ide och vänta på nästa elder scrolls spel, för det kommer drööja innan vi får se ett nytt elder scrolls.. Så köp det du

Skyrim är ett av få spel jag spelar. Det där att det kommer att dröja tills nästa spel kommer ska du inte ta för givet. Bethesta har ju sagt att Skyrim sålt mer än vad dom hoppats på och kanske vi får se Elder Scrolls VI om några år? Dock hatar jag att dom inte fixade alla buggar i Skyrim. Btw, helt otroligt att det snart gått 3 år sedan det släpptes. Jag minns att spelet var nästan ospelbart när det kom ut hackade som satan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Gjorde det? Attans, det minns inte jag. Kommer ihåg att jag satt med mitt 6970 och lirade på omoddat och det flöt väl på helt ok. Sedan kom den där minnespatchen och allt blev mycket bättre

Tidigare har det nog varit mellan fem och sex år mellan spelen, lite mer mellan Daggerfall och Morrowind och lite mindre mellan Arena och Daggerfall. Men förhoppningsvis borde de väl komma med något snart då Elder Scrolls Online har blivit släppt och de satsar antingen på mer Elder Scrolls eller Fallout.

Permalänk
Medlem

Helt klart värt det. Mods gör det till ett annat spel. Via STEAM hittar du grymt många mods som är superenkla att installera - bara klicka på den i STEAM workshop så laddas det ner och hålls uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Mod Organizer (med hjälpprogram som BOSS, SKSE etc) + någon stridsmod + växtliv/djurlivsmoddar + några grafikmoddar så har man spelnöjet fixat i veckor/månader framöver. När det blir tråkigt så kan man slänga in lite uppdrags-moddar också. Jag gillade stridsmodden Skyrim Redone (SkyRe) men även Requiem är bra. Vill man spela magiker så finns det flera moddar som förbättrar Destruction-trädet så att det är roligt även på hög nivå istället för att man spammar samma magier som man använder från nivå 1.

Steam workshop funkar för att installera ett par enklare moddar men de mer avancerade verktygen krävs när man ska installera lite fler och intressantare moddar. Skyrim är tyvärr lite petig i vilken ordning som moddar laddas i så därför rekommenderas något verktyg (BOSS) för hålla koll på det. Moddarna från Steam Workshop uppdateras automatiskt vilket kan kasta om ordningen på moddarna.

Skyrim lämnar skräp kvar i sparfilerna efter moddar man har haft installerade så avinstallerar man många moddar så får man gradvis värre och värre problem. I början kan det vara vissa områden man inte kan gå till eller lämna men till slut kan man bli tvungen att starta med en ny gubbe/gumma.
Hårt, men tyvärr nödvändigt ibland. Då kan man testa någon Alternate Start-modd så man slipper det vanliga (och ganska långa) introt.

Med Mod Organizer (MO) så kan man ha flera olika profiler med moddar + sparfiler så att man enkelt kan växla mellan olika moddar och MO är också bättre än tex Nexus Mod Manager (NMM) på att hantera de moddar som har lösa filer installerade. Fördelen med NMM är väl att den är enkel och ... ... ja att den är enkel. Själv föredrar jag att ladda ner moddarna direkt från http://www.nexusmods.com/skyrim/ via en vanlig webbläsare.

Någon gång måste man också testa någon överlevnadsmodd som Frostfall. Kylan och blåsten i Skyrim har plötsligt en effekt. Man värdesätter värmen från en brasa och en varm torr björnpäls på samma sätt som i verkligheten. Springer man rakt ut i snöstormen i blöta kläder efter att ha simmar runt isbergen så fryser man ihjäl. Ett slagsmål med en enkel rövare blir plötsligt mer intensiv när man måste avsluta striden innan man blir för trött och avkyld. Vissa områden i Skyrim blir de ogästvänliga och oförlåtande platser som de bör vara. Snöstormar på hög höjd är lika farliga som drakarna och man bör undvika att slåss mot bägge samtidigt.

Spara ofta på olika sparfiler och speciellt innan du installerar nya moddar. Tänk också på att det finns flera begränsningar på hur många och vilka moddar man kan ha installerade samtidigt.

PS:
Kolla på isthereanydeal.com för bra erbjudanden från olika spelaffärer på nätet.
I fyra timmar till (22:00 söndag) så har GamesRocket.com Skyrim Legendary Edition för 9.95€. Har aldrig handlat från GamesRocket men isthereanydeal brukar inte ha med ful-affärerna där folk faktiskt köpt nycklar som varit stulna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Absolut !

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver legendary edition på en gång så är skyrim väldigt billigt på GMG just nu, drygt 30kr, vilket måste ses som ett kap.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Om man har de på s team. Funkar inte workshopen bra till att fixa mods?