Vad hände med wildstar some alla snckade om

Permalänk

Vad hände med wildstar some alla snckade om

Jag visste att spelet skulle suga sekunden jag såg det, men folk verkade gilla det, så kollade twitch idag, en enda som stream. Så vad hände?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Jag visste att spelet skulle suga sekunden jag såg det, men folk verkade gilla det, så kollade twitch idag, en enda som stream. Så vad hände?

I flera år har man väntat på en "wow-dödare". Jag har lirat varenda nytt mmo i både beta och efter release de senaste åren och alla har givetvis ställts i relation till "orginalet". Det har varit spel som Aion, Tera, Rift, Allods och många andra.
Vissa har skilt ut sig lite genom att inte vara fantasy som tex SWTOR och dom har nog klarat sig bättre. Andra som LOTRO har en tydlig lore och ett förväntat slutmål i Mordor i någon framtida expansion vilket ger trogna spelare.
Ytterligare några har varit lite "vuxnare" och inte lika "theme park" som tex The Secret World... vilket gett trogna fans men inte den stora massan.
Många är i dag av mer asiatiskt snitt som tex FFXIV vilket kanske inte tilltalar lika många i NA och EU (som ju är den marknad vi i sverige tillhör).
Mängden mmo's med olika specialinriktningar ökar och är enorm nu jämfört när tex Aion släpptes, så konkurensen är stenhård.

Jag tror att antalet människor som gillar den här typen av spel är tämligen konstant så dessa spel konkurerar om samma människor.

WOW är helt enkelt tillräckligt bra och etablerat med rätt prislapp så det är ingen ide att byta. Genom åren har folk investerat enormt mycket tid i wow. jag hör många som när dom i ett nytt mmo dragit upp en karaktär till maxlevel inte tycker det är mödan värt att göra en gubbe till utan går tillbaka för att fila på sina gubbar i wow eller något annat äldre mmo. jag tenderar att vara likadan.
Att konkurera med wow i genren fantasy-themepark-mmo är som att försöka lansera en egen cola och försöka konkurera med coca cola.

Folk är helt enkelt inte beredda att investera tid i WildStar. Man lirar wow, swtor, lotro och liknande ett tag när dom släpper nytt material för att sedan ett tag ägna sig åt helt andra typer av spel i väntan på nästa expansion.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Avstängd

Folk minns hur det var när de föll för WoW, som de tröttnat på för längesen, och vill återuppleva den nyförälskelsen. Därför hoppas man på nya spel som ska lyckas med det.
Sanningen är dessvärre att inget spel kommer att kunna lyckas med detta, då det är spelarna själva som inte längre har intresset att lägga ner större delen av den vakna tiden på ett mmo.
Det handlar om en längtan att återvända till en svunnen tid, då WoW var magiskt bra.

Jag själv hade otroligt kul i Wildstar i nån månad eller två, precis som med många andra nyare mmos jag testat. Men ganska snart blir jag påmind om hur tidsödande det är, och vilken uppoffring av fritid och liv som krävs för att hänga med och vara på topp. Framför om man vill raida.

Spelar idag hellre nåt som jag kan hoppa in i och ur som jag själv vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv tröttnade jag på elitismen som uppkom sjukt fort tycker jag. Som adventures - gold or nothing, veteran eller hette det heroic dungeons - du måste ha erfarenhet annars kickar vi dig attityden. Jag klarade mig ganska bra men sitta i en grupp och leta efter en sista medlem i timmar bara för att sen kicka personen när den säger att den aldrig gjort det förr var bara för mycket.

Sen att vissa moment var sjuuuuukt tidsödande. Som t.ex craftingen.

Hittar jag ett bra gille så kanske jag återupptar spelet, det var ett tag sen jag la av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Folk minns hur det var när de föll för WoW, som de tröttnat på för längesen, och vill återuppleva den nyförälskelsen. Därför hoppas man på nya spel som ska lyckas med det.
Sanningen är dessvärre att inget spel kommer att kunna lyckas med detta, då det är spelarna själva som inte längre har intresset att lägga ner större delen av den vakna tiden på ett mmo.
Det handlar om en längtan att återvända till en svunnen tid, då WoW var magiskt bra.

Jag själv hade otroligt kul i Wildstar i nån månad eller två, precis som med många andra nyare mmos jag testat. Men ganska snart blir jag påmind om hur tidsödande det är, och vilken uppoffring av fritid och liv som krävs för att hänga med och vara på topp. Framför om man vill raida.

Spelar idag hellre nåt som jag kan hoppa in i och ur som jag själv vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt. Kör en del ESO just nu då det inte känns lika linjärt. jag questar i lugn och ro ungefär som att läsa ett kapitel i en bok varje kväll.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Jag gillade faktiskt 90% av wildstar. Men tyvärr så var dom sista 10% en dealbreaker för mig.
Telegrafk systemet tycker jag var riktigt roligt när man questade men tycker inte riktigt det fungerar i varken dungeons eller raids. Defenetivt inte i Pvp var bara ett jävla clusterf*** med en massa telegrafer överallt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på den löjligt invecklade attunement questen. Den var värre än det värsta wow hade i vanilla eller tbc i min åsikt, och då spelade jag ändå med guildies från wow

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Jag spelar fortfarande wildstar, och har spelat sen launch
Tror att många blev avskräckta av attunement för raids, även om det inte är särskilt svårt, det tog bara en jävla massa tid att hitta alla world bosses.
Dom har nu nerfat attunement ganska rejält, så det har även blivit lättare.

Drop 3 släpptes för några veckor sen, vilket innebar lite itemization changes så att du kan lägga till runeslots och ändra vilket element dessa innehåller, innan var det ganska mycket rng att få ett item med många slots + bra runes.

Efter jul, antagligen slutet av januari/ februari borde drop 4 komma vilket innebär ny dungeon, ändring av drops från dungeons och raids igen så att det blir "lättare" att få en upgrade till sitt gear. 40man raiden blir även 20 man.

PvPn är dock i princip död, speciellt om man vill köra low level battlegrounds.
Jag trivs dock bra då jag har en bra och social guild så att det finns alltid folk att göra saker med, kan förstå om man spelar ensam att det blir tråkigt.
För tillfället så raidar jag dock endast. 3 dagar i veckan, 3-4h om gången känns ganska lagom.

För mig så finns det dock inte jättemycket att göra utanför raidsen för tillfället då jag inte riktigt brukar crafta och så, men med drop 4 kommer iallafall en ny dungeon osv. Det spelet saknar enligt mig är något att göra utanför raids som känns värt att göra, exempelvis i Tera så fanns det MCHM (slutade innan expansionen efter det) Där det faktiskt var någon utmaning att genomföra sista bossen, även om man hade gjort den många gånger.

Tycker dock att man borde ge wildstar en chans och se till att hitta en bra guild

Permalänk
Medlem

Jag spelade Wildstar sedan betan och gillade verkligen det. Köpte spelet på launch och ÄLSKADE det.

När jag väl var 50 så fick jag med mig 3 kompisar som också började spela så jag rerollade för att spela med dem.

Älskade spelet ännu mer när man fick spela med personer man visste kunde leverera och lära sig av misstag (vilket kunde hända ganska ofta i wildstar).

Sedan började jag på universitet och wildstar las på hyllan. Jag gillar spelet otroligt mycket men har inte tiden att lägga ner på ett MMO. Därav blir det mycket CS just nu eftersom man kan ta en match när man har tid över.

Wildstar i mitt hjärta. Någon dag vill jag verkligen kunna spela det men finns väl säkert en viss risk att när jag väl har tid så spelas inte spelet.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att för många utvecklare försöker göra ett spel för att "döda" wow.
I stort sett gör man en kopia på wow med några eller ett flertal stora eller små skillnader. Ofta fokuserar man på att göra ett annorlunda och innovativt "movement-system", dock brukar det dessvärre sluta med att man sitter med något som känns segt och känns som man rör sig med en sån oerhörd delay.

Wildstar gjorde något intressant med sitt movement, men tyckte själv att det bara blev jobbigt och ointressant i längden. Allt annat wildstar hade att erbjuda, erbjuder wow helt klart bättre.

Utvecklarna borde istället fokusera på att göra en wow-"överlevare", vad jag menar är att man ska hitta på grejer som inte går att jämföra med vad wow levererar, något som inte får en att välja mellan det och wow. För majoriteten har alltid valt wow framför alla andra mmo som har pumpats ut sedan 2004.

God Jul

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Det som sänkte Wildstar var i princip att spelet och utvecklarna sket fullständigt i casual-spelarna och det gick utför därifrån. Själva stridssystemet är välfungerande men det hade en stor drös med designproblem utöver det. Personligen tror jag de kommer gå f2p och styra spelet i en helt annan riktning än den i betan.

Skickades från m.sweclockers.com