Varför är Koreaner så bra?

Permalänk
Avstängd

Varför är Koreaner så bra?

Hej,

Jag har länge funderat över varför Koreaner är så bra på Starcraft 2. De verkar ju inte spela mer än oss i Väst? Samtidigt undrar jag om det finns några svarta Starcraft 2-spelare därute - alltså på professionell nivå - som är duktiga? Jag har aldrig sett någon. För som det är nu känns det som att det endast är stereotypa nördar (antingen feta eller tunna vita) eller Koreaner.

Ligger det i kultur? Är det medfött?

Jag menar inte att jag tror att svarta bara kollar på Big Momma's House och inte har tid för att spela eller liknande rasistiskt (blev kallad för troll någon gång när jag tog upp frågan och fick då detta exempel) - jag är bara väldigt nyfiken på varför det domineras av Koreaner och följs upp av stereotypa vita?

Åsikter? Tankar?

Permalänk
Medlem

Koreaner är bra på SC2 av samma anledning som de är dåliga på hockey.

Permalänk
Medlem

Fråga Geoff, han har frågestunder ibland han vet säkert varför

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batchen:

Koreaner är bra på SC2 av samma anledning som de är dåliga på hockey.

Att de är korta? Jag fattar inte riktigt hur du tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe1990:

Fråga Geoff, han har frågestunder ibland han vet säkert varför

InCholesterol?

Jag är bara nyfiken generellt liksom. Vad folk tror. Finns säkert inget specifikt svar på frågan.

Permalänk
Medlem

Om man kan tjäna pengar på at spela spel så kan man lägga mer tid på det och då blir man också bättre. E-sport är som bekant väldigt stort i sydkorea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowRACER:

Att de är korta? Jag fattar inte riktigt hur du tänker.

Förmodligen deras kultur

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Administrativ avgift

De lägger ner mycket tid o alla internetcafer som de spenderar sina raster på är enorma.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är för att man har sjukt disiplin och press på sig där borta. Sen så sover dom ordentligt och äter ordentligt och tränar kroppen. Till skillnad fårs många andra spelare som bara sitter och nöter och nöter och glömmer att äta, sova och träna

Permalänk
Medlem

Är inte SC deras nationalsport?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herrlin:

Är inte SC deras nationalsport?

Jo. Men det betyder ju inte att man blir bra på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Om man kan tjäna pengar på at spela spel så kan man lägga mer tid på det och då blir man också bättre. E-sport är som bekant väldigt stort i sydkorea.

Fast folk har ju tjänat pengar i väst också. Sedan Starcraft 2 kom är det ju massor med folk som lever på det. Förstår inte varför det gör skillnad?

Permalänk
Medlem

Beror väl på populariteten och acceptansen bland folket.

Titta bara på turneringarna, i Korea sitter även gäng med små flickor som skriker. Där är spelarna som rockstjärnor.
Turneringarna här sitter det mestadels medelålders män som klappar.

Om man fick brudar av datorspel i Sverige skulle jag nog inte ha gift mig redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowRACER:

Jo. Men det betyder ju inte att man blir bra på det.

Det har du iförsig rätt i, men det visar ju att SC är populärt där iallafall

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kenti:

Beror väl på populariteten och acceptansen bland folket.

Titta bara på turneringarna, i Korea sitter även gäng med små flickor som skriker. Där är spelarna som rockstjärnor.
Turneringarna här sitter det mestadels medelålders män som klappar.

Om man fick brudar av datorspel i Sverige skulle jag nog inte ha gift mig redan.

Status, alltså? Men det borde ju fortfarande inte hindra västerländska spelare från att träna och bli minst lika bra. Nu är det alltid massor av Koreaner i toppen och jag tror aldrig att jag har sett en svart Starcraft 2-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowRACER:

Jo. Men det betyder ju inte att man blir bra på det.

Nej, men det betyder att fler spelar. Och om fler spelar så kommer fler stjärnor med talang fram. Så är det i alla sporter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Nej, men det betyder att fler spelar. Och om fler spelar så kommer fler stjärnor med talang fram. Så är det i alla sporter.

Fast Korea är ju ett litet land och bara en liten klick i mängden av alla de som spelar Starcraft 2.

Permalänk
Medlem

Jag tror IdrA eller nån annan snackade om att de har extremt rigorösa träningsscheman. Många har Starcraft: BW eller Starcraft II som ett heltidsjobb och tränar åtta timmar par dag. Sen bor de ofta i klanhus så att de kan träna mot varandra och ge varandra feedback + att de ofta har coacher som hjälper dem att hitta fel de gjort och saker de kan förbättra osv.

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowRACER:

Hej,

Jag har länge funderat över varför Koreaner är så bra på Starcraft 2. De verkar ju inte spela mer än oss i Väst? Samtidigt undrar jag om det finns några svarta Starcraft 2-spelare därute - alltså på professionell nivå - som är duktiga? Jag har aldrig sett någon. För som det är nu känns det som att det endast är stereotypa nördar (antingen feta eller tunna vita) eller Koreaner.

Ligger det i kultur? Är det medfött?

Jag menar inte att jag tror att svarta bara kollar på Big Momma's House och inte har tid för att spela eller liknande rasistiskt (blev kallad för troll någon gång när jag tog upp frågan och fick då detta exempel) - jag är bara väldigt nyfiken på varför det domineras av Koreaner och följs upp av stereotypa vita?

Åsikter? Tankar?

Dold text

De lägger ner med tid och är seriösare än folk i väst. Finns ju grymt mycket mer pengar att hämta i Korea också.

Bara vänta tills proffsen från BW byter så blir det helt Koreansk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

För att många i korea spelar SC. Jag har ingen fakta men jag tror nästan alla barn / ungdomar testar SC eftersom det är så stort där. Dom som tycker det är kul / är bra på det fastnar för det och fortsätter lira. I sverige däremot är det inte alls lika många som ens testar SC, och dom som gör det gör det ofta sent (15+). Precis som FX9 säger så destu fler som spelare destu mer talang kommer fram.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowRACER:

Fast Korea är ju ett litet land och bara en liten klick i mängden av alla de som spelar Starcraft 2.

Korea har väl sådär 50 miljoner invånare så lite större befolkning än Sverige...

Men som tidigare nämnts, det har med största sannolikhet med kultur och större urval att göra.

I Korea är det säkert flera hundra gånger fler spelare som satsar seriöst på SC2 än det är i Sverige. Det borde betyda att de får fram lika många gånger fler bra spelare än vi får. Dessa bra spelare kommer dessutom att pusha varandra att bli ännu bättre eftersom det är så pass stor konkurrens om de förhållandevis få "progamer" platser som finns.

Jämför med Kina och bordtennis. Har du några tiotals miljoner spelare som konkurerar kommer den genomsnittliga toppspelaren att framstå som bra mycket bättre än motsvarande toppspelare i ett land med bara en bråkdel så många spelare.

Givetvis kan riktigt stora talanger komma från vilket land som helst, vilket ju bevisas av att det finns ett fåtal "utländska" spelare som kan konkurrera med Koreanerna, men när antalet spelare som faktiskt försöker satsa är så mycket mindre är också chansen att hitta dessa talanger mindre.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Det handlar om att i Korea kan de leva som Pro Starcraft spelare och har en Lön som de kan leva på. i resten av Världen så finns det inget som i Korea.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Varför är svenskar bättre än burundier i SC2?

Permalänk
Medlem

Går några Koreaner på min skola, kan fråga om dem vet varför.

Permalänk

Det är för att de spelar mer?
edit: det är mer som en sport för dem också. Vi spelar för att det är kul, medan de tränar för att bli bättre och vinna. Ungefär som vi gör med fotboll eller nåt kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowRACER:

Hej,

Jag har länge funderat över varför Koreaner är så bra på Starcraft 2. De verkar ju inte spela mer än oss i Väst? Samtidigt undrar jag om det finns några svarta Starcraft 2-spelare därute - alltså på professionell nivå - som är duktiga? Jag har aldrig sett någon. För som det är nu känns det som att det endast är stereotypa nördar (antingen feta eller tunna vita) eller Koreaner.

Ligger det i kultur? Är det medfött?

Jag menar inte att jag tror att svarta bara kollar på Big Momma's House och inte har tid för att spela eller liknande rasistiskt (blev kallad för troll någon gång när jag tog upp frågan och fick då detta exempel) - jag är bara väldigt nyfiken på varför det domineras av Koreaner och följs upp av stereotypa vita?

Åsikter? Tankar?

MaximusBlack ær svart, finns flera svarta adopterade spelare.

Formulering som av vissa uppfattades som stötande ändrad.
Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Det är ju som att fråga varför killar är bättre än tjejer i counter-strike. Det är för att det finns så många fler som spelar det helt enkelt och då ökar chanserna att några blir bättre än andra, eftersom dom är fler. Skulle lika många svenskar (procentuellt eller antal-sett) spela så skulle det nog vara ganska lika, om man antar att vi då spelar lika mycket och har samma grund som dom. Många koreaner som är i toppen går ju faktiskt sc2 -collage? Sånt hittar man inte i sverige. Dom spelar 16 h om dagen i många fall och kämpar för att bli bäst. I sverige är det inte så.

Så svaret ligger nog i hur många som spelar det och hur accepterat det är i samhället.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

1) I Korea har man en gammal och väletablerad Starcraft-scen, Starcraft har helt enkelt ett större följe där borta och med det så kommer mer sponsorer och mer pengar till att bygga upp klaner, tävlingar och andra typer av organiserad spelverksamhet. Denna typ av verksamhet behövs för att skapa bra spelare.

2) Koreaner jobbar mycket hårdare än de flesta västerlänningar i skolan, åtminstone om de ska lyckas. De lär sig således tidigt att satsa hårt och de får en arbetsdisciplin som exempelvis få svenskar har. Att få perfekt GPA i svensk gymnasieskola är ett skämt i jämförelse mot vad som krävs för att göra samma i den koreanska. Nu säger jag inte att västerländska e-sport spelare inte arbetar hårt men jag tror att många koreaner uppfattar det som mer naturligt att behöva offra så mycket för att bli bäst.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

Jag tror det beror på kosten. Ris är bra magfylla och särskilt fisk blir man ju smart utav.

Permalänk

Precis som många sagt så är det en stor del av deras kultur och att spela esport seriöst uppmuntras där medan det bara ses som konstigt i västvärlden (av föräldrar främst).