Permalänk

FPS problem WoW

Hej. Jag vill gärna tro att jag har det som krävs för att köra ultra settings i WoW utan problem, men trots detta sjunker min FPS mycket i raids samt i områden med mycket spelare. Jag har försökt leka lite med settings i Nvidia Control Panel men utan vidare resultat. Dock är jag inte så bra på grafikinställningar osv. och därför skapar jag denna tråd.

Här är mina speccs:

Intel i7 4770k (OC @ 4.2 GHz)
2x (SLI) NVIDIA GeForce GTX 760 2GB
16 GB RAM @ 1600MHz

Jag borde även nämna att jag har svårt för att köra i fullscreen på grund av att jag kör med två skärmar (multitask). Fungerar SLI ordentligt i windows fullscreen? Kanske tjänar jag mer på att OC och köra med single GPU i wow? Om någon har en SLI profil för Nvidia Control Panel som flyter på bra skulle jag uppskatta om jag kunde få testa den själv.

All hjälp uppskattas. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Blizzard började utveckla wow år 1999, så grafikmotorn är minst 15 år gammal. På den tiden fanns bara dual och single-core processorer och därför använder bara grafik/spelmotorn det. Grafik utvecklas inte på samma sätt så dina kort är omöjligen en flaskhals.

Permalänk
Medlem

WoW är otroligt CPU-krävande i raider etc, och till och med 3930k kan ha problem att hänga med när det händer mycket då det inte är speciellt bra optimerat. Det är heller inte speciellt bra multitrådat, så hög klockfrekvens är bättre än fler kärnor, se om du kan få upp din 4770k i högre frekvens än 4.2?

Sen har WoW vad jag vet inte speciellt bra SLI-stöd över huvud taget.

Har du Reduce input lag igång? Det kan försämra FPS.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Tack för hjälpen. Tyvärr är jag inte den bäste när det gäller OC, så jag vet inte om jag vågrar dra upp det ytterligare. Men finns det inställningar i Nvidia Control Panel som är riktiga FPS dödare? Ser inte mycket skillnad på single gpu eller SLI, så det är nog så att det drar otroligt mycket cpu.

Skulle dock uppskatta hjälp med just att överclocka min cpu ytterligare. Just nu ligger OC @ 4.2 GHz 1.300v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Blizzard började utveckla wow år 1999, så grafikmotorn är minst 15 år gammal. På den tiden fanns bara dual och single-core processorer och därför använder bara grafik/spelmotorn det. Grafik utvecklas inte på samma sätt så dina kort är omöjligen en flaskhals.

Inte riktigt, första dualcore kom 2004/2005. Och wow har utvecklats ganska mkt sen ver 1.0 vad det gäller grafiken även om motorn är samma.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repriever:

Tack för hjälpen. Tyvärr är jag inte den bäste när det gäller OC, så jag vet inte om jag vågrar dra upp det ytterligare. Men finns det inställningar i Nvidia Control Panel som är riktiga FPS dödare? Ser inte mycket skillnad på single gpu eller SLI, så det är nog så att det drar otroligt mycket cpu.

Skulle dock uppskatta hjälp med just att överclocka min cpu ytterligare. Just nu ligger OC @ 4.2 GHz 1.300v.

Wow stödjer inte sli men kolla vad du har i last på CPU/gpu under raids.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Inte riktigt, första dualcore kom 2004/2005. Och wow har utvecklats ganska mkt sen ver 1.0 vad det gäller grafiken även om motorn är samma.

...vilket bara förstärker mitt påstående.

Permalänk

Wow utveckladed tidigt! Men glöm inte att wow är patchat väldigt mycket! Motorn har fått en hel del ny och upp fräschad kod genom åren!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

Stäng av shadows och view distance till fair, du kommer aldrig ha 50-60 fps konstant i raids..

Permalänk

Okej deta är helskumt... ökade mina inställningar i Nvidia Control Panel, ligger stadigt på 60 fps i en fight när bloodlust poppas. Ligger mellan 70-80 fps annars... och det i en 25man raid. Tackar för hjälpen men det verkar som mitt problem har löst sig sj... fick nyligen nya drivrutiner från Nvidia med, kan ha ett finger med i spelet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repriever:

Okej deta är helskumt... ökade mina inställningar i Nvidia Control Panel, ligger stadigt på 60 fps i en fight när bloodlust poppas. Ligger mellan 70-80 fps annars... och det i en 25man raid. Tackar för hjälpen men det verkar som mitt problem har löst sig sj... fick nyligen nya drivrutiner från Nvidia med, kan ha ett finger med i spelet!

Ökade inställningar i NCP? Exakt vad gjorde du?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Jag ändrade Antialiasing Transparency till supersample x8, samt höjde texture filtering och ändrar lite settings... flyter på bra nu.

Permalänk
Avstängd

Här är lösningen på ditt problem; stäng av hyper threading i bios. Wow stödjer Max 4 kärnor och de virtuella trådarna dödar din fps.

Sluta skylla allt på "gammal kodning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Här är lösningen på ditt problem; stäng av hyper threading i bios. Wow stödjer Max 4 kärnor och de virtuella trådarna dödar din fps.

Sluta skylla allt på "gammal kodning".

Och hur skulle det hjälpa?

Att stänga av HT får inte resterande kärnor att gå snabbare. Det gör däremot så att processorn måste jobba hårdare eftersom den förlorar 4 trådar som annars kunde ta hand om Windows etc.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Okej, lite ny information, har ändrat lite settings i nvidia control panel och kör nu med ett grafikort i wow, får ut bättre prestanda med det och kör utan vsync. nu flyter det mycket bättre. SLI är helt enkelt inte optimalt för wow.

Permalänk

Grafik

Det är allmänt ganska krävande för grafikkortet i raids, eftersom det är mycket "AOE". För en förbättrad spelupplevelse i raids så skulle jag rekommendera att du sänker graphic settings till "Good". Det är även en fördel att ha låga grafikinställningar i raids, eftersom du får en bättre överblick av vad som händer istället bara för att se ett moln av spells som täcker fighten.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _niko_:

Wow stödjer inte sli men kolla vad du har i last på CPU/gpu under raids.

4-WAY SLI stödjer till och med WoW

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Har också en i7 4770k, samt R9 280x Crossfire, och min fps sjunker i områden där det är mycket folk, som t.ex. shrine of two moons.
Men i raids så ligger det alltid på en stabil skala.

Permalänk
Medlem

Just nu använder WoW 2-3 kärnor, laddar ca 90% av all data på en kärna, och de 2 resterande kärnorna jobbar i ca 10-20%.
Har testat WoD genom att ladda ner en Sandbox av Alpha versionen där spelet använder alla mina 6 kärnor jämt och fint, prestandan flög upp i taket jämfört med hur det är på Live clienten. Så ni kan förvänta er en stor skillnad i WoD då de både byter fil system och optimiserar spelet mycket bättre för CPU.

Hoppade i princip ur stolen när jag såg att spelet använde alla mina 6 kärnor.
Just nu sitter jag och spelar med 20-30 FPS i 25m raids och 20 fps i Shrine of Seven stars, rena jävla bild spelet, så jag ser verkligen fram emot WoD.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

Bara jag som har tur och märker bara av FPS drops de första 10 minuter jag spelar? Sen naturligtvis blir det en stor strid i AV eller liknande med mycket spelare och mycket som händer droppar det, till 40 kanske. Spelar 2560x1440 window mode

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Bara jag som har tur och märker bara av FPS drops de första 10 minuter jag spelar? Sen naturligtvis blir det en stor strid i AV eller liknande med mycket spelare och mycket som händer droppar det, till 40 kanske. Spelar 2560x1440 window mode

Körde AV igår för första gången med mitt nya rig som är i signaturen, droppade ner till 36 FPS.
Det är annorlunda i BG's än i open world, i open world laddas inte gubbarna in förns kanske 30 meter framför en, men i BG's så syns alla gubbar tvärs över hela banan så att man ska kunna se vart folk är och kunna skapa taktiker, vilket självklart ingen gör.
Så battlegrounds blir automatiskt mycket mer krävande än i open world på grund av att alla gubbar renderas hur långt borta man än står.

De BG's jag får FPS drops i är AV, AB, Eye of the Storm och Isle of Conquest då det är väldigt stora ytor.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Körde AV igår för första gången med mitt nya rig som är i signaturen, droppade ner till 36 FPS.
Det är annorlunda i BG's än i open world, i open world laddas inte gubbarna in förns kanske 30 meter framför en, men i BG's så syns alla gubbar tvärs över hela banan så att man ska kunna se vart folk är och kunna skapa taktiker, vilket självklart ingen gör.
Så battlegrounds blir automatiskt mycket mer krävande än i open world på grund av att alla gubbar renderas hur långt borta man än står.

De BG's jag får FPS drops i är AV, AB, Eye of the Storm och Isle of Conquest då det är väldigt stora ytor.

Håller med dig. Det är dock bara vid AV och när stora strider sker, annars inte. Okej, om man möter ryssar som kör "alla står i bossrum och AoE" då laggar det i Isle för mig med

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014