fps förbättring overclock WoW?

Permalänk

fps förbättring overclock WoW?

Någon som har överclockat sin cpu och fått bättre fps som resultat? Har i7 4770k haswell, gtx 780. 30-50 fps (ultra) utanför AH stormscale Horde mellan kl 18.00-22.00. Undrar om det är normalt eller har ni högre fps med billigare RIG?

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

WoW kan inte nyttja många CPU-kärnor, så vill man ha hög FPS måste man mer eller mindre klocka sin processor.

Under 60 fps i städerna är fullt normalt, även med de mest kompetenta riggar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Bättre FPS genom CPU överklockning WoW?

Hej, jag funderar på att överklocka cpu ifall det skulle höja fps i spelet World of warcraft. Fps är som sämst när karaktären befinner sig utanför Auction House då det är väldigt mycket folk (stormscale horde) . Fps ligger mellan 30-45 då. Kör allting på ultra och har gtx 780 som grafikkort och i7 4770k haswell osv. Jag vet inte om datorn är underpresterad för prestandan eller om det är normalt ut.

Tackar i förhand för hjälpen

Permalänk
Medlem

kika på gpu load så ser du hur mycket den flaskar. ju högre frekvens du har desto bättre men det blir ändå så att det flaskar.

man kan absolut få högre fps med en billigare processor om den ligger i högre klockfrekvens, t.ex. så kommer en i5 4690k prestera bättre än 4770k om den har högre frekvens. även g3258 ska funka utmärkt men om den kan klå en quad med realistisk klockfrekvens vet jag inte.

Permalänk
Entusiast

Vid auktionshus är det alltid cirka 30FPS för gäller för alla datorer oavsett hårdvara.
Det har lite och göra med hur WoW's uråldriga spelmotor fungerar och att Blizzard själva erkänt någon gång att de inte trodde att WoW skulle bli så stort som det blev.

Sen så är ju WoW ganska CPU-bundet när det gäller raids etc men det är ju en annan sak, dock så skulle en 4770K inte ha några problem med att hantera det oklockad eller ej.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Vill även påminna er andra om:

Citat:

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Testade lite med min 2500k, överklockning av CPU ger rätt mycket i städer och och stora raider.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."